monja Skrevet 12. juni 2008 #1 Skrevet 12. juni 2008 Om en uke skal vi ha dåp med koldtbord og i den anledning skal jeg lage grønn salat for å ha som tilbehør. Men hvordan er det best å gjøre det? - blande alt sammen i en skål? - lage en slags "salatbuffet" der folk får ta det de vil ha selv? Og hva ville du hatt i en sånn salat?
Marikke Skrevet 13. juni 2008 #2 Skrevet 13. juni 2008 Jeg ville laget en stor bolle med ferdig blandet salat. Flere boller og fat skaper bare styr for vertinnen og tar plass på bordet. Det er mye du kan ha i salaten, men issalat er et must. Og gjerne litt ruccola eller andre salatvarianter. Og så må du ha med noe som er litt mer saftig, som paprika og eventuelt agurk. Og velg en frisk farge på paprikaen! Grønn salat betyr ikke at det ikke skal være andre farger i den. Ellers pleier jeg å bruke mais og bittelitt rød løk eller reddik. Ta en tur i en stor butikk eller grønnsaksmarked og la deg inspirere! Lykke til!
Markjordbær Skrevet 13. juni 2008 #3 Skrevet 13. juni 2008 Mye enig med Marikke... Bland gjerne i litt spinatblader, sukkererter, cherrytomater delt i to, vårløk/purre. Burde også gå fint an å ha i litt pastaskruer (så sant ingen av gjestene har glutenallergi) (ha såfall litt olje på de før du har de i salaten, men ikke mye, la det renne av) Vil du ha dressing, så bland i veldig lite, evt ha det i en skål/mugge ved siden av så folk kan ta selv Olje+sitronsaft+salt+pepper er en grei dressing. evt eddik i stedet for sitron. evt en blanding...
Plym Skrevet 13. juni 2008 #4 Skrevet 13. juni 2008 Når salaten skal passe sammen med mange ulike retter ville jeg lagd den så enkel som mulig. Jeg ville antagelig brukt flere typer salat, grønne og røde, revet opp, sammen med ristede pinjekjerner og kanskje halve cherrytomater. En god vinagrette på rett før servering. (Og ikke mais)
Gjest Eurydike Skrevet 13. juni 2008 #5 Skrevet 13. juni 2008 (endret) Enig med Plym. Når salaten skal være tilbehør, og ikke en rett i seg selv, bør den være så enkel som mulig. Mine grønne salater er som oftest bare grønne - dvs med feks rød ekeblad, romano/frisée eller bladspinat og ruccola. Red rhubarb er også både godt og dekorativt, med små, rød stilker som pynter opp. Noen ganger har jeg tomatbåter i, itt avhengig av hva salaten skal brukes til. Et forslag til, som vil passe bra til typisk koldtbordmat som reker, røkelaks og spekemat (hvis det er den type koldtbord du har), er å ha avokado i den grønne salaten, samt valnøtter eller pinjekjerner. En god vinaigrette til den første typen salat kan bestå av presset sitron eller hvitvinseddik, litt dijonsennep, kaldpresset olivenolje og salt/pepper. Sennepen gir en skarphet som står fint til koldtbordmaten, særlig til ting med litt fett i, som feks laks. Til salat med avokado passer sitrondressingen best, og uten sennep. Endret 13. juni 2008 av Eurydike
Scheherazade Skrevet 14. juni 2008 #6 Skrevet 14. juni 2008 Jeg er veldig enig i to sistenevnte talere. For eksempel syns jeg de tre salattypene i Rivera-salatbegrene er veldig gode, selv om noen kanskje syns de blir litt bitter. Når det gjelder mais og issalat i festsalat er vel min holdning: Just Say No!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå