Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har et problem med å takle innvandrere som snakker sitt eget språk til meg eller om meg. Det er nok i bunn og grunn fordi jeg ikke har anelse om de snakker negativt eller posetivt om meg. Er jeg rasist som ønsker at de skal lære seg å bruke norsk??

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Er jeg rasist som ønsker at de skal lære seg å bruke norsk??

Hallo, rasisme handler ikke om man er for eller imot norskopplæring. Rasisme handler om menneskesyn og at man ikke respekterer mennesker for den hudfargen de har.

p.s jeg ønsker også at de skal lære seg norsk. Språket er inngangsnøkkelen til samfunnet vårt

Skrevet

Du er ikke rasist.

Det er soleklart at en norsk borger bør kunne norsk.

Skrevet

Nei, du behøver ikke å være rasist av den grunn! Dette handler vel først og fremst om høflighet!

Jeg mener at innvandrere som kommer til Norge bør skaffe seg grunnleggende norskkunnskaper.

I forbindelse med jobben min har jeg kontakt med innvandrere som har bodd i Norge i en årrekke, og som har barna sine i skole, barnehage og på fritidsaktiviteter. Mange av dem forstår knapt nok norsk dagligtale, og er avhengig av å ha med tolk på foreldresamtaler! Dette er i og for seg greit nok, ettersom det kan være ømtålige og personlige ting vedr. barnet som blir tatt opp. Slike samtaler er lettere å gjennomføre på morsmålet.

Men jeg reagerer når f.eks. tre av barna i familien er født her i landet, og det uten at foreldrene har gjort noe for å tilegne seg det norske språket. Barna skal tross alt følges opp i nabolag og samfunnet ellers. Dessverre er det ofte slik at mannen i familien kommer seg ut i jobb og har et sosialt liv, mens kvinnen blir sittende hjemme uten å ha mulighet for å knytte et sosialt nettverk.

Jeg har en svoger som er mørk i huden og kommer fra utlandet, så jeg regner meg heller ikke som noen rasist. Dette handler etter mitt syn rett og slett om å tilpasse seg til det samfunnet man bosetter seg og lever i.

Det blir for så vidt likegyldig om man har kommet frivillig, som innvandrer, eller ufrivillig, som flyktning. Så lenge oppholdet er av lengre varighet bør det kreves et visst minimum av norskopplæring.

Gjest Gjesta
Skrevet

Jeg skjønner frusterasjonen din - jobba sammen med 3 stykker fra Romania for et par sommere siden. Jobben var lagt opp at jeg satt sammen med disse tre ganskel lenge hver dag. De pratet og hadde det hyggelig, lo og kosa seg så det ut som. Jeg følte meg veldig utafor - ingen av dem snakket jo nevneverdig norsk. Syns ikke det var noe hyggelig i det hele tatt...

Men det var denne dagen jeg fikk et lite innblikk i hvordan det må være å være innvandrere i et ukjent land, der ingen snakker språket ditt og man føler seg utafor og alene... :roll:

Men om man er rasist fordi man vil at innvandrere skal lærer seg språket her? Nei, absolutt ikke.

Gjest Poirot
Skrevet

Nei, du er ikke rasist.

Synes dette har med respekt å gjøre.

Jobber med en fra Somalia, og han nketer å snakke somali hvis han møter andre somaliere når vi norske er tilstede. Det synes jeg er veldig omtenksomt.

Har også jobbet med to kinesere, de pratet i vei hele tiden. Selv om det bare er dagligprat, så føler man seg veldig utenfor.

Gjest indiangranny
Skrevet

Hei :)

Dette har jo ikke noe med rasisme å gjøre det handler om å innrette seg i sitt nye hjemland,fordi norsk er nøkkelen til å forstå og være med i sammfunnet.

Ola Normann flyttet til USA på 1800 tallet og de som er etter kommere av dem har beholdt sin norske kultur og språk der borte.De feierer jo også 17 mai i Usa.Det er nok uhøflig å prate sitt eget morsmål når det er andre norske tilstede,men vi må slutte å bli så følsom at vi tror de prater om oss hele tiden.

Jeg er selv gift med en fra utlandet og han går på norsk kurs om kveldene fordi han synes at han ikke får lært nok norsk.Han ser på det som et must å kunne språket godt.

På en annen side så er vel de glade for å treffe sine landsmenn her i Norge og prate i vei,min svigerinne traff en nordmann i India gjett hvilket språk de pratet.

hilsen

Skrevet

'Rasisme' må være et de aller, aller mest misbrukte/misforståtte ord i språket vårt.....

Skrevet
Jeg har en svoger som er mørk i huden og kommer fra utlandet, så jeg regner meg heller ikke som noen rasist.

Ok, dette må jeg bare kommentere, fordi slike utsagn liker jeg aldeles ikke. At du har en svoger som er en "farget utlending" er ikke en garanti for at du ikke er rasist. Det vil det aldri være.

Rasisme er et misbrukt og misforstått ord? Hhmmm, rasisme bygger også på fordommer, ikke bare en "rasepolitikk" som nazistene hadde. Og så synes jeg at "passiv" rasisme kan være like ille som uttalt og krass rasisme. Eller kanskje verre. En vet i det minste hvor man har slike klare rasister. Jeg mener det finnes folk som mener at de absolutt ikke er rasister, men har likevel mange fordommer. Kanskje er de "små" men ikke mindre merkbare for det. Eks: man går i tog for å vise avsky for drapet på Benjamin Hermansen, men samtidig håper på at negeren som kommer på bussen ikke setter seg ved siden av deg (noe som det lyser på lang vei av). Det er heller ikke ok folk som skal "overbevisende" vise at de ikke er rasister, de som gjerne tilbyr plassen til negeren (enda det er flere ledige plasser) Ikke gå rundt og tenk hudfarge; enten det er positivt eller negativt. Selvfølgelig ikke skadelig den positive varianten, men handler om respekt. En er ute etter å få samme behandling og samme reaksjon som andre. F.eks. tilby plassen hvis jeg er en gammel skrøplig negerdame! Vel, hvis man har folkeskikk da... Altså skal grunnen være: gammel, skrøplig dame, ikke hudfargen. Det er litt det samme som de som roper til folk som er blinde. De mener ikke noe vondt, men det er fortsatt nedverdigende for den blinde.

Å ønske at utlendinger (ikke turister forhåpentligvis) lærer seg å snakke norsk er rasistisk? Nei, det må vel være ønskelig, siden man trenger det for å bli en del av samfunnet.

Ja visst kan det være irriterende at andre snakker et språk du ikke forstår. Av og til kan det å snakke sitt morsmål når en er sammen med noen som ikke forstår det, være respektløst og hensynsløst. Men det kan også være like hensynsløst av den andre å ikke ha forståelse og respekt for den enes behov for å kunne snakke sitt morsmål med andre som kan det. For å si det slik *M*; når du opplever slike situasjoner, så kan du tenke deg hvor frustrerende det er å være hele tiden i et land som du ikke forstår noen. Man trenger som regel litt tid på å lære seg et nytt språk, og det er en lettesle å få snakke med noen ordentelig.

Tenkt situasjon:

Norge er i vill krig, eller staten vil drepe deg fordi du støtter saken: utdanning for alle, og du må flytte til Kambodsja. Der må du lære deg "kambodsisk" gjennom engelsk-"kambodsisk". Ikke er du en så stødig i engelsk heller. Kanskje bare en time undervisning i uka. Språket et kjempevanskelig og det er ingen i nabolaget som tar kontakt med deg og ingen forstår deg og dermed heller ikke snakker med deg. De fleste unngår deg mest mulig, og det ser ut som de er redde deg eller hater deg. Så en dag, møter du på en nordmann! Å så herlig! Få snakke ut om alt mulig: få si alt du vil ut med, og å få snakket om Norge, andre nordmenn og om hvordan du som nordmann blir møtt av folk i Kambodsja.

Er det nå forståelig at en utlendig snakker sitt eget språk av og til (selv om det er nordmenn sammen med en)?

Skrevet

Bra poeng Melian. Vi kan ikke vente at de bare skal ta hensyn til nordmenn fordi de bor her i Norge, og kommunisere for vår del. Hvis du bor i et annet land for en periode så snakker du det språket du vil, og det samme må gjelde utlendinger i Norge. Om de nå er født her, innvandrere eller på ferie! For deres egen del burde de forøvrig lære seg norsk.

Det Væren skrev om svogeren og rasisme hørtes ganske teit ut. Men jeg forsto poenget... Ble bare en rar formulering kanskje?

Det høres ut som om mange av dere mener at utledingene burde være takknemlig for at de får være her, så derfor skal vi vente at de retter seg etter alt det vi vil. Det blir begrensninger for dem hvis de ikke lærer seg språket her, men det får være deres sak!

Skrevet

I Norge i dag er det vel heller utenkelig at f.x. en pakistaner går mnds vis uten å treffe en landsmann. Det er temmelig utenkelig med en times språkundervisning i uken, med mindre man velger det selv.

Å sammenligne Norge med et land i 3. verden er tåpelig, siden ALLE flykninger vil ha det bedre her enn vi der i en flykningesituasjon.

Skrevet

Det høres ut som om mange av dere mener at utledingene burde være takknemlig for at de får være her, så derfor skal vi vente at de retter seg etter alt det vi vil. Det blir begrensninger for dem hvis de ikke lærer seg språket her, men det får være deres sak!

Å bli tatt inn i varmen av et land med ressurser når man er på flukt, ER noe å være takknemlige for!

At det er deres egen sak om de lærer seg språket eller ikke er FEIL!

ALLE burde vært påtvunget å lære en viss standard av norsk, for bedre å fungere i samfunnet.

Det kalles INTEGRERING!

Skrevet

Hvis man flytter til et nytt land er det vel helt opplagt at man lærer språket?

Jeg tenker på de konene som sitter hjemme dagen lang, og når de skal til legen må de ha tolk.

Da er det jo ikke rart at barna snakker dårlig norsk, hvis det eneste de snakker norsk er det lille de snakker av norsk på skolen..

I hvert fall noen av jentene, som ikke får være med på noen fritidsaktiviteter, men må gå rett hjem.

Det som plager meg litt, er at mange tror de kan komme hit å leve akkurat som i Pakistan. Det blir feil, de må rette seg etter den norske kultur og levemåte også.

Noen jeg kjenner kunne ikke dra på bading med skolen (noe de bare én gang i året)

fordi det var faste av noe slag for muslimene, og de kunne ikke få vann i munnen (?????)

Noen andre jeg kjenner har en skole hvor muslimene slipper å gå i kirken ved høytider (noe som er forstålig) men istede sitter de sammen med en lærer å spiser godteri og drikker brus. Når det er høytid for mulsimene må hele skolen sitte å høre på opplesning fra koranen. På urdu eller hva det nå er.

Også har vi all volden. Der jeg bor, er det mange fremedkulturelle personer. Det er ofte man er redde når det holdes fester, for fler en en gang har gjenger kommet å nesten brutt opp døren, stjålet, herpet og spydd overalt.

Jeg vet at norske også kan være sånn, men det er aldri noen norske som er sånn her jeg bor i alle fall..

Det har vel egentlig ganske mye med tilpassning å gjøre.

Jeg hadde en jente i klassen fra 1. klasse av som vi alltid tenkte på som norsk selv om hun er fra India.

HUn snakket like bra norsk som alle oss andre, og var kjempe flink på skolen, innkludert norsk.

Hjemme snakket de også norsk.

Hvis alle kunne tenkt litt slik som hennes familie hadde det nok vært ganske mye annerledes..

Skrevet

De er takknemlige. Kanskje det ikke er så lett å lære seg et helt nytt språk heller...eller vet du alt om det også?

Skrevet

Nå motsier du deg selv. Kom med et bedre argument, så skal jeg se om jeg gidder å diskutere med deg.

Skrevet
Jeg hadde en jente i klassen fra 1. klasse av som vi alltid tenkte på som norsk selv om hun er fra India. HUn snakket like bra norsk som alle oss andre, og var kjempe flink på skolen, innkludert norsk.

Hjemme snakket de også norsk. Hvis alle kunne tenkt litt slik som hennes familie hadde det nok vært ganske mye annerledes..

Ja la oss alle være like! Så hun/hennes familie var bedre mennesker fordi de snakket norsk hjemme og hun var flink på skolen...? Glad ikke alle tenker som deg i alle fall.

Gjest sexysadie
Skrevet

Jeg må nok innrømme at jeg til tider er rimelig rasisitisk, om ikke på hudfarge så iallfall når d kommer til kultur.

Da jeg bodde i DK og UK måtte jeg også innrette meg etter de nye reglene og skikkene.D er bare slik d er det!!!

Og denne regla: Dere kjenner ikke vår kultur.....Den er jeg mere som drittlei!!!Vi skal ikke trenge å kjenne til noe som helst; de har selv valgt å komme hit og får ta skikkene dit de kommer.

De drar iallfall ikke herifra når de får sjangsen til d.....Vi er jo så rike fordi vi har tv og video........

Skrevet

Starfish: Ok. Skal bare forklare hva jeg mente. Det virker som mange mener at de bør være takknemlige (JA klart de skal være det, det var ikke det jeg mente), og derfor skal de oppføre seg etter hvordan vi vil at de skal være! Så lenge de følger norsk lov gjør de ikke noe galt. Som sagt mener jeg også at de burde lære seg norsk, for sin egen del, men det overså du visst totalt. Forsto du meg nå da?

Gjest Poirot
Skrevet
I Norge i dag er det vel heller utenkelig at f.x. en pakistaner går mnds vis uten å treffe en landsmann. Det er temmelig utenkelig med en times språkundervisning i uken, med mindre man velger det selv.

Å sammenligne Norge med et land i 3. verden er tåpelig, siden ALLE flykninger vil ha det bedre her enn vi der i en flykningesituasjon.

Helt enig!

Mitt eksempel handlet bla om en somalier. Han har kone og plenty av somaliske venner , og han bor på Tøyen.... Og han snakker veldig godt norsk, selv etter bare 3 år her. Han slipper unna mye pes ("snakk norsk!")fra folk ved å snakke norsk på jobb, med mindre han får private telefoner el. Og dette er ikke et krav fra arbeidsgiver, men noe han har funnet på selv. Hvordan skulle han ellers lære norsk enda bedre (som han ønsker pga vil studere)? De andre timenene i døgnet snakker han jo morsmålet sitt.

Skrevet
Starfish: Ok. Skal bare forklare hva jeg mente. Det virker som mange mener at de bør være takknemlige (JA klart de skal være det' date= det var ikke det jeg mente), og derfor skal de oppføre seg etter hvordan vi vil at de skal være! Så lenge de følger norsk lov gjør de ikke noe galt. Som sagt mener jeg også at de burde lære seg norsk, for sin egen del, men det overså du visst totalt. Forsto du meg nå da?

Klart de skal oppføre seg etter hvordan VÅRT samfunn er. Igjen; INTERGRERING!

De skal ikke bare lære seg norks for sin egen del, de skal lære seg norsk for samfunnets del og bli en aktiv del av samfunnet gjennom jobb, skole o.l.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...