Gjest Gjest Skrevet 12. juni 2008 #1 Skrevet 12. juni 2008 Ja, jeg lurer rett og slett på om det er en felles mening der ute om at man er sær og egoistisk om man bare ønsker seg et barn? Jeg har en nydelig jente på 2 år og ønsker virkelig ikke flere barn. Hovedgrunnen til dette er nok at jeg hadde en tøff fødsel, der jeg revnet enormt mye og mistet mye blod. Jeg merker at folk ser litt rart på meg og synes "synd" på datteren min som ikke kommer til å få noen søsken. Hvorfor er det sånn?
Nilma Skrevet 12. juni 2008 #2 Skrevet 12. juni 2008 Nei, jeg synes ikke du er egoistisk. Jeg er vokst opp som enebarn selv, og det har aldri vært noe problem. En tøff fødsel synes jeg er god nok grunn til å ikke ville få flere barn, men egentlig synes jeg ikke man trenger noen "unnskylding" - å ikke ville ha mer enn ett barn er helt legitimt.
Gjest antigartner Skrevet 12. juni 2008 #3 Skrevet 12. juni 2008 Jeg er også enebarn, og synes heller ikke synd på de som vokser opp uten søsken. Sørg bare for at barnet ditt får mye omgang med andre barn, og at hun av og til kan ha med seg en venninne på ferietur når hun blir eldre. Det siste fordi det kan bli litt kjedelig å være helt alene som barn på tur, og det kan være småskummelt å oppsøke lekeplasser og annet uten "forsterkninger". 1
Gjest Gjest Skrevet 13. juni 2008 #4 Skrevet 13. juni 2008 Nei, du er ikke egoistisk!! Jeg er enebarn, mannen min er enebarn og vi har et barn og ønsker ikke flere. Vi elsker henne over alt på jord, men et barn holder for oss. Enebarn får ikke noen dårligere oppvekst enn barn med søsken! Dessuten har man bare et barn har man flere ressurser til å følge barnet opp mht skole, venner etc. Synes dessuten det er synd å måtte unskylde valget om å bare ha et barn. Vi må gjøre det samme, hvorfor er det ikke omvendt, vi har 2 barn fordi...? 1
sommerglede Skrevet 13. juni 2008 #5 Skrevet 13. juni 2008 jeg synest det er egoistisk... tenk på ditt barn og eventulet din mann.... så klart er det bedre for barnet om hun har søsken... men du burde prate med din mann hva han mener...og ta det derfra...
birma Skrevet 13. juni 2008 #6 Skrevet 13. juni 2008 Tar man en titt rundt om i familier så er det mange søsken som ikke tåler hverandre og sterkt ønsker de var enebarn pga. dårlig forhold til sine søsken. Så å si det er bedre for barnet å ha søsken, for noen kanskje, men langt fra for alle. Det er nok flere enn man skulle tro som misliker sine søsken. Til TS: Ja, du er egoistisk, fordi du tenker på deg og ikke vil ha flere barn pga. fødselen til din datter, men det er ingen ting galt med denne egoismen. Og hev hodet og overse de som ser rart på deg og synes synd på din datter. Ser ikke noen grunn til at det skal være synd på henne - hun slipper f.eks å dele deg med en søster/bror, og hun velger selv sine "søsken" i form av sine venner.
Gjest Gjest Skrevet 13. juni 2008 #7 Skrevet 13. juni 2008 TS her. Tusen takk for alle svar hitill. Til info har jeg også diskutert dette med min mann og han har heller ikke noe ønske om flere barn. Det er derfor ikke sånn at jeg har overkjørt mannen min ved å alene bestemme dette.
