Gå til innhold

sent krøkes som god husmor skal bli


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Men hva gjør man når man henter fram ting, - sakser, oppslagsbøker, penner, lommespeil, ordbøker, sluker, konvolutter, tegneserier, aviser, klær, romaner osv. - og aldri legger det på plass igjen??

Legger noe på plass etterhvert, men bare en brøkdel, slik at det ikke blir ryddigere, for i mellomtiden drar jeg fram noe nytt - som ikke havner tilbake på sin faste plass igjen ... slik at det alltid ser rotete ut, og huset er ganske stort, med masse skap og skuffer. Og rydder jeg alt, - det hender - så tar det ikke lang tid før det er utlignet. Det verste er at jeg vet hvor ting ligger i kaoset ...

Husker en gang jeg virkelig hadde ryddet - hele huset var strøkent - etterpå fant jeg ingenting, og ble helt forvirret og forbannet fordi jeg ikke fant fram til det jeg lette etter ...

Heldigvis har jeg eget kontor nå, slik at det meste av kaoset havner her inne, og ikke på stua.

Skal rydde, vet det, ja da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Men hva gjør man når man henter fram ting' date=' - sakser, oppslagsbøker, penner, lommespeil, ordbøker, sluker, konvolutter, tegneserier, aviser, klær, romaner osv. - og aldri legger det på plass igjen?? [/quote']

Jo....det er da man tror man er hos MarianneE og Mannen :hoho:

Gruer meg til dagen vi blir flere enn to, det kommer til og bli helt katastrofe! Mannen min er skikkelig rotehue, og jeg er nesten like ille. Kanskje jeg skal ta en skikkelig ryddedag i dag??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zalomine

Man kan like godt tru at man er hos oss, for slik har vi det også. sist helg renska jeg pulten HELT, og satte tilbake bare de tinga som skulle være der, på de plassene det skulle være. Denne helga er pultrn mitt et kaos igjen, men jeg skal gjenta prosessen (gjør jeg vet hver helg så tar det ikke en time hver gang i det minste) På sambos pult (vi har hver vår pult med hver sin pc på) var det også ryddet sist helg, og igjen.. det ser like ille ut. Det største problemet er at søppel og viktige papirer ligger om hverandre, så man må være meget oppmerksom når man rydder, så ikke skattekortet forsvinner sammen med reklamen, eller brevet fra fadderbarnet i Uganda forsvinner sammen med generelt rot og søppel.

I dag skal nå jeg rydde jeg, så det er klart. Jeg skal rydde pulten min, igjen, og jeg skal rydde andre plasser i leilighta. Jeg skal tørke støv, støvsuge og vaske, rydde og vaske klær. Dette er planen min for dagen, rett og slett. Vi får se hvor mye jeg klarer å gjennomføre. Jeg glemte å skrive opp "energi, arbeidsvilje og motivasjon" på handlelista jeg sendte med sambo, men jeg trur ikke de selger slikt på Rema likevel....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lært av min mor at planlagte besøk gjør mye for renholdet. Rett før vi skal få besøk er det frem med støvsuger, langkost og kluter. Mao ha besøk ofte :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zalomine

Ja, det er sant, rett før besøk rydder og vasker vi. Men, hvordan har man ofte besøk når all familie bor 6-8 timers kjøring unna, de aller fleste venner har flyttet like langt bort, om ikke lengre? De vennene vi har igjen i Bergen, det er kamerater av min samboer. Ja, en av dem har vært her flere ganger, en annen har, sammen med sin samboer, vært her en gang.

Vi har rett og slett ikke ofte besøk vi, fordi vi dessverre kjenner for få folk (joda, bekjente har vi, men ikke sånne "besøksfolk")

Men, vi forsøker å rydde så godt vi kan likevel.... Sambo har en teori om at vi nok en gang blir voksne, og da blir vi flinkere til å ta ansvar før det blir for rotete.... Jeg håper han har rett, og at dette skejr før vi får hund og unger....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*hi-hi* :lol:

Må bare slenge meg med her...

Jeg har et rydde-med-ene-hånda-rote-med-den-andre problem. Jeg syns jeg rydder ofte jeg, men likevel er det rotete. :roll:

I min fortvilelse har jeg gått til innkjøp av boken: "Organizing for the creative person". Den er helt genial, den forklarer HVORFOR jeg er som jeg er. *phu* Det har seg nemmlig sånn at enkelte mennesker bruker den høyre hjerne halvdelen mer enn den venstre. Høyredominerte er ofte kreative, den delen sysler med det abstrakte, bilder, drømmer, følelser, fantasier, musikk osv. Den venstre er den "fornuftige", matematiske, ryddige, teoretiske osv. Det som er problemet hvis man er høyredominert, er at man i peioder rett og slett ikke SER at det er rotete rundt en. (ganske deilig igrunnen, helt til man får besøk og "våkner opp" ) Høyredominerte er også dårlig til å passe tiden, de kan bli så oppslukt av det de holder på med og kommer lett inn i en såkalt "float" tilstand. (har ikke peil på at det PLUTSELIG har gått fem timer) Greia er i følge boken å øve seg i å bruke den venstre hjerne halvdelen mer. :eeeh:

Man skal skrive lister kvelden før slik at man vet hva man har å gjøre neste dag og ikke soser bort halve dagen på å "samle seg" (*urk* den der blir vanskelig for meg, jeg er ikke så veldig glad i lister) Man skal også umiddelbart skrive ned avtaler, gjøremål ol. når de melder seg, gjerne på sånne "gul-lapper", for så å klebe de på riktig dag i filofaxen e.l....

...ehh.. lenger har jeg ikke kommet i boken (s.54) men er motivert for å bli en smule mer effektiv, selv om jeg vet at det blir tøfft. *svelg*

:o

Hvis det skulle dukke opp noen gull korn underveis, lover jeg å holde dere oppdatert.

:ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Zalomine

Jeg elsker å lage lister jeg. Problemet er bare at jeg undervurderer hvor lang tid de enkelt tinga vil ta, og dermed klarer jeg aldri gjennomføre alt som står på lista. Dessuten er jeg ikke helt effektiv.

Sambo har funnet ut at jeg er mest effektiv når han er her og "passer på meg", mens han selv er emst effektiv når han er alene hjemme.

Jaja, nå skal jeg fortsette på lista mi jeg, og se om jeg får snart bli ferdig med det som står på lista for lørdag. FORRIGE lørdag.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste en fantastisk bok en gang som het noe slikt som "overlevelsesteknikk for dobbeltarbeidende" (eller var det "håndbok for..."?)

Der var virkeligheten relativt festlig beskrevet, med masse tips.

Hovedsaken var å rasjonalisere så mye som mulig.

Hvis problemet f.eks. var at ungene hver eneste dag dro permer med Donald ned på kjøkkenet, og foreldrene hver dag bar dem opp igjen, ble løsningen å eliminere problemet med å lage en bokhylle under trappen hvor disse kunne stå.

Et annet tips for å få gjort rent, var å oppbevare alt man trenger for å vaske akkurat der man trenger det. Jif ved siden av doen, bøtte og klut til gulvevask PÅ kjøkkenet osv.

Alt som må hentes frem for å brukes blir ikke hentet frem så ofte...

Ikke oppbevare ting på gulvet slik at man må flytte 1000 ting hver gang man støvsuger.

Spise skivemat i stedet for middag hvis alle er sure og hysteriske av sult...

Kvitte seg med alt man ikke trenger for å unngå for mye rot! Rydde på barnerommet og kaste UTEN barnet til stede (fordi barn aldri vil kaste noe som helst). Plassere søppelet i en "ventepose". Dersom de "savnede skatter" ikke er etterlyst innen 3-6 måneder, kan de trygt kastes.

Bare noen små eksempler som jeg husket i farten, sikkert ikke de beste men det gir en viss idé.

Vel verd å prøve å få tak i! (Har selv lånt den på biblioteket, og deretter funnet et eksemplar på loppemarked).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...