Gå til innhold

Damer i burka som spytter!

Gjest FlinkPike

Anbefalte innlegg

Gjest FlinkPike

Jeg har alltid på en måte sett på somaliske damer som kler seg i sine "burka" (vet at det ikke heter det, men disse klærne som går over hodet, og helt ned til bakken og er store og vide og viser kun ansiktet) som slike som skal være litt "ordentlige" og sikkert selv tenker at de er mye bedre og "ordentlige" enn oss som ikke går slik. Altså, de er en minoritet men je ghar alltid hatt inntrykk av at disse kanskje er litt mer "uskyldige" og yndige(?) enn oss "vanlige"... Mer oppdragen og alt det der. Ja, særlig... Idag da jeg gikk forbi et busskur, satt ei somalisk dame i burka i busskuret og venta på bussen. Da jeg skulle til å gå forbi, gikk hun ut av busskuret og harka litt og spytta DEN spyttklysa flere meter langt! Nei, dette er ikke noen tulletråd, jeg må bare fortelle dette. Og jeg ble sjokkert! Jeg tror jeg tilmed stoppa opp og bare så rart på henne før jeg gikk videre og håpte spyttklysa ikke traff meg noen steder. Jeg ble helt kvalm og det vistes sikker tykt utenpå meg. Æsj! Så de eier ikke folkeskikk likevel da. Man gjør bare ikke sånt midt på gata foran folk. Jeg blir aldri klok på disse damene, selv om jeg prøver og prøver å være så tolerant som mulig. Men nei, når de ikke engang vet at man ikke skal spytte slik blant folk så... Hva gjør de hjemme hos seg selv da tro? Piller nese mens de ser TV? æsj, jeg blir kvalm og heretter skal jeg gå en lang omvei neste gang jeg går forbi folk i tilfelle de kommer på å spytte. Altså, nå trakk jeg frem dette. Har opplevd mye annet også som de gjør som er ekkelt. Sier ikke faren deres til dem fra de er små at slikt gjør man bare ikke? Jeg ble bare sjokkert og kvalm idag... Det bildet jeg hadde av at de er noen ordentlige og flotte damer under de klærne er ødelagt nå. Nå er de mer heslige, ekle. Usj... Måtte bare skrive dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest

At EN gjør det,behøver ikke å bety at ALLE gjør det.Og hvis folk piller nese foran tven,hva er problemet med det hvis ingen ser det?hehe Å gå en lang omvei forbi folk i tilfelle de spytter,hvordan skal det gå når du går på gata med masse folk rundt?Folk gjør mye rart,enten de er norske eller utenlandske.

Jeg tror ikke somaliske damer er så mer uskyldige eller yndige enn andre,men hvis de lever med en dårlig mann kan det hende det virker sånn fordi de er litt forsiktige og blitt undertrykket? Når det gjelder somaliske menn vet jeg at de fleste av de spiser med hendene,og tror ikke de lærer barna noe bedre og?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg dømmer ikke folk etter religion eller klestil ogsånt, men jeg syns også mange av disse burka-damene prøver å vise at de er litt bedre enn andre som går med sjal over hodet og en stram bukse eller lettkledde. det værste er når de kommer bort til deg og sier at du burde ikke kle deg sånn fordi da kommer du til helvete.

det er ikke bare somalske menn som spiser med hendene alle somalske gjør det. har sett andre afrikanere/arabere gjøre det også.. tror det har noe med kulturen deres å gjøre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette syntes jeg virker litt tåpelig av deg. At en gjør noe, vil ikke si at alle gjør det.

Jeg har flare ganger sett at norske menn gjør dette men jeg tror faktisk ikke at alle gjør det eller spekulere over hva det er som er galt med dem eller om de også piller seg i nesen når de er hjemme.

Alle somaliske damer som jeg har truffet har vært normalt hyggelige mennesker og ikke alle har burka engang. Man må nesten regne med at folk fra andre kulturer er like forskjellige som nordmenn.

Endret av absinthia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder somaliske menn vet jeg at de fleste av de spiser med hendene,og tror ikke de lærer barna noe bedre og?

Så lenge man har vasket hendene på forhånd er det heller absolutt ikke noe galt i å spise med dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem er "de?" Du ser en somalsk kvinne spytte og plutselig oppfører "de" seg slik? Da skal jeg ikke si hvordan nordmenns spyttevaner er etter hvor mange norske ungdommer jeg har sett spytte. Men, ja, spytting generelt synes jeg er ekkelt uansett hvem som gjør det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest kvinne_32

Jeg er helt enig med dem som sier du ikke skal dømme disse damene på grunnlag av hva EN har gjort.

Allikevel må jeg inrømme at dette har plaget meg en god stund. Bor på Grønland i Oslo, og opplever spyttende menn og damer veldig ofte. Jeg kan gå ned en vei, med kun et annet menneske i samme gata, allikevel velger vedkommende å spytte akkurat i det jeg passerer. Bortsett fra tenåringsgutter har jeg aldri opplevd nordmenn som spytter så mye, og så ukritisk, på gata. Tror nok det er en del kulturer som ikke ser på spytting som like ufint som de fleste nordmenn gjør. Mener ikke at det nødvendigvis dumt å beholde sin kultur og væremåte, men personlig kan jeg bli veldig kvalm av all spyttingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Så, TS, siden du så en somalisk dame spytte på gaten så forestiller du deg nå at alle somaliske damer brer rundt seg med spytt, snott og andre kroppsvesker med de greier??

Kanskje somaliere har for vane å spytte på gaten. Godt mulig det er vanlig i hjemlandet. Det trenger ikke være fordi de er grisete. Feks så er det et lite problem at noen innvandrere i Norge kaster bosspoene sine ut av vinduet/sette utenfor døren og ikke går i containeren med de. Det er ikke fordi de ikke gidder og liker og spre rundt seg med boss, det er fordi de ikke kjenner systemet og ikke har blitt vist hvor de kan gjøre av avfallet sitt.

Så hvis somaliere har for vane å spytte på gaten, så burde jo noen av deres nermeste nordmenn si i fra til de at i Norge synes folk flest at å spytte på gaten er dårlig folkeskikk, forklart de at de heller kan gjøre det når de er alene, og at nordmenn vil tenke bedre om de hvis de ikke spytter.

Når det er sagt, synes jeg ikke spytting er en dødssynd akkurat. Har minner om mye gatespytting fra venner og klassevenner på ungdomsskolen + en og annen gammel mann. Jeg reagerte ikke noe særlig på det annet enn å rynke litt på nesen, tenke det var litt rart og litt ekkelt - og ferdig med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sier heller ikke at dette er typisk for somalske/afrikanske kvinner, men opplevde faktisk det samme her forrige dagen. Passerte to damer, og akkurat da jeg tok dem igjen og gikk forbi spytta hu ene..

Syns akkurat spytting er sikklig ekkelt, og opplever at spytting skjer oftere av folk som sitter å røyker enn folk som ikke gjør det. Særlig på busstasjoner/togstasjoner kan det være mange klyser på samme sted:S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Spytta med burkaen på? Hvordan gikk det an da? Ansiktet er jo dekket helt. Dro de opp burkaen da? I såfall er vel det å blotte seg sånn verre enn å spytte..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid på en måte sett på somaliske damer som kler seg i sine "burka" (vet at det ikke heter det, men disse klærne som går over hodet, og helt ned til bakken og er store og vide og viser kun ansiktet)

TS har jo forklart hva hu mener med burka da, og at det ikke er det riktige navnet.. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha :gjeiper:

Ja, skinnet (eller antrekket i dette tilfellet) kan bedra!!

Mange av de kvinnene som dekker seg til kan være like skittne og ille som oss, eller andre folk, men hvem vet... kanskje hun hadde masse gøgg (khat?? haha) i halsen og at det måtte ut?

Andre ganger spytter utenlandske med vilje foran nordmenn, kun for å vise at de ikke respekterer landet vårt. :forvirret:

Endret av LilleCanCan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest kvinne_32
Andre ganger spytter utenlandske med vilje foran nordmenn, kun for å vise at de ikke respekterer landet vårt. :forvirret:

Uff. Ble ordentlig trist da jeg leste dette. Har hatt den følelsen endel ganger, men sagt til meg selv at jeg ikke skulle ha fordommer, og at det sikkert var tilfeldig. Utrolig synd hvis det er sånn. :tristbla:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest FlinkPike
Haha :gjeiper:

Ja, skinnet (eller antrekket i dette tilfellet) kan bedra!!

Mange av de kvinnene som dekker seg til kan være like skittne og ille som oss, eller andre folk, men hvem vet... kanskje hun hadde masse gøgg (khat?? haha) i halsen og at det måtte ut?

Tusen takk, der skrev du det jeg egentlig mente! At jeg føler at de ikke respekterer meg eller landet vårt eller hva. Fordi det skjedde (spyttingen) like etter eller samtidig som jeg gikk forbi og der hadde hun hatt god tid til å gjort det før eller etter at jeg gikk forbi. Jeg ble direkte kvalm og paff! Føler det som om at de demonstrer hvor horete oss norske jenter er. For jeg gikk ikke i burka eller dekket meg til på håret eller noe annet som er en "selvfølge" for den damen. Jeg gikk i trange jeans, høyhælte pumps, tight topp og skinnjakke. Ikke noe ille, men kanskje i hennes øyne. Kanskje ble hun så kvalm av å se meg og klesstilen min at hun måtte spytte! Virker som at hun demonstrerte det sånn iallfall. Og isåfall det er sånn så får jeg nesten lyst til å vise henne verden hvordan den virkelig er her i norge, og ikke det lille hun ser fra kjøkkenvinduet og busskuret... Herregud. Nå skal ikke jeg ta regla om at de sitter der og ser på parabol-tv og snylter på staten. Har selv hatt muslimsk mann (aldri mer!) og har sett dette fra alle sider, derfor jeg vet litt hvordan de tenker om oss horete norske dumme jenter. For det er det de tenker om oss, alle sammen. Om vi da ikke kler oss i løse vide klær, uten sminke og skjuler håret vårt. Hadde jeg gått kledd slik, hadde hun sikkert ikke spytta. Skal se litt nøyere på dette neste gang jeg går forbi ei somalisk dame som kler seg slik. Kanskje prøve å få øyekontakt og se hva slags blikk jeg får... Nytter iallefall ikke å nikke og smile. Har prøvd på det også. Syns de sprer negativitet rundt seg, bare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes du legger alt for mye i spyttingen. Det vil være like lett for en somalisk kvinne å oppfatte en ungdom som spytter som enten a) rettet mot henne som innvandrerkvinne som fornærmende eller b) at "alle" nordmenn spytter.

Har du tenkt tanken at det kanskje var tilfeldig? Neste gang jeg treffer en nordman som ikke smiler til meg, så skal jeg også si at "de" (som i "nordmenn") bare sprer negativitet rundt seg.

Jeg kan ta et konkret eksempel: Vi har en bussjåfører som ikke er norske. Jeg satt på bussen en dag da en tom brusflaske lå og surret og bråkte i midtgangen, noen som hadde kastet den fra seg der i stedet for å ta den med seg eller kaste den i bosset. Han stoppet bussen, gikk bak for å plukke den opp og mumlet: "Typisk nordmenn, bare kaster fra seg flasken.."

Jeg smilte godt der jeg satt - endelig kan kanskje vi få oppleve hvordan det føles å bli møtt med fordommer om at "de" eller "vi" er sånn og slik fordi noen gjør negative ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Tusen takk, der skrev du det jeg egentlig mente! At jeg føler at de ikke respekterer meg eller landet vårt eller hva. Fordi det skjedde (spyttingen) like etter eller samtidig som jeg gikk forbi og der hadde hun hatt god tid til å gjort det før eller etter at jeg gikk forbi. Jeg ble direkte kvalm og paff! Føler det som om at de demonstrer hvor horete oss norske jenter er. For jeg gikk ikke i burka eller dekket meg til på håret eller noe annet som er en "selvfølge" for den damen. Jeg gikk i trange jeans, høyhælte pumps, tight topp og skinnjakke. Ikke noe ille, men kanskje i hennes øyne. Kanskje ble hun så kvalm av å se meg og klesstilen min at hun måtte spytte! Virker som at hun demonstrerte det sånn iallfall. Og isåfall det er sånn så får jeg nesten lyst til å vise henne verden hvordan den virkelig er her i norge, og ikke det lille hun ser fra kjøkkenvinduet og busskuret... Herregud. Nå skal ikke jeg ta regla om at de sitter der og ser på parabol-tv og snylter på staten. Har selv hatt muslimsk mann (aldri mer!) og har sett dette fra alle sider, derfor jeg vet litt hvordan de tenker om oss horete norske dumme jenter. For det er det de tenker om oss, alle sammen. Om vi da ikke kler oss i løse vide klær, uten sminke og skjuler håret vårt. Hadde jeg gått kledd slik, hadde hun sikkert ikke spytta. Skal se litt nøyere på dette neste gang jeg går forbi ei somalisk dame som kler seg slik. Kanskje prøve å få øyekontakt og se hva slags blikk jeg får... Nytter iallefall ikke å nikke og smile. Har prøvd på det også. Syns de sprer negativitet rundt seg, bare.

jeg har også merket at mange av de somalske burka damene ikke smiler tilbake når du smiler til dem, men så finnes det jo marokanere, har sett 2,3 etnisk norske jenter som også går med det. så lenge på dem fordi jeg syntes det var litt rart å se etnisk norske jenter med blå øyne i lang burka, men de var kjempe pene. og de virker mye hyggeligere.

også syns jeg litt synd på de somalske jentene (med burka eller uten) som ikke respekterer andre menneskers klestil. for meg kan en godt gå i truse og bh. (så tre jenter gå med det i byen i dag) det overasket meg ikke. heldigvis er jeg ikke den typen som dømmer folk så lett. og det å dømme folk etter klestil- har ikke ord for det altså...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Idag da jeg gikk forbi et busskur, satt ei somalisk dame i burka i busskuret og venta på bussen. Da jeg skulle til å gå forbi, gikk hun ut av busskuret og harka litt og spytta DEN spyttklysa flere meter langt! Nei, dette er ikke noen tulletråd, jeg må bare fortelle dette. Og jeg ble sjokkert! Jeg tror jeg tilmed stoppa opp og bare så rart på henne før jeg gikk videre og håpte spyttklysa ikke traff meg noen steder. Jeg ble helt kvalm og det vistes sikker tykt utenpå meg. Æsj! Så de eier ikke folkeskikk likevel da. Man gjør bare ikke sånt midt på gata foran folk. Jeg blir aldri klok på disse damene, selv om jeg prøver og prøver å være så tolerant som mulig. Men nei, når de ikke engang vet at man ikke skal spytte slik blant folk så...

Jeg tror ikke du prøver så veldig hardt...

For det første: Du har sett EN kvinne spytte, ergo gjør alle det? Veldig lite logisk!

For det andre: Norsk folkeskikk er ikke en universal greie. I Norge kaster folk tyggisen rett på gata, i andre land kan man bli arrestert for det. I Norge er det helt ok å kysse i full offentlighet, i andre land er det grunnlag for arrestasjon. Har du - som prøver å være så tolerant som mulg - tenkt på at det kanskje kan være en helt normal og vanlig ting å gjøre i denne kvinnens hjemland? (Jeg sier ikke at det er det, men bare ber deg tenke deg litt om)

For det tredje: Dersom du blir både SJOKKERT og KVALM av å se en dame spytte, så får du en utfordring med å leve i en by. Du kan nemlig risikere å se mange kvalmende og sjokkerende ting iløpet av en dag, dersom du bare ser godt nok etter og har nok misnøye inni deg til å se det som en skrekkelig handling istedet for å akseptere at folk er forskjellige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest FlinkPike

Det er ikke første og eneste gangen jeg har sett det. Og generelt er somaliske damer slik og ser bare stygt på meg. Å spytte rett foran folk når de går forbi er uhøflig uansett om man bor i by eller på landet eller uansett hvor i verden man bor. Du regler opp andre ting man kan bli arrestert for i andre land, men man kan også få bot for å spytte på gata i diverse land. Jeg bor i by og må si at det er likevel sjeldent jeg ser folk gjøre slike ting. Og de som gjør slikt er oftest narkomane eller lignende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest StoreSky

Jeg bor i oslo, jobber i/nær grønland, gamlebyen.

Jeg har bare opplevd nordmenn (såkalte etniske nordmenn) som spytter og harker på gata. Gamle DAMER er skikklig ille til å snyte seg godt og lenge og høyt på bussen. Gamle damer EIER ikke respekt azz!

Pappa gjør det!! arrghhh! er bare så utrolig kvalmt.

Hmm...han er nordlending. Kanksje han ikke har repspekt for meg?? Jeg er jo jente og alt.... :klø:

eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...