Gå til innhold

Andre land, mer utvalg i butikkene

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Hvorfor har andre land så mye mer utvalg i matbutikker enn Norge? Norge har har jo liksom bare "norsk mat". Oslo har kanskje litt mer?, men her jeg bor er det jo bare noen kiwi og menybutikker med kun det mest vanlige. Ikke noe alternativ mat, ikke noe eksotisk mat.

Det var faktisk litt godt å sutre litt, men det hjelper nok ikke.

Føler du det på samme måte?

Videoannonse
Annonse
Gjest StockDama
Skrevet

Niks, har opptill flere "innvandrerbutikker" her.

Gjest Oxford
Skrevet

Jeg synes også det føles slik - bare i Sverige, Italia og Hellas bugner det jo av masse spennende mat og drikke i butikkene, og de har ofte mange interessante varianter av det samme produktet. Kan kanskje hende det føles slik fordi vi er så vante med det f.eks. Rimi har av utvalg i hyllene? :)

Skrevet

Jeg er temmelig sikker på at Norge er det landet i Vest-Europa som har dårligst matvarebutikker. Man trenger jo ikke dra lenger enn til Sverige eller Danmark for å finne en helt annen verden.

Årsaken er opplagt: Det har vært så fryktelig mye fokus på pris her i landet (noe jeg stiller meg litt uforstående til - vi er jo stort sett rikere enn de fleste andre europeere). Men sparer man egentlig så mye penger ved å kjøpe fiskekaker med 30% fisk til 50 kr/kg i forhold til å kjøpe fiskekaker med 80% fisk til 90 kr/kg? (tenkt eksempel) Man får jo stort sett hva man betaler for.

Det jeg synes er aller verst med den gjennomsnittlige norske matvarebutikken er dominansen av halvfabrikata. Før, da jeg var tvunget til å handle i slike butikker, slo det meg ofte at det nesten ikke var noen middagsingredienser å få, men bare poser med ditt og datt. Hvor var grønnsakene, fisken og kjøttet? Man går inn der, og man ser bare emballasje, og nesten ingen mat. Fryktelig deprimerende!

Vi får de butikkene vi fortjener. Hvis flere begynner å handle hos Ica Maxi, Meny, Ultra og lignende butikker, samt at man begynner å handle i fiskebutikker og slakterforretninger, vil de andre butikkene måtte begynne å tenke annerledes.

Gjest Sutra
Skrevet

Der jeg bor så fyller ikke butikken opp varer en gang, eller de gjør det jo, men det tarlang tid. Kiwi-butikken der jeg bor har ikke hatt epler, gullerøtter, sørlands chips, og sikkert flere ting på hele uka. Ikke har de bra brød heller.

Men så bor jeg jo i kuland også da, møøøø.

Kanskje ikke så rart nordmenn drar til Sverige?

Skrevet
Kanskje ikke så rart nordmenn drar til Sverige?

Jeg har inntrykk av (på grunn av at det er slik det fremstilles i media, men det kan jo være at jeg tar fullstendig feil) at hovedgrunnen til at folk handler i Sverige, er at de kan få billige kyllingfileter, flesk og smågodt, og ikke fordi de også kan få balsamicoeddik, svenske spesialiteter av fisk og kjøtt, eller parmaskinke.

Det varierer sikkert litt, men jeg har inntrykk av at hovedtyngden av det folk kjøper med fra Sverige, er dårlig mat som de like gjerne kunne ha kjøpt her i landet, men da til en høyere pris.

Skrevet

Alt mat er ikke bra i Sverige, men hvis man vet hva man ser etter er mitt inntrykk at kvaliteten på en del typer kjøtt er betydelig bedre i Sverige enn i Norge (jeg kjøper f.eks. sjelden oksekjøtt i Norge lenger). At man får det til lavere pris er selvsagt en bonus, men det er ikke slik at fordi man handler i Sverige er man utelukkende opptatt av pris uansett kvalitet, selv om jeg ikke tviler et øyeblikk på at veldig mange Sverige-handlere tenker slik.

Gjest Tnita
Skrevet

Det virker som at Norge har lite og jeg savner produkter fra "den glade kua" og Danon-produktene. Danon og Danup! Det er så lite drikkeyoghurter å velge mellom her. Bare to(?)... Og de har såvidt begynt å ta inn Danonino-produkter som er for barn og blodpris på! Hvorfor tar de ikke like gjerne inn Danup da... Det er så mye vi mangler her.

Skrevet (endret)

Hm... Jeg er heeelt motsatt jeg! Synes maten som selges i Norge har bedre kvalitet enn i de fleste andre land. Da mener jeg maten som selges i normale dagligvarebutikker. Alt fra melk til godteri og brød (hermetikk også) synes jeg er bedre her i Norge. Noen land har bedre viner, oster, spesielle typer frukt/grønt, men i det store og hele blir jeg alltid skuffet når jeg drar til nye land og kjøper mat på egen hånd...

Kanskje jeg bare har uflaks med butikkene jeg går i?

Endret av Serenity88
Gjest Tnita
Skrevet

Kvalitet er det ikke så mye av kanskje, men butikkene er flinke til å ta ut varer som holdbarehetsdatoen er gått ut på, og varer som ikke er helt friske lengre.

Gjest gabriela
Skrevet

Det blir som en ond sirkel det der. Butikkene selger ikke ting som ikke selger, men selger heller selvfølgelig ikke ting de ikke har i sortimentet sitt.

Gjest Tnita
Skrevet

Ja, og det er ikke så lenge siden de tok inn Oreos i de vanlige butikkene og det selger som bare det! Da burde de skjønne at det ikke er farlig å ta inn kjente merker. Slike som er kjente og populære verden over. Skulle ønske de hadde Danup. er det virkelig bare to drikkeyoghurter å velge mellom her til lands?

Skrevet
Hm... Jeg er heeelt motsatt jeg! Synes maten som selges i Norge har bedre kvalitet enn i de fleste andre land. Da mener jeg maten som selges i normale dagligvarebutikker. Alt fra melk til godteri og brød (hermetikk også) synes jeg er bedre her i Norge. Noen land har bedre viner, oster, spesielle typer frukt/grønt, men i det store og hele blir jeg alltid skuffet når jeg drar til nye land og kjøper mat på egen hånd...

Helt enig! Det finnes riktignok flere merker/ting å velge i, men de er ikke nødvendigvis bedre...

Gjest Casey
Skrevet (endret)
Hvorfor har andre land så mye mer utvalg i matbutikker enn Norge? Norge har har jo liksom bare "norsk mat". Oslo har kanskje litt mer?, men her jeg bor er det jo bare noen kiwi og menybutikker med kun det mest vanlige. Ikke noe alternativ mat, ikke noe eksotisk mat.

Det var faktisk litt godt å sutre litt, men det hjelper nok ikke.

Føler du det på samme måte?

Ja, kjenner meg igjen. Nå kan jeg ikke klage, jeg bor like ved en Meny med bra utvalg, men på de fleste andre steder jeg har bodd har jeg alltid tenkt at det er litt nedtur i forhold til når jeg har bodd i utlandet - det å handle. I "utlandet" er butikkene større, penere, mer oversikt og struktur, musikk i bakgrunnen når man handler, flere kasser, flere ansatte, mer høflige ansatte, bedre varer, flere varer og i det hele tatt... :)

Endret av Casey
Gjest Casey
Skrevet
Ja, og det er ikke så lenge siden de tok inn Oreos i de vanlige butikkene og det selger som bare det! Da burde de skjønne at det ikke er farlig å ta inn kjente merker. Slike som er kjente og populære verden over. Skulle ønske de hadde Danup. er det virkelig bare to drikkeyoghurter å velge mellom her til lands?

I Norge vernes det sikkert om monopol i størst mulig grad. Dumt for oss kunder.

Gjest Casey
Skrevet
Det blir som en ond sirkel det der. Butikkene selger ikke ting som ikke selger, men selger heller selvfølgelig ikke ting de ikke har i sortimentet sitt.

Det kalles dårlig planlegging /markedsplanlegging/ logistikk?

Gjest Casey
Skrevet
Det varierer sikkert litt, men jeg har inntrykk av at hovedtyngden av det folk kjøper med fra Sverige, er dårlig mat som de like gjerne kunne ha kjøpt her i landet, men da til en høyere pris.

Jeg tror gruppen Sverige-handlere er differensiert: det finnes en del nordmenn som handler speltmel, spesialoljer, kjøtt, helseartikler, kjøkken, (samme merker og produkter som man kan få kjøpt i Norge) m.m til en rimeligere pris i Sverige.

Gjest Casey
Skrevet
Jeg synes også det føles slik - bare i Sverige, Italia og Hellas bugner det jo av masse spennende mat og drikke i butikkene, og de har ofte mange interessante varianter av det samme produktet. Kan kanskje hende det føles slik fordi vi er så vante med det f.eks. Rimi har av utvalg i hyllene? :)

Jeg vil si at RIMI er helt tragisk i alt de står for, i forhold til når man kommer til en butikk i "utlandet". Da blir RIMI en rød nisse som tror at grøt og brød er det beste et menneske kan tenke seg.

Gjest Purple Haze
Skrevet

Jeg er litt delt i dette spørsmålet. På den ene siden er jeg enig i at de største kjedebutikkene har for dårlig utvalg, og altfor mye halvfabrikata. Ferskmat er jo kun å få tak i i de dyreste butikkene, og jeg gidder faktisk ikke innom 2-3 forskjellige butikker når jeg skal handle.

Ikke har jeg råd til å handle der så veldig ofte heller. Når jeg en sjelden gang handler på den ene butikken her i byen med rikholdig utvalg, gremmes jeg etterpå ved tanken om å ha brukt så mye penger på en handletur. På den andre siden syns jeg produktene i Norge har veldig god kvalitet.

I England syns jeg det er et flott utvalg av produkter i dagligvaren. Du får nesten problemer med å velge deg ut hvilken vare du vil ha, fordi det er så mange alternativer.

Sverige, Danmark og Tyskland er også eksempler på land med godt utvalg, og jeg syns også kvaliteten er bra, med noen unntak.

Hvis jeg en sjelden gang drar til Sverige kun for å handle, kjøper jeg aldri kyllingfilet, f.eks....den er bare geleaktig og ekkel. Da spiller det ingen rolle hvor billig den er. Her i huset liker vi den ikke.

Gjest Oxford
Skrevet
Jeg vil si at RIMI er helt tragisk i alt de står for, i forhold til når man kommer til en butikk i "utlandet". Da blir RIMI en rød nisse som tror at grøt og brød er det beste et menneske kan tenke seg.

:jepp:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...