Gå til innhold

Kalorier og vektnedgang

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Er det teoretisk mulig å spise 1000 kcal om dagen, hvorav dette er en ganske stor porsjon proteiner, og resten er sunne, friske rådvarer og kostfiber - løpe/jogge/sykle nesten hver dag med høy intensitet, samt styrkeøvelser hjemme på gulvet - å gå ned i vekt uten å miste muskelmasse? Eller uansett, gå ned i vekt?

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Er det teoretisk mulig å spise 1000 kcal om dagen, hvorav dette er en ganske stor porsjon proteiner, og resten er sunne, friske rådvarer og kostfiber - løpe/jogge/sykle nesten hver dag med høy intensitet, samt styrkeøvelser hjemme på gulvet - å gå ned i vekt uten å miste muskelmasse? Eller uansett, gå ned i vekt?

Hei du!

Ja - dette er teoretisk mulig, og sannsynligvis funker deg for deg i praksis også.

Det handler om at du skaper et kaloriunderskudd - og for å vite hvor stort kaloriunderskudd du er i må du jo vite hvor mye du forbrenner i utgangspunktet. Dette avhenger i sin tur av hvor stor du er nå, kjønn, alder og aktivitetsnivå.

Men spiser du 1000 kcal vil du sannsynligvis være i kaloriunderskudd uansett, for de fleste forbrenner mye mer enn 1000 kcal bare ved å ligge helt i ro!

Har du i tillegg tenkt å trene mye kondisjon vil kaloriunderskuddet bare bli desto større.

Jeg vet imidlertid ikke om det er særlig hensiktsmessig å spise 1000 kcal om dagen, ihvertfall i det lange løp. På såkalte "Very low calorie diet" spiser man 800 kcal om dagen, for å gå ned veldig raskt, men dette anbefales kun hvis man har alvorlig grad av fedme, og for korte perioder.

Bare 1000 kcal om dagen setter deg nemlig i stor fare for at det er endel essensielle næringsstoffer du går glipp av, så jeg vil ihvertfall anbefale at du tar litt vitamintilskudd og kanskje en jerntablett, hvis ikke kostholdet er veldig nøye planlagt og du vet at du får dekket alle behovene.

De fleste ernæringsfysiologer pleier å sette 1200-1500 kcal som absolutt nedre grense. Og husk at du trenger flere kalorier når du trener!

Kroppen er veldig flink og effektiv til å tilpasse seg endringer i kaloriinntaket.

Hvis du nå f.eks spiser 2000 kcal om dagen, og du holder vekta, er du nå i kaloribalanse. Spiser du plutselig 1000 kcal vil du ha et underskudd på 1000 kcal - og det fører i teorien til at du går ned ca 1 kg fett i uka (siden fettmasse har en energitetthet på ca 7000 kcal/kg). Men etter ikka altfor lang tid vil kroppens hormoner reagere på det lave energiinntaket, og sette ned forbrenninga. Skjoldbruskkjertelen og fettvevet har hormoner som reagerer på dette (f.eks. tyrosin og leptin). Når kaloriinntaket blir lavt vil de sørge for at kroppstemperaturen senkes, slik at de kjemiske prosessene i kroppen skjer saktere, og kroppen vil sørge for at så lite av energireservene brukes opp som mulig.

Det kan føre til at du stagnerer i vekt bare etter noen uker, og du må da kutte ned enda mer i kaloriinntaket, og det blir etterhvert et dårlig mønster.

Begrenser du kaloriunderskuddet derimot litt mer moderat, f.eks ved å ha et underskudd på 250-500 kcal pr dag vil du fortsatt gå ned i vekt, og kroppen reagerer ikke like raskt på omveltningene du gjør.

Dessuten blir det da lettere for deg å få nok mikronæringsstoffer - for kroppen er ikke bare avhengig av energi!

Jeg mener ikke å komplisere dette - men som sagt: 1) Det er mulig å gå ned i vekt ved å spise 1000 kcal om dagen, men 2) Dette er sannsynligvis for lite for de fleste, samt at det vil på lang sikt være negativt for deg hvis du har tenkt å spise så lite over lang tid.

Gjest Gjest
Skrevet
Hei du!

Ja - dette er teoretisk mulig, og sannsynligvis funker deg for deg i praksis også.

Det handler om at du skaper et kaloriunderskudd - og for å vite hvor stort kaloriunderskudd du er i må du jo vite hvor mye du forbrenner i utgangspunktet. Dette avhenger i sin tur av hvor stor du er nå, kjønn, alder og aktivitetsnivå.

Men spiser du 1000 kcal vil du sannsynligvis være i kaloriunderskudd uansett, for de fleste forbrenner mye mer enn 1000 kcal bare ved å ligge helt i ro!

Har du i tillegg tenkt å trene mye kondisjon vil kaloriunderskuddet bare bli desto større.

Jeg vet imidlertid ikke om det er særlig hensiktsmessig å spise 1000 kcal om dagen, ihvertfall i det lange løp. På såkalte "Very low calorie diet" spiser man 800 kcal om dagen, for å gå ned veldig raskt, men dette anbefales kun hvis man har alvorlig grad av fedme, og for korte perioder.

Bare 1000 kcal om dagen setter deg nemlig i stor fare for at det er endel essensielle næringsstoffer du går glipp av, så jeg vil ihvertfall anbefale at du tar litt vitamintilskudd og kanskje en jerntablett, hvis ikke kostholdet er veldig nøye planlagt og du vet at du får dekket alle behovene.

De fleste ernæringsfysiologer pleier å sette 1200-1500 kcal som absolutt nedre grense. Og husk at du trenger flere kalorier når du trener!

Kroppen er veldig flink og effektiv til å tilpasse seg endringer i kaloriinntaket.

Hvis du nå f.eks spiser 2000 kcal om dagen, og du holder vekta, er du nå i kaloribalanse. Spiser du plutselig 1000 kcal vil du ha et underskudd på 1000 kcal - og det fører i teorien til at du går ned ca 1 kg fett i uka (siden fettmasse har en energitetthet på ca 7000 kcal/kg). Men etter ikka altfor lang tid vil kroppens hormoner reagere på det lave energiinntaket, og sette ned forbrenninga. Skjoldbruskkjertelen og fettvevet har hormoner som reagerer på dette (f.eks. tyrosin og leptin). Når kaloriinntaket blir lavt vil de sørge for at kroppstemperaturen senkes, slik at de kjemiske prosessene i kroppen skjer saktere, og kroppen vil sørge for at så lite av energireservene brukes opp som mulig.

Det kan føre til at du stagnerer i vekt bare etter noen uker, og du må da kutte ned enda mer i kaloriinntaket, og det blir etterhvert et dårlig mønster.

Begrenser du kaloriunderskuddet derimot litt mer moderat, f.eks ved å ha et underskudd på 250-500 kcal pr dag vil du fortsatt gå ned i vekt, og kroppen reagerer ikke like raskt på omveltningene du gjør.

Dessuten blir det da lettere for deg å få nok mikronæringsstoffer - for kroppen er ikke bare avhengig av energi!

Jeg mener ikke å komplisere dette - men som sagt: 1) Det er mulig å gå ned i vekt ved å spise 1000 kcal om dagen, men 2) Dette er sannsynligvis for lite for de fleste, samt at det vil på lang sikt være negativt for deg hvis du har tenkt å spise så lite over lang tid.

Kjempegodt utfyllende svar!:) Takk for informasjonen:)

Skrevet

Man vil vel uansett miste en god del muskelmasse med et så stort kalori-underskudd? Eller er jeg helt på jordet her? Ville holdt meg til -500 kcal om dagen. :)

Gjest Gjest
Skrevet

TS her. Takk for flott og langt svar! :)

Så det jeg er nødt til å gjøre da er å kutte ned enda mer, eller eventuelt spise det samme og trene mer. For jeg tør ikke å ta sjansen på å gå opp i kalorier når jeg nå har klart å gå ned 5 kg. (Og flere str.)

Høres slitsomt ut. Men merker at vekten har stagnert. Nå kan jo det også ha en sammenheng med at jeg ikke var overvektig i utgangspunktet også. Hva vet jeg.

Men takk for svar! God helg.

Gjest Gjest
Skrevet

Er du gal?

1000 kcal ligger under grensen for hva kroppen trenger for å opprettholde livsnødvendige funksjoner! Å spise så lite er ren og skjær galskap!Ligger du lenge nok på så lavt kalorinivå, vil du antagelivis ende opp med en del fysiske problemer.

Og ja, selvsagt mister man muskelmasse når man spiser så lite. Kroppen får jo ikke i seg nok næring, så den går i sparebluss og begynner å tære på musklene ganske raskt. Antagelivis er forbrenningen din helt på bunnivå nå, siden du har sultet deg så lenge (at du ikke føler deg sulten spiller ingen rolle. Dette er sultenivå) Grunnen til at vekten har stagnert er fordi du har spist for lite over for lang tid. Dette er en naturlig konsekvens av sultingen. Det er rett og slett kroppen din som forsøker å overleve.

Du har to alternativer:

1. Spise enda mindre, og kanskje gå ned litt til i vekt (muskelmasse). Og risikere å ende opp med en rekke helseproblemer, pluss en svært lav terskel for hvor mye du kan spise uten å fare opp i vekt igjen.

2. Ta til fornuft og legg deg på et sunnere kalorinivå. Avhengig av høyde og vekt, fra 1500 til 2000 kcal. JA, du vil gå opp i vekt i førsten. Men dette er faktisk nødvendig for at kroppen skal fungere normalt igjen. Tren hard styrke og spis masse proteiner, sørg for at musklene kommer tilbake igjen. Etter å ha gjort dette, kan du begynne å tenke på vektnedgang igjen. Men legg deg aldri under 1200 kcal.

Gjest Gjest
Skrevet

Hvorvidt jeg går opp i vekt ved en senere tidspunkt er ikke viktig. Her og nå er viktig. Jeg har 3 kg igjen før jeg når målvekt. Det vil jeg få til temmelig raskt - men det går ikke raskt nok når jeg står stille.

Nei, jeg føler meg ikke sulten fordi det jeg spiser er kalorifattig, men mye i mengde. Og jeg prøver å få inn noen alternativer innimellom for at blodsukkeret ikke skal bli for ille. I tillegg spiser jeg alltid før trening, og innen en time etterpå.

Jeg har full forståelse for at dette ikke er sunt. Og har gjort dette før, men da fungerte det bedre enn nå. Derfor jeg spurte i utgangspunktet. Om jeg mister muskelmasse er ikke så innmari viktig, så lenge jeg kan minske i fett/cm - og vekt.

Skrevet

Hvis du bare er interessert i en "quick fix", og bare fokusere på noen få overflødige kilo må du bare spise enda mindre/trene enda mer i en periode.

3 kg skal svært lite til å gå ned.

Hvis du i en liten periode spiser få karbohydrater, vil du miste en del kilo i form av vann pga det. Karbohydrater binder også vann når de absorberes, så det er naturlig at overflødig væske i kroppen vil forsvinne hvis du skjærer ned på karboinntaket for en stund. Bare det kan gjøre at du går ned ganske mange kilo på kort tid.

Husk at det bare er en kortvarig løsning, og at væsken du mister bare vil komme tilbake når du spiser mer normalt igjen.

Gjest Gjest
Skrevet
Hvis du bare er interessert i en "quick fix", og bare fokusere på noen få overflødige kilo må du bare spise enda mindre/trene enda mer i en periode.

3 kg skal svært lite til å gå ned.

Hvis du i en liten periode spiser få karbohydrater, vil du miste en del kilo i form av vann pga det. Karbohydrater binder også vann når de absorberes, så det er naturlig at overflødig væske i kroppen vil forsvinne hvis du skjærer ned på karboinntaket for en stund. Bare det kan gjøre at du går ned ganske mange kilo på kort tid.

Husk at det bare er en kortvarig løsning, og at væsken du mister bare vil komme tilbake når du spiser mer normalt igjen.

Er ikke væske jeg vil ha bort. Jeg vil ha bort FETT. Gå ned i cm eller str. Vann klarer man lett å bli kvitt. Får bare spise mindre og trene mer. Rett og slett. Så går jeg vel ned litt, da.

Gjest Mea Culpa
Skrevet

Er det virkelig verdt det?? Risikere å ødelegge kroppen din bare for å ta av et par kilo i en fei?

Ja, ja ...Lykke til sier jeg bare.

Gjest Gjest
Skrevet
Er det virkelig verdt det?? Risikere å ødelegge kroppen din bare for å ta av et par kilo i en fei?

Ja, ja ...Lykke til sier jeg bare.

Ja. Det er verdt det. Kroppen min er ganske ødelagt fra før av, men er flink til å hente seg inn igjen også. Jeg er ung. Gått ned en halv kg og er fornøyd med det i dag. Nærmer meg matchvekt med museskritt.

Men nå har jeg fått svar på det jeg lurte på, og takker for det! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...