Gå til innhold

Lettsykkel =)


MayaMyhr

Anbefalte innlegg

Jeg ble fullstendig forelska i en Honda Rebel på finn.no. Litt rart i grunn, for jeg har ikke vært noe spesielt interessert i MC før jeg så den. Nå har jeg veldig lyst på lettsykkel. Jeg er snart ferdig med bil-lappen. Bare oppkjøringa igjen.

Noen som har tatt mellomtung-lappen? Har hørt det er mye billigere enn bil-lappen. Hvor mye kommer det obligatoriske på? (Vet det varierer veldig, men bare si hva dere måtte ut med =))

Er så gira! Kan skikkelig se for meg meg selv cruise en Honda Rebel <3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg holder på med lappen på motorsykkel selv, men må spare litt til før jeg har råd til å komme igang med kjøretimer hos lærer. Har sykkelen, men det koster virkelig med timene!

Så vidt jeg har skjønt det finnes det ikke et eget kurs for mellomklasse, du må ta tung klasse A. Dette med mellomklasse gjelder for de som er under 21 (evt 20) som får restriksjoner på hvilke sykler de har lov å kjøre. Og det er dyrt å ta lappen på klasse A, selv om du har færrest mulig kjøretimer, pga alle de obligatoriske kursene.

Priser fra trafikkskolene i Bergen:

Presis kjøreteknikk (bane) obligatorisk A kr.4000,-

sikkerhetskurs på veg (Obligatorisk) A kr.5000,-

MC kurs (Obligatorisk for alle som ikke har A1) kr.1700,-

Veiledningstime (obligatorisk) 2 stk à kr.750,

Kjøretest 90 min. kr.1400,-

Førerprøve kr.1850,-

Og dette er som sagt bare det obligatoriske! I tillegg kommer teoriprøve, kjøretimer, evt ny oppkjøring etc. Så mye billigere enn billappen blir det nok ikke... :)

Men bare lurer på hvorfor du vil ha lappen på mellomklasse dersom du skal kjøpe lettsykkel? Lett MC, klasse A1, blir nemlig helt andre (billigere!) priser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker å ta mellom-tung lappen med en gang. Med den kan jeg kjøre både lett og mellomtung, og senere tung. Da har jeg alle. I stedet for å først bruke penger på lett-lappen også må jeg senere bruke penger på tung også. Det blir jo dyrere i lengden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg holder på med lappen på motorsykkel selv, men må spare litt til før jeg har råd til å komme igang med kjøretimer hos lærer. Har sykkelen, men det koster virkelig med timene!

Så vidt jeg har skjønt det finnes det ikke et eget kurs for mellomklasse, du må ta tung klasse A. Dette med mellomklasse gjelder for de som er under 21 (evt 20) som får restriksjoner på hvilke sykler de har lov å kjøre. Og det er dyrt å ta lappen på klasse A, selv om du har færrest mulig kjøretimer, pga alle de obligatoriske kursene.

Priser fra trafikkskolene i Bergen:

Presis kjøreteknikk (bane) obligatorisk A kr.4000,-

sikkerhetskurs på veg (Obligatorisk) A kr.5000,-

MC kurs (Obligatorisk for alle som ikke har A1) kr.1700,-

Veiledningstime (obligatorisk) 2 stk à kr.750,

Kjøretest 90 min. kr.1400,-

Førerprøve kr.1850,-

Og dette er som sagt bare det obligatoriske! I tillegg kommer teoriprøve, kjøretimer, evt ny oppkjøring etc. Så mye billigere enn billappen blir det nok ikke... :)

Men bare lurer på hvorfor du vil ha lappen på mellomklasse dersom du skal kjøpe lettsykkel? Lett MC, klasse A1, blir nemlig helt andre (billigere!) priser.

Man sparer faktisk ikke allverden på å ta A1 fremfor A. Jeg mener det er dumt å ta A1 om man er gammel nok til å ta A, det blir dyrere om man vil ha A senere, og veldig mange ender opp med å få lyst til å kunne kjøre tyngre sykler når de først har kjørt litt. Fint å ha muligheten selv om man ikke benytter den med det aller første :)

Mitt regnestykket havnet forresten på ca 15 000 uten kjøretimer og trafikalt grunnkurs for klasse A.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er jo helt sant :)

Men da blir det lappen på klasse A, og det koster. Så da anbefaler jeg å ringe rundt og høre om noen har gode pakketilbud på alt det obligatoriske. Et godt tips er også å høre litt rundt om noen vil anbefale deg en kjøreskole. Hør på motorsykkelverksted, -butikker, e.l. Er veldig stor forskjell på kvaliteten på kjørelærerne i dette faget... Og prøv å skaff deg en bok som heter 'Full kontroll & Godt tenkt'. Den er gitt ut av NMCU, er skrevet av erfarne syklister, og er proppfull av virkelig gode råd om bl.a. plassering i veibane, bremsing i sving, blikk, kjøring med passasjer etc. Lærer selv mye mer av den enn av teoriboka.

