Gå til innhold

Andre land, mer utvalg i butikkene

Fremhevede innlegg

Skrevet

Vil nok si at det er både og. Husker den første tiden etter jeg flyttet til Danmark, var jeg helt sjokkert over mangelen på utvalg i noen av butikkene. Mangel på helt basale matvarer, mangel på frisk frukt… osv.

Har heldigvis 7 dagligvarebutikker i nærheten, både i høyere og lav prisklasse, så det er mulig å finne ting i andre butikker hvis det skulle være sånn... Men må innrømme at jeg savner fruktdisken på Rema1000 der jeg bodde før, hvor det var skikkelig kvalitetskontroll på frukten.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja det samme har jeg oppdaget.

Vareutvalget blir dårligere ettersom det finnes kun et par dominante kjeder som kjøper opp og utkonkurrerer alt.

Borte vekk er fiskehandler-butikkene,kjøttbasarene,kolonialbutikkene.....folk som visste hva de snakket om. De ble skvist bort av oss alle sammen.

Så i dag har vi store butikker,med elendig utvalg,der alt står på paller!?

Eksotisk....

Skrevet
Jeg vil si at RIMI er helt tragisk i alt de står for, i forhold til når man kommer til en butikk i "utlandet". Da blir RIMI en rød nisse som tror at grøt og brød er det beste et menneske kan tenke seg.

Så utrolig bra :fnise: ... men sant....

Skrevet (endret)

OH, jeg vet ikke hvor jeg skulle starte.

Juice har endelig startet å bli bedre, men det er likevel eple/appelsin/tropisk og resten er svindyrt.

Pålegg - utrolig lite utvalg i Norge! Det finnes så mange smak og mulige typer som ikke finnes i Norge i det hele tatt.

Pølser - mangler fullstendig alle slags grillpølser (mer som tyske) med forskjellige smak og fyll. Pølser der faktisk alt er kjøtt og der det er fortsett kjøtttekstur, ikke klister.

Melkeprodukter - utrolig få produker med melkesyrebakterier som er gode for magen. I tillegg utrolig lite utvalg blandt kremost, yoghurter ol. De fleste yoghurter ol har utrolig mye sukker.

Det eneste som har noen lunde grei utvalg er brødmat. Og ja da.. snop og brus har norske butikker også nok av.

Jeg synes at problemet i Norge er mangel av konkurranse. Det er bare Gilde/Tine/Prior og noen andre. I tillegg koster det flesk å starte opp nye produkter og det betyr at man heller ikke prøver. I tillegg er faktisk nordmenn generelt ganske tradisjonelle i sine valg da det gjelder mat. Det betyr også at nye produkter blir mer risikable og da blir det også mindre av dem.

Endret av mrs_bond
Gjest gjesti
Skrevet

Jeg er så enig med deg. Kjæresten min bodde i Sverige og da gikk jeg nesten amok i matvarebutikkene. De hadde så utrolig mye spennende at jeg brukte utrolig lang tid da jeg skulle handle, på grunn av at jeg måtte sjekke hver eneste hylle i butikken :) I tillegg til at butikkene var flinke til å legge opp alternativ mat, sånn som vegetar, melkealergi osv..

Ble sur da jeg kom tilbake til butikkene vi har her.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...