makeløs Skrevet 20. mai 2003 #1 Del Skrevet 20. mai 2003 Vurderer å dra til Madrid, eller steder innen rimelig nærhet til Madrid. Har søkt litt på nettet, men er ikke blitt klokere av det. Vet liksom ikke helt hvor jeg burde dra. Er det best å være i byen (det er snakk om en langhelg eller en kort uke), eller er det fine plasser andre steder en må få med seg. Noen som har erfaringer å dele med meg? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ingeborg Skrevet 20. mai 2003 #2 Del Skrevet 20. mai 2003 Åh, herlige Madrid! Ble forelsket i byen da jeg var der i fjor sommer. For det første: Det er nesten en forutsetning at du snakker i hvert fall litt spansk. På de største hotellene og restaurantene kommer du kanskje fram med engelsk, men på mindre steder + i mange butikker sliter du veldig uten litt spansk. Dette skyldes bl.a. at Madrid var kjernen i Franco-regimet, og han hadde veldig sterk kontroll der. I den perioden var ikke engelsk så populært der i landet, kan du si... Ville anbefale deg å bo i byen, for det er masse flott å se der. Vi bodde på et lite pensjonat litt nord for Gran Vía (stor gate), i Chuecha-distriktet. Veldig praktisk, i gangavstand til det meste. Bruk undergrunnen til å reise rundt, den er både rimelig og praktisk. Liker du kunst, har Madrid noen av de flotteste museene i Europa. Prado-museet, Reina Sofia-museet og Thyssen-Bornemisza-museet for moderne kunst er de tre store. Ellers utmerker byen seg med fantastisk arkitektur. Plaza Mayor er et must, og du kommer nok ikke utenom Puerta del Sol heller. Den fungerer som et slags sjefs-torg/møtested for Madrid. Picnic ved det kongelige slottet var ikke dumt det heller. Den gigantiske Retiro-parken anbefales på en søndag. Vær obs på at det blir VELDIG varmt i Madrid om sommeren. Masse bra shopping i Madrid, særlig sko! Masse sko! Og jeg så brudebutikker overalt, hvis du skulle gå i de tanker. Mango og andre butikker finner du bl.a. i Calle Fuencarral, som går nordover fra Gran Vía. I området mellom Gran Vía og Puerta del Sol er det også mange butikker, og digre kjøpesentre finner du rundt omkring. En guidebok er kjekk å ha. Turistkontoret kan dessuten hjelpe deg. Denne siden http://www.softdoc.es/index_madrid.html hjelper deg nok også. Og utelivet! Hvis du drar til Madrid, lov meg at du spiser tapas. Du finner de beste (ifølge min venninne som har bodd der et år) i de barene som ser minst koselig ut... i mange tilfeller funker det fint å spise seg mett på tapas, det er bare å bestille mange nok :D . Barer og nattklubber er det flust av! Hva kan jeg si - dra! Kos deg! Og hils statuen av bjørne og jordbærtreet på Puerta del Sol fra meg! :D :D Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
makeløs Skrevet 21. mai 2003 Forfatter #3 Del Skrevet 21. mai 2003 Tusen takk for svar. Nå har jeg fått fine tips som jeg kan bruke i videre planlegging.... Brudebutikkene er nok ikke noe for meg. Er godt gift, men sko-shopping absolutt av interesse. Jeg skal videreformidle din hilsen. :D Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
makeløs Skrevet 21. mai 2003 Forfatter #4 Del Skrevet 21. mai 2003 Tusen takk for svar. Nå har jeg fått fine tips som jeg kan bruke i videre planlegging.... Brudebutikkene er nok ikke noe for meg. Er godt gift, men sko-shopping absolutt av interesse. Jeg skal videreformidle din hilsen. :D Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå