Gjest Gjest Skrevet 14. juni 2008 #1 Skrevet 14. juni 2008 Jeg har i et øyeblikks galskap invitert foreldrene mine til 3 rettersmiddag som bursdagsgave til pappa (de er begge 65 år). Men hva i alle dager skal jeg servere? Jeg vil at det skal være både godt og litt "ekslusivt" kanskje. De er ikke kresne i matveien, men er ikke like glad i så sterk mat som de var før, har vel noe med alderen å gjøre kanskje Som forrett har jeg tenkt litt på kamskjell, men tilbehør? Hovedrett og dessert har jeg ikke noen anelse om, men dere kan kanskje hjelpe meg med forslag? Middagen er neste fredag så jeg har god tid.
Brunhilde Skrevet 14. juni 2008 #2 Skrevet 14. juni 2008 Hovedrett kan kanskje være svinefilet Oscar. Ikke altfor krevende å lage, men veldig godt. Jeg syns pommes noisettes er godt som tilbehør. Dessert avhenger jo av smak, men etter såpass lyst kjøtt som svin, tror jeg kanskje jeg ville endt opp med en brownie servert med litt vaniljeis og bringebærsaus.
Gjest Eurydike Skrevet 14. juni 2008 #3 Skrevet 14. juni 2008 Kamskjell og blomkålpuré, kanskje? Her er en nylig publisert oppskrift fra Arne Brimi: http://www.matogdrikke.no/content/view/4091/10013/ Jeg har servert kamskjell og blomkålpuré med ovnsbakte tomater (del klasetomater i to, ringle over olivenolje, salt, pepper, oregano og et tynt melisdryss, bak i ovn ved 125 g i 3 timer), ovnstørket spekeskinke (sprø og stilig!) og persilleolje (eller bruk en god ferdig pesto), det passer både smaksmessig og estetisk - fint med litt farger ved siden av bleke skjell og tilsvarende blek puré. Hovedrett etter dette kan jo være både fisk og kjøtt, litt avhengig av hva foreldrene dine liker, og hva du liker å lage? Dessert: Lurt med noe som kan lages helt ferdig i forveien og bare hentes ut fra kjøleskapet, feks en ostekake med bærsaus, eller sjokolademousse, panna cotta eller crème brûlée med noen friske bær ved siden av.
Gjest Gjest TS Skrevet 14. juni 2008 #4 Skrevet 14. juni 2008 Tusen takk for svar begge to. Svinefilet Oscar er en favoritt her hjemme, men dessverre er jeg oppvokst med den hjemmifra så mamma lager nok den bedre enn meg. Jeg har lyst til å lage noe de ikke har fått før. Forrett blir nok kamskjell (med Eurydike´s tilbehør - tusen takk), så da er det vel mest aktuelt med kjøtt til hovedrett. Ostekake med bærsaus hørtes spennende ut, har du en oppskrift kanskje? Jeg tar gjerne imot flere forslag...
Gjest Eurydike Skrevet 14. juni 2008 #5 Skrevet 14. juni 2008 (endret) Ostekake med bærsaus hørtes spennende ut, har du en oppskrift kanskje? Jeg foretrekker stekt ostekake, nærmere bestemt denne. Bærsaus/coulis lager du enkelt av feks friske jordbær, litt melis og en skvis sitron som kjøres i foodprocessor. Smak til med mer melis og sitron til det blir slik du vil ha det. Litt frisk mynte kan også være godt i sausen, hvis du liker det. Kaken kan også pyntes med friske bær og/eller frukt (men ikke med opptinte bær, de vil avgi fruktsaft som renner ned i rømmelokket). Endret 14. juni 2008 av Eurydike
Gjest Gjest Skrevet 15. juni 2008 #6 Skrevet 15. juni 2008 Bare lurer, steker du kaken i tre omganger?
Gjest Eurydike Skrevet 15. juni 2008 #7 Skrevet 15. juni 2008 Bare lurer, steker du kaken i tre omganger? Ja, jeg følger oppskriften.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå