Gjest Gjest_Ella_* Skrevet 13. juni 2008 #1 Skrevet 13. juni 2008 Okei, egentlig trenger jeg deres hjelp! Jeg starter med å fortelle historien.. Min bestemor som kommer fra nord norge har opplevd krigen. Og året etter krigen fikk de hjelp fra Island, de sendte det norske folk klær, sko og diverse andre ting. Min bestemor fikk i oppgave fra skolen om å skrive et brev til den islandske befolkning sånn helt generelt om henne og hva de gjorde på skolen osv.. men hun fikk ikke lov til å skrive noe om krigen, for læreren var redd de ikke ville sende brevet da. Derfor skrev læreren en mal over hva hun skulle skrive. men min bestemor synest det ble helt feil å skrive noe så rosenrødt om hennes liv, så hun skrev et nytt brev når hun kom hjem fra skolen, hvor hun forklarte alt, at hun skulle konfirmeres og at hun ikke hadde verken klær, sko eller en skikkelig såpe å vaske seg med. hun skrev alt om krigen, hva hun hadde opplevd...tyskere som skremte henne, tok fra dem alt de eide og at de ikke fikk kjøpt seg nye klær på 5 år. Hun sendte brevet selv. Når brevet kom frem, så trykket de det i en islandsk avis. Da ei islandsk jente las brevet hennes, så ville hun gjerne hjelpe. Så hun fikk med seg faren sin og kjøpte kjole, nye sko, såpe, strømper og diverse annet og sendte det til min bestemor som hun hadde på seg på sin konfirmasjonsdag. Etter det ble den islandske jenta og min bestemor brevvenner. men etterhvert så dabbet det av, de forstod ikke så mye av hva de skrev til hverandre, siden de hadde to forskjellige språk. Men i alle disse år så husker min bestemor fortsatt adressen hennes, og hun skulle så gjerne ha hørt hvordan det går med henne den dag i dag! og det er der mitt "problem" kommer inn i bildet. jeg fikk adressen av min bestemor, og skulle se om jeg kunne finne ut noe av det, om hun lever, hvor hun bor.... men hvor skal jeg begynne? noen som vet noe om jeg kan finne ut noe av dette på nettet?
Saeria Skrevet 13. juni 2008 #2 Skrevet 13. juni 2008 Kanskje du kan kontakte den islandske ambassade, finne ut om det er noe folkeregister eller annen offentlig instans du kan høre med, se om det er islandsk telefonkatalog på nett, skrive til en islandsk nettavis, eller rett og slett sende et brev. Finner du telefonkatalog, kan du jo sjekke om det er noe nummer på navnet til denne damen, eller finne ut noe om adressen.
Gjest Gjest Skrevet 13. juni 2008 #3 Skrevet 13. juni 2008 Har du prøvd å rett og slett google navnet eller adressen? Det bor jo bare i overkant av 300.000 mennesker der, så det er kanskje ikke så vanskelig å finne frem til folk der, i hvert fall ikke om adresse eller navn inneholder noen av de spesielle skrifttegnene
Gjest Gjest Skrevet 13. juni 2008 #4 Skrevet 13. juni 2008 Jeg personlig villekontaktet avisen som trykte brevet.... De kan sikkert hjelpe deg. Til og med med en liten artikkel i avisen tenker jeg. Det er jo morsomt med slike historier... Koselig!!!
Gjest Gjest_Ella_* Skrevet 13. juni 2008 #5 Skrevet 13. juni 2008 Uff, dette er jammen meg vanskelig. Nå har jeg søkt islandske nummeropplysninger, google...osv... men finner ingen ved det navnet. jeg fant en hjemmeside hvor en person har samme etternavnet, så jeg har send en mail til denne personen om han kjenner til "min" person. Finner også gateadressen, men der bor det noen andre nå. Kan jo hende denne damen jeg leter etter er død, men hadde vært greit å få visst det helt sikkert da. Får lete mer imorgen, nå får jeg finne senga istedet tenker jeg.
Gjest Gjest Skrevet 13. juni 2008 #6 Skrevet 13. juni 2008 For en flott og rørende historie! Jeg henger meg på å ta kontakt med noen offisielle instanser: islandske ambasade, islandske aviser etc. Noen som har muligheter og krefter til å lete litt mer enn "vanlige". Om damen er død så kan det jo godt hende dere får tak i slektninger.
Gjest Gjest_Ella_* Skrevet 14. juni 2008 #7 Skrevet 14. juni 2008 en liten oppdatering: Jeg har nå sendt mail til den islandske ambassade.. Og så fikk jeg svar ifra den personen på hjemmesiden jeg skrev om tidligere. De hadde ikke hørt om damen, ei heller funnet navnet i telefonkatalogen, men de ville sjekke i nasjonalregisteret. Jeg ba dem sjekke ut gateadressen hun bodde på, for å se litt i dens historie, kanskje dem kan finne ut noe der. Har søkt en del på nettet idag og, men lite spor å gå etter. Mest trolig er denne damen død...
Saeria Skrevet 14. juni 2008 #8 Skrevet 14. juni 2008 Lykke til videre. Uansett utfall, er det en flott historie, og damen har kanskje etterkommere.
Leanne Skrevet 14. juni 2008 #9 Skrevet 14. juni 2008 Har søkt en del på nettet idag og, men lite spor å gå etter. Mest trolig er denne damen død... det kan vel hende hun har giftet seg og fått nytt navn.. eller flyttet til utlandet, trenger vel ikke være død selv om du ikke finner henne med det første... ta kontakt med avisen som trykket brevet, kanskje de kan trykke en ny artikkel for å formidle kontakt... ta kontakt med folkeregisteret i Island, eller via ambasaden her... lykke til
Gjest Gjest Skrevet 14. juni 2008 #10 Skrevet 14. juni 2008 Kvinner på Island bytter ikke navn når de gifter seg, men har navn etter hvem de er datter av. Så om to har samme etternavn trenger det ikke bety de er i slekt, men at de er datter av noen med samme navn. I telefonkatalogen listes de etter fornavn, fordi ofte alle i familien har ulikt etternavn... tvilsomt om dette var til hjelp for deg, men Jeg ville også kontaktet avisen eller tv, eller kanskje en prest i det området personen bor i?
smaksløk Skrevet 15. juni 2008 #12 Skrevet 15. juni 2008 Lykke til med letingen! Det går nok å finne ut av. Du kan evt. prøve å få hjelp via et av de mange slekstforsknings forumene. Her er en link til Islands slektshistorisforening, kan evt. sende en mail til de. http://www.aett.is/ Ellers har jeg to gode venninner på island, så hvis du sender meg en pm kan jeg gjerne spørre de evt.
Gjest Gjest_Ella_* Skrevet 15. juni 2008 #13 Skrevet 15. juni 2008 Takk for gode svar alle sammen! Ingen nye oppdateringer idag desverre, har ikke fått svar fra noen av de jeg har sendt mail til. Men skal prøve å sende en mail til de folka bak den nettsiden "Smaksløk" viste meg Takker for all hjelp!
Gjest Gjest_Ella_* Skrevet 16. juni 2008 #14 Skrevet 16. juni 2008 Oppdatering! Jeg har fått svar fra den islandske ambassade!!! De hadde funnet damen jeg har lett etter, men desverre døde hun i 1966, altså ble hun bare 33 år gammel! Skal fortelle det til min bestemor imorgen. Blir sikkert litt trist å få høre om....
