Gå til innhold

Mayami sin dagbok!

Fremhevede innlegg

Skrevet

Ja, de to andre tassene krever sitt de også. Mannen er heldigvis veldig flink til å gi dem oppmerksomhet og tid, men de trenger jo meg også da! Nå sover lille endelig (for første gang siden vi stod opp - veldig våken om dagen) og mannen har vært og kjøpt plaskebasseng til tassene. Til gledeshyl og hurrarop! :) Vi brukte litt Hipp mme i går kveld, og det virket veldig bra! Lille har ikke hatt vondt i magen, og ser ut til å ha mye mindre luft. Litt av et styr å koke vann og kjøle det ned igjen - ikke akkurat fast food!

Besøket har reist igjen, og ting er stille og fredlig. Jeg og lille var på helsestasjonen i dag for å veie, og han har lagt på seg 410g på 10 dager! Jordmor var veldig fornøyd med nurket og dikket og dillet lenge før vi reiste hjem igjen! :) Sikkert moro for henne også å se de små hun har målt og klemt på i flere måneder!

Nå er det bare fredag og solskinn, og på mandag kommer bror med samboer og bittelille nevø. Det blir veldig koselig - og de har bestemt seg for å bo på hotell mens de er her. Like greit synes jeg, så kan vi heller treffes her eller i byen! Rart å tenke på at da de var her på sitt årlige besøk i fjor var det bare tassene som var barn, og nå er det to til bare ett år senere!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min fødselshistorie (endelig)!

Kvelden før var jeg på avslutning med kollegaer og koste meg veldig med alle de flotte folkene. Tidligere den dagen hadde jeg bestemt meg på å fokusere på noe helt annet enn baby-ting, for å få den siste uka før termin til å gå litt fortere. Fikk faktisk slappet av og ladet opp! La meg ca midnatt og var sliten i korsryggen, men trodde det var fordi jeg hadde sittet på ubehagelige stoler hele kvelden. Sov veldig godt, helt til kl seks fredag morgen. Da våknet jeg av vonde kynnere (noe jeg nå skjønner var rier), og da jeg gikk på do gikk slimproppen. Jeg klarte ikke å sove mer, og riene kom ganske regelmessig med 3,5-4 minutters mellomrom. Jeg ringte til føden for å si at det var ting på gang, og de sa at jeg bare måtte drøye det en stund, spise en god frokost og slappe av. Mannen lurte på om han skulle dra på jobb, men jeg sa at jeg ikke trodde det var noen vits. Så han kjørte minstetass til barnehagen mens storetass (og vannkoppene hans) holdt meg med selskap ved siden av senga. Jeg klarte å puste meg gjennom riene med god hjelp av pusteteknikker jeg lærte på yoga, og jeg tror ikke storetass merket hvor vondt det egentlig var, heldigvis! I 11-tida gikk jeg på do, og da så jeg at det hadde kommet en del friskt blod i doskåla, og kom til å tenke på om ikke jordmor hadde sagt at man skulle ringe føden hvis det skjedde. Så jeg ringte føden igjen og fortalte om blødningen, og da sendte de en ambulanse for å hente meg. Mannen pakket det siste i hui og hast, kontaktet barnevakt (som heldigvis kunne være klar nesten med det samme) og kom kjørende etter til sykehuset.

