Gå til innhold

sent krøkes som god husmor skal bli


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest litt lat da

Da jeg var au pair for et hav av år siden, anså jeg dama jeg jobbet hos for å være skvett gæern. Hun (jeg) tørket støv overalt hver dag, støvsuget, gnukket og gnidde. Så fort en boks ble tatt ut av et overfylt kjøkkenskap ble den satt opp på handlelisten - skulle tro hun ventet atomkrig. MEN: Saken er at det var jo alltid rent og pent der. Etter oppholdet glemte jeg alt jeg hadde lært pg gikk tilbake til skippertakene mine igjen. Har levet et langt og godt liv uten å støvsuge mer enn et par ganger i måneden og aldri vaske ned noe før jeg må flytte. Nå er jeg plutselig blitt spebarnsmor, tenåringsstemor og husmor på eldre (ja, over 40) dager. For ikke å glemme røytehundeeier! Har omsider innsett at jeg m¨ta oppvaskbørsten i en annen hånd når jeg ser tassen sitte på kjøkkengulvet og meske seg med en blanding av nedtråkket banan, hundehår og noe ubestemmelig organisk materiale. Problemet er jo bare at så fort jeg prøver å f.eks ta ut av oppvaskemaskinen så spiser han opp handlelista, bikkja vil ut eller noen andre vil inn. Hvordan klarte mamma det med FIRE barn? Jeg føler meg like effektiv som verdens minst effektiv vesen. Hva gjør dere? Trenger råd før næringsmiddeltilsynet plomberer leigligheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

:hoho::hoho:

Unnskyld, men dette var en glitrende virkelighetsbeskrivelse!

Når det gjelder husmorvirksomhet så kan jeg bare råde deg til det jeg har lært av min mamma; Støvsug ofte (gjerne hver dag), hold det ryddig så ser det ut som det er innmari rent og ordentlig hos deg bestandig :ler:

Et annet godt tips er å kaste ting. Rydd opp og kast ut så er det ikke så mye å holde orden på...

Suz - juksehusmor :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De med vaskehjelp sier også at det er ikke vaskingen som blir gjort som er velsignelsen, men det at man må rydde.

Vi stiller også andre krav til pauser innimellom, som ike våre foreldre hadde - skjønt mamma hade tre barn, og drakk kaffe med venninner, vi hadde alltid rene klær og det fantes ingen oppvasmaskiner den gang...

Vi har helt andre hjelpemidler, likevel... mysterium...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt for *kremt* lat jeg for og bli en god husmor!

Satser heller på personligheten min...... :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sitter ofte her på KG og håper på at noen kommer og ordner hus for meg.

Jeg har det ikke så travelt med vaskinga. Den kan vente lenge - jeg er jo ikke redd at noen skal ta den fra meg.

Da jeg var ung småbarnsmor strøkte jeg allt, til og med mannens underbukser og vaskeklutene :hoho: Det var jo helt sykt.

Hilsen Trille, som syns at husarbejd er kjedeligt og KG er morsommere

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var godt beskrevet! :ler:

Det jeg husker best fra denne tiden var at aldri aldri kunne løfte føttene fra gulvet; jeg måtte bare måke meg gjennom, av frykt for å tråkke på små fingre, eller leker, eller som beskrevet: noe ubestemmelig organisk materiale...

Jeg har ikke så mange råd å gi, kan bare trøste med at det går over om noen tiår.

HOLD UT!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest litt lat da

jeg går for rydderådet, men jeg tenkte kanskje at de som hadde det fint hjemme brukte en slags (for oss sluskene) hemmelige systemer: Mandag tørke-av-fingeravtrykk-dag, tirsdag rense-sluk-dag osv.., men når jeg søker på husmor/husmortips på nettet får jeg bare opp slektsgranskere som skal finne Amalie Nilsen f. 1856 o.l Husmor hvil i fred. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zalomine

Du får lage ditt eget system da?

Finn ut hvilke ting som må gjøres i huset. Noter ned hvor ofte du synes, ideelt sett, dette bør gjøres. Ta for deg en kalender, og fyll inn. forøk å fordele tingene likt mellom dagene, men mindre på ukedager du vet at du har det sinnsykt travelt, mer enn normalt.

Husk at du ikke trenger å gjøre alt selv da. du har kanskje en far til disse ungene, som bor sammen med deg? Han kan ta en del av oppgavene. Du er tenåringsmor. Huns at en tenåring definitivt kan hjelpe til i huset, mer enn bare å rydde eget rom (Du kan fint forvente at en tenåring vasker badet hver fredag, eller støvsuger stua en bestemt ukedag, eller har ansvaret for andre oppgaver)

Mitt system er meget finurlig: Jeg lager nytt hver gang jeg bestemmer meg for å få orden, inkluderte en "innføringsperiode" hvor jeg skasl ta det grøvste arbeidet, for deretter å bare "holde vedlike". Men, jeg kommer aldri gjennom den innføringsperioden jeg.

Og, vi har ikke barn eller hund engang. Vi er to voksne mennsker som lager et ekstremt kaos overalt. Bare vent til vi har hund og unge også, DA blir det ille da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi setter noen ganger store rosa lapper på dørene til rommene våre.

På soveromsdøren fx: rydde klær, tørke støv på kommoden, skifte sengetøy

På badet: speilet, dusjen og doen.

Osv - når det ikke er flere lapper igjen, da er det pent hos oss. :blunke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pjusk

Fantastisk innlegg av gjesten Litt lat da!!!! :D

Jeg synes også det er umulig på holde huset i orden - kommer aldri gjennom hele huset før jeg må begynne forfra igjen.Men jeg blir sur og trist og lei hvis det er for mye skitt og rot, så jeg prøver så godt jeg kan. Dessuten har jeg to barn og alt blir ekstra vanskelig å organisere hvis ikke det holdes en viss orden. Har et par venninner som har prikkfrie hus - der finner du ikke så mye som en reklamebrosjyre på kjøkkenbordet eller et nøkkelknippe på kommoden.

Men det som hjelper meg er at jeg har det veldig ryddig og oversiktlig i skap og boder m.m. slik at ting raskt kan settes bort og finnes frem. Det tror jeg er mye av trylleformelen - for hvis det butter her, så blir det en ond sirkel med rot. Og det er - som flere nevner - rotet som tar tid. Å gjøre rent er ikke den verste jobben!!!

Kan du ikke registrere deg gjest, og skrive flere innlegg!!! :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå synes jeg at dere er litt strenge med dere selv her damer...

Regner med at de fleste av dere er i jobb - som meg selv... Og at ryddinga hjemme altså er noe som må skje i "hjemme fra jobben" tida.

Mødrene til mange av oss var jo i den situasjon at hus og hjem var "jobben deres" og da er det jo ikke å vente at vi skal ha tid og krefter til like mye som dem. (Og var de like pliktoppfyllende og ansvarsbevisste som oss så la de vel sjela si i å ha et prikkfritt hjem også)

Litt urettferdig i grunn.. de er de som setter standarden inne i hodet vårt, mens vi har mye mindre tid og og krefter å ta av.

Og vi vil jo så gjerne være flinke jenter og fikse alt... så dermed blir vi dobbeltarbeidende.

Kjenner meg skikkelig igjen i de fleste innleggene her...

Satser på vaskehjelp og skippertaksrydding hver torsdag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zalomine

Fristes av tanken på au-pair jeg når vi får unger. Ja, selvsagt skal det ikke væer slik at denne er en slave som skal rydde for meg, men det faller "lett husarbeide" under oppgavene til disse, ikke sant?

Så om huset er ryddig i utgangspunktet, så er det jo bare "smårydding" hver dag for å holde det... (problemet mitt er egentlig å få det ryddig til utgangspunktet da....)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke snakk om husarbeid - please...

:( Her er det rotete, må henge klær, vaske opp, helst rydde...

