Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Ja, nå lyner og tordner det her. Hvordan er regelen for å finne ut av hvor langt borte lynet er igjen?

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

1 sekund fra lyden til du ser lyset så er det en kilometer borte, 2 sekunder 2 kilometer borte. Tror det var sånn.

Du bor vel ikke i Oslo?

Skrevet
1 sekund fra lyden til du ser lyset så er det en kilometer borte, 2 sekunder 2 kilometer borte. Tror det var sånn.

Du bor vel ikke i Oslo?

Eller kanskje det var omvendt? For hvert sekund fra du ser lyset til du hører tordenen, er det (ca) 1 kilometer.

Gjest Gjest
Skrevet
Eller kanskje det var omvendt? For hvert sekund fra du ser lyset til du hører tordenen, er det (ca) 1 kilometer.

Det stemmer, ja. Det var omvendt.

Bærum

Takk. Da blir det nok ikke torden i Oslo.

Gjest Gjest
Skrevet

Teller du til 3 sekunder etter å ha sett lynet, er det ca 1 km unna...

1 sek= ca 340 m unna

2 sek= ca 680 m unna

3 sek = ca 1020 m unna.

Avstanden varierer litt med tanke på luftfuktighet, temperatur osv, men er sånn ca riktig. :)

Gjest Gjest
Skrevet

Synes de reglene virker så rare, jeg. For man opplever jo ganske ofte at det lyner og tordner nesten samtidig, men jeg har aldri sett noe sted lynet har slått ned i nærheten her...

Gjest Gjest
Skrevet
Synes de reglene virker så rare, jeg. For man opplever jo ganske ofte at det lyner og tordner nesten samtidig, men jeg har aldri sett noe sted lynet har slått ned i nærheten her...

Torden er jo ikke noe annet enn lyden av lynet, og lydens hastighet er ca 340 m/sek. derfor 3 sek=ca 1 km som hovedregel.

"Nesten samtidig" blir gjerne 1/2 sek, og blir da ca 170 m (i luftlinje) unna. (det er et godt stykke unna, og ikke så lett å få øye på)

Jeg har opplevd at det har slått ned i hagen min, og da merket jeg godt forskjellen på "nesten samtidig" og "nøyaktig på samme tid" ;)

Det lød ikke som torden den gang, det var et smell så hele huset ristet, og rutene klirret!

Gjest Gjest
Skrevet

De fleste lyn slår mellom positivt og negativt ladede skyer uten å ramme bakkenivå.

Skrevet

Har opplevd lynnedslag 20 meter unna og da visste man ikke hva som kom først; lyden eller lynet. Alt blinket og smalt. :ler:

Gjest Lamia Lenis
Skrevet

Jeg elsker torden! Det er så digg.. Mitt yndlingsvær.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...