Gå til innhold

Digitalkamera

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Hei, jeg trenger et nytt fotoapparat og lurer på om jeg like godt skal gå til innkjøp av et digitalkamera. Men hvordan virker et slikt kamera?

Er det vanskelig å bruke? Hvor mange bilder kan man ta før det er fullt (skal på ferie i utlandet og har ikke tilgang til PC på en stund)? Overføres de til PC etterhvert? HVordan kan man få papirkopier? Osv osv..

Min uvitenhet er stor, all info mottas med stor takk!

Ser Elkjøp har salg på et par slike kameraer, fra HP og Canon tror jeg, kosta 2500-3000 kr, er dette rimelig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du betaler for det du får, for å si det slik. :)

Hvor mange bilder du kan få på kameraet kommer an på MB-en. Og størrelsen på bildene, selvsagt har en 128 MB brikke på mitt kamera og har 1280x960 størrelse på bildene i skrivende stund. Og har nå plass til 376 bilder. ;)

Du kommer "inn" i kameraet, bare å lese brosjyren du får med, så skal det ikke være så vanskelig å bruke kameraet. :)

Du må overføre til PC-en selv ... Med en USB-kabel som du helt sikkert får med.

Og det med papirkopier ... Tror du kan sende inn bildene til Fotoknutsen på nett, så sender de deg bildene hjem i posten. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående bildene, så kan du også ta med enkelte minnekort til fotoforetninger og elkjøp og skrive ut bildene der.

Til "vanlig" bruk, anbefaler jeg deg et kamera med minimum 3megapixler. Det betyr at du f.eks. kan skrive ut kopiene i A4-format og likevel få god kvalitet.

www.akam.no er en finfin side:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Har selv Nikon Cool Pix, både hjemme og på jobb (har ansvar for internavisen på jobb så jeg tar mye bilder), og det er et enkelt, lite og godt kamera. De nye modellene har veldig bra oppløsning, og jeg tar bilder som jeg har på trykk i stort format. Prisen ligger et sted mellom 3-5 000.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om 2500-3000 kr er rimelig kommer helt an på spesifikasjonene på kameraet, hvor mange megapiksler (oppløsning på bilde) det kan ta, og hvor stor minnebrikke som følger med (hvor mange bilder det er plass "i kameraet") Anbefaler, som jordbær, å ta en titt på www.akam.no der du kan få mange gode tips på valg av kamera, også en god prisguide hvor du kan se hva som er en rimelig pris for de ulike kameraene.

Anbefaler også å kjøpe en større minnebrikke enn det som følger med kameraet, følger alltid alt for liten minnebrikke med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gamlemor fikk til bursda'n sin sist sommer, og det er kjempegøy!

Det er nok lurt å legge litt penger i det, ikke kjøp av de billigste.

Dette er vel noe som utvikler seg med rivende fart, det du ikke kan i dag, er mulig i morgen osv.

Hilsen Gamlemor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

Jeg kjøpte meg kamera i går jeg da, Canon IXUS V2 er navnet. Så veldig fint ut, mye finesser, men man trenger ikke å gjøre det så komplisert ser det ut til. MEN det var bare 8 MB minne, så fyren på Elkjøp solgte meg et 128 MB kort i tillegg. Da jeg kom hjem så jeg at dette ikke hadde samme formatet som det som fulgte med kameraet, det var omtrent halvparten så stort. Går dette an å putte inni kameraet, eller må jeg bytte det? Hvordan har dere gjort det når dere har lagt inn ekstra minne?

Kanskje det kommer flere spørsmål etterhvert.. gruer meg litt til å prøve å overføre til data og bildebehandling der.. Kan null og niks om slikt. Men fikk med to CDrom til å installere, pluss en tjukk manual.. Får nok å gjøre.. Har ikke printer, men satser på å få fotokopier i en fotobutikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes forskjellige typer minnekort til kameraer.

De fleste kameraer kan bare bruke EN type minnekort. Hvis du har fått feil kort, så bytt det.

