Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Minstefrøkena mi var til tannlegen for to mnd siden,null hull!

Men i kveld da jeg pusset syntes jeg at jeg ante en svart prikk/skygge i en jeksel helt bak..

Fikk helt hetta jeg!

Er nøye med tannstell, pusser morgen og kveld samt fluortablett. Ikke noe søtsaker i uka, bare litt til lørdager. Aldri brus eller saft. Hun har aldri hatt tåteflaske heller..

Synes dere jeg skal ringe tannlegen i morgen, eller blir det litt vel hysterisk??

Skrevet

Sorte prikker er vanligvis ikke hull, særlig om de er midt oppe i tannens tyggeflate :) Det er vanligvis bare misfargede fissurer ("groper" i tennene). Et hull vil heller ikke utvikle seg så fort.

Hull har normalt en brunost-aktig farge, ganske lys brun altså, men de kan også helle over mot sort. MEN jo mørkere farge det er, jo saktere utvikles hullet.

Nå er det jo umulig å utelukke over nett at flekken du har sett IKKE er et hull, så du kan jo ta en tlf til tannklinikken dere hører til og høre om du kan få en time bare for å sjekke det. De fleste tannklinikker er glad for å se at foreldre bryr seg og følger godt med, og etter en ekstra sjekk er det også lettere å slappe av for dere og ikke bekymre dere for om det faktisk skulle være et lite hull.

Skrevet
Sorte prikker er vanligvis ikke hull, særlig om de er midt oppe i tannens tyggeflate :) Det er vanligvis bare misfargede fissurer ("groper" i tennene). Et hull vil heller ikke utvikle seg så fort.

Hull har normalt en brunost-aktig farge, ganske lys brun altså, men de kan også helle over mot sort. MEN jo mørkere farge det er, jo saktere utvikles hullet.

Nå er det jo umulig å utelukke over nett at flekken du har sett IKKE er et hull, så du kan jo ta en tlf til tannklinikken dere hører til og høre om du kan få en time bare for å sjekke det. De fleste tannklinikker er glad for å se at foreldre bryr seg og følger godt med, og etter en ekstra sjekk er det også lettere å slappe av for dere og ikke bekymre dere for om det faktisk skulle være et lite hull.

Takk for betryggende svar!

Mannen min mente vi kan se det an litt, siden hun akkurat har vært til tannlegen, og i.o.m vi er veldig nøye med tannhygiene og kosthold mente han det hørtes merkelig ut om det skulle være hull.

Mor i huset har nemlig litt tannlegeskrekk...så ergo nøye tannstell!

Skrevet

Veldig fornuftig av mannen din :)

Om dere ser at flekken blir større, om det får annerledes kanter (feks at det blir mer "krittaktig") eller at det går små biter av tannen er det iallefall greit å kontakte klinikken. Men det høres jo ut som om dere følger godt med og tar godt vare på tennene hennes!

Skrevet
Veldig fornuftig av mannen din :)

Om dere ser at flekken blir større, om det får annerledes kanter (feks at det blir mer "krittaktig") eller at det går små biter av tannen er det iallefall greit å kontakte klinikken. Men det høres jo ut som om dere følger godt med og tar godt vare på tennene hennes!

Litt mindre stresset han enn meg....han som har vært med barna til tannlegen, siden jeg ikke vil overføre mitt nervøse forhold til tannlegen til jentene!

Eldste frøkena er nå elleve, ingen hull til nå, og har akkurat fått begynt å pusse alene....(kanskje litt smånazi her :sjenert: )

Skrevet
Litt mindre stresset han enn meg....han som har vært med barna til tannlegen, siden jeg ikke vil overføre mitt nervøse forhold til tannlegen til jentene!

Eldste frøkena er nå elleve, ingen hull til nå, og har akkurat fått begynt å pusse alene....(kanskje litt smånazi her :sjenert: )

Det anbefales faktisk å hjelpe barn med tannpuss frem til de er ti, fordi finmotorikken deres ikke er god nok før da, så dere gjør ting veldig riktig og litt til :)

Skrevet
Det anbefales faktisk å hjelpe barn med tannpuss frem til de er ti, fordi finmotorikken deres ikke er god nok før da, så dere gjør ting veldig riktig og litt til :)

Det var nå godt å høre! Hun har murret over at hun er den eneste i klassen som ikke har fått pusset tennene sine selv...så når hun har hatt venniner på overnattinng har vi latt henne fått pusse..

Er du tannlege eller tannpleier siden du har så god innsikt i tannhelse?+

Skrevet
Sender deg en PM om det jeg :)

Jeg er dødsgrønn på data...hvordan sjekker man pm?????????

Skrevet (endret)

:fnise:

På den linjen nesten på toppen av siden her der det står logget inn som maja76... helt til høyre står det nye meldinger. Der tror jeg du kan klikke....

Hørte forøvrig på radioen i dag at barn i oslo hadde i snitt 1.5 hull når de var 5 år. Snittet ellers i landet lå på 1 hull. Trodde ikke det var så vanlig med hull i melketenner, men det er kanskje bare jeg som er vant med sterke tenner.

Endret av LilleKylling
Skrevet
:fnise:

På den linjen nesten på toppen av siden her der det står logget inn som maja76... helt til høyre står det nye meldinger. Der tror jeg du kan klikke....

Hørte forøvrig på radioen i dag at barn i oslo hadde i snitt 1.5 hull når de var 5 år. Snittet ellers i landet lå på 1 hull. Trodde ikke det var så vanlig med hull i melketenner, men det er kanskje bare jeg som er vant med sterke tenner.

Jeg fant det ut! Var nok ikke så grønn likevel :fnise:

Såg en artikkel i aftenpostens nettavis, helt utrolig at foreldre lar det gå så langt at tennene til barn råtner helt opp! Greit nok at barn får noen hull, men jeg fatter ikke at foreldrene ikke tar barna med til tannlegen før tanna er helt råtten! Virkelig noen fæle bilder som ble vist..

Har ei vennine som har et barn på 6, han hadde et hull selv om hun er nøye med kosthold og tannstell, men han fikk nå reparert tannen før hullet ble skikkelig stort! Tror ikke han trengte bedøvelse engang, siden det var så lite.

Skrevet

Det forundrer meg egentlig ikke... har en nabo med 4 barn, alle har råtne tenner. Den minste er 3 år, så tennene er jo nesten nye. Sånn går det når man drikker cola fra tåteflaske fra man kommer ut av magen omtrent.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...