Og vil ikke - vil ikke - vil ikke!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest dompappen

Jeg fant en link for en tid siden som het "Flylady",Amerikansk med mange kjempegode råd for å holde hjemmet ryddig og rent.Jeg som er et stort rotehode,har fått et ryddig og rent hus etter å ha fulgt rådene der.Men,det tar tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest litt lat da

Formødrene hadde det jo fryktelig strevsomt, men det er ikke alltid så lett å være moddderne heller da. Som ammeeksperten Gro Nylander skriver i boka si så er vi faktisk mye mer alene om ting i dag. To-tre dager på klinikken og hjem. Mange av oss har knapt nok stelt et barn før. Det samme gjelder forsåvidt også disse "gammeldagse" syslene so å holde orden på mann og hus. Egentlig skal jo han holde orden på seg sjøl, men det gjør han jo slett ikke så da er vi jo tilbake til oldemors tid bare at vi har egen jobb, vennekrets og kropp som skal tas vare på i tillegg til alt det andre. Det hender jeg ser meg i speilet mellom støvskyene og da ser jeg kanskje :evil: ut, ENDA mannen har tatt ut av oppvaskemaskinen helt frivillig, men da er det gjerne enten stesønnen som har brukt mikrobølgeovnene som lagringsplass for risikoavfall eller mensen (min altså). Ellers har jeg det bra ja!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rydd, bruk mopp, tørr eller våt, lettere å dra fram enn støvsuger og raskere å sette bort om det kommer noen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Zalomine
Rydd' date=' bruk mopp, tørr eller våt, lettere å dra fram enn støvsuger og raskere å sette bort om det kommer noen[/quote']

Problemet mitt er at punktet "rydd" tar ca to uker. (Ja, helt seriøst. Eller, nei, nå overdriver jeg, for de to ukene inkluderer vasking. Men jeg har satt opp en liten "plan" for alt som må gjøres for å ha ei ryddig og koselig leilighet, og fordelt det med passe oppgaver for hver dag masse i helga, men ikke mer enn en times tid på hverdagene, knapt det kanskje, blir det for mye på hverdagene, så bare gir jeg opp, det vet jeg av erfaring. Men, seriøst, det tar ca to uker) Og to uker, det er er lenge det. Problemet er ikke å gjemme bort støvsugeren (den har fast plass i et hjørne av stua, står alltid tilkoblet, er rask å bruke forøvrig) men langt mer er problemet å gjemme bort rotet....

Vel, vi har BEGYNT i dag, og skal FORTSETTE i morgen, så får vi se om et par ukers tid, om det ser bra ut her eller hva.... Jeg tviler litt. Men det SKAL blir bra innen to måneder, for da kommer mine foreldre på besøk (Ja, det skjer ikke hver dag akkurat, det er en 8 timers kjøretur, hver vei....)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gruer meg til hvis vi noen gang skulle bli flere :roll:

Mer enn nok med å holde styr på en leilighet bebodd av to voksne mennesker og uten husdyr (om man ser bort fra hybelkaninene). Gjør reint i hele kåken en gang i uken - kiipt, men så er jeg ferdig med hele greia. Min kjære hjelper til han også - selv om han er av oppfatning av at 'støv er et naturlig fenomen som finnes i alle hjem, og som bare kvinner legger merke til...'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Herlig forum og herlig tema! Trodde jeg var alene om dette, jeg... :D

En liten historie fra gamle dager: Bakgrunn: Vi hadde totalt kaos, men innimellom hadde jeg rydde-og-vaske-raptuser om natten (meget sjelden). Min da 5 år gamle sønn kom ned trappen lørdag morgen, smilte strålende mens han sa "Mamma, jeg kan jo gå på gulvet uten å se meg for!"

Idag har jeg vært ute og malt huset i 8 timer, håpet i det lengste at ungene hadde ryddet litt inne... :hoho:

Da jeg kom inn var det rare, klissete flekker på gulvene i alle rom - det viser seg at eldstemann har kastet druer etter minstemann, dette har nødvendigvis måttet foregå i hele første etasje, inkludert at bikkja har måttet undersøke (les: bite i og forkaste) flesteparten av druene. De andre druene har vi i tur og orden tråkket på...... Noen av dem har hundehår på seg nå......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi tar oss en raptus innimellom, da bruker vi vel en to timer på å fikse kåken. vaske bad, støvsuge og vaske alle gulv, vaske ned kjøkkenet og tørke støv. Andre ting går litt på impuls, sånn "dæggern så skittent kjøleskapet er blitt, får vaske det idag" uten noe større system rundt det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...