Gjest Gjest Skrevet 13. juni 2008 #8 Skrevet 13. juni 2008 Det å få barn er jo i utgangspunktet en egoistisk handling. Folk får barn fordi DE ønsker seg barn, ikke sant. Så sånn sett er du egoistisk. Men dette er selvsagt ikke negativt. Mennesker og alle andre dyr er jo drevet av ønsker og behov. Man er verken mer eller mindre egoistisk dersom man velger å få 0 barn, 1 barn eller 10 barn. Man gjør det som føles riktig, og så lenge ingen lider av den grunn, er det slik det skal være. Enebarn kan da ha det like bra som barn i en søskenflokk, så dette synes jeg ikke du skal la plage deg. Fokuser heller på å gjøre så bra som mulig for det ene barnet du faktisk har.
Gjest Pupsilure Skrevet 13. juni 2008 #9 Skrevet 13. juni 2008 Jeg syntes ikke du er egoistisk. Men som enebarn vet jeg hvor mye man kan ønske seg søsken, og hvor mye man føler man går glipp av uten søsken. På den annen side er det fordeler med å være enebarn også. Vil du virkelig ikke ha flere barn, så bestemmer du og mannen din det. Men hvis det kun er pga fødselen, syntes jeg du skal tenke deg om noen ganger til.
Tusenfryd Skrevet 13. juni 2008 #10 Skrevet 13. juni 2008 Jeg har søsken og er veldig glad i dem. Jeg skulle ønske at vi kunne få flere barn, men det kan vi ikke og kommer til å fostre opp et enebrn - og håpe vi holder oss friske så det ikke blir et drass med gamle syke foreldre. Vi har allerede tenkt på at vi må lære barnet å ha en utvidet familie, bruke onkler og tanter, dyrke samvære med søskenbarn etc. nettopp for å unngå å være alenevoksen. Er det ego å ikke ville ha flere barn? Nei, jeg synes ikke det. Jeg tror det er mer veloverveid og gjennomtenkt enn alle de barna som kommer bare fordi "man skal ha barn". Ikke at det er feil, men jeg har nå tror på at ting er gjennomtenkt jeg da. Jeg synes du skal ta det vlget og avgjørelsen sammen med mannen din og ikke bry deg så mye om hva andre - inkl KG-gjengen - måtte mene om det.
Gjest Gjest Skrevet 13. juni 2008 #11 Skrevet 13. juni 2008 Jeg synes ikke du er egoistisk i det hele tatt! Jeg har selv vokst opp som enebarn og stortrivdes med det Aldri ønsket søsken. Hvis jeg selv skal få barn en gang vil jeg uansett ikke ha flere enn ett! Ikke hør på hva andre folk måtte si. Synes det står respekt av valget ditt! 1
Gjest Gjest Skrevet 13. juni 2008 #12 Skrevet 13. juni 2008 TS her. Tusen takk for alle svar hitill. Til info har jeg også diskutert dette med min mann og han har heller ikke noe ønske om flere barn. Det er derfor ikke sånn at jeg har overkjørt mannen min ved å alene bestemme dette. Hvis du stiller et spørsmål og oppriktig lurer på om du er egoistisk eller ikke, hvorfor i alle dager svarer du så krasst når du får et svar du tydeligvis er uenig i? Da har du vel allerede bestemt deg for at du ikke er egoistisk, da.
Gjest Gjest Skrevet 14. juni 2008 #13 Skrevet 14. juni 2008 Hvis du stiller et spørsmål og oppriktig lurer på om du er egoistisk eller ikke, hvorfor i alle dager svarer du så krasst når du får et svar du tydeligvis er uenig i? Da har du vel allerede bestemt deg for at du ikke er egoistisk, da. Krasst? Hvordan fikk du noe krasst ut av det TS skrev? Fordi hun uthevet "til info"?
Gjest gabriela Skrevet 14. juni 2008 #14 Skrevet 14. juni 2008 Jeg synes ikke det er så nøye hvor mange søsken man har (om man har noen), heller at man har et godt forhold til hele familien og velger å være litt "rund" på den måten.
Gjest Gjest Skrevet 14. juni 2008 #15 Skrevet 14. juni 2008 jeg synest det er egoistisk... tenk på ditt barn og eventulet din mann.... så klart er det bedre for barnet om hun har søsken... men du burde prate med din mann hva han mener...og ta det derfra... Man skal være svært forsiktig med å være så kategorisk som du er her, dessuten mener jeg at du ikke ser nyansene i det å vokse opp med og uten søsken. Du tar det for gitt at det vil være bedre for barnet å ha søsken, og det er jeg helt uenig i. Jeg kjenner mange som har et svært dårlig forhold til sine søsken, noen ganger ikke-eksisterende, og jeg tror ikke det er mulig å si at man har det bedre med søsken. Jeg og flere jeg kjenner ville svært gjerne ha sluppet å ha søsken, fordi det krever mer enn det gir. Og i tilfelle du lurte: Min sønn på elleve er alenebarn, men han er slett ikke alene. Han har masse kusiner og fettere, tanter og onkler, faddere, fullt av venner som tråkker inn i stua vår daglig, og han er svært fornøyd med å være enebarn 1
Kenny McCormick Skrevet 15. juni 2008 #16 Skrevet 15. juni 2008 skjønner ikke at det skal være noe problem å bare ville ha et barn verden er da jaggu overbefolka nok som den er så bare lev livet med god samvittighet du, så får folk bare stirre så mye de vill
Arkana Skrevet 15. juni 2008 #17 Skrevet 15. juni 2008 Å få barn er egoistisk. Det er ikke mindre egoistisk å få flere barn enn bare ett, det er ingen som får barn for barnas skyld. Jeg vil gjerne ha minst to, og klart jeg tenker at det er ensomt å være enebarn, kanskje fordi jeg selv har satt sånn pris på broren min og ikke kjenner et eneste enebarn som ikke skulle ønske det hadde søsken. Men de barna jeg vil ha vil jeg ha for min egen del, at barna får glede av hverandre er en bonus, men ikke en avgjørende faktor. Så, nei, i mine øyne er du ikke egoistisk.
Hedda-78 Skrevet 15. juni 2008 #18 Skrevet 15. juni 2008 Noen enebarn trives godt med det og er slett ikke ensomme, andre enebarn savner søsken. Noen har søsken de godt kunne ha vært foruten, andre har et tett og nært forhold til sine søsken. Hvordan det vil bli for ditt barn, er umulig å vite på forhånd. Jeg hadde en bror til jeg var 9 år, da døde han og jeg har vært enebarn mesteparten av livet. Jeg skulle absolutt ønske jeg hadde flere søsken, for meg har det vært et savn å ikke ha søsken (lenger). Jeg har heller aldri hatt et nært forhold til resten av familien (søskenbarn osv), og det har til tider vært ensomt, ja. Men der er jo litt vanskelig å skille mellom savnet etter min bror, og savnet etter "et søsken". Vi ønsker i allefall at våre barn ikke skal vokse opp som enebarn.
Transmogrifier Skrevet 15. juni 2008 #19 Skrevet 15. juni 2008 Jeg sier akkurat det samme som arkana, og føyer til at du er egoistisk. Det er egoistisk å ville ha barn, og det er egoistiske grunner som ligger bak å ikke ville få flere barn. Hvorfor er det galt å være egoistisk?
Gjest StockDama Skrevet 15. juni 2008 #20 Skrevet 15. juni 2008 skjønner ikke at det skal være noe problem å bare ville ha et barn verden er da jaggu overbefolka nok som den er så bare lev livet med god samvittighet du, så får folk bare stirre så mye de vill Jupp, det er egoistisk å ikke ville ha barn, det er egositisk å ville ha barn, det er egoistisk å ville ha ett, to eller fjorten. Alt er visst like ille, kan ikke gjøre alle fornøyd. Så lenge du og din mann er fornøyd er vel alt som det skal være =)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå