Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet
Jeg har et problem med å takle innvandrere som snakker sitt eget språk til meg eller om meg. Det er nok i bunn og grunn fordi jeg ikke har anelse om de snakker negativt eller posetivt om meg. Er jeg rasist som ønsker at de skal lære seg å bruke norsk??

- Nei, du er nok ikke rasist, heller mer usikker på hva folk sier når dem er i sammen med deg. Et ganske alvorlig problem egentlig, da andres prat stort sett angår kun dem selv...

Waco

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Men uansett: Går man på norsk skole, da får man søren meg lære norsk også! Man kan ikke forvente at hele undervisningen skal bli lagt om slik at man skal slippe å lære norsk.Vi er tross alt i Norge..

Da hadde det kanskje vært en idé å starte sin egen, private skole på sitt morsmål..

Skrevet

Hvorfor skal jeg f eks lære meg samisk bare fordi jeg skal innom en samisk bokhandel?

Waco

Skrevet

Waco: slutt å spill så jævlig dum.

Skrevet

Starfish, hensiktene dine er gode, men jeg tror ikke helt omfanget er riktig klarert for deg, ..... Tror du det er kult å lære nytt språk dersom man blir påtvunget språk, eller mener du at man bør være motivert for det selv? (altså frivellig?).

Jeg tror nemlig at det er umulig å lære seg et nytt språk dersom man er noe umotivert og ikke helt forstår nytten.

De som er motiverte derimot, de vil lære seg språk kjempelett (det er jo bare å lese bøker på norsk).

Og jeg synes det er ganske dristig av deg å innlate deg på en diskusjon av hvem av oss to som har fattningen i behold...

Waco

Skrevet

Også her handler det vel mye om respekt - eller mangel på sådan.

Det kan være respektløst, i en gruppe, å snakke sammen på et språk som gjør at noen holdes utenfor, fordi de ikke kan språket. Det gjelder ikke bare for utlendinger som snakker sammen på sitt språk, men også oss - i forhold til utlendinger.

Mange av de som kommer til Norge er flyktninger. De har måttet reise fra ALT, og har ofte en tung ryggsekk med traumer med seg til oss. Jo - vi kan kanskje forlange at de skal være takknemlige fordi de får lov til å komme til oss - men egentlig synes jeg det er vår fordømte plikt å gløtte litt utenfor vår nisseluedekte nesetipp og gi litt tilbake av vår overflod. Norge har forpliktet seg til å ta imot flyktninger - ikke ut fra snillhet, men fordi vi er en del av det internasjonale samfunnet.

Og mange av de som kommer hit, bare venter på den dagen de kan reise HJEM igjen. Norge vil ikke bli noe hjem for dem, for HJEMME er et annet sted, der røttene er.

Selvfølgelig er det fornuftige grunner til at de bør lære seg norsk, særlig når det ser ut til at det vil ta tid før de kan reise hjem igjen. Men HVORDAN skal de få lært seg norsk? Regjeringen har bestemt at flyktninger som venter på at saken deres skal behandles, noe som faktisk kan ta år, de skal IKKE få norskundervisning lenger.

I skolene er det resuksjoner i tilbudet til både norskopplæring og morsmålsopplæring, enda de fleste med kunnskap på området hevder at det er viktig for NORSKOPPLÆRINGEN og forståelsen, at barn får opplæring på og i morsmålet.

Og hvor mange naturlige treffpunkter har flyktninger med norske nordmenn fra Norge. Er det mange naboer som snakker med/til dem? Blir de invitert med i det norske lokalsamfunnet, eller bare går vi forbi uten å se? Er vi med på å sørge for at de ikke får mulighet til å lære seg norsk?

Jeg snakker bevisst om flyktninger, for innvandrere - de har vi nesten ikke lenger i Norge.

Skrevet

Bra innlegg Bettie, det er akkurat det jeg prøver å si (ikke at så mange VIL forstå meg her...).

Er ikke spesielt hissig i dag forresten, har alltid sterke meninger. Du har noen bra poeng waco. Tror ikke akkurat at noen av dere har mistet fatningen, men ikke alle prøver sitt beste å forstå andre sine innlegg, bare durer på med sitt. Noe å tenke på kanskje.

Milly: du virker temmelig lite gjennomtenkt i dine uttalelser.

Javel. Men der tar du feil.

Skrevet

Milly: du ikke bare virker, du ER lite gjennomtenkt.

Reell situasjon fra Norges asylmottak:

Det er lenger ikke lov å gi norskundervisning til asylsøkere som ikke har fått oppholdstillatelse. Det koster for mye penger.

Resultatet er blitt mer vold på mottakene, mer tyverier og generelt større uro.

På visse mottak opprettholdes likevel undervisningen, som et prøveprosjekt. På noen av disse mottakene fratas dagpengene om man ikke møter på undervisningen.

"Slauren" driter i å undervises men alle som viser tegn til å bli "skikkelige" borgere, syns det er veldig positivt å få lære norsk.

For på den måten fylles dagene. De har noe å se frem til. De skjønner etterhvert hva som sies på nyhetene og kan lese aviser.

