Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Nettopp!

Akkurat som jeg måttet ha lært meg arabisk og gått tildekket, dvs. ikke hatt bare armer og ben, og hatt en svært tekkelig kleskode hvis jeg skulle ha blitt flyvertinne i Dubai! Tenkte på å jobbe for Emirates Airlines en gang, før jeg ble samboer....

Selvfølgelig måtte jeg og følge deres offentlige skikk og bruk-regler ?

Og godta at jeg er kommet til en fremmed kultur, annerledes enn i "trygge Norge" ?

Det første jeg tenkte på foruten det med intervju og opplæring, var å kunne flere språk, dvs. i allefall lære meg arabisk. Om det er vanskelig ? - Helt sikkert! Men det er så nødvendig for å få økt forståelse og respekt!

Jeg vet det bør være forståelse og respekt selv om man ikke kan andre språk, men sånn er det bare i store deler av verden.

Ville jeg, i mitt tilfelle, ikke lært meg arabisk, hadde jeg ikke hatt noe å gjøre der jobbmessig......

Sånn er det for alle, enten det er malaysiere i Norge eller svensker i Brazil.....

Integrering er svært viktig! Det handler egentlig ikke bare om at nordmenn krever at andre MÅ snakke norsk!

Dette er for alles beste og ikke noe rasistisk ment.

Å kunne språk og jenke seg litt etter andre, er svært brobyggende.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Klart de skal oppføre seg etter hvordan VÅRT samfunn er. Igjen; INTERGRERING!

De skal ikke bare lære seg norks for sin egen del, de skal lære seg norsk for samfunnets del og bli en aktiv del av samfunnet gjennom jobb, skole o.l.

JEG SA JO at de skulle oppføre seg etter norsk lov, eller vårt samfunn om du vil, men ikke etter hvordan VI MENER de skal være, f.eks. hva de skal ha på seg, interessere seg for osv. Du motsier meg bare for å motsi meg nå... Later som du ikke forstår hva jeg mener. (Eller så forstår du det virkelig ikke...)

Vi har fått med oss at du kan det store, fine ordet INTERGRERE nå, ok? De burde lære seg norsk for å tilpasse seg, det er jeg som sagt enig i, men om de klarer seg fint uten det så skal de få lov til det!

Problemet er at folk ikke tenker på f.eks. engelskmenn som utlendinger i like stor grad, og om de ikke lærer seg norsk så er det heeelt greit. Eller andre hvite folk som ikke ser så annerledes ut enn oss. sier for all del ikke at dette gjelder deg.

Skrevet
Problemet er at folk ikke tenker på f.eks. engelskmenn som utlendinger i like stor grad' date=' og om de ikke lærer seg norsk så er det heeelt greit. Eller andre hvite folk som ikke ser så annerledes ut enn oss. sier for all del ikke at dette gjelder deg.[/quote']

Halloiluken ?

Hvem sier det isåfall ?

JEG mener i allefall at ALLE utlendinger, enten de er fra Canada eller Chile br lære seg norsk. Til og med engelskmenn.....

JEG har i allefall sjelden sett de tendensene du snakker om,- men samma det....

Hudfarge spiller ingen rolle,- det er uansett viktig å forstå hverandre. Vi må lære engelsk og engelskmenn må lære norsk,- hvis den ene parten skal bo / oppholde seg lenge i det andre landet.

Vil bare få fram det i allefall :wink:

Skrevet

Det er MANGE som tenker sånn. Har du virkelig aldri hørt om det?

Skrevet

Hvis det er meg du sikter til,- noen ja!

Ikke mange.

Det virker som om mange som deler ditt syn, vil ha det til at "sånn er det"!

Men jeg tror ikke så mange som du påstår har det synet.

Men det er kun min private mening da....

Skal alldeles ikke motsi det på det du opplever!

Skrevet

"Sånn er det" hva? Vet om veldig mange som tenker akkurat sånn... Men det er vel alt etter hvilke erfaringer hver enkelt har.

Skrevet

For sin EGEN del bør utlendinger lære norsk. Men om de fungerer fint i samfunnet og klarer seg fint, og følger lover bør de ikke da få lov å velge om de vil lære norsk eller ikke?

Skrevet

Det bor faktisk en ganske stor norsk koloni i Spania også - med en fremtredende politiker som frontfigur - som ikke vil lære spansk - men holder seg til de norske språk, selskap, mat etc.

Jeg synes ikke det er spesielt sjarmerende heller jeg... Spansk er da virkelig ikke noe problem å lære seg for en nordmann hvis man skal bo der.

Skrevet
Det bor faktisk en ganske stor norsk koloni i Spania også - med en fremtredende politiker som frontfigur - som ikke vil lære spansk - men holder seg til de norske språk, selskap, mat etc.

Jeg synes ikke det er spesielt sjarmerende heller jeg... Spansk er da virkelig ikke noe problem å lære seg for en nordmann hvis man skal bo der.

Har hørt om disse koloniene som bosetter seg og lager "sine egne" landsbyer og vasser i luksus. Ingen "innfødte" får komme inn i samfunnene og de gidder ikke lære seg spansk og de sitter vel bare på norske "Wiking bar" mesteparten av tiden ? :lol:

Nei, det er tåpelig. Det er overhodet ikke bedre enn utlendinger som bosetter seg her uten å bry seg om språk og kultur.

Skrevet

Det er et valg hver enkelt må ta. (Nesten) ingen reagerer hvis det bor norske folk i spania som ikke lærer seg spansk, men når det er utlendinger som ikke kan norsk her så blir det full protest...

Skrevet
Det er et valg hver enkelt må ta. Ingen reagerer hvis det bor norske folk i spania som ikke lærer seg spansk' date=' men når det er utlendinger som ikke kan norsk her så blir det full protest...[/quote']

Der sier du det igjen! Ikke ta den "sånn er " hva ? til meg....

Tror du skjønner hva jeg mener.....

Klart folk reagerer på det! Det er jo det vi snakker om her!

:o

Gjest Poirot
Skrevet
Det er et valg hver enkelt må ta. (Nesten) ingen reagerer hvis det bor norske folk i spania som ikke lærer seg spansk' date=' men når det er utlendinger som ikke kan norsk her så blir det full protest...[/quote']

Har du overhodet lest de 2 innleggene før deg??????????

Hvis folk bor store deler av året i Spania, så er de jo helt rare hvis de ikke lærer seg spansk. Det gjorde mine besteforeldre.

Dog må jeg påpeke noe jeg synes er en liten forskjell (får jeg pepper nå?): De er ikke statsborgere, og de får alle trygdeytelser fra Norge. De kan eks ikke kreve plass på gamlehjem og de tilfører penger til spania. Slik er det ikke med en del innvnadrere. Gir dette et mindre incitament til å lære språket?

Nå hørtes jeg helt ekkel ut, men det er jo en forskjell!

Men jeg vill eprøvd å lære meg språket dit jeg flyttet. SÆRLIG hvis man skal bo der i mange år, ha barn på skolen, få jobb osv.

Skrevet
Det er et valg hver enkelt må ta. (Nesten) ingen reagerer hvis det bor norske folk i spania som ikke lærer seg spansk' date=' men når det er utlendinger som ikke kan norsk her så blir det full protest...[/quote']

Tro meg! Jeg reagerer kraftig - meget kraftig. Hva var det med flisen i andres øye og bjelken i sitt eget øy og feie for egen dør etc..?

Det er fremtredende mennesker i dette landet som faktisk forlanger det av utlendinger - men som ikke selv følger opp seg selv og sin familie i Spania.

Dobbeltmoralen lenge leve!

Skrevet

Det er like tåpelig at de ikke vil lære seg spansk som at utenlandske i Norge ikke vil lære seg norsk.

Jeg har liten respekt for disse norske koloniene, de skjemmer oss ut!

Skrevet

Milly: du virker temmelig lite gjennomtenkt i dine uttalelser.

Skrevet

Du Milly, er du litt hissig i dag?

Skrevet

Fisk, Milly er nok mer oppgitt på sånne som dere som ikke forstår at det er NORDMENN som burde vært takknemlig for at vi har den RIKDOMMEN på bekostning av en tredjeverden...

Å forlange at andre skal lære seg norsk, er en diskusjon på lik linje med trenger vi nynorsk?

Man kommuniserer bra på engelsk og tegnespråk, man kan ikke forvente noe som helst av folk som kommer til Norge, husk dette er mennesker som har reist fra alt, "alt" betyr i denne sammenhengen den følelsen dere måtta ha dersom dere reiste fra "alt".

Waco

Skrevet

Hvor dumt blir det ikke å si at å lære seg norsk er det samme som norsk/nynorsk?

Ser du ikke forskjellen Wacko, foreslår jeg at du tar en tur til Indre Mongolia og prøver å leve blant lokalbefolkningen resten av livet ditt uten å kjenne språket deres. Så blir vi kvitt deg også. ;)

Skrevet

Starfish, nå snakker du bare tull. Hvor seriøst er det å forlange at ei sytti år gammel bestemor skal lære seg språket???

La det være helt opp til folk selv om de ønsker å lære seg språk, å tvinge mennesker til å forstå pronomen og substantiver er ikke annet enn hatskt, - og minner om psykisk terror.....

Man kan ikke tvinge folk til noe som helst.... Men med litt velvilje og gode hensikter, noe motivasjon og godt humør, har jeg ingen vanskeligheter med å forstå utlendinger, og jeg bor på grønland i oslo....

Men noen er jo sære, - irriterende som faen, har opplevd det på bussterminalen i spania (en reisebeskrivelse som senere ble slettet, pga "oppmuntring" til dop...(?)), flyterminalen i shiphol, og ved havnen i Aqapulco..... FOLK ER vrange... flamsk i nederland, spansk i mexico og NORSK i norge...

HVORFOR MÅ DET VÆRE SÅ VANSKELIG????

I Sveits snakker man fire språk, Malaysia har loggført trettifem skriftspråk, ungarn har seks, og russland 643 ulike språk!!!!!!!!!

Og hva gjør dere småenkle frøkner fra Norge, - joooda.... nooorsk må dem lære seg.... og det med sanksjoner.

Waco

Skrevet

I dette tilfellet var det ikke snakk om å (ikke) lære seg norsk, men om å snakke morsmål når man møtte landsfrender.

En veldig stor forskjell, vil jeg si.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...