Gå til innhold

husbygging/påbygging


hemmeligbrud

Anbefalte innlegg

Vi sitter her og river oss i håret. Er det noen som kan hjelpe oss? Noen som har bedre greie på dette enn oss.... :roll:

Vi sitter med en enebolig på ca 120 kvm, men det er gammelt og i elendig tilstand. Det er dessuten for lite for oss og upraktisk. Vi ønsker oss flere soverom/datarom etc, samt nytt kjøkken og bad, og evt vaskerom. Det blir jo et lite hus og vi lurer på å bygge et slikt ferdighus. Planen er å sette dette ferdighuset sammen med det vi har. Lønner det seg eller lønner det seg heller å bygge på dette? Noen som har hatt denne problemløsningen? Vi har en enorm tomt så det er ikke noe problem.

Og når det gjelder huslån....Vi betaler i dag svigermor sitt lån på dette her på 3000 kr i måneden. Men for å bygge kjøper vi jo dette for minstetakst. Hva må man betale i måneden for et lån på 1.6? Vi er begge studenter i dag og har ikke så høy inntekt. Kan vi få en avtale med banken om å betale mindre nå og så forhøye lånet når vi går ut i full jobb?

Takker og bukker for all hjelp, evt nettsider hvor man kan bli klokere :blunke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mange spørsmål.. og ikke fullt så mange svar.

Jeg har erfaring med ferdighus, men har ingen erfaring med å bruke dem som "påbygg". Det er sikkert ikke umulig, for disse husene består jo av elementer som settes sammen. Jg anbefaler seg å ta kontakt med et firma som driver med dette og be om tilbud og løsninger. Kontakt gjerne flere og sammenlign priser.

Vær obs på at en del ferdighusfirmaer har sine "svin på skogen" og at prisen ikke nødvendigvis bør være avgjørende.. uansett om den er høy eller lav. Kan anbefaler HortenHus på det varmeste. Det ser ut som flere har gode erfaringer med dem (ref. tidligere tråder på forumet).

Slik jeg forsår det skal dere kjøpe huset av din svigermor til minstetakst. (1,6 mill?). Om dere får lån og hvor mye dere må betale pr. mnd er opp til banken. Men det er mulig å få avdragsfrie perioder på et lån, der dere bare betaler renter. Dere kan også få laaang nedbetalingstid. Men egentlig er det bare banken som kan svare på dette.

Send meg gjerne en PM og du lurer på noe spesielt ang. ferdighus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Hmmm... Jeg har tidligere jobbet som kunderådgiver i bank, og jeg ganske sikker på at dere ikke ville få lån av noen bank til dette så lenge dere er studenter. Litt flåsete sagt så vent til dere har fast jobb og ser hvor mye dere da har å rutte med og 120 kvm er ikke lite for studenter. Det dere betaler i dag på svigermors lån er egentlig bare en husleie. Det er mulig at du syns jeg var litt slem med deg, men det er sannsynligvis noe sånt dere vil bli møtt av i banken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber ikke som kunderådgiver i bank - MEN jeg synes nok at med det arbeidsmarkedet som er, så burde 120 m2 studentbolig være nok... så får man heller se hva slags jobb man havner i, hvor godt det er betalt og hvor man skal jobbe etc.

Selv om jeg ikke er invitert til å synes noe her, så måtte jeg bare... ta ikke en godt betalt jobb som en selvfølge. Og ta ikke lån på håp om fremtidig inntekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skal ikke skrive en lang avhandling her for å forsvare oss men noe vil jeg si.kjøpe huset til svigermor gjør vi uansett og det får vi lån til.minstetakst er 600 000 kr.men 300 000 kr blir arv.om 120 kvm er for lite for oss avgjør vi selv vil jeg tro.det har seg slik at vi allerede er en barnefamilie.

jobb er min mann absolutt garantert om det ikke blir overskudd av sykepleiere her i landet :wink:

Men det var jo liksom litt av vitsen her det da å spørre dere hvor mye dere betalte i mnd på et lån på 1.6 mill for å se hvor mye vi må betale og om vi klarer det.

selvfølgelig skal vi ta kontakt med banken.dog,jeg vet om flere studenter som har fått huslån på opp mot 1 mill uten egenkapital.da kan det ikke være så umulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ville tatt kontakt med et arkitektkontor, jeg. Tror det kan være vrient å få et ferdighus til å føye seg naturlig til et eksisterende bygg. Ofte har arkitektene lure tips å komme med, og et arkitekttegnet hus behøver ikke å bli noe dyrere enn ferdighus - bare avtal med arkitekten på forhånd hva dere ønsker og hvor mye penger dere vil bruke for at h*n skal lage none ideskisser til dere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bygde på et tilbygg på allerede eksisterende bygg. Det gamle huset, fra 1920-tallet, var på 60 m2 i grunnflate og i to etasjer, mens tilbygget blei på 30 m2 i grunnflate, og i to etasjer. Vi pusset opp det gamle huset ved å isolere tak og vegger, skifte kledning på vegger, skifte alle vinduene, legge nytt tak med takstein, pusse opp hele 1. etg (kjøkken, 2 stuer, vaskerom, bad) og mye av 2. etg (3 soverom/kontor) for ca 1 million, inkl grunnarbeidene til tilbygget.

Vi hadde nok klart å lage et like billig hus ved å bygge helt nytt, men vi ønsket den gamle stilen. Vi la ned en STOR egeninnsats, og gjorde alt vi kunne selv (dvs alt fra isolering til muring, maling, tapetsering, legging av gulv osv i tillegg til å koordinere håndtverkere og rydde opp etter dem (man betaler ikke mange hundre kroner timen for at de skal rydde opp etter seg!)).

Når det gjelder lån, er jeg enig med de andre at jeg ville vente til dere begge har jobb). Dere vil trolig ikke få 1,6 mill i lån som det er i dag (kjenner noen der hun har ca 300.000 og han 500.000 som fikk låne maks 1,7 mill til kjøp av leilighet). Det er også for deres egen del at dere ikke tar opp større lån enn dere klarer å betjene...

Lykke til...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

min kjære og jeg har en samlet årsinntekt på ca 600 000, og vi har fått lån på 1,7mill. og det har vi og banken regnet på at vi skal klare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva et lån koster pr. mnd avhenger av faktorer som renter og nedbetalingstid. Du kan regne på forskjellig alternativer her: https://web.nor.no/main.asp?app=lan&fn=1&bank=nor

Så lenge dere begge er studenter kan jeg imidlertid garantere dere at dere ikke får låne 1,6 millioner. Sett at dere har en hustandssintekt (Samlet inntekt) på 300.000 får dere låne max. 900.000. Banken ser med litt blidere øyne på studielån enn andre lån, men regner det likevel med i max. lånebeløp for husstanden. Med f.eks 300.000 i samlet studiegjeld får dere altså låne max. 600.000 til bolig. Mange banker bruker 2,5 ganger husstandsinntekten som max. grense og da blir max. lånebeløp tilsvarende lavere. Det blir vel ikke akkurat mangel på sykepleiere med det første, men det er jo heller ikke kjent som en "bransje" med høye lønninger... Kan bli tøft å betjene et lån på 1,6 millioner på en sykepleierlønn.

Hvis huset er i så elendig stand som du beskriver, vil dere sannsynligvis spare penger på å rive det og bygge nytt. Hvis det er noe å bygge videre på, kan dere jo få en arkitekt til å tegne et påbygg.

Mitt råd er at dere legger det hele på is til dere vet mer om hvordan økonomien blir i fremtiden. Et vanlig ferdighus er vel vanligvis på 130 - 200 kvm. og jeg antar at dere ikke har akutt behov for +/- 250 kvm. boflate. (Forutsetter da at dere ikke har 5 - 6 barn).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det var jo liksom litt av vitsen her det da å spørre dere hvor mye dere betalte i mnd på et lån på 1.6 mill for å se hvor mye vi må betale og om vi klarer det.

selvfølgelig skal vi ta kontakt med banken.dog,jeg vet om flere studenter som har fått huslån på opp mot 1 mill uten egenkapital.da kan det ikke være så umulig.

Vi lånte 1 550 000 kr og betaler i dag 10500 på dagens rente, i januar betalte vi over 12000 kr i mnd.

jeg er student så banken var skeptiske til å låne oss penger selv om jeg også skal bli sykepleier (ferdig nå i juni.) De la vekt på at jeg var ikke i jobb enda. Mannen min tjener 400 000++ i året , jeg som spl 250-300 000. Vi har tilsammen 300 000 i studielån og et annet lån på 100 000, dermed var 1 550 000 det maksimale banken ville låne oss til huset, med kausjonister. Vi er glade vi ikke har noe mer for når vi får barn blir det mer enn nok i avdrag per mnd. Vi hadde ikke egenkapital men vi solgte en leilighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Tenkte jeg skulle oppdatere litt, ser det er flere som lurer på huslån.

Vi fikk lån på 1 million kroner i Sparebanken1, et såkalt førstehjemslån uten problemer. Vår inntekt er på ca 380 000 kr nå. Et regnesykke viste at selv om vi må betale 2000 kr mer i måneden tjener vi de inn igjen på grunn av skattefradrag og økt bostøtte.

Vi kjøper ikke ferdighus men gjør totalomvendinger her og bygger på flere rom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...