Da jeg kom inn på sykehuset kl 12, ble jeg trillet rett inn i en fødestue og plassert i en fødeseng. Riene var ganske kraftige, og når jordmor sjekket åpning, så var det 6cm!! Riene ble fort sterkere, og snart greide jeg ikke å bare puste meg gjennom dem. Jordmor lurt faktisk på om jeg hadde gått på yoga, fordi jeg hadde så god pusteteknikk! ☺ Uansett, fra riene ble såpass sterke føltes det som om det gikk veldig fort til jeg fikk pressrier. På første pressrien gikk vannet (med et overraskende digert smell!), o getter det hadde jeg pressrier i akkurat 20 minutter før lillegutt plutselig var der. Skikkelig merkelig følelse da han bare kom ut! De siste to pressriene var så intense at jeg var sikker på at jeg skulle svime av. Fikk litt panikkfølelse, uten at noen så ut til å oppdage det… Midt i de sterkeste riene fant ikke jordmor fosterlyd, og lille hadde veldig lav puls. I tillegg mistet pressriene styrken litt fordi jeg ble sliten. Derfor gjorde de alt klart til å bruke vakuum. Fikk masse elektroder puttet “oppi der” og festet på hodet til lille. Ikke særlig behagelig. Men jeg likte ikke tanken på noen vakuum, og jeg husker at jeg tenkte “ikke i all verden om vi skal ha noe vakuum”, og på neste pressrie var han ute! :fnise:

Jeg fikk lille opp på brystet, godt pakket inn i et teppe og litt tørket av. Hadde trodd det skulle være litt ekkelt å ha en sånn klissete liten bylt på seg, men det var bare utrolig koselig! Han fant brystet og “gumlet” litt rundt der en stund. Fikk i seg litt råmelk mens jeg ble sydd noen sting (ble klippet, kjente det ikke i det hele tatt).

Mannen var kjempeflink, selv om vi ikke egentlig hadde snakket om hva han skulle gjøre, osv. Jordmor hadde forberedt han på at hans oppgave var å passe på at jeg gikk often ok på do og at jeg fikk i meg mat. Dette tok han på alvor de 2,5 timene vi rakk å være på fødestuen, men mat og do var i grunnen ikke så høyt på min prioriteringsliste! Hadde pakket kjeks, og han tilbød meg kjeks mellom hver rie (hadde 4 rier a 2 minutter på 10 minutter, så pausene var ikke så lange), og til slutt lo alle på fødestuen av det, inkludert den noe snerpete barnelegen som sto klar med sugekoppen!

Jaja, det var min historie, sånn jeg husker det nå! Det hender jeg kommer på flere detaljer som jeg hadde glemt! Tror det gikk omtrent 15 minutter før jeg sa at vi gjerne kunne få et barn til, og det mener jeg fortsatt. Smertestillende hadde jeg ikke tid til å tenke på, var jo uansett for sent, men jeg trengte det ikke heller. Var veldig forberedt på å be om smertestillende i god tid, og jeg hadde ikke trodd jeg skulle klare det uten, men det var heldigvis ikke noe problem – denne gangen!

Skrevet

Åh, så fin fødselshistorie :rodmer: Veldig koselig å lese syns jeg, og måtte flire godt av kjeksen mellom hver rie :fnise: Godt at alt gikk så bra og at du kom på at du måtte ringe føden etter blødningen.

Forresten, når det gjelder mme, så mener jeg å ha hørt om andre som brukte mme så tidlig, hadde kokt opp vann som de kjølte ned og hadde i kjøleskap, og så blanda de det med nytt oppkokt vann for å slippe å vente så lenge. Jeg skal ikke si med sikkerhet at de gjorde det når babyen var så liten, men det er eventuelt noe du kan sjekke opp for å slippe ventinga om det er mulig?

Ha ei fin helg :kose:

Skrevet

Å, det var lurt å blande! Må da gå fint det, i og med at det er kokt alt sammen... Har hatt ferdigkokt i kjøleskap, men å varme det opp igjen tar jeg like lan tid som å kjøle ned kokebde vann! Skal definitivt prøve å blande i kveld! :jepp:

Var lurt at jeg ribgte etter blldningen ja - ellers hadde det fort blitt hjemmefødsel, og DET stod ikke på ønskelista mi! :fnise: Må være obs hvis/når det blir tid for fødsel neste gang...

Nå har vi bestilt oss pizza (flotter oss på fredagen), snekkeren er ferdig for uka og alt av besøk har reist. Jeg har sovet et par timer sammen med lille (etter at mannen hadde sovet med han et par timer først - trøtt liten i kveld), og næ er jeg helt susete i hidet. Naboene skal visst ha fest i natt (på russisk, med dertilhørende polkamusikk), så spørs om det blir mer søvn i natt!