Jeg hadde 8 mb i kameraet da jeg kjøpte det, men investerte i et større minnekort for en stund siden. Kjøpte da et ganske stort kort, men angrer litt. Jeg ville heller hatt 2 mindre kort.

Grunnen til dette er at jeg er redd for å miste kortene, at de skal bli ødelagt eller stjålet (om jeg har dem i veska og veska blir stjålet f.eks).

Gå tilbake til butikken du.. og bytt minnekortet.

Du må ikke finne på å dytte inn et kort som ikke passer i kameraet.

Lykke til med fotograferingen!

Digitalkameraer er GØY!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gleder meg vilt til å få dette digisnadderet! Skal ha et Canon PowerShot G3, og investere i en 256 minnebrikke. Jepp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte meg kamera i går jeg da, Canon IXUS V2 er navnet. Så veldig fint ut, mye finesser, men man trenger ikke å gjøre det så komplisert ser det ut til. MEN det var bare 8 MB minne, så fyren på Elkjøp solgte meg et 128 MB kort i tillegg. Da jeg kom hjem så jeg at dette ikke hadde samme formatet som det som fulgte med kameraet, det var omtrent halvparten så stort. Går dette an å putte inni kameraet, eller må jeg bytte det? Hvordan har dere gjort det når dere har lagt inn ekstra minne?

Kanskje det kommer flere spørsmål etterhvert.. gruer meg litt til å prøve å overføre til data og bildebehandling der.. Kan null og niks om slikt. Men fikk med to CDrom til å installere, pluss en tjukk manual.. Får nok å gjøre.. Har ikke printer, men satser på å få fotokopier i en fotobutikk.

Hei!

Jeg tror Canon IXUS v2 bruker compact flash-kort. Ikke sett det inn hvis du ser at det ikke passer. Ta med deg brikken tilbake til butikken og bytt. Du kan kjøpe billige minnekort via internet! ( www.akam.no har prisguider)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest vilje_ikke logga inn

har bestilt meg et nikon coolpix 2100, tilsammen med minnekort ble dette på ca 2700 kr. Om jeg vil gå opp til 3,1 mill pixler må jeg nok legge i en tusenlapp mer. som jeg resonnerer, er det stadig nye og bedre modeller på markedet, optikken forbedres stadig og de modellene som er på markedet nå, utdateres. Jeg satser derfor på å vente til å kjøpe et mer avansert kamera om et par år, da er jeg nok også mer moden for å prøve meg på manuelle innstillinger og mer avansert fortografering.

En modell på 2,1 mill pixler er mer enn nok om man ikke skal ta store kopier, og jfr dinside er det vanskelig å se forskjell med det utrente øye dersom man ønsker en A4 størrelse med et slikt apparat.

Jeg er iallefall spent og tror det blir gøy!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zalomine

Det finnes mange måter å få papirbilder fra digitale. De aller fleste foto-butikker har en ordning for dette. MANGE på nettet (vi bruekr den via Vg, det er eurofoto eller noe slikt som leverer. Enkelt og greit) sammenlign litt priser, det kan lønne seg. I ta emd brikken i butikken og få dem der er fort gjort, men koster over dobbel pris i forhodl til hva du får vi nettet, de fleste steder.

Som nevnt er det størrelsen på minnekortet, samt oppløsningen du tar bildene i, som avgjør hvor mange bilder du får plass til på kortet. Normalt sett, i alle fall på vårt kamera, står det iooe i et hjørne ( altså når ejg titter inn i søkeren) hvor mange flere bilder, sånn ca, det er plass til i den størrelsen jeg da bruker. Grei indikasjon. Man trenger definitvt et større kort enn det som følger med de flest kamera i alle fall. Mamma og pappa kjøprte kamera med et kort der det var plass til 12 bilder med de instillingene som var standard. Det sier seg selv at de kjøpte ekstra mnnekort straks butikkene åpnet (de kjøpte det til jul for halvanent år siden, og ekstra minnekort dukka opp i romjula, det var slitsomt å løpe til pc'n etter 12 bilder.....)

Men, digitalkamera er deilig! Du kan se på bildene med en gang om de ble bra, og ta "ubegrenset" med bilder uten at du tnker på om filmen blir brukt opp. Du fremkaller bare de du vi, og sletter alle som ikke er vellykkede (veldig greit når man tar bilder av unger som hele tiden snur seg vekk, folk som blinker, motiver som du er usikker på om du fikk med etc :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk mitt nye Canon Ixus400 kamera igår - og det jeg har rukket å kikke på det så ser det kjempebra ut. Bra bilder ble det også, og enkelt i bruk.

Det fulgte med en minnebrikke på 32 - men har investert i et ekstra et på 256. Da kan jeg faktisk ta opptil 13-14 min med video med det...før minnet er fullt.

Gleder meg til å teste det ut i helga - skal til Aalborg med @-mannen - og det er karneval der :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Zalomine

Kos deg på turen, og ta masse fine bilder :)

Mine foreldre har også et ixus kamera, men den siste modellen uten video da (de syntes heller ikek de trengte video-funksjonen, så det gjorde dem ikke noe)

Det er et lett kamera å bruke, og langt mindre enn det sambo har valgt til oss ja. Men, digitalkamera er en flott ting i alle fall :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ein fordel med digitalkamera (i alle fall for min del) er at det er så mykje enklare å eksperimentere med det; dvs ikkje bekymra seg så mykje for korleis bileta vil bli om eg prøver det eine eller andre. Blir det dårleg så er det berre til å slette med ein gong. Kan gjerne strekke armen ut og knipse frå vinklar eg umuleg kunne ha prøvd om eg skulle sjå i søkaren. Har blitt ein del blinkskot eg aldri ville ha tenkt på å prøva med vanleg film på den måten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zalomine

Jepp.

Sambo elsker å eksperimentere med nattinstillinger og andre merkelige lysforhold han.

Og det kjekke er, man bare sletter resten. Så hva gjør det at 70% av bildene er ubrukelige? Du har likevel langt flere FLOTTE bilder enn du ville hatt med et vanlig kamera, for du er ikke redd for å prøve. Bruker jo ikke opp film, og trenger ikke tenke på at noen fremkaller dette.... Du bare tar, og sletter det du ikke liker :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, og så er det blitt mykje kjekkare å ta bilete, òg. Ikkje berre for å ha minner og tradisjonelle motiv, men eg ser òg etter motiv i det daglege, enten det er landskapsbilete, diverse detaljar eller berre rolp. (Altså, tull.)

Ekstra gør eg det å leika meg med bileta etter eg har dei i PC'n - kan laga skikkelege panoramabilete, fjerne forstyrrande element og linselus, bytte bakgrunn, skifte fargar, lage rammer og masse anna. Kjempegøy :-)

(Negativt: Eg har brukt masse meir pengar på digitalfotoblad - masse tips om både fotografering og bildebehandling der. Jaja, kanskje ikkje så negativt likevel...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Kjære dere.. Ser det er mange med erfaring med digitalkamera her. Jeg har et problem, har lagt ut tråder på "Forbruker..." og "Data.." også, men har ikke kommet i mål.

Problemet er at når kameraet er på i visningsmodus og koplet til PC via USB kabel, skjer det ingenting. Åpner jeg Canon Zoom Browser for å lese inn bildene fra kameraet får jeg beskjed om at kontakte til kameraet ikke kan opprettes. Har Canon digital IXUS V2.

Noen tips? Blir litt fortvilet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikkje Canon kamera, så eg tenkte ikkje over at eg kanskje kunne ha ei løysing. Men no kom eg nett på: Eg har hatt same type problem sjølv. (Gjekk fint å kople til min eigen PC med Win98, men ikkje til opphavet sin med WinXP)

Det eg gjorde var å kjøpa meg ein kortlesar, og det går fint. Slepp å bruka straum under overføringa, pluss at det går mykje raskare. Kan det vera ein idé for deg, òg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...