Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Gjest Poirot
Skrevet
Men uansett: Går man på norsk skole, da får man søren meg lære norsk også! Man kan ikke forvente at hele undervisningen skal bli lagt om slik at man skal slippe å lære norsk.Vi er tross alt i Norge..

Da hadde det kanskje vært en idé å starte sin egen, private skole på sitt morsmål..

Men det er da ikke slik i dag at man kan velge vekk norsk. Alle som går på norsk skole må lære norsk, tilogmed de som går på muslimsk skole i Norge. På den franske og amerikanske skolen tror jeg det er valgfag.

Videoannonse
Annonse
Gjest Poirot
Skrevet
Jeg snakker bevisst om flyktninger, for innvandrere - de har vi nesten ikke lenger i Norge.

Joda. Det kommer plenty via familiegjenforening og inngifte.

Skrevet

Vel, det kan hende, men det virker ikke som en del fremmedspråkelige tar hintet helt..

Gjest Anonymous
Skrevet

Klar over at mesteparten av utlendingene i Norge er svensker og dansker? Tror ikke de er flyktninger nei...

Skrevet

Vel, det var vel kanskje ikke akkurat det som var temaet? :wink:

Skrevet

Ops, meg som var "gjest" der... Snakket ikke til deg, Fisk. Les det sitatet Donpedro kom med så forstår du kanskje... Temaet har sklidd helt ut her, men det er lenge siden.

Skrevet

Meg bekjent, har verken svensker eller dansker et stort behov for grundig norskopplæring, da de fleste med litt IQ vil forstå hva de sier når de snakker sitt morsmål.

Forøvrig kjenner jeg ganske mange engelskmenn bosatt i Norge og hver eneste en av dem har lært seg norsk.

Det er en selvfølgelighet at kravet om norsk gjelder alle.

Gjest Poirot
Skrevet
Klar over at mesteparten av utlendingene i Norge er svensker og dansker? Tror ikke de er flyktninger nei...

Ja jeg vet det. Jeg vet også at det kommer ganske mange som ikke er flyktninger fra Pakistan, USA mm pga inngifte. Virker jeg dum? :forvirra:

Gjest Anonymous
Skrevet

Neida, var ikke det jeg mente Donpedro.

Selvfølgelig gjør det det, Starfish, men ikke alle tenker som oss på det området.

Gjest Poirot
Skrevet

Side fra statistik sentralbyrå omm innvnadring:

http://www.ssb.no/emner/00/00/10/innvstat/

I 2001 auka innvandrarbefolkninga i Noreg med 13 000 personar. Av desse var 9 300 førstegenerasjonsinnvandrarar. Av einskildgrupper stod personar med irakisk opphav for den største veksten med 1 300. Det kom 1 200 personar med opphav frå Somalia, 1 000 frå Pakistan og 900 frå Afghanistan.

Som for dei fleste føregåande åra, var personar med opphav frå Pakistan og Sverige dei to største innvandrargruppene i Noreg per 1. januar 2002. Ved årsskiftet budde det 24 600 personar med pakistansk og 22 800 personar med svensk opphav i landet. Dersom ein skil ut førstegenerasjonsinnvandrarane som ein eigen kategori, er det flest svenskar og danskar som for dei siste tiåra. Ser vi nærare på dei ti største gruppene av førstegenerasjonsinnvandrarar i høve til året før, har gruppa med irakisk opphav no vorte den fjerde største gruppa.

Hentet fra følgende side:

http://www.ssb.no/emner/02/01/10/innvbef/

Ca 10 % av de som kom i fjor er pga inngifte.

Skrevet

Sukk, jeg gjorde det igjen... Trykte på linken i varslingsmailen og glemte at jeg da ikke var logget inn. Siste gjest-innlegget var altså også fra meg.

Skrevet
Ca 10 % av de som kom i fjor er pga inngifte.

Hva er poenget ditt? Bare å informere om det eller...? Ikke at det er noe galt i det, forsto bare ikke helt... :wink:

Gjest Poirot
Skrevet

Hva er poenget ditt? Bare å informere om det eller...? Ikke at det er noe galt i det, forsto bare ikke helt... :wink:

Underbygging av mitt svar i dette innlegget:

Sitat:

Jeg snakker bevisst om flyktninger, for innvandrere - de har vi nesten ikke lenger i Norge.

Joda. Det kommer plenty via familiegjenforening og inngifte.

Gjest indiangranny
Skrevet

Hei Milly86 og dere andre debatanter.

Hvorfor henge ut meste parten av fargede utlendinger fordi det er bare de som ikke vill lære å snakke norsk.Jeg har opplevet at engelskmenn og amrikanere ikke vil snakke norsk fordi det er et vanskelig språk å lære og at de sier jo selv at de snakker engelsk og det gjør jo norske også derfor blåser de i å lære norsk.Jeg beundrer de fra deb 3 verden med et annet skrift språk som setter seg på norsk undervisningen på Rosenhoff i Oslo for åp lære språket.

Nå kan de vist gå så lenge de vil det er ingen begrensning før fikk de maks 500 timer norsk undervisning.Min mann går på Rosenhoff og han sier at de enste hvite som er der er 2 russere ikke noen engelsk mann eller amrikaner.

hilsen

Skrevet

Har jeg sagt at det bare er fargede utlendinger som ikke vil lære norsk kanskje? Nope... Tvert i mot har jeg sagt at det IKKE er slik!

Gjest KhalidHagen
Skrevet

Jeg regner med at dette problemet vil være løst i løpet av rimelig kort tid. Som kjent har FrP nå etablert lokallag på Solkysten i Spania, og et av de sterkeste kravene er at spanjolene som av en eller annen pussig grunn holder til der også må lære seg norsk.

Når det viser seg at dette virker, vil selvsagt prinsippet føres videre i andre lokallag, i andre land. Thailand, Tyrkia, Hellas...- kanskje de burde lære seg nynorsk også?

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg jobber sammen med en utlending som bare kan si "jai sykk", "jobb slutt", "penge" og "pause". Blir bare rot på jobben etter henne, og får ikke rettet på henne for hun er jo ikke interessert i å lære seg norsk så hun forstår hva vi sier. Hadde jo gått an hvis hun i det minste kunne engelsk, men hun kan jo ikke det heller. Det verste er at en annen som var flink til å jobbe måtte gå for at denne skulle "integreres i det norske samfunn". Er det rettferdig?

Det er visse ting vi ikke kaller noen her, noe av innlegget er endret.

Tusenfryd - moderator

Skrevet

Rettferdig eller ikke rettferdig, vi må vise litt toleranse. Livet er urettferdig. Spesielt for mange innvandrere.

Deler av innlegget er fjernet - det som ble fjernet i innlegget over.

Tusenfryd - moderator

Gjest Anonymous
Skrevet

Vet jeg beveger meg utenfor tema nå, men er det virkelig riktig at folk som er flinke til å jobbe, være seg om de er norske eller ikke, svarte eller hvite, skal måtte vike plassen sin for at de som har det vanskelig skal "integreres i samfunnet" som de sier det så fint? Når det viser seg at disse bare vil sitte på baken og drikke kaffe så andre kan jobbe inn penga for dem? Jeg mener nei, dette er ikke riktig!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...