Gjest så valpesyk at jeg blir gal Skrevet 13. juni 2008 #1 Skrevet 13. juni 2008 Bare 8 måneder til vi forhåpentligvis får tulla i hus. Jeg leser at jeg kommer over for at dette skal bli så vellykket som mulig. Har kikket litt rundt og kommet frem til en sosialiseringsliste. Vil gjerne ha litt hjelp, har sikkert glemt en del. Oppdretteren vi står på liste hos vaksinerer valpene i uke 8 i stede for uke 12. Vil det si at vi fint kan sosialisere den med andre hunder fra vi får den i hus, eller bør vi vente til den har fått dose 2 i uke 12? Her er hva jeg har kommet frem til som must under sosialiseringen: - Ulike underlag - tre, parkett, belegg, fliser, asfalt, grus, skog, tørt og vått gress, snø - Ulike miljø - bil (både vår og andres), hjemme hos venner og fam, flyplass/togstasjon, bilbur, tog/buss (kanksje fly), båt, skog, fjell, by, butikk el, fjøs, strand - Ulike personer og dyr - barn (en og gruppe, oppdretter har barn), unge, eldre, menn, stokk/rullestol, andre hunder, andre kjæledyr - Lyder - bil/traktor/lastebil/tog, raketter, lyn/torden, dørklokke, tlf som ringer, - Paraply - Plastpose i vinden - Regn/snø/vind - Valpekurs - Dyrlege - Pelsstell og klo klipping - Bånd/sele Jeg har glemt mye så hjelp meg gjerne med å føre til på listen. Vet at valpen er mest mottakelig for nye inntrykk frem til 12 ukers alderen, men den har godt utbytte minst frem til uke 14-16 har den ikke? Er det helt essensiellt å introdusere valpen for alt den vil møte i sitt voksneliv i denne korte perioden, eller kommer man langt med en trygg hund? Har hatt familiehunder tidligere og da ble det ikke fokusert så bevisst på sosialisering bortsett fra valpekurs, og alle disse hunden ble likevel trygge hunder som takler det aller, aller meste.
SummerJoy Skrevet 13. juni 2008 #2 Skrevet 13. juni 2008 Ville bare kommentere det siste der. Ja, min erfaring er at man kommer langt med en trygg hund. Vår er 1,5 år nå og bare for å gi et eksempel da... Gressklipper er noe den aldri har møtt på før... Og vi hadde den på plenen idag mens vi klippet. Den var bare litt nyskjerrig, så ble den mer opptatt av ballen sin egentlig enda den svære maskinen som durte og bråkte. Trygge hunder ser ofte på eieren sin reaksjon på ting. Er eier rolig - blir hunden rolig. Selv på nyttårsaften reagerte hunden ikke noe særlig. Den så bare at vi var helt rolig, og sovnet igjen i sin dypeste søvn. Dette vil jo sikkert variere litt da, men JA man kommer langt med en trygg hund!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå