Gjest Gjest_nelle_* Skrevet 14. juni 2008 #1 Skrevet 14. juni 2008 Mine barn får kjøpe snop for 20 kr hver lørdag. Jeg syns dette er nok, men noen av nabobarna får kjøpe for 50 kr hver lørdag. Jeg får jo høre dette med jevne mellomrom fra mine barn om hvor urettferdig dette er, men jeg "står han av"........ Hvor mye får barna deres handle for?
Gjest Aj Skrevet 14. juni 2008 #2 Skrevet 14. juni 2008 Min på 15 år får for 20-25 kr hver lørdag i tillegg til 1,5l brus.
Gjest Gjest Skrevet 14. juni 2008 #3 Skrevet 14. juni 2008 Dattera mi på 13 får kjøpe snop for MAX kr 20. Det handler ikke om pengene, men om at det blir mer enn nok sukker. (Hun får penger til andre ting, såklart) Som regel bruker hun ikke så mye en gang. Kr 50 i snop er jo helt sykt, spør du meg. Ikke rart det er som det er med helse og vekt for mange av dagens unge.
Gjest Screemy Skrevet 14. juni 2008 #5 Skrevet 14. juni 2008 Et busslass holder i massevis - da blir dem så kvalme og vil ikke ha mer godt resten av livet
Annie Skrevet 14. juni 2008 #6 Skrevet 14. juni 2008 Jeg pleier å kjøpe smågodt som blir lagt i en skål og som står på bordet. Vi er 4 som skal ha og det pleier å være for ca 80-100 kroner.
Kenny McCormick Skrevet 15. juni 2008 #7 Skrevet 15. juni 2008 jeg fikk 20kr i uka fram til jeg var 12-13, etter det fikk jeg 50kr nå har jeg jobb så nå får jeg ikke lommepenger lengre
Gjest Gjest Skrevet 15. juni 2008 #8 Skrevet 15. juni 2008 En sukkertøyeske, en sjokolade,litt potetgull og brus! Mer enn det jeg fikk da jeg var liten.Jeg fikk eb\n stk saltpastilleske eller noe tilsvarende!
Gjest Helen Parr Skrevet 15. juni 2008 #9 Skrevet 15. juni 2008 Min på 15 år får for 20-25 kr hver lørdag i tillegg til 1,5l brus. Da håper jeg du har spart penger til et tisselaken også.
Gjest Gjest Skrevet 15. juni 2008 #10 Skrevet 15. juni 2008 Min på 15 år får for 20-25 kr hver lørdag i tillegg til 1,5l brus. Men ungen er jo 15 år, da får vel barnet mer enn det + diverse til kinoo og nogo attaåt utenom det h*n får i helgen?
Gjest Gjest_nelle_* Skrevet 15. juni 2008 #11 Skrevet 15. juni 2008 Trådstarter her.........Barna mine er 10 og 12 år. Har en på 4 også, men han får ikke så mye siden jeg plukker ut til ham ;-). Naboungene er mellom 8 og 10 år gamle og får for 50 kr... Ungene mine får 2 glass brus hver til lørdagsmiddagen om kvelden.
Gjest Jazzy Skrevet 15. juni 2008 #12 Skrevet 15. juni 2008 Litt på siden; når begynner ungene å kjøpe lørdagsgodtet sitt selv?... Min eldste er fem år, og han spiser det jeg eller samboeren kjøper- som oftest litt popcorn eller saltstenger, og et kinderegg innimellom. Han er veldig fornøyd med det, men jeg har jo sett at når han blir tilbudt (sukker)godterier hos andre, så hiver han innpå som om han aldri hadde smakt sånt før. Jeg vil ikke gå i fellen å dermed gi ham mer sukkergodterier hjemme, for å unngå at han går bananas i andres godteskåler- sukkerbelastningen er stor nok som den er. De sjeldne gangene dette skjer hos andre, er bedre enn hver helg hjemme.
Gjest Aj Skrevet 15. juni 2008 #13 Skrevet 15. juni 2008 Da håper jeg du har spart penger til et tisselaken også. Gutten er 15 da og brusen varer så lenge han vil. Doen vet han hvor er. Før, da vi var flere unger i familien så var det brus til lørdagsmaten som ikke gikk på "kvota" og så fikk alle ungene 1/2 l hver. Nå drikker ikke jeg brus og dermed så fant jeg ut at det var like greit at han fikk 1,5l som han selv bestemmer over. Men ungen er jo 15 år, da får vel barnet mer enn det + diverse til kinoo og nogo attaåt utenom det h*n får i helgen? Han har jo lommepenger som han disponerer som han vil. Det at han fortsatt får såkalt lørdagsgodt henger igjen fra tidligere år. Finner ingen grunn til å endre den praksisen.
Rosalie Skrevet 15. juni 2008 #14 Skrevet 15. juni 2008 Litt på siden: Jeg fik lørdagsgodteri helt til jeg flyttet hjemmefra, jeg, og i alle helger jeg var på besøk hos foreldrene mine etter det, også. Er vel først for tre år siden at jeg ikke fikk TV-pose lenger når jeg var på besøk, og jeg er 30. Man kan jo få ganske mye snop for 20 kroner, spørs helt hva man velger og hvor man handler. Jeg syns det er fryktelig synd at de blå TV-posene som var da jeg var liten ikke finnes lenger, for i dem var det nok snop til lørdagskvelden pluss litt på søndag morgen da jeg var liten. Mine nieser på 5 og 9 år får ikke mye godteri på lørdagskvelden. De får hver sin pastilleske, samt 10-12 andre biter snop. Jeg syns det er vel lite, da, men de er vant til det, og maser ikke om mer.
Gjest Wolfmoon Skrevet 15. juni 2008 #15 Skrevet 15. juni 2008 (endret) Jeg synes alltid dette med lørdagsgodt til hver person er så merkelig jeg, for jeg er overhodet ikke vandt til det. Hos meg kjøpte mamma inn godteri og satte alt på bordet, så fikk vi ta selv, både voksne og barn! Endret 15. juni 2008 av Wolfmoon
sommerglede Skrevet 15. juni 2008 #16 Skrevet 15. juni 2008 vi pleier å kjøpe lørdagsgodt til ungene... og det havner på ca 40 kr til hver.... godteri er ganske dyrt nå i forhold til før... får ikke mye for 40 kr..... men om ungene har hjulpet litt til hjemme så får de 50 kr så de kan kjøpe godteri selv for...... og det pleier å være ekstra stas når dem kan velge selv...
Gjest nextlife Skrevet 15. juni 2008 #17 Skrevet 15. juni 2008 Dattera mi på 13 får kjøpe snop for MAX kr 20. Det handler ikke om pengene, men om at det blir mer enn nok sukker. (Hun får penger til andre ting, såklart) Som regel bruker hun ikke så mye en gang. Kr 50 i snop er jo helt sykt, spør du meg. Ikke rart det er som det er med helse og vekt for mange av dagens unge. Man kan kjøpe mer sukker og skit for kr.20,- enn for kr.50,- , det kommer helt an på hva man kjøper. Hvis man brker en tjuer på billig løsgodis får man en relativt stor pose med sukker og e-stoffer, mens hvis man velger de posene med godter som er av naturlig fruktjuice, og en sjokolade med høyt kakaoinnhold er man oppe i en femtilapp. Hvis man velger litt sunnere alternativer med bedre kvalitet koster det mer, og det er ikke sykt, spør du meg.
MAcy Skrevet 15. juni 2008 #18 Skrevet 15. juni 2008 Vårt barn er snart 5 år og han får spise så mye godteri han bare vil.. er det han tror, men erfaringen viser at det er mer prinsippet om å kunne få godterier som er viktig. Når selve lørdagen kommer, har vi alltid lørdagsmaten først og godteriet etterpå. Da er han mett og litt trett og orker svært lite godteri. Det blir som oftest 5-6 biter vingummi og noen flak med chips, og evt et kindereegg. Vi gir aldri eget godteri til bare han men setter det på bordet slik at alle som er kan ta. Men tror nok i hadde vært mye strengere om vi hadde et barn som ikke kunne holde opp med å spise før skåla var tom. Synes også det er et stortproblem at noen barn får fri flyt til så mye sukker de bare vil. Det er greit at barn har fri vilje og egne meninger men det er vi voksne som må sette grensene og lære barn hvordan ting skal være!!
Gjest dele-godt Skrevet 15. juni 2008 #19 Skrevet 15. juni 2008 Jeg synes alltid dette med lørdagsgodt til hver person er så merkelig jeg, for jeg er overhodet ikke vandt til det. Hos meg kjøpte mamma inn godteri og satte alt på bordet, så fikk vi ta selv, både voksne og barn! Husker sånn dele-godt hjemme hos oss også... Vi var fire barn, så det var ingen suksess. Det var bare å kaste seg over for å være sikker på at man fikk noe, for hvis man ikke var rask nok så var det borte... Jeg gir sønnen min på 12 år 30 kr for å kjøpe seg godteri. Da velger han selv hva han kjøper og om han kjøper brus i tillegg. Noen ganger kjøper jeg Bon-aqua som vi har til maten, men jeg kjøper ikke vanlig brus... Når jeg har 3-åringen kjøper jeg kanskje en pastilleske eller en liten sjokolade.
Fantomina Skrevet 15. juni 2008 #20 Skrevet 15. juni 2008 (endret) . Endret 29. oktober 2015 av Fantomina
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå