Gå til innhold

Hvordan håndtere de som plager ungen din?


Trebarnsmor

Anbefalte innlegg

Jeg har nettopp hatt en skikkelig kjedelig opplevelse her.

3-4 gutter har bøllet med datteren min og skutt henne med sånne små kuler.De sparket og holdt på også.

Dessverre er jeg ikke lett til fots for tiden,men tilslutt ba jeg barnevakten om å løpe etter dem.Hun gjorde det.Og jeg kom etter gående.

Hun fikk tak i han ene,inni en oppgang der han andre bor.

Jeg kom inn der,da sto moren der med gutten skrikende og hylende som en stukken gris ved siden av.

Heldigvis var moren grei og samarbeidsvillig.Jeg fortalte til henne mens guttene hørte på at ``en gang til så tar jeg den pistolen i fra han og ødelegger den.Hun var helt enig.Jeg sa at det var derfor jeg kom etter han.Jeg skulle ha knust hele drittleken hadde jeg bare fått fatt iden.

Spørsmålet mitt nå er:Hva gjør man egentlig med sånne unger som det?

Snakker med foreldrene er jo en ting.Men hva hvis ikke barnevakten min hadde løpt etter dem slik at jeg hadde truffet på moren.Hva hvis jeg hadde fått tak i en av guttene uten å vite hvor han bodde?Hva skulle jeg egentlig gjort da?

Jeg hadde nok ristet han som gal og tatt den pistolen med meg.Men utenom det?

Har hatt episoder der de løper i fra meg.......men jeg har mange ganger lurt på hva jeg egentlig skulle gjort hvis jeg fikk tak i den lille nakken deres.

Hva hadde dere gjort?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Tristessa

Gitt de juling, uten tvil. Eller i det minste skremt dem slik kun en bergenser makter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gitt de juling' date=' uten tvil.[/quote']

Mulig dette var humoristisk ment, men nå er jo ikke dette lov, da!

Litt surt å bli anmeldt for mishandling, selv om man nok kan være fristet noen ganger, ja... Og så kan det kanskje være greit å holde seg til andre og mer adekvate reaksjonsmåter. Det kan gjøre vel så sterkt inntrykk når man greier å være saklig men bestemt.

Hadde jeg fått tak i den "soft-gun" dingsen (regner med det var dette de brukte) så hadde jeg i alle fall beholdt den. Så fikk heller foreldrene komme sammen med barna for å be pent om å få den tilbake.

Forresten tror jeg sånne er forbudt her i landet, så da har de ikke mye å stille opp med! Noen modeller er visst tillatt, men her er jeg litt usikker. Hvis dette er forbudt, går det an å ta kontakt med politiet.

På feltet hvor jeg bor, var det noen store gutter som terroriserte hele nabolaget med disse pistolene for noen år tilbake. Vi skrev et skriv fra velforeningen, som alle fikk i postkassen sin, og hvor vi kopierte inn et innlegg fra avisen hvor det sto om dette forbudet. Har ikke vært noe problem etterpå.

Hvis dette er noe som gjentar seg, hadde jeg uten tvil tatt kontakt med foreldrene. Ellers har jeg som trebarnsmor også måttet innse at det er "ungers vis" å havne i konflikter, og her hvor jeg bor er det enkelte barn som oftere er innblandet i tumultene enn andre. Det finnes gjengangere. Men her handler det jo om klar overmakt; flere gutter mot ei jente. Det er ikke en vanlig krangel mellom unger det handler om her.

Selvfølgelig er det ikke lett å være "sur og grinete hønemor" og ringe rundt til andre foreldre. Dette er derfor noe jeg tenker meg om to ganger før jeg gjør. Det kan ødelegge mer enn det gavner mht. dine egne barn. Med mine tre sønner har det kun vært nødvendig noen få ganger opp gjennom årene. Men må det til, så må det til!

Eventuelt kan du på en grei måte opplyse disse guttene om at du ikke vil nøle med å ta kontakt med foreldrene deres, enten pr. telefon eller ved å møte opp hjemme hos hver enkelt av dem!

Dette er i alle fall et bedre alternativ enn det våre sønner opplevde her om dagen; en nabo "klikket" fullstendig da han antok sønnen hans var blitt urettferdig behandlet i lek (det handlet om misforståelse av felles inngåtte regler), og sønnene mine og en kamerat ble uten forvarsel - og uten at de egentlig skjønte hvorfor - truet, ropt og bannet til så de gråt trøstesløst i over en time etterpå. Snakk om å reagere voksent!

Saklig, ryddig og bestemt opptreden er det som skal til!

Fysisk maktmisbruk overfor barn, banning mm. hører ikke hjemme noe sted!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan love deg at juling er fristende.Men som sagt her tidligere,det er ikke lov og jeg er ikke tillhenger av vold.