Skrevet

Så fin fødsleshistorie! Godt du kom deg på sykehuset! ;)

Skrevet

Regn i dag... Lurer på om jeg og lille skal prøve å trille tur med hund! Må jo få lov til å være med på alle trulleturene vi skal på framover! Bare han ikke drar så fryktelig i båndet sitt..

Lille har vært ganske urolig i natt, sikkert fordi han sov så mye på dagen i går. Han gråt ikke, men ville ha mat og kos hele tiden. Trivelig det, men litt slit midt på natta!! I tillegg begynte han å hyle da vi hadde stått opp, samtidig som jeg smørte skive til storetass og tørket melk som lilletass hadde tømt utover bordet. Og mannen lå og snorket og sov - halv elleve!! Hurra for småbarnsmor!!

Skrevet

Nå har vi offisielt sluttet med ammeskjold på dagtid! :hoppe: Utrolig med søl og bokstavelig talt spilt melk når man bruker de, så veldig hodt at han skjønner seg på naturmetoden! Om natta er han for sløv til å huske det foreløpig, men vi får bare ta det litt gradvis.

I dag kommer bror og lille nevø på besøk, og det blir kjempekoselig! Tenkte å bake kanelboller, men lille insisterer på å sitte i sjalet, og da blir det litt knotete! Kanskje vi skal gå en tur i stedet...

Også må jeg huske å bestille legetime, 6 ukers kontroll av meg etter fødsel. Kan ikke si jeg gleder meg til å vise fram stasen til fastlegen som jeg aldri har hatt noe særlig med å gjøre, men greit å gå sjekket at alt er i orden, går jeg ut fra...

Skrevet

Så flink lillgutt som har sluttet med ammeskjold på dagtid! Blir nok en orden på nattestid også da etterhvert! :Nikke:

Vi passet hunden til foreldrene mine forrige uke, og det var så koselig å gå tur med henne og lille A. Følte oss som en ganske komplett familie da :fnise: Satser på å låne henne flere ganger utover sommeren/høsten, for det er så kos med hund :rodmer: Og det er sunt for barn å bli vant med dyr fra de er helt små :jepp:

6 ukers kontroll må jeg også få bestilt. JM sa jeg kunne ta det etter 6-8 uker, så jeg har utsatt bestilling av timen, men legetimer er jo ikke noe det florerer av, så jeg tror jeg setter det på agendaen i morgen. Takk for påminnelsen! :)

Skrevet

Må være deilig å slippe ammeskjoldet på dagen, ja! Mer riktig og enkelt ;)

Jeg måtte ikke ha GU ved 6 ukers kontrollen, men noen steder er kanskje det vanlig? for min del kunne jeg gjerne skippet hele greia.

Skrevet

Håper det ikke er GU... Vet ikke hva som skjer på den kontrollen jeg! Men kjenner jeg min fastlege rett, er det unnagjort i en fei slik at han kan ta tidlig lunsj - han kaster kkke bort tiden med lange undersøkelser! Tror ikke det er often noen rekker å legge seg på den benken som står der, for å si det sånn!

Nå har vi hatt en bra natt med mye søvn og bare to matinger (inkludert nå kl halv sju). Lille sovnet i senga si etter første mating, men denne gangen hadde han tisset ut hele pusjen sin, så nå ligger han her sammen med oss. Tror det blir en eksplosjon igjen...! Ingen store planer for dagen annet enn å ta middagen på restaurant i byen. Må også gå en tur, flere dager siden sist. Fikk masse kule klær etter lille nevø i går, en del i 56, men det er for det meste altfor stort enda. Trodde lille skulle vokse fort fra 50 jeg!

Skrevet

Tiden mest slitsomme natt.. Lille har vondt i magen virker det som. Spenner hele seg og hylskriker. Vil ikke ha pupp heller, så har pumpet mm og gitt flaske i natt. Har også hatt i maltekstrakt, uten virkning foreløpig. Nå ligger han i senga og sover endelig, og jeg pumper mer... Håper han får sive en stund nå, stakkars liten...

Skrevet

Maltekstrakten virket den! Lille har vært harmonisk og rolig hele dagen, og har spist jevnlig. Sov i flere timer midt på dagen, og sover igjen nå. Så hvorfor er jeg på KG i stedet for å benytte anledningen til å sove jeg også?? Jo, fordi mannen ligger 20cm unna ansiktet mitt og snorker verre enn en lastebil med frieksos!! Jeg vet jo at han ikke kan noe for det (han er forkjølet), men jeg blir så irritert!!! Et under at lille sover i det bråket.. Kanskje hjelper det med en skive med leverpostei og et glass juice...?

i morgen (eller, det er vel egentlig i dag) er det første treff med barselsgruppa, og det blir spennende! Håper det er noen andre som bor i nærheten her. Ikke så godt kjent i nabolaget, fordi det er mange nye boliger som folk akkurat har flyttet inn i, og de som bor her fra før er vanskelige å komme inn på! Til og med de nærmeste naboene vi har er ikke naturlig å be på kaffe eller noe sånt - man må nemlig være 3.generasjons innbygger i bygda for å ikke være "hun rare fra østlandet" eller tilsvarende. Lille blir vel da "sønnen til hun rare fra østlandet"... Det er vel bare sånn på små steder - en gang innflytter, alltid innflytter...

Nei, nå MÅ jeg prøve å sove litt, lille våkner vel om en times tid for mating.. :natti:

Skrevet

Ser ut som du hadde en fin fødsel mayami, jeg ble nesten litt misunnelig :sjenert: (har lagt ut min på bloggen)

Godt at dere slipper ammeskjold på dagen nå :strix:

Jeg har kjøpt for å ha i bakhånd hvis det blir alt for sårt her.

Skrevet

Ammeskjold er gull! Ikke verdt å bli for sår heller, her gikk det så langt at det begynte å blø. Skikkelig festlig...! Men han skjønner seg fortsatt ikke på amming uten skjold om natta, og jeg tror det er fordi det er mørkt. Han ser ikke, jeg ser ikke, og i og med at jeg ikke har "verdens mest struttende brystvorter" (sitat: jordmor!), så er det greit med noe som er litt lettere å få tak på!

Skal prøve å finne fram til bloggen din igjen - liker IKKE den nye layouten på sidene her!! :kjempesinna:

-----------

i dag har vi vært på barselsgruppetreff, og det var veldig koselig! Det er bare 5 av oss, og alle har barn fra før. Jeg er eneste "førstegangsfødende", så kan nok få en del gode råd der! :jepp: Mannen kjørte meg dit, for jeg har bare sovet 2 timer i natt. Fikk ikke sove i det hele tatt, og så våknet lille og han ville heller ikke sove igjen etter mat. Til slutt sovnet vi begge to, en time før neste mating, og da var det på tide å stå opp mente han.. Nå sover han, men mannen er på byggevarebutikken og handler (enda mer) til badet, så jeg kan ikke sovne fra tassene. Satser på å sove godt i natt, det blir i alle fall tidlig kveld! I morgen reiser vi på vår første overnattingstur til svigermor. Det blir spennende - men det er ikke mye sympati å hente der for en sliten spedbarnsmor. Blir bare minnet om at HUN hadde ikke mer enn 2 uker permisjon da mannen ble født før hun måtte ut og jobbe igjen, i tillegg til nattevåk og amming... og bekkenløsning fantes ikke på den tiden; visst hadde man litt vondt men det var da ingen grunn til å sykmelde seg! Tja... blir en trivelig helg....! ;)

Skrevet

I dag er Lille 4 uker!! :hoppe: Han feirer for øyeblikket med å sove og hikke i bæresjalet etter å ha fått i seg store mengder morsmelk. Utrolig å tenke på at det er hele 4 uker siden.. På den ene siden er jo ikke det veldig lenge, men på den andre siden kjennes det ut som om Lille har vært her leeeenge! Kjenner han jo så godt nå.. I natt sov heldigvis både jeg og han kjempegodt - vi la oss halv elleve etter en flaske MME. Lille våknet bare to ganger for mat, og sovnet av seg selv da jeg la han tilbake i vogga etter mating. Lå og knirket litt bare! :rodmer: Det er utrolig hvor mye bedre livet blir når man har fått sove skikkelig! Klar for å håndtere både kjøretur og svigers i dag! :fnise:

Skrevet

Så deilig med en gutt som er en mnd snart, og goood og deilig søvn! Det går seg veldig til etterhvert, snart er du rene eksperten!

Skrevet

Så fin fødselshistorie! Virket jo som fødselen gikk veldig bra :)

Er bare innom og leser litt jeg, har ikke tid til å skrive store oppdateringene selv enda... Lykke til hos svigers! ;)

Skrevet

Tiden går så (altfor) fort! Vi får prøve å nyte dagene som best vi kan :Nikke:

Det er så godt når nettene går problemfritt, enten man sover hele natten, eller avbrutt av amminger hvor det lille nurket sovner igjen med en gang uten å være våken i en time eller to etterpå :)

Kos deg på besøk, og ikke la svigermors meninger gå for mye innpå deg. Det er bare sånn svigermødre er :rolleyes:

Skrevet

Så fin fødselshistorie! Virket jo som fødselen gikk veldig bra :)

Er bare innom og leser litt jeg, har ikke tid til å skrive store oppdateringene selv enda... Lykke til hos svigers! ;)

Fødselen gikk over all forventning egentlig! Har i alle fall ingen betenkeligheter med å gjøre det igjen - hvis det blir aktuelt! ;)

Tiden går så (altfor) fort! Vi får prøve å nyte dagene som best vi kan :Nikke:

Det er så godt når nettene går problemfritt, enten man sover hele natten, eller avbrutt av amminger hvor det lille nurket sovner igjen med en gang uten å være våken i en time eller to etterpå :)

Kos deg på besøk, og ikke la svigermors meninger gå for mye innpå deg. Det er bare sånn svigermødre er :rolleyes:

Svigermødre er noe for seg selv ja, det er helt sikkert! Hun var heldigvis noe roligere nå, sikkert greiere når hun er på hjemmebane! Hun var veldig opptatt av Lille, og passet på de to største om morgenen slik at vi fikk sove lenger. Kanskje hun har innsett at vi faktisk gjør en bra jobb?!

Lille har bestemt seg for å snu døgnet nå, til min store fortvilelse. Han sover søtt om dagen og holder det gående om natta. Skrikingen har heldigvis gitt seg. Jeg gir han det jeg har av melk om kvelden, og fyller etter med MME hvis han fortsatt ikke er fornøyd. Han våkner stort sett i tre-tida om natta og nekter å sovne igjen. Ligger og pludrer og sutter og gnåler litt. Til slutt sovner jeg, og om han også sovner vet jeg ikke.. Så er det opp igjen i fem-selk tida og på det samme igjen. Noe slitsomt ja! Det virker ikke som om han har vondt i magen lenger heldigvis, så malt hjalp veldig der! :jepp:

Nå gleder vi oss bare til skole og jobb begynner på igjen slik at vi kan få en rutine i hverdagen! Tror jeg må ut og trille en tur i ettermiddag, og gjøre det til en fast rutine i alle fall. Får vondt i ryggen av å bare sitte inne og amme hele dagen! Burde vel ha lagt meg nedpå nå som han sover også, men av en eller annen grunn er jeg full av energi og har mer lyst til å bake knekkebrød enn å sove! :fnise:

Skrevet

Burde vel ha lagt meg nedpå nå som han sover også, men av en eller annen grunn er jeg full av energi og har mer lyst til å bake knekkebrød enn å sove! :fnise:

Kjent problemstilling :sjenert::ler:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...