Gå til innhold

Digg pastarett uten for mye saus?

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Esmeralda_*
Skrevet

Jeg har lyst til å lage en pastarett som ikke har for mye saus.

Dvs. litt sånn spaghetti carbonara aktig - men ikke med egg og sånn.

Olje og urter og sånn tenker jeg. Hvor det liksom er pastaen som er hovedingrediensen - men at den er smakstilsatt med noe godt.

Har noen en god oppskrift å dele med meg?

Tenkte jeg skulle overraske mine gode venninner som kommer på middag i kveld.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

spaghetti med hvitløk og olje:

til ca 500 g spaghetti:

1/2 bunt persille

3 hvitløksfedd

1 rød chili

75 ml olivenolje

nykvernet pepper

salt

kok spaghetti. i mellomtiden vasker og hakker du persille (blir fint om det blir litt lange strimler). skjær hvitløk i veldig tynne skiver. del chili på langs, fjern frø, og skjær i tynne strimler. Varm oljen. Stek hvitløk, chili og persille et øyeblikk, og bland inn spaghettien. Smak til med salt og pepper!

Gjest Gjest
Skrevet

Fres litt hakket hvitløk i en god olivenolje, og bland med MYE grovmalt pepper.

Rist hakkede valnøtter i en tørr kjele/panne.

Riv litt fersk parmesan.

Hakk litt fersk persille.

Kok pasta og rør inn litt god olje og gjerne litt havsalt.

Rør alt godt sammen i en kjele og server! :)

NB! IKKE bruk penne (pastarør) eller sånne pastaskjell. Da legger alle nøttene og all osten seg i klumper inne i åpningene. Spaghetti er egentlig det som fungerer best.

Skrevet

Hva med rett og slett nykokt pasta med hjemmelaget pesto?

Skrevet

Det er også godt med oliven, olje, hvitløk og parmesan.

Skrevet
Hva med rett og slett nykokt pasta med hjemmelaget pesto?

Dette synes jeg er kjempegodt med soltørkede tomater til. :)

Gjest Eurydike
Skrevet
Fusilli med spinatsaus og pinjekjerner liker jeg - den er også utrolig lett og rask å lage. Den friske bladspinaten er også utrolig flott nå. Jeg pleier å bruke ricotta eller kesam i sausen i stedet for mascarpone.
Skrevet (endret)

Mmm, den spinatsausen skal testes ut en gang!

Pasta med pesto, som nevnt over, synes jeg er digg med squashterninger.

En annen god pastarett som jeg liker godt, er omtrent sånn:

Skjær to store løk i ringer og 2-3 squash i terninger, hakk en rød chili, og evt et hvitløksfedd. Sauter løk, chili og hvitløk i olje i 2-3 min. Ha i ca 4ss vann, rør om, og la vannet koke bort (ca 3min). Tilsett squash, og la det steke i ca 10-15 min mens du koker fullkornspastaskruer (300g-500g. alt etter hvor mange som skal spise) i lettsaltet vann. Mens pasta koker og grønnsaker stekes, kan du hakke en god bunt med basilikum, og rive parmesan (hvis du ikke kjøper ferdigrevet). Må ha minst 6ss parmesan (det er det som står i oppskriften, men vi elsker parmesan her i heimen, så det går ofte litt mer).

etter at pasta er kokt, lar du vannet renne av, og har det i med grønnsakene. tilsett basilikum og parmesan og bon apetit!

Endret av Markjordbær
Gjest Casey
Skrevet

Matyoghurt, sitron, soltørkede tomater, chilisaus, kaldpresset olivenolje, nøtter og tørket frukt, er alle gode supplement hver for seg eller sammen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...