Kunne godt tenke meg å ta dem slik jeg gjorde mot dem som plaget min 8 år yngre nevø,da han var liten. :D :D .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Minnie Emmerdale

Gjør noe som skremmer dem skikkelig og gjør at de blir redde for deg.

Minnie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjør noe som skremmer dem skikkelig og gjør at de blir redde for deg.

Minnie .

Jeg gjorde det,jeg sa klart i fra foran moren at neste gang så tar jeg hardt i dere.

Han gråt mere da og sa at det kunne jeg ikke siden jeg var voksen.

Men t.o.m moren sa at det kunne jeg bare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ikke bra..

Dersom denne moren har vett nok vil hun nok ha konfrontet sønnen med oppførselen hans slik at det monner. Slike ting kan skje, barn kan være voldsomme mot hverandre. Men å skyte på hverandre, og sparke? Synes det høres voldsomt ut. Håper virkelig moren tok affære når hun fikk gutten på tomannshånd.

Hadde jeg fått fatt i krabaten ville jeg nok ha tatt tak i skuldrene hans, sett ham fryktinngytende inn i øynene og sagt at nok er nok, på en måte som ikke kunne misforståes. Deretter forsøkt i en litt mildere tone og forklare ham hvor farlig det er å skyte på hverandre med "liksom-pistoler", og forhåpentligvis ville han ha nikket samtykkende.. Men dete skjer jo ikke alltid..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Minnie Emmerdale

Heter denne lille drittungen Darren eller noe lignende, det er forbausende mange engelske drittunger som heter Darren. Vet ikke hvorfor, kanskje det navnet er noe à la Ronny her i Norge, heter man Ronny er man nesten dømt til å bli småkriminell bruktbilselger, spillegal narkoman eller konemishandler.

Minnie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heter denne lille drittungen Darren eller noe lignende' date=' det er forbausende mange engelske drittunger som heter Darren. [/quote']

Har tobarnsmor sagt noe om at gutten er engelsk, da?

Eller har du bare hentet navnet fra navneavstemningen på hjemmesiden hennes? :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heter denne lille drittungen Darren eller noe lignende, det er forbausende mange engelske drittunger som heter Darren. Vet ikke hvorfor, kanskje det navnet er noe à la Ronny her i Norge, heter man Ronny er man nesten dømt til å bli småkriminell bruktbilselger, spillegal narkoman eller konemishandler.

Minnie

Du er for en gangs skyld usedvanlig festlig Minnie !! :hoho:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Minnie Emmerdale

Du er for en gangs skyld usedvanlig festlig Minnie !! :hoho:

Jeg føler meg ganske morsom også her jeg sitter :D

Minnie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hilde K S

Det aller aller verste er at det Minnie skriver er sant !

Leste et eller annet sted at det er flere prosent større sjanse for å bli småkriminell dersom du heter Ronny..... :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Heter denne lille drittungen Darren eller noe lignende, det er forbausende mange engelske drittunger som heter Darren. Vet ikke hvorfor, kanskje det navnet er noe à la Ronny her i Norge, heter man Ronny er man nesten dømt til å bli småkriminell bruktbilselger, spillegal narkoman eller konemishandler.

Minnie

Jeg har faktisk en gang sett en navnestatistikk over straffedømte i Norge. Der kommer f eks Ronny og Roger laaaangt ned på lista.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som du klarer å håndtere slike barn helt utmerket tobarnsmor. Det er utrolig vanskelig mange ganger å vite hva en skal gjøre. Ofte er det jo som du sier, vanskelig å få tak i unger som lager bråk, fordi de stikker av før du egentlig har oppdaget hva som har sjedd..

Hadde en episode der en jente i nabolaget rappet sykkelen til min datter. Noen andre barn hadde sett henne, og jeg dro av sted for å lete. Fant jenta, og sykkelen, og jeg var så sint. :frustrert: Måtte selvfølgelig si noen alvorsord til henne, men følte meg allikevel litt maktesløs. Vet ikke helt om hun forsto hva jeg sa, dette var heller ikke første gang hun rappet ting fra andre barn.

Og hun hadde et helt vanlig navn.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest salma

Har også møtt det problemet. En gutt i blokka er ofte ekkel med dattera mi. Holder igjen døra så hun ikke kommer seg inn, fryser henne ut, tar ifra ting etc. Heldigvis er det en gutt til der, som foretrekker å leke med henne fordi de er litt rolige begge to og dermed passer bedre sammen.

Dette skal jeg gjøre (nå har han gått for langt): han skal få beskjed om at hvis han ikke begynner å oppføre seg og behandle de andre ungene skikkelig, får han ikke komme inn hos oss mer. Det kommer til å svi litt, for de andre barna liker lekene hennes samt at jeg ofte lager vafler/is etc til dem, noe som gjør det populært å komme hos oss. Så får vi se hvordan det går....

Merkelig at noen mødre fremdeles mener at gutter kan oppføre seg akkurat slik de vil, bare fordi det er "naturlig" for gutter å være litt rampete.... :evil:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...