Syns forresten ikke det er det minste rart at du falt for en Honda Rebel. De er jo nydelige! Choppersyklene er de fineste syklene som fins, i mine øyne. Selv har jeg en Yamaha Virago :)

Lykke til med både billappen, MC-lappen og evt sykkelkjøp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener det er dumt å ta A1 om man er gammel nok til å ta A, det blir dyrere om man vil ha A senere, og veldig mange ender opp med å få lyst til å kunne kjøre tyngre sykler når de først har kjørt litt. Fint å ha muligheten selv om man ikke benytter den med det aller første :)

Meget godt poeng :)

Jeg ventet rett og slett helt til jeg var gammel nok til å kjøpe meg tung sykkel, slik at jeg kom unna dobbel pengebruk. Funker det, selv om ventetiden ble lang.

Ser at lett MC ikke var så veldige mye billigere enn jeg trodde, kom bare på 5000 mindre for alt det obligatoriske. Koster forresten 625 kr for en kjøretime i Bergen, og de rekner i snitt ti timer før oppkjøringen. Det varierer jo selvsagt fra person til person, men utgifter blir det av det! Har reknet ut at med ti kjøretimer betaler jeg rundt tusen kroner mer for MC-lappen enn jeg gjorde for billappen for to år siden.

Edit: Etter kl 1600 skal Førerkortsentralen i Bergen ha 725 kr for en kjøretime, og 5400 for sikkerhetskurs. Flott for oss som går på skole at det blir enda dyrere...

Endret av hikari
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Edit: Etter kl 1600 skal Førerkortsentralen i Bergen ha 725 kr for en kjøretime, og 5400 for sikkerhetskurs. Flott for oss som går på skole at det blir enda dyrere...

Nei, det er ikke noen billig fornøyelse.. :/

Angående antall timer så er jo det veldig individuelt. Hvis man har mulighet til å øvelseskjøre med noen, så er det kjempelurt for å få mengdetreningen! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for tips og slikt =) Blir nok lappen og sykkel på meg, om ikke akkurat nå i nærmeste fremtid. Jeg gleder meg vilt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Glør
Men bare lurer på hvorfor du vil ha lappen på mellomklasse dersom du skal kjøpe lettsykkel? Lett MC, klasse A1, blir nemlig helt andre (billigere!) priser.

Man sparer ikke noe særlig på å ta lett sykkel fremfor stor, pga det obligatoriske er det samme, og ved å ta stor med en gang slipper man evt ekstrautgiften på å oppgradere senere. Det mest økonomiske er å ta lappen på stor sykkel, med en gang man er ferdig med billappen, siden man da også slipper noen obligatoriske ting som inngår i begge opplæringene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man sparer ikke noe særlig på å ta lett sykkel fremfor stor, pga det obligatoriske er det samme, og ved å ta stor med en gang slipper man evt ekstrautgiften på å oppgradere senere. Det mest økonomiske er å ta lappen på stor sykkel, med en gang man er ferdig med billappen, siden man da også slipper noen obligatoriske ting som inngår i begge opplæringene.

Det obligatoriske for klasse A1 og A er ikke helt likt, prismessig blir det en forskjell på rett over 5000, som jeg skrev rett over. Så selvfølgelig lønner det seg å gå rett på tung klasse dersom en har mulighet til det :)

Og det eneste som er obligatorisk både for klasse B og klasse A/A1 er vel trafikalt grunnkurs? Og det er det vel ikke tidsbegrensning på? Eller har jeg gått glipp av noe der? :klø: Var selv del av siste årskull som slapp unna det kurset, så har aldri tenkt noe stort over det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det obligatoriske for klasse A1 og A er ikke helt likt, prismessig blir det en forskjell på rett over 5000, som jeg skrev rett over. Så selvfølgelig lønner det seg å gå rett på tung klasse dersom en har mulighet til det :)

Og det eneste som er obligatorisk både for klasse B og klasse A/A1 er vel trafikalt grunnkurs? Og det er det vel ikke tidsbegrensning på? Eller har jeg gått glipp av noe der? :klø: Var selv del av siste årskull som slapp unna det kurset, så har aldri tenkt noe stort over det...

Slik har jeg forstått det og hikari:

Trafikalt grunnkurs tar man bare en gang, og hvis man har en førerkortklasse fra før det ble innført, slipper man å ta det.

Jeg kommer kommer heller ikke på noe annet som er felles for klasse B og A/A1.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...