Gå til innhold

kattegård

Anbefalte innlegg

Gjest nobodyswife
Skrevet

hei:)

vi har 4 katter og skal flytte "på landet".

kattene våre har alltid vært innekatter pga at vi bor nære to hovedveier.

nå lurer vi på om vi skal bygge kattegård så kattene får være litt ute.

er det en god ide eller en dårlig ide?

kattene har vært inne i hels sitt liv og så får de mulighet til å gå ute men avgrenset.

er dette litt "dyreplageri"?

har fått komentarer på at vi har hatt kattene våre inne.

men heller det enn at de blir påkjørt.

hvor stor burde en kattgård være?

vi har hatt minimalt med hage til nå.

når vi flytter har vi over 50 mål med jord å lage på.

hva bør man ha i en kattgård?

hva slags underlag, og hva kan man ha som de kan klatre i når vi ikke ha trær på det området?

kattene kommer vel ikke til å misstrives ute?

de kommer til å elske det etterhvert som de blir vant til det sant?:)

burde vi ha et "kattehus" som de kan gå inn å varme seg i?

hvordan kan vi best sikkre kattegården?

tro om kattene og de små hundene vil trives sammen eller om vi skal skille dem å ha de i hver sin gård?

blir veldig takknemlig for svar:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis dere har 50 mål som kattene kan boltre seg på, så forstår jeg ikke helt hva dere skal med en kattegård. Selv om de har vært innekatter til nå, venner de seg nok fort til utelivet og de fleste katter foretrekker nok å ferdes fritt utendørs.

Gjest Lamia Lenis
Skrevet

Jeg skjønte heller ikke helt hva dere skal med en kattegård... Hvis dere ikke skal bo rett ved en vei lenger, så går det nok bra å la de gå fritt. Men er lurt å ha dem inne litt i førsten, slik at de venner seg til det nye huset, og forstår at det er der de bor nå.

Gjest tasha
Skrevet

du bør la katten få skjønne at dette er dens nye hjem først, som sagt ovenfor, også kan du bli med kattene ut en times tid om gangen osv... venne dem gradvis til. om dere ikke bor ved en vei, så syntes jeg du kan venne dem til å gå fritt. er de kastrerte/seriliserte så går de skjelden så langt. vær ute med dem alle første dagene, og bruk "godbiter" eller noe de kjenner igjen lyden på, som de vet at de får noe godt om de kommer inn. rist, få dem til å komme, og ros og gi dem noe godt. dette kommer til å gå kjempebra:)

Gjest Lillebøll
Skrevet

Jeg ville vent dem til å være ute jeg.

Gjest Gjest_Ingunn_*
Skrevet

Vend dem til å være ute! De blir fort vant til dette og holder seg kun i området rundt huset den første tiden!

Ta en og en av gangen mens du er sammen med dem.

Etterhvert så venner du dem til hvor de hører hjemme.

Så kan alle pusene være ute. De markerer stedet for å fortelle at her bor vi og dette er vårt teritorium!

Skrevet

kan heller ikke skjønne hvorfor dere vil ha kattegård, når dere har 50mål med jorder som de kan vandre fritt på, selv om det har vært innekatter.

adopterte en katt som har vært inne hele sitt liv. hun elsker ikke akkurat å være ute nå heller, men kan gå inn og ut som hun vil, og hun drar aldri langt vekk fra huset

Skrevet

Er enig med de andre her. La dem være inne noen uker, og venn dem så til å gå ut. La døren stå åpen og la dem utforske utelivet i eget tempo.

Skrevet

Hei og takk for alle svar:)

vi kunne hatt dem ute fritt men det går en hovedvei rett foran eiendommen vår så det tar ikke sjangsen på når de aldri har vært ute før. og for det andre er de ikke kastrerte enda pga at det er rasekatter og brukes i avl. så da spør jeg heller hvordan en kattgård skal se ut? hva slags underlag osv? blir veldig glad for svar:)

Skrevet

vi kunne hatt dem ute fritt men det går en hovedvei rett foran eiendommen vår så det tar ikke sjangsen på når de aldri har vært ute før. og for det andre er de ikke kastrerte enda pga at det er rasekatter og brukes i avl. så da spør jeg heller hvordan en kattgård skal se ut? hva slags underlag osv? blir veldig glad for svar:)

ok :)

har ikke kattegård selv, men kjenner 3 familier som har dette. alle tre har ordnet kattegården slik at kattene kan gå inn og ut av et vindu som er åpent hele tiden/ inn ut av en dør med kattedør. har dere ikke mulighet til dette vil jeg anbefale å ha flere kattehus av noe slag, som de kan søke ly i tilfelle regn +++ og dere ikke er i umiddelbar nærhet til å slippe de inn.

