Gå til innhold

Polenta - fortell :-)

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg kjøpte fint polenta-mel for en tid tilbake, men har egentlig svært lite erfaring med å bruke polenta eller maisbrød-relaterte matvarer i det hele tatt (annet enn kalde maistrekanter i en fordums studentkantine), så jeg finner liksom ingen anledninger hvor jeg tenker at jeg skal bruke det. Kan noen hjelpe meg med å foreslå retter hvor det passer som tilbehør eller inngår som en naturlig del? Gjerne forholdvis hverdagslige/lette retter, men vanskelighetsgrad er det ikke så nøye med :)

Skrevet

Jeg bruker det av og til som jevning til sausretter. Ellers kan du jo lage polentapudding(dessert)? Sånn med litt mandelsmak og med rød saus? Litt gammeldags, kanskje, men mener å huske at det er ganske godt :)

1 l melk

1 1/4 dl polentagryn

2 ss farin

2-4 mandeldråper

Kok opp melken. Dryss grynene i og rør til det koker. Kok grøten under lokk i 15-20 minutter, til grynene er møre. Smak til med sukker og mandeldråper. Helles i form og hvelves når den er kald. Server med rød saus.

Skrevet

Vi hadde urtepolenta på lørdag. Kok polenta (det står sikkert oppskrift på pakken?) og tilsett rikelig med urter. Bre polentaen utover et bakepapir og la den avkjøle. Skjær i passende stykker og stek dem en i en steke- eller grillpanne.

Du kan også bruke polenta i stedet for pizzadeig. Bre polentaen utover og ha på fyll.

Gjest Gjest
Skrevet

Takk for svar :) Tror det står oppskrift på pakka, men muligens bare på italiensk (kjøpte i innvandrerbutikk), har uansett noen grunnoppskrifter i kokebøker, men er mest interessert i å høre hvordan dere bruker polenta, så jeg ikke serverer det sammen med helt feil mat f eks.

Gjest Gjest
Skrevet

Polentakrem:

Polenta tilberedes på vanlig måte, men spees ut med fløte eller fløte/melk til en tykk grøt og krydres med salt og pepper eller annet godt krydder.

Dette er supert tilbehør til grillmat og stekt kjøtt eller kraftig kjøtt.

Gjest Roxie Hart
Skrevet

Vi bruker polenta som erstatning for f.eks. poteter. Oftest har vi polenta, elgkjøtt, rørte tyttebær, sopp og tørkede bønner.

Har ei oppskriftsbok om polenta et eller annet sted, så kommer sterkere tilbake om jeg finner den :)

Gjest Frk. Grønn
Skrevet (endret)

Jeg pleier å bruke polenta som pizzabunn. Brer den utover en plate når den er ferdigkokt og lar den avkjøle litt før jeg har på ost, oliven, fetaost, løk og tomat. Steker den på 225 grader i ca. 20 min.

Nammenamm :)

Endret av Frk. Grønn
Gjest Gjest
Skrevet

Takk for tipsene :) Ser ut til at det er flere bruksområder enn jeg har tenkt på!

Skrevet
Takk for svar :) Tror det står oppskrift på pakka, men muligens bare på italiensk (kjøpte i innvandrerbutikk), har uansett noen grunnoppskrifter i kokebøker, men er mest interessert i å høre hvordan dere bruker polenta, så jeg ikke serverer det sammen med helt feil mat f eks.

Jeg har ikke oppskriften tilgjengelig her jeg sitter nå, men denne ligner veldig. Hvis du søker på polenta på http://www.bbcgoodfood.com/ finner du endel oppskrifter. Det er flere der jeg har lyst til å teste. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...