De fleste uttaler seg også positivt om "tvangstiltaket" å lære norsk, det har gitt de et grunnlag de som ikke lærer norsk ikke har. Et veldig verdifullt grunnlag.

Flere har fått faste jobber i lokalmiljøet, mens flere av "slauren" bor lengre på mottaket enn de som aktivt prøver å ta del i samfunnet, gjennom å lære norsk.

Jeg har bekjente som jobber og har jobbet ved flere av våre nordlige mottak og andre som jobber aktivt for innvandrerkvinners rettigheter.

De er ALLE positive til norskopplæring og har gitt meg den informasjonen jeg har nevnt over.

Men nei, wacko og andre vet så mye bedre enn de som selv er i en situasjon på et mottak!

Skrevet

Jeg synes at når de flytter hit, så får de også lære seg språket vårt.

Forlanger ikke at de skal kunne uttalen like perfekt som oss som er født her, men slik at det går an å forstå dem uten å måtte si hæ 5 ganger for hver setning.

Om de velger å snakke sitt eget språk hjemme eller sammen med andre utlendinger skal ikke jeg legge meg i, men vil de snakke med meg, får de versågod se å lære seg norsk og kunne gjøre seg forstått.

Skrevet

Neida, Starfish. Du vet alltid best. Ikke sant?

Så jeg ER lite gjennomtenkt også nå da... Jaja... *riste på hodet* Må prøve å respektere andre sin mening du også vet du lille venn.

Ursula: Ja, hvis de vil snakke med deg må de lære seg norsk. Hvis de ikke vil snakke med deg så trenger de ikke å lære seg norsk. Men de bør.

Skrevet

Et eksempel på dårlig norsk, finner man blant mange vietnamesere. De har et ganske tett samfunn, ikke noe galt i det, men det går ut over barna. Ofte ser man at norskfødte vietnamesiske barn ikke kan norsk når de begynner på skolen, fordi de kun leker med sine egne.

Jeg er vokst opp med vietnamesere i nabolaget. Flotte mennesker, men en del gjør ingenting for å delta i det norske samfunner.

En av mine venninner er vietnamesisk flyktning. Kom hit da hun var 7 år. Fremdeles, i en alder av 28, snakker hun dårlig norsk. Det må jo være en grunn.

Skrevet

Vet du, Starfish, det du snakker om her er motivasjon. De som lærer norsk er motivert for å lære norsk. Så enkelt og så vanskelig er det. Og de har kanskje ikke alt for mange vanskelige og dramatiske opplevelser bak seg at de ikke er i stand til å lære noe.

Synes det er respektløst å gi mennesker en karakteristikk fordi de ikke vil lære norsk. Det er nemlig ikke sikkert det er viljen det skorter på, men evnen. Det er mange årsaker til at mennesker glir inn i apati, og krigsopplevelser, flukt er blant disse. Det er ikke sikkert de er mindre "skikkelige borgere" for det. Men evnen til å lære noe kan være blokkert, de trenger kanskje terapi først, eller burde vært innlagt på psykiatriske avdelinger heller enn å sitte på et flyktningemottak.

et flyktningemottak er forresten langt fra et drømmested for noen, og myndighetene går bevisst inn for å gjøre situasjonen for flyktninger vanskeligere enn den er. Det er jo for å hindre flyktninger å komme til oss, uten at vi bryter med de konvensjoner vi har undertegnet, og de plikter vi har i verdenssamfunnet. Rimelig kynisk, synes jeg.

Forøvrig er jeg FOR norskopplæring i mottakene, nettopp av de grunner du har nevnt. Men tvang - det har jeg liten tro på.

Skrevet

Ja, de bør lære seg norsk uansett.

Det er heller ikke lett å få jobb hvis man ikke kan norsk.

Skrevet

Når det gjelder traumatiske opplevelser, har staten et ansvar, på lik linje med å gi de norskopplæring.

Det finnes gode psykologiske programmer for å hjelpe krigsrammede og traumatiserte flyktninger, men de færreste får hjelp. Penger, penger, penger.

Men det er faktisk en helt annen diskusjon.

Skrevet

Synes det er respektløst å gi mennesker en karakteristikk fordi de ikke vil lære norsk..

Ofte, og gjerne blant spesielle folkeslag, er det rett og slett viljen det skorter på.

Skrevet
Ofte' date=' og gjerne blant spesielle folkeslag, er det rett og slett viljen det skorter på. [/quote']

Spesielle folkeslag? Jaha ja... Folk fra f.eks. Pakistan har altså dårligere viljestyrke enn nordmenn? Hvis du føler at jeg vrir på det du sier nå, så er det ren hevn. :wink:

Skrevet

F.eks somaliere nekter ofte ha kvinnelige lærere. Single menn fra tidligere Jugoslavia er de største unnasluntrerne når det gjelder undervinsing.

KLARTEKST NOK?

Skrevet

Så sint, så sint... Har aldri hørt om undervinsing, men hvordan vet du at de single mennene sluntrer unna? Noen erfaring med det eller?

Skrevet

Som skrevet over, om du klarte å følge med, så har jeg venner som jobber i sektoren asyl/flyktningemottak.

Skrevet

Jepp, fikk med meg det. Men du driver ikke med litt stereotyping her da...?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...