de bruker ikke noe spes. underlag, bruker bakken slik den er, evt. ha noe grus der. de har en masse lekestativ og leker inne i buret, som de kan klatre på, noe som "henger og dingler" som kattene kan leke med osv. bruk fantasien :)

hvor stort dere kan ha det vet bare dere. er nok en stor fordel med et som har passe høyt tak slik at dere kan gå inn og reparere, ta ut katteavf. etc.

lykke til med byggingen :)

Skrevet

så gøy.. henger meg på denne:)

vi har bygd oss en "kattehage" et bur på 3*3*3 meter men har ikke inredet det enda. Kattene våres har vært vant til å gå ute men måtte bli innepuser pga hovedvei(og det faktum at den ene ble påkjørt i fjor sommer da de først fikk lov til å gå ute).

så for å slippe at de hoppet ut soveromsvinduet i 2 etasje en tropenatt de vi har vinduet på vidt gap, bygde vi en kattehage rett utenfor en verandadør som bare går rett ut i hagen.

Skrevet

Til TS: Du spør i startinnlegget ditt om en kattegård er bra eller dårlig, og om det er litt "dyreplageri". Og det er dette du har fått svar på: En kattegård er en dårlig idè, og det er også litt "dyreplageri".

Gjest Screemy
Skrevet (endret)

Jeg var enig med de andre her at du burde la dem gå ute, inntil jeg leste at kattene dine ikke var kastrerte! (fordi det er avlskatter)

Da er det bedre med en kattegård så kattene dine ikke setter unger på andre ukastrerte eller dine ukastrerte får kattunger med andre ukastrerte! Kattunger som ikke er rasekatt er det nok av!

Da er det bedre med en kattegård enn enten la dem "parre" seg fritt eller bli sperret inne!

En kattegård blir til

Dette er ikke den fineste kattegården jeg har sett, da jeg mener at det kan være større etter det målet du har på ditt tun samt ha en egen del i katteburet som ikke er annet en natur!

Endret av Screemy
Skrevet (endret)
Til TS: Du spør i startinnlegget ditt om en kattegård er bra eller dårlig, og om det er litt "dyreplageri". Og det er dette du har fått svar på: En kattegård er en dårlig idè, og det er også litt "dyreplageri".

Jeg vet hva ditt ståsted er Tabris, og derfor forstår jeg deg også. Men du må vel være enig i at hvis kattene har vært innekatter hele sitt liv, så vil jo selv en kattegård være himmelen, og slett ikke dyreplageri, for en katt som aldri har vært ute. Den vil jo få gress under potene og frisk luft. Så det er helt knall med kattegård mener jeg, men så klart er utelivet ENDA bedre, når det er et alternativ.

Men jeg ville faktisk også (ikke dett av stolen Tabris, hehe) hatt de ute, om jeg hadde de utemulighetene som du har, uten tvil. Men som andre nevner her, ville jeg hatt et utehus, så lenge du har råd og mulighet til å bygge det :) Der kan de søke ly hvis det er kaldt eller regn, og hvis du er EKSTRA lur, så får du deg en dør på den med katteluke, slik at de kan gjemme seg for rev o.l. hvis det finnes hos deg :) Du får jo halsbånd med magnet som gjør at bare de kommer inn i luka, og da kan du jo ha mat og vann stående også, uten at andre tar det.

Nå er jo dette luksusalternativet da.. men har du mulighet-hvorfor ikke? :)

Men ikke ha de ute om de ikke er kasterte, som sistnevnte skrev her. Da er kattegård det ENESTE alternativet, spør du meg :)

Endret av NovaFlare
Skrevet (endret)

Et bur er et bur, enten det er en kattegård eller en leilighet (innekatt). Jeg syns en kattegård høres nesten verre ut enn innekatter fordi man frister katten med alle spennende lyder, lukter og bevegelser som den ikke kan gå og undersøke. Jeg ser ikke på det som "stimulering", men som ren fristelse som katten aldri får se nærmere på.

(På samme måte som jeg får skikkelig vondt når jeg ser innekatter sitte og stirre storøyd på fugler og andre bevegelser utenfor).

Endret av Tabris

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...