Annie Skrevet 16. juni 2008 #15 Skrevet 16. juni 2008 Så leit at hun døde så ung. Men hun har ikke barn da? De vil sikkert høre om denne historien
Gjest Gjest_Ella_* Skrevet 17. juni 2008 #16 Skrevet 17. juni 2008 Jeg må bare si at det islandske folk er jammen meg full av varme og godhet, og for en iver etter å hjelpe andre! Jeg har fått en hel haug med e-poster fra folk som har ville hjulpet meg å lete etter denne personen; fra tv, radio til enkeltpersoner.. Helt utrolig! Jeg er dypt imponert! Jeg printet ut brevet jeg fikk fra den islandske ambassade og gav det til min bestemor. Hun ble veldig glad for å endelig få vite noe om henne, hun ble veldig rørt over brevet ifra ambassade som hadde omtalt saken som en hjertevarmende historie! Desverre er damen død, men min bestemor skulle be en bønn til henne ikveld og tenne et lys for henne! Jeg har blitt så engasjert i denne saken selv så etter all denne responsen i fra hjelpende folk, blir jeg veldig rørt selv! Tror jeg skal tenne et lys ikveld selv; For min bestemors hjelpende hånd etter krigen, og for alle de som har hjulpet meg med å finne henne igjen! Sender takk til Smaksløk som også har hjulpet meg!
Gjest Gjest_Ella_* Skrevet 17. juni 2008 #17 Skrevet 17. juni 2008 Så leit at hun døde så ung. Men hun har ikke barn da? De vil sikkert høre om denne historien Siden hun døde for så lenge siden, var det vanskelig å finne noe mer informasjon om henne. Vi vet ikke hva hun døde av, kan hende hun har ligget flere år syk og kanskje ikke fått barn.. Jeg vet ikke. Om hun hadde barn eller barnebarn så håper jeg de har fått vite hvor god og snill hun hadde vært!
Gjest Gjest Skrevet 17. juni 2008 #18 Skrevet 17. juni 2008 Trist å høre at hun var død, og spesielt at hun døde så ung. Jeg må bare si at det islandske folk er jammen meg full av varme og godhet, og for en iver etter å hjelpe andre! Jeg har fått en hel haug med e-poster fra folk som har ville hjulpet meg å lete etter denne personen; fra tv, radio til enkeltpersoner.. Helt utrolig! Jeg er dypt imponert! Jeg printet ut brevet jeg fikk fra den islandske ambassade og gav det til min bestemor. Hun ble veldig glad for å endelig få vite noe om henne, hun ble veldig rørt over brevet ifra ambassade som hadde omtalt saken som en hjertevarmende historie! Desverre er damen død, men min bestemor skulle be en bønn til henne ikveld og tenne et lys for henne! Jeg har blitt så engasjert i denne saken selv så etter all denne responsen i fra hjelpende folk, blir jeg veldig rørt selv! Tror jeg skal tenne et lys ikveld selv; For min bestemors hjelpende hånd etter krigen, og for alle de som har hjulpet meg med å finne henne igjen! Sender takk til Smaksløk som også har hjulpet meg! Så utrolig flott at du/dere har fått så bra respons fra Island! Skikkelig bra å høre i det mer "kalde" samfunn vi lever i idag. Det samme kan sies om deg som har stått på for å hjelpe bestemoren din. :hjerte:
Saeria Skrevet 17. juni 2008 #19 Skrevet 17. juni 2008 Så flott at dere fant ut av det, assistert av snille mennesker.
Gjest Gjest_Ella_* Skrevet 17. juni 2008 #20 Skrevet 17. juni 2008 Hei! Takk for responsen dere viser meg! Artig å se at dere også er engasjert Oppdatering igjen : Når jeg trodde dette var "case closed", får jeg nå ikveld en epost ifra en mann som kjente til denne damens foreldre, siden hans svigerfar og hennes foreldre var nært beslektet. Han kan fortelle meg at han og hun gikk i sammen klasse på skolen, at hun giftet seg og fikk to barn, jente og gutt! Han gav meg også navnene på de, itilfelle jeg ville ta kontakt med dem!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå