Gå til innhold
Problemer med registrering ved bruk av windows mail (hotmail, live, outlook) ×

Kjøkkenvask

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Aina_*
Skrevet

Jeg vet det blir noen innlegg om kjøkken nå, men jo mer jeg undersøker, jo mer forvirret blir jeg.

Jeg må velge en kjøkkenvask.

Du har stål, porselen og noe som i min brosjyre kalles Silgranit, dvs en blanding av finmalt kvartsstein og akryliske bindemidler. Ser ut som stein. Sistnevnte kan fåes i flere farger.

Så har du rund vask, firkantet vask, vask med runde former, en stor vask og en liten, to store eller bare en.

Og så er det avrenningsbrett eller ikke.

For ikke å snakke om tilleggsutstyr så som skjærebrett, sil, såpedispenser osv.

Jeg blir gal av dette. Har brosjyrer som må inneholde minst 100 vasker.

Som opplysning så skal jeg ha heltre benkeplate. Innbiller meg da at det er lurt med avrenningsbrett, men jeg vet jo ikke ... Jeg skal ha en veldig nøytral kjøkkeninnredning (hvit med heltre benkeplate). Ikke skikkelig trendy, men jeg vil ha noe som er ok om 10 år også. Allikevel så kan detaljer være litt trendy.

Blir bare så forvirret.

Hva slags kjøkkenvask har du. Hva er du fornøyd med og hva skulle du gjerne ha hatt anderledes. Hva ønsker du deg?

Skrevet

Jeg kan svare her også, hihi :)

Når du har heltre plate, er det lurt med avrenningsbrett ja. Kjekt å ha en plass å sette våte ting til tørk uten å bekymre seg for plata.

Om du vil ha en, en og en halv, eller to kummer kommer helt an på bruken, og hva du er vant til/fornøyd med. Jeg har selv bare en stor, helt firkantet kum, og har aldri hatt bruk for mer enn det. Det henger også litt sammen med stilen du har på resten av innredningen. Tenk litt på hvordan du bruker kjøkkenvasken, pleier du ofte å vaske opp for hånd, slik at det er praktisk med en ekstra kum til utskylling? Eller går alt rett i maskinen?

Silgranittvaskene er utrolig stilige, og siden de fås i flere farger kan du matche den til frontene, til hvitevarer eller hva som helst. De er i mine øyne lettere å holde rene enn stålvasker, siden de er helt matte, ingen skjolder av vannet. Ting skramler heller ikke så mye nedi en silgranittvask som i en stålvask.

Men - ikke så mange vasker av denne sorten i Kviks standardsortiment, med tanke på avrenningsbrett. Går du utenom standardsortiment på benkeplata er det en hel jungel av vasker. Men da blir plata dyrere også, ganske mye på heltre.

Rund eller firkantet? Vanskelig å mene så mye om dette uten å se resten av innredningen, men generelt sett er vel de helt firkantige mer trendy nå enn de som er rundere. De passer absolutt godt til et halvklassisk kjøkken også (som Mirto) men om du velger Rimini ville jeg styrt unna de helt firkantige.

:plystre:

Gjest Gjest_Aina_*
Skrevet

Da blir det iallfall avrenningsbrett.

Ikke mye som blir vasket opp for hånd her. Dyre vinglass, store kjeler, stekebrett og ellers det som ikke kan gå i oppvaskmaskinen.

Skal som sagt ha hvit, matt innredning. Usikker på helt rette dører eller de som buer litt i avslutning. Skal også bygge opp et vitrineskap i tilknytning til kjøkkenet. Planen da er å ha glassdører helt øverst. Heltre benkeplate, enten eik eller valnøtt. Ønsker en klassisk og trendy stil, dersom det lar seg gjennomføre. :fnise: Pr. i dag så har jeg en og en halv kom, men har erfart at man venner seg til alt.

Kjøkkenet er U-formet og i enden av en åpen løsning, dvs at stua er i den andre enden. Kjøkkenet synes.

Som sagt så er pris litt underordnet her. Selvfølgelig vil jeg alltid ha det rimeligst mulig, men samtidig så vil jeg denne gangen ha noe jeg er fornøyd med. Helt ut, og da får det bare koste.

Skrevet

Jeg har også Kvik kjøkken, med den tykke benkeplaten i eik. Vi ville ha underlimt vask, for å lette renhold, og da begrenset utvalget seg veldig. Valget falt på en Franke med halvannen kum og avrenningsbrett. En ganske bred vask, men vi har mye benkeplate. Syns det er praktisk med stor vask når man har heltre plate. Blandebatteriet er et Damixa, ikke i standardsortimentet til Kvik, men fra en brosjyre. Det er et batteri med uttrekkbar slange, men diskre og ikke så ruvende som det i standardkatalogen.

Har ikke fancy skjærebrett og skylleboks og den slags, for det første syns jeg at over tusen kroner for en liten skylleboks i stål er hårreisende dyrt, og for det andre vet jeg ikke hvor mye det hadde blitt brukt i praksis.

Skrevet

Det eneste innspillet jeg har er at det lønner seg å ha to kummer - du har alltids brukt for å tømme ut noe, skylle noe, få vannet kaldt osv utenom den kummen du har oppvask i/tiner noe osv.

Forøvrig har jeg hvit porselenskum fra Ikea og er strålende fornøyd med det.

Skrevet
Vi ville ha underlimt vask, for å lette renhold, og da begrenset utvalget seg veldig.

Dette stemmer ikke, det er kun 4 av vaskene i Kviks standardsortiment som ikke lar seg underlime i heltre. 3 av disse er kun til granitt/komposittplater.

Aina: Hvis Kvik har sendt med deg kataloger med hundrevis av vasker i, altså rene kjøkkenvaskkataloger, vær klar over at hvis du skal ha en standard benkeplate fra Kvik-katalogen, kan du ikke velge og vrake mellom alle disse. Hvis benkeplata og prisen på den er regnet ut fra de du ser i Kvik-katalogen (og ikke en egen benkeplatekatalog), så kan du kun velge de vaskene som også står i Kvik-katalogen.

Når det gjelder frontene, så er Fasett hvit litt mere klassisk i stilen enn Veda, som er helt rette, matte fronter. Fasettdørene er kjempeflotte når du får de på et helt kjøkken, nytter ikke å bare se dem på en liten prøve. Men mye av stilen avgjøres av håndtakene du velger også... :)

Skrevet
Dette stemmer ikke, det er kun 4 av vaskene i Kviks standardsortiment som ikke lar seg underlime i heltre. 3 av disse er kun til granitt/komposittplater.

Vet ikke jeg altså, men i følge kjøkkenkonsulenten vår kunne vi da velge mellom to sider i katalogen, men husker ikke om det var Kvik-katalogen eller Franke-katalogen.

Uansett, vi er veldig fornøyd med underlimt vask. :)

Gjest Gjest
Skrevet

En ting som i alle fall er viktig er å ha en vask der armaturet står inne på stålet eller materialet på vasken. Pga vannsøl rundt armaturet som kan utvikle seg til å ese treet...

Mange som ohar brent seg på det.

Selv har vi stenplate og trenger ikke tenke på det. Men det er ikke poenget.

Vi har valgt en 60cm en og en halv kum eller det er vel mer en kvart kum da. Men jeg ville ha mulighet til å tømme ut noe om vasken er full osv.

Helt firkantet stål med krasse kanter, men ikke så krasse at det er vanskelig med renhold.

Jeg syns materialvalget kommer litt an på hva du velger ellers jeg. Har du stål i noen av hvitevarene feks? Om du ikke har det men har hvite hvitevarer syns jeg det blir penest med porselensvask. Har du bare sorte hvitevarer suyns jeg det blir penest med sort vask i slikt "stein" materiale....

Vi valgte hvitevarer i sort men detaljer i stål og valgte derfor stålvask...

Skrevet
En ting som i alle fall er viktig er å ha en vask der armaturet står inne på stålet eller materialet på vasken. Pga vannsøl rundt armaturet som kan utvikle seg til å ese treet...

Det er derfor de utelukker 3 av vaskene i Kvik-sortimentet, de har ikke eget felt til blandebatteriet.. :)

Gjest Gjest_Aina_*
Skrevet

Takk for innspill. :)

Jeg velger en og en halv kom med avrenningsbrett. Har ikke så mye benkeplass, men prioriterer avrenningsbrett pga benkeplata. Skal huske at det krana må stå inne på selve vasken.

Har funnet en (Blancotrisona 6 S), men vet ikke om den kan underlimes. Som noen av dere skjønner så går jeg utenfor standardsortimentet. Nå er det bare å finne en farge på vasken som passer til valnøtt benkeplate. Alle hvitevarene vil bli intergrerte så jeg trenger ikke å tenke på det.

Og så var det en som nevnte håndtak. Puh! Så mange valg. :forvirra: Må heller ikke gleme kran. Ender opp med Fasett fronter iallfall.

Skrevet

Da er du hos leverandøren som heter Horn, tenker jeg. Og ja, den vasken kan limes i heltre. :)

Et lite tips - skal du ha fingerskjøting noe sted på benkeplata? Da bør du be om å få platene levert fra DFI-Geisler istedet. Da må selgeren sjekke om den samme vasken kan leverers fra dem.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...