Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Mann_*
Skrevet

Jeg og dama har vært sammen i seks år. Vi har bodd sammen i 3, og har nå kjøpt hus sammen. Eller jeg har kjøpt huset, hun bor gratis og vi deler på mat, strøm mm. Siden jeg har lånet og betaler på det og hun ikke gjør det, forventer jeg at hun gjør mer enn meg i huset. Er dette urimelig av meg? Jeg syns ikke det, for hun har muligheten til å bruke sine penger på hva hun vil.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg syns det blir litt feil....

Jeg syns det hadde vært bedre om hun betalte en husleie til deg hver mnd og at dere delte husarbeidet likt.

Gjest Gjest_trude_*
Skrevet
Jeg syns det blir litt feil....

Jeg syns det hadde vært bedre om hun betalte en husleie til deg hver mnd og at dere delte husarbeidet likt.

- enig

- så hun som ikke eier noe i huset, og som heller ikke har betalt seg inn, skal gjøre mest husarbeid? Jeg skjønner ikke hvor du kom fram til denne konklusjonen, kanskje hvis hun hadde vært en hushjelp og fikk betalt for det såååå... Eller er det det du mener? At siden hun ikke betaler noe på huset, og ikke betaler deg noe for å bo der, så derfor skulle hun gjøre ekstra i huset?? Alstå hn får jo losji gratis?

- Du har ikke krevd noe penger av henne for at hun skulle få bo der, så det er din feil at hun ikke betaler husleie.

Eneste grunn til at noen skal gjøre mer husarbeid enn den andre er: sykdom, eller at den ene har mindre arbeidsstid og tilbringer dagene mer hjemme enn den andre.

Skrevet

Oy, forstår ikke at dama di tør jeg. For om det blir brudd mellom dere, så står hun der uten bopel.

Selv ville jeg nok ikke levd med en fyr som forventet at jeg gjorde mer i huset enn han kun fordi han eide det.

Gjest Purple Haze
Skrevet

Enig med de over her. Hvis det var meg som fikk bo gratis hos samboeren min, hadde jeg ikke sett poenget med å gjøre mest husarbeid. Det er hans hus, han får all verdistigningen ved et eventuelt salg, jeg får null.

Hvorfor ikke be henne betale husleie til deg, også får dere bli enig om fordelingen av husarbeid.

Hvis hun ikke er flink og sparer masse penger, står hun rimelig på bar bakke, hvis det blir brudd mellom dere. Det høres sikkert flott ut å få bo gratis, men den som betaler på et huslån, har jo alle fordelene av det. Pluss at man kan selge med avkastning.

Skrevet

Jeg er vel (som vanlig) kjerringa mot strømmen - ja, jeg mener du kan frvente at hun tar det meste i huset. Dette vil da være det hun betaler i husleie.

Nå kunne jeg aldri ha bodd sammen med noen som trodde de skulle bo gratis, heller, jeg da, men... Jeg er da farsken meg ikke et sosialkontor!

Gjest Gjest
Skrevet

Hadde jeg vært denne dama hadde jeg flyttet ut og kjøpt meg egen leilighet.

Hos oss er det jeg som eier huset vi bor i. Jeg eide det før mannen min kom inn i bildet og det forblir mitt som særeie. Skulle jeg bedt han om å gjøre mer husarbeid enn meg, altså?

Skrevet
Siden jeg har lånet og betaler på det og hun ikke gjør det, forventer jeg at hun gjør mer enn meg i huset. Er dette urimelig av meg?

Ja, det er urimelig. Du er ansvarlig for dine egne møkkete klær, ditt eget behov for at det kjøpes inn mat, at søplet ditt bæres ut og i det hele tatt å ordne opp for felles beste.

Du kan selvsagt lufte en avtale om at hun gjør mer i stedet for husleie, men det er urimelig å FORVENTE det uten avtale. Du kan selvsagt forvente at hun gjør opp for at hun får bo gratis, men altså ikke ved at det automatisk er hun som er ansvarlig for å vaske veggene over doen for din urinsprut.

En samboer er ikke automatisk en hushjelp, selv ikke om du hadde fullforsørget henne.

Gjest Gjest_Mann_*
Skrevet
Ja, det er urimelig. Du er ansvarlig for dine egne møkkete klær, ditt eget behov for at det kjøpes inn mat, at søplet ditt bæres ut og i det hele tatt å ordne opp for felles beste.

Du kan selvsagt lufte en avtale om at hun gjør mer i stedet for husleie, men det er urimelig å FORVENTE det uten avtale. Du kan selvsagt forvente at hun gjør opp for at hun får bo gratis, men altså ikke ved at det automatisk er hun som er ansvarlig for å vaske veggene over doen for din urinsprut.

En samboer er ikke automatisk en hushjelp, selv ikke om du hadde fullforsørget henne.

Vi har avtalt dette, det er greit for henne, det blir på en måte hennes husleie til meg. Jeg ville bare se hvordan andre hadde tatt det. Greit nok, hu får ikke verdiøkningen, men hun kan spare penger hvis hun vil. Og dessuten, nå er det nedgangstider og det kan like gjerne hende at verdien synker.

Gjest Madre Mia
Skrevet

Denne avtalen lukter det svidd av. Det er helt urimelig at en samboer skal bo gratis og betale med husarbeid. Det må det jo bli konflikt av. Da kan du herse med henne som du vil en dag du er sur, og si at hvis hun ikke gjør det og det, blir hun kastet ut. Hun bor på nåde hos deg, og betaler med husarbeid. Du slipper å rydde opp etter deg og kan forlate dritten når som helst og overlate det til henne. Hun mister selvrespekten av å fungere som en slave hos deg og sitter igjen med ingenting hvis du vil kaste henne ut. Du har bukten og begge endene her og det kicker jeg på. Utrolig dum og dårlig deal for begge parter. Skjønner ikke at hun går med på det. La jenta betale husleie til deg i kroner og så deler dere på husarbeidet som alle andre sunne samboere gjør.

Gjest Gjest_Mann_*
Skrevet
Denne avtalen lukter det svidd av. Det er helt urimelig at en samboer skal bo gratis og betale med husarbeid. Det må det jo bli konflikt av. Da kan du herse med henne som du vil en dag du er sur, og si at hvis hun ikke gjør det og det, blir hun kastet ut. Hun bor på nåde hos deg, og betaler med husarbeid. Du slipper å rydde opp etter deg og kan forlate dritten når som helst og overlate det til henne. Hun mister selvrespekten av å fungere som en slave hos deg og sitter igjen med ingenting hvis du vil kaste henne ut. Du har bukten og begge endene her og det kicker jeg på. Utrolig dum og dårlig deal for begge parter. Skjønner ikke at hun går med på det. La jenta betale husleie til deg i kroner og så deler dere på husarbeidet som alle andre sunne samboere gjør.

Det er ikke snakk om at hun skal være slaven min. Det jeg tenker på med husarbeid her er klesvask og gulvvask. Jeg rydder da selvsagt etter meg, er med å lager middag, handler inn, klipper plenen!

Skrevet

Om hun er fornøyd og du er fornøyd, hva er da problemet? :klø:

Gjest Madre Mia
Skrevet (endret)
Det er ikke snakk om at hun skal være slaven min. Det jeg tenker på med husarbeid her er klesvask og gulvvask. Jeg rydder da selvsagt etter meg, er med å lager middag, handler inn, klipper plenen!

Du hjelper henne?

Og hvorfor vil du ikke at hun betaler husleie til deg?

Endret av Madre Mia
Gjest Piper
Skrevet
Jeg er vel (som vanlig) kjerringa mot strømmen - ja, jeg mener du kan frvente at hun tar det meste i huset. Dette vil da være det hun betaler i husleie.

Nå kunne jeg aldri ha bodd sammen med noen som trodde de skulle bo gratis, heller, jeg da, men... Jeg er da farsken meg ikke et sosialkontor!

Kanskje han har sagt til henne at hun ikke behøver å betale noe, og da syns jeg han får stå for det selv. Og skulle nå husarbeidet være en del av husleien, syns jeg faktisk at hun kan få lov til å bestemme om hun ønsker å være hushjelp eller om hun heller ønsker å betale husleie.

Jeg hadde heller betalt husleie fremfor å gjøre alt husarbeidet, for jeg har ikke utdannet meg til å bli hushjelp for en mann. Men så hadde jeg aldri godtatt å bo i et hjem som ikke var mitt heller, men forventet at jeg fikk kjøpe meg inn i huset. Og hadde jeg ikke fått lov til å kjøpe meg inn, da hadde jeg flyttet til noe som var mitt.

Gjest Elfrida
Skrevet
Vi har avtalt dette, det er greit for henne, det blir på en måte hennes husleie til meg.
Hvis det er avtalt mellom dere hva og hvor mye husarbeid som skal utføres, og at det blir som en slags husleie syns jeg det høres helt ok ut. Som du sier har hun da mulighet til å spare penger selv. Og så lenge dere begge er enige og syns det fungerer så er i grunnen det det viktigste.
Skrevet

Det er jo en dårlig avtale for hennes del ved brudd, men hvis dere er blitt enige om at dere trives med den løsningen, ser jeg ikke noe galt i det.

Gjest Gorgonzola
Skrevet
Jeg og dama har vært sammen i seks år. Vi har bodd sammen i 3, og har nå kjøpt hus sammen. Eller jeg har kjøpt huset, hun bor gratis og vi deler på mat, strøm mm. Siden jeg har lånet og betaler på det og hun ikke gjør det, forventer jeg at hun gjør mer enn meg i huset. Er dette urimelig av meg? Jeg syns ikke det, for hun har muligheten til å bruke sine penger på hva hun vil.

Ja, du er urimelig!

Du har kjøpt huset og betaler på det, i seg selv en lønnsom investering som du vil nyte godt av den dagen du selger det. Hvis du kjøper en bil som dama di låner fast - ville du forvente at hun vasket den oftere enn du gjorde?

Om hun bruker pengene sine på hva hun vil, hva om hun vil bruke noe av pengene sine på å betale på huset slik at dere blir medeiere, er det ok for deg?

Vil hun ikke det så har vel dere gjort noen valg i forhold til hva den enkelte ønsker å bruke pengene sine på. Dersom dere lever fint med det er vel saken strengt tatt grei. At du skal ha en forventning om større innsats fra hennes side i huset fordi du tross alt har kjøpt det mener jeg er helt feil. Argumenter for fordeling av husarbeid bør etter mitt skjønn heller handle om andre faktorer.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...