Gå til innhold

Skolen har sendt bekymringsmld til barnevernet

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Trist_*
Skrevet

Kjære kloke hoder her inne,velger å være anonym nå.....

I dag ringte rektor for å fortelle at de sender bekymringsmelding til barnevernet.Min 14 år gamle datter har skulket endel,er slapp på skolen,gjør det dårlig på prøver og har generelt et dårlig selvbilde.Hun har også stjålet litt penger hjemme og lyver når vi konfronterer henne med det.Ellers er hun en omsorgsfull jente som er glad i søsknene sine,har greie venner og hverken røyker eller drikker....Men hun er lei seg,har kjærlighetssorg osv,det toppet seg nå når hun sprayet fuck......(navn på inspektør) på jentetoalettet.

For en stund siden koblet jeg inn helsesøster for å få hjelp og støtte til å takle hverdagen og ble videre henvist til en familieterapeut som hjelper oss.Ble derfor så skuffet og lei meg når rektor velge å politianmelde datteren min og å sende bekymringsmld.bekymringsmld.Vi har slitt det siste halvåret med 14 åringen men ikke med ting som ikke lar seg løse med litt innsats, og vi er en ressurssterk familie som støtter og hjelper hverandre.Føler meg mistenkeliggjort og det gjør forferdelig vondt.

Noen som kan bidra med litt erfaring??

Videoannonse
Annonse
Gjest *Mim*
Skrevet

Jeg har lite erfaring, men synes det absolutt taler til deres fordel at dere har tatt initiativ til å løse problemene til datteren deres og er i gang med et opplegg.

Jeg har også forståelse for at skolen må sette grenser for uakseptabel oppførsel. At de er bekymret for datteren din skjønner jeg - det er jo du også. Hvordan opplevde du samtalen med rektor? Var h*n ubehagelig mot deg?

Skrevet

Kontakt en advokat og forklar denne saken og hør på hans/hennes råd. Har et par advokater jeg kan anbefale deg, så send meg gjerne en PM så skal du få navnene.

Skrevet (endret)

Barnevernet kommer antagelig ikke til å svartmale dere som foreldre, men dere kommer nok til å få hjelp på en eller annen måte. Husk at rådgiverne innen barnevernet ser slike ting ganske ofte og vet kanskje om "arbeidsmetoder" dere kan bruke, som dere ikke ser selv fordi dere har det så tett innpå livet. En annen ting er at hun kan slite med ting hun ikke vil fortelle dere.

Selvfølgelig kommer barnevernet til å snakke litt med dere, men de finner nok ut at dere er helt vanlige foreldre og vil jobbe med dere i steden for mot dere. De kommer til å se med svært blide øyne på at dere har kontakt med en familieterapeut.

Endret av absinthia
Gjest Gjest
Skrevet
Kjære kloke hoder her inne,velger å være anonym nå.....

I dag ringte rektor for å fortelle at de sender bekymringsmelding til barnevernet.Min 14 år gamle datter har skulket endel,er slapp på skolen,gjør det dårlig på prøver og har generelt et dårlig selvbilde.Hun har også stjålet litt penger hjemme og lyver når vi konfronterer henne med det.Ellers er hun en omsorgsfull jente som er glad i søsknene sine,har greie venner og hverken røyker eller drikker....Men hun er lei seg,har kjærlighetssorg osv,det toppet seg nå når hun sprayet fuck......(navn på inspektør) på jentetoalettet.

For en stund siden koblet jeg inn helsesøster for å få hjelp og støtte til å takle hverdagen og ble videre henvist til en familieterapeut som hjelper oss.Ble derfor så skuffet og lei meg når rektor velge å politianmelde datteren min og å sende bekymringsmld.bekymringsmld.Vi har slitt det siste halvåret med 14 åringen men ikke med ting som ikke lar seg løse med litt innsats, og vi er en ressurssterk familie som støtter og hjelper hverandre.Føler meg mistenkeliggjort og det gjør forferdelig vondt.

Noen som kan bidra med litt erfaring??

Forstår meg ikke på rektor når han velger å politianmelde en jente på 14 år. Det går som regel bedre med god kommunikasjon mellom alle parter, nå føler du deg derimot mistenkeliggjort noe som kan skade relasjonen dere i mellom. Det gjør vondt ja.. Har selv opplevd noe lignende og det kommer jeg til å huske resten av mitt liv.

I mitt tilfelle har bv vært fantastiske, de har støttet MEG.

Møter du kompetente saksbehandlere ( og det vil jeg tro du gjør ) møter du bare forståelse og aksept. At du selv har tatt intiativ til å få hjelp tidlig forteller meg MYE om deg som mor, bv kommer til å forstå at du er en ressurssterk mor som selv har evne til problemløsning.

Gjest trist trådstarter
Skrevet
Forstår meg ikke på rektor når han velger å politianmelde en jente på 14 år. Det går som regel bedre med god kommunikasjon mellom alle parter, nå føler du deg derimot mistenkeliggjort noe som kan skade relasjonen dere i mellom. Det gjør vondt ja.. Har selv opplevd noe lignende og det kommer jeg til å huske resten av mitt liv.

I mitt tilfelle har bv vært fantastiske, de har støttet MEG.

Møter du kompetente saksbehandlere ( og det vil jeg tro du gjør ) møter du bare forståelse og aksept. At du selv har tatt intiativ til å få hjelp tidlig forteller meg MYE om deg som mor, bv kommer til å forstå at du er en ressurssterk mor som selv har evne til problemløsning.

Jeg hadde et møte med rektor hvor jeg var veldig positiv til at datteren min kunne snakke med politiet slik at hun kanskje forstår alvoret.Jeg ytret også ønske om at hun skal være med å male over det hun har skrevet.Syns derfor at rektor rett og slett er slem når han gjør det på denne måten.Han vil ta det til konfliktrådet.

Har en venninne som er advokat og hun hjelper meg hvis det er behov.Tror bv vil være støttende,men syns hele situasjonen har kommet helt ut av kontroll.

Gjest Gjest
Skrevet
Jeg hadde et møte med rektor hvor jeg var veldig positiv til at datteren min kunne snakke med politiet slik at hun kanskje forstår alvoret.Jeg ytret også ønske om at hun skal være med å male over det hun har skrevet.Syns derfor at rektor rett og slett er slem når han gjør det på denne måten.Han vil ta det til konfliktrådet.

Har en venninne som er advokat og hun hjelper meg hvis det er behov.Tror bv vil være støttende,men syns hele situasjonen har kommet helt ut av kontroll.

Synes jeg også, men det forteller meg ganske mye om ham..

Hev deg over det.

Skrevet
Syns derfor at rektor rett og slett er slem når han gjør det på denne måten.Han vil ta det til konfliktrådet.

Her er jeg enig med deg, her jeg bor er det vanlig at den aktuelle eleven får jobb med å fjerne slike ting etter skoledagen er over i et slags samarbeid med vaktmester (som bare tildeler utstyr og forteller hvordan det skal gjøres). Selv synes jeg det er en mye mer konstruktiv måte å gjøre ting på.

Gjest Gjest
Skrevet

Prøv å se på både politiet og barnevernet som ressurspersoner. De er der for å hjelpe, ikke for å straffe. Her vi bor er det er forebyggende team i politiet som arbeider med ungdom. De er kjempeflinke.

Noen ganger kan der være godt å få litt hjelp utenfra. Hvis saken løses i konfliktrådet kommer dette uansett ikke på rullebladet hennes. Og du får være med i konfliktrådet. Konfliktrådet er løsningsorientert.

Det beste dere kan gjøre nå er å vise jenta omsorg og kjærlighet. Og ikke snakk nedlatende om rektor, barnevern, politi eller konfliktråd. Jeg er sikker på at alle har samme mål: Nemlig å hjelpe jenta deres til å få en best mulig ungdomstid og best mulig start på voksenlivet.

Lykke til, jeg tror og håper at dette kommer til å ordne seg på en god måte for dere alle!

:klemmer:

Gjest Gjest
Skrevet

Det høres ut som om rektor gjør dette som en reaksjon på at jenta har sprayet på doveggen. Det er litt uprofft av rektor.

Barnevernet skal gripe inn når barnet har det vondt. At barnet gjør noe ulovlig er barnevernet uvedkommende. Det er barnets interesser barnevernet skal verne, ikke rektors.

Gjest Gjest
Skrevet

Enig med de over, bv er en kjempe ressurs:)

Skrevet

Se på barnevernet som en ressurs og samarbeidspartner. De kan gjøre en utrolig bra jobb i forhold til barnet. Noen ganger må vi foreldre innse at vi ikke får ting opp og gå på egen hånd.

Jeg har faktisk meldt en bekymringsmelding vedr. mitt eget barn på grunn av rusmisbruk. Jeg har blitt møtt på en veldig ok måte. Sammen så skal vi få tenåringen på beina igjen.

Dersom du føler at saksbehandler er på vivanke og at du ikke kan prate med vedkommende så ber du om å få bytte. En god dialog er alfa og omega her. Dere vil det samme. Få tenåringen på beina og på rett kjøl.

Gjest Gjest
Skrevet

Siden rektor går så langt som å sende bekymringsmelding til barneverdet vil jeg tro dette skjer som en reaksjon på alle tingene som har skjedd sett under ett. Altså skulking, stjeling og tagging. Dårlig resultater på skolen osv. Jeg vil tro de gjør dette fordi de ser at dere kanskje trenger litt ekstra støtte til å få ting på rett kjøl.

Det værste dere kan gjøre nå er å snakke nedlatende om disse etatene ovenfor datteren deres. Snakk heller med henne om at nå vil det bli satt i gang tiltak som skal være med på å hjelpe henne til å finne tilbake til seg selv, og sørge for at det skal gå bra for henne...

Advokat og greier blir bare for dumt her syns jeg.

Jeg forstår rektor godt... De gjør ikke slike ting uten grunn. Å si noe annet blir naivt etter min mening.

Skrevet (endret)

Det er da slettes ikke sikkert det blir satt i gang noe tiltak selv om barnevernet får en bekymringsmelding.

Endret av LilleKylling
Gjest Gjest
Skrevet
Siden rektor går så langt som å sende bekymringsmelding til barneverdet vil jeg tro dette skjer som en reaksjon på alle tingene som har skjedd sett under ett. Altså skulking, stjeling og tagging. Dårlig resultater på skolen osv. Jeg vil tro de gjør dette fordi de ser at dere kanskje trenger litt ekstra støtte til å få ting på rett kjøl.

Det værste dere kan gjøre nå er å snakke nedlatende om disse etatene ovenfor datteren deres. Snakk heller med henne om at nå vil det bli satt i gang tiltak som skal være med på å hjelpe henne til å finne tilbake til seg selv, og sørge for at det skal gå bra for henne...

Advokat og greier blir bare for dumt her syns jeg.

Jeg forstår rektor godt... De gjør ikke slike ting uten grunn. Å si noe annet blir naivt etter min mening.

Tror ikke på at de ikke kan gjøre slik uten grunn. Det er ikke alle mennesker som er like kompetente til å se mennesker, rektor eller kong hatte maker, samme det...

Gjest Gjest
Skrevet
Tror ikke på at de ikke kan gjøre slik uten grunn. Det er ikke alle mennesker som er like kompetente til å se mennesker, rektor eller kong hatte maker, samme det...

Men ærlig talt. Det er jo ikke rektor som sitter på kontoret sitt og kikker igjennom listene over elevene og finner ut at jo i dag skal vi sende en bekymringsmelding påd ette barnet.

Dette gjøres i samarbeid med lærerne til barnet, og møter ang barnet for å finne tiltak før man går så langt som å sende bekymringsmelding.

Om jeg var lærer og hadde et barn som gikk fra å gjøre det greit på skolen og virke tilfreds med livet, til å stjele, tagge, skulke og gjøre det dårlig, ja så ville jeg også satt spørsmålstegn til hvordan barnet har det siden forandringen har vært stor. Kanskje det har skjedd noe hjemme, eller barnet er deprimert. Da er det faktisk skolens plikt å se på saken.

Tenk alle tilfellene der slik forandring skjer ved barn i skolen og ingenting blir gjort og det ender med alvorlige depresjoner, misbruk av narkotiske stoffer ller alkohol og i værste fall selvmord.... Det er da faktisk mye bedre at de tar tak i saken såpass tidlig.

Jeg lurer på om folk noensinne kommer til å se at barnevernet er der for barnet og ikke for forelderen. barnevernet skal sørge for barnets ve og vel, og ikke foreldrenes sosiale status osv, som sikkert vil få en liten knekk..

Jeg skjønner veldig godt at det er tungt for familien å ta det innover seg at man trenger hjelp, det er ofte slik at det er lettere å se for de på utsiden. Men noen ganger må man bare ta det til seg og gjøre det man må for at barnet skal ha det bra.

Gjest Frk Åberg
Skrevet

Jeg har ikke så mye å tilføye utover det de andre har sagt, men jeg syns samtidig det er godt å se at datteren din har så mange rundt seg som ser henne og problemene hun sliter med. Du bryr deg og gjør noe for at hun skal få det bedre, og det samme med skolen når de kobler inn Barnevernet. Det at de sender en bekymringsmelding sier ingenting om dine evner som mor, men det kan være noe de gjør fordi de tror at datteren din vil få hjelp der (selv om jeg syns det er litt rart at skolen ikke tok kontakt med deg før de sendte meldingen, slik at det ble en åpen kommunikasjon om det).

Gjest Gjest
Skrevet
Da er det faktisk skolens plikt å se på saken.

:Nikke: skolen har meldeplikt om de tror at barn ikke har det bra.

Gjest Gjest
Skrevet

Det har samtidig blitt FOR hysterisk til tider..

De fleste mennesker opplever vanskelige utviklingsperioder og kommer flott "loset gjennom det av ressurssterke foreldre"....

Ser det faktisk i paraleller mot mennesker som ikke forstår dem, da kan man få resultater på adferd som i dette tilfellet..

dessuten så er det vanlig å være i oposisjon mot autoriteter i den alderen

Gjest Gjest
Skrevet
Det at de sender en bekymringsmelding sier ingenting om dine evner som mor, men det kan være noe de gjør fordi de tror at datteren din vil få hjelp der (selv om jeg syns det er litt rart at skolen ikke tok kontakt med deg før de sendte meldingen, slik at det ble en åpen kommunikasjon om det).

Dette er jeg veldig enig i.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...