Gjest Gjest_anne_* Skrevet 13. juni 2008 #1 Skrevet 13. juni 2008 Likestillingsloven er flott: lik lønn for lik arbeid når det gjelder mann og dame. Men hvor har det blitt av lik lønn for samme kjønn? Når har jeg prøvd alt: Snakket med arbeidsgiver og HK og fortsatt får jeg mindre enn mine kolleger som har samme stillingstittel og samme arbeidsoppgave, og samme ansvar. Arbeidsgiver skryter mye av meg men hvorfor skal jeg få mindre enn de andre? Hun sier at de har sluttet å gi tillegget de andre får ved nye ansettelser. Har nesten ikke lyst til å gå på jobb. Elsker jobben min men føler meg ikke verdsatt. Ikke føler jeg meg så mye motivert heller lenger pga dette. Hva gjør man da?
Paradokset Skrevet 13. juni 2008 #2 Skrevet 13. juni 2008 Likestillingsloven er flott: lik lønn for lik arbeid når det gjelder mann og dame. Men hvor har det blitt av lik lønn for samme kjønn? Når har jeg prøvd alt: Snakket med arbeidsgiver og HK og fortsatt får jeg mindre enn mine kolleger som har samme stillingstittel og samme arbeidsoppgave, og samme ansvar. Arbeidsgiver skryter mye av meg men hvorfor skal jeg få mindre enn de andre? Hun sier at de har sluttet å gi tillegget de andre får ved nye ansettelser. Har nesten ikke lyst til å gå på jobb. Elsker jobben min men føler meg ikke verdsatt. Ikke føler jeg meg så mye motivert heller lenger pga dette. Hva gjør man da? Du jobber i det private? I så fall er det vel slik at man i stor grad forhandler egen lønn og det er ganske vanlig at man får forskjellig lønn for samme jobb(innenfor rimelighetens grenser). Tror det hjelper lite med lover og regler her. Jeg vil tatt det opp med arbeidsgiver på en saklig måte(eks. sette opp en liste med sammenligning av deres arbeidsoppgaver/ansvar). Fører ikke dette frem er det naturlige å skifte jobb. Forøvrig må det jo nevnes at anisennitet/erfaring også belønnes på de fleste arbeidsplasser. Og de har vel mer enn deg? I noen tilfeller belønnes også spesiell kompetanse - som ikke nøvendigvis gjenspeiles formelt i tittel eller arbeidsoppgaver.
Marikke Skrevet 13. juni 2008 #3 Skrevet 13. juni 2008 Det er dessverre ikke sånn at man automatisk får den lønnen man fortjener relativt til sine kolleger. Det har med forhandling å gjøre. Jeg synes du bør innhente jobbtilbud fra andre steder og så true arbeidsgiveren din med å godta et av dem hvis du ikke får høyere lønn. Det gjelder å dokumentere sin markedsverdi.
Gjest Gjest_anne_* Skrevet 13. juni 2008 #4 Skrevet 13. juni 2008 Du jobber i det private? I så fall er det vel slik at man i stor grad forhandler egen lønn og det er ganske vanlig at man får forskjellig lønn for samme jobb(innenfor rimelighetens grenser). Tror det hjelper lite med lover og regler her. Jeg vil tatt det opp med arbeidsgiver på en saklig måte(eks. sette opp en liste med sammenligning av deres arbeidsoppgaver/ansvar). Fører ikke dette frem er det naturlige å skifte jobb. Forøvrig må det jo nevnes at anisennitet/erfaring også belønnes på de fleste arbeidsplasser. Og de har vel mer enn deg? I noen tilfeller belønnes også spesiell kompetanse - som ikke nøvendigvis gjenspeiles formelt i tittel eller arbeidsoppgaver. En 21-åring kan umulig ha mer arbeidserfaring enn en på 37. Hun får samme lønna som meg....bare for å ta en som eks.
Paradokset Skrevet 13. juni 2008 #5 Skrevet 13. juni 2008 En 21-åring kan umulig ha mer arbeidserfaring enn en på 37. Hun får samme lønna som meg....bare for å ta en som eks. Nei, men hun kan ha lengre ansiennitet
Gjest Gjest_anne_* Skrevet 13. juni 2008 #6 Skrevet 13. juni 2008 Nei, men hun kan ha lengre ansiennitet Synes det likevel høres helt feil ut at noen skal få en lønnshopp på fra kr. 114,- i timen til kr. 139,-. Jeg har jobbet der i 2 år nå. Har ikke fått mer i lønn enn tariff så jeg vet ikke om ansiennitet har mye å si her.
Paradokset Skrevet 13. juni 2008 #7 Skrevet 13. juni 2008 Synes det likevel høres helt feil ut at noen skal få en lønnshopp på fra kr. 114,- i timen til kr. 139,-. Jeg har jobbet der i 2 år nå. Har ikke fått mer i lønn enn tariff så jeg vet ikke om ansiennitet har mye å si her. Ja, jeg vet ingen ting om de lokale forholdene, så det var bare en generell kommentar.
Rosalie Skrevet 13. juni 2008 #8 Skrevet 13. juni 2008 Den mest effektive måten å få lønnsforhøyelse på, er å ha en ny jobb å slenge i bordet med. Da kan man risikere at arbeidsgver ønsker deg lykke til i ny jobb, men dersom man gjør en god jobb, vil man da som regel få det lønnshoppet man ønsker.
Gjest Gjest_anne_* Skrevet 13. juni 2008 #9 Skrevet 13. juni 2008 Ja, jeg vet ingen ting om de lokale forholdene, så det var bare en generell kommentar. Takker for generelle kommentar også. Da ser man ting fra andre sider man kanskje ikke har tenkt på.
Gjest Gjest_anne_* Skrevet 13. juni 2008 #10 Skrevet 13. juni 2008 Den mest effektive måten å få lønnsforhøyelse på, er å ha en ny jobb å slenge i bordet med. Da kan man risikere at arbeidsgver ønsker deg lykke til i ny jobb, men dersom man gjør en god jobb, vil man da som regel få det lønnshoppet man ønsker. Har prøvd å prate med arbeidsgiver. Tror løsningen vil være å finne en annen jobb selv om jeg jobbet hardt for å få denne og ellers elsker jobben. Synd at det skal være sånn.
Gjest Gjest Skrevet 13. juni 2008 #11 Skrevet 13. juni 2008 Det kommer vel litt an på hvilken bransje man er i. Ser TS opererer med timeslønn - det er ikke så vanlig i bransjer der man tjener relativt godt - og kan forvente å tjene mye på å bytte arbeidsgiver. Dersom det f.eks. er i butikk hun jobber tviler jeg på at hun tjener så mye på å bytte jobb....
Gjest Gjest_anne_* Skrevet 13. juni 2008 #12 Skrevet 13. juni 2008 Det kommer vel litt an på hvilken bransje man er i. Ser TS opererer med timeslønn - det er ikke så vanlig i bransjer der man tjener relativt godt - og kan forvente å tjene mye på å bytte arbeidsgiver. Dersom det f.eks. er i butikk hun jobber tviler jeg på at hun tjener så mye på å bytte jobb.... Jobber i butikk. Har fast lønn + timelønn om jeg skulle jobbe ekstra. Jobber som dekoratør så de før meg pleide å få et tillegg. Dette tillegget sier arbeidsgiver de har sluttet å gi ved nyansettelser, så jeg får ikke det tillegget, mens de som ble ansatt før meg får det fortsatt. I tillegg kommer det faktum at de har gitt lønnsforhøyelser til folk som har blitt ansatt ETTER meg og som er mye yngre enn meg. Frustrerende og urettferdig
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå