Gjest Kosen Skrevet 12. juni 2008 #1 Skrevet 12. juni 2008 Hei. Søker til de vise menn og damer på KG. Mitt problem er at min man (som er perfekt på alle måter) utenom en:) roter så mye. Vi por i en leilighet med åpen kjøkkenløsning mot stuen, dette krever at ting er litt ryddig, sånn hele tiden. Jeg er ikke over ryddig av meg selv, men synes at aviser og klær utover stuegulvet eller brukte klær på spisebordet er unødvendig og rotete. Min mann har som vane og bytte klær etter at han kommer hjem fra jobb. Bare for å ha noe å gå i inne. De klærene han tar av seg legger han som regel oppå spisebordet for de er greie å ha i nærheten hvis han skal ut lit seinere på dagen. Kan jo skjønne det poenget, men fatter ikke hvorfor han ikke kan legge klærne på sengen i stedet. Det er bare rett borti gangen. Vi har el lite bad. Og det klarer jeg ikke holde presentsabelt på noe vis:) Han leser avisen og drikker kaffe på do den er grei får han fint lov til . Men i løpet av en dag fyller han opp kanten på veggen med kaffekopper og avisene som jeg altid legger i en liten bunke på hyllen ligger slengt utover gulvet. Vi har to skitentøyskorger på badet. Men han legger alike vel alle sine truser og sokker midt på gulvet. Så badet er som regel fult av aviser, skitentøy og brukte kaffekopper. Det tar jo så liten tid for han og bare legge ting litt mer på plass. Han er rotete av seg, det kommer han nok altid til å være. Og hvis jeg er vekk to dager så må jeg belage meg på å måtte ta huset selvom jeg tok det før jeg dro. Men synes det er så unødvendig å måtte bruke vær dag på å plukke opp etter han. Jeg har snakket med han om det og han skjønner det. Jeg klager ikke på han, men tar det opp på en litt humoristisk måte, men forklarer han at det går jo an å legge ting på plass. Må jeg bli megge for å få han til å forstå at jeg begynner å bli lei??? Han gjør ikke mye husarbeid, så han er ikke øverleset av det. Han støvsuger littt og setter inn i vaskemaskinen innimellom. Noen råd til min snille men rotete mann:)
Gjest Gjest Skrevet 12. juni 2008 #2 Skrevet 12. juni 2008 Hei. Søker til de vise menn og damer på KG. Mitt problem er at min man (som er perfekt på alle måter) utenom en:) roter så mye. Vi por i en leilighet med åpen kjøkkenløsning mot stuen, dette krever at ting er litt ryddig, sånn hele tiden. Jeg er ikke over ryddig av meg selv, men synes at aviser og klær utover stuegulvet eller brukte klær på spisebordet er unødvendig og rotete. Min mann har som vane og bytte klær etter at han kommer hjem fra jobb. Bare for å ha noe å gå i inne. De klærene han tar av seg legger han som regel oppå spisebordet for de er greie å ha i nærheten hvis han skal ut lit seinere på dagen. Kan jo skjønne det poenget, men fatter ikke hvorfor han ikke kan legge klærne på sengen i stedet. Det er bare rett borti gangen. Vi har el lite bad. Og det klarer jeg ikke holde presentsabelt på noe vis:) Han leser avisen og drikker kaffe på do den er grei får han fint lov til . Men i løpet av en dag fyller han opp kanten på veggen med kaffekopper og avisene som jeg altid legger i en liten bunke på hyllen ligger slengt utover gulvet. Vi har to skitentøyskorger på badet. Men han legger alike vel alle sine truser og sokker midt på gulvet. Så badet er som regel fult av aviser, skitentøy og brukte kaffekopper. Det tar jo så liten tid for han og bare legge ting litt mer på plass. Han er rotete av seg, det kommer han nok altid til å være. Og hvis jeg er vekk to dager så må jeg belage meg på å måtte ta huset selvom jeg tok det før jeg dro. Men synes det er så unødvendig å måtte bruke vær dag på å plukke opp etter han. Jeg har snakket med han om det og han skjønner det. Jeg klager ikke på han, men tar det opp på en litt humoristisk måte, men forklarer han at det går jo an å legge ting på plass. Må jeg bli megge for å få han til å forstå at jeg begynner å bli lei??? Han gjør ikke mye husarbeid, så han er ikke øverleset av det. Han støvsuger littt og setter inn i vaskemaskinen innimellom. Noen råd til min snille men rotete mann:) Fullt av kaffekrus på do? jaja fok er jo litt artige da... Men jeg synes du skal prøve å formidle at det faktisk irriterer deg, ikke gjem det helt inn i humor. Jeg er også litt rotete av meg, men med klare grenser fra en man er glad i, så skjerper man seg og holder det i hvertfall noenlunde ryddig.
Gjest ts Skrevet 12. juni 2008 #3 Skrevet 12. juni 2008 Fullt av kaffekrus på do? jaja fok er jo litt artige da... Men jeg synes du skal prøve å formidle at det faktisk irriterer deg, ikke gjem det helt inn i humor. Jeg er også litt rotete av meg, men med klare grenser fra en man er glad i, så skjerper man seg og holder det i hvertfall noenlunde ryddig. Ja han har sine søte nykker. Men nå venter vi baby (lykkeligt sukk fra ts) og jeg kan se for meg gulvene når jeg er rund som en elefant og ikke kan bøye meg ned for å rydde etter han utene en heisekran:) Har jo selvsagt sagt til han at jeg ikke vil at han skal rote sånn. Og gidd han beskjed om at disse tingene kan du legge her også vidre. Men jeg har ikke blit sur på han. Litt frustrert hfar jeg vel vært lyver vis jeg ikke sier det. Men neste steg er å bli sur over det hele. Men er redd for at det bare skaper ekstra stress:)
Mrs. K Skrevet 12. juni 2008 #4 Skrevet 12. juni 2008 Akkurat det med sokker og truser fikk jeg en slutt på hos min eks-mann. Jeg samlet sammen og la på hodeputa hans. Han syntes at det var så udelikat at han deretter la i kurven i stedet for å legge det rett ved siden av Vask først klærne hans når de ligger i skittentøyskurven. Ikke legg på plass etter ham. Samle sammen rotet hans og legg det der han holder på med sitt og sannsynligvis ønsker å ha sitt eget system (datapult, snekkerbu, sportsveske, nattbord). Lykke til
Gjest ts Skrevet 12. juni 2008 #5 Skrevet 12. juni 2008 Akkurat det med sokker og truser fikk jeg en slutt på hos min eks-mann. Jeg samlet sammen og la på hodeputa hans. Han syntes at det var så udelikat at han deretter la i kurven i stedet for å legge det rett ved siden av Vask først klærne hans når de ligger i skittentøyskurven. Ikke legg på plass etter ham. Samle sammen rotet hans og legg det der han holder på med sitt og sannsynligvis ønsker å ha sitt eget system (datapult, snekkerbu, sportsveske, nattbord). Lykke til Det med klær på hodeputa høres bra ut. Litt problem med å legge alt rotet hans det han holder til. Har en liten leilighet så han holder til der jeg holder til:) Har faktisk en gang prøvd å la være å rydde opp etter han. Uten å si det til han, for å se hvor lenge han holdt ut før han begynnte å kalge over rotet. Jeg knakk før han. Fikk helt hetta når det ringte på døren og huset sto på hodet.
Mrs. K Skrevet 12. juni 2008 #6 Skrevet 12. juni 2008 Da kan du jo bruke sengen hans som lagerplass Ellers kan dere kanskje innføre 5-10 min. rydding i lag hver dag. Da blir det et koselig innslag i hverdagen og kanskje han faktisk kommer til å se hvor mye unødvendig rot han produserer.
Gjest ts Skrevet 12. juni 2008 #7 Skrevet 12. juni 2008 Da kan du jo bruke sengen hans som lagerplass Ellers kan dere kanskje innføre 5-10 min. rydding i lag hver dag. Da blir det et koselig innslag i hverdagen og kanskje han faktisk kommer til å se hvor mye unødvendig rot han produserer. God ide. Tror jeg skal gjøre det. Samle sammen alle hans roteting og legge de i sengen hans. Mulig han bare vipper dynen over på gulvet og legger seg og sover, men værdt ett forsøk. Synes det hele er litt pinelig å ta opp med han. Han er voksen og burde fatte såpass at han ikke roter så mye. Men mulig det gjør ett intrykk
Gjest ts Skrevet 12. juni 2008 #8 Skrevet 12. juni 2008 Har vurdert å lage en liste over ting som må gjøres pr uke og så la det gå på rundgang. Men det virker så barnehage stadie??
MiniMjau Skrevet 12. juni 2008 #9 Skrevet 12. juni 2008 Kjenner meg litt igjen her, har også en samboer som er veldig flott, MEN han er sinnsykt rotete. Problemet er at han stort sett aldri rydder etter seg, og masse små-rot blir til slutt veldig mye rot. Det koster jo så lite å bare rydde etter seg der og da. F.x -aviser på do, som han aldri tar ut igjen, -skittentøy slenger han ved siden av kurven, som til slutt blir en haug av skitne og rene klær som han til slutt ikke greier og gjøre rede for, og hiver alt til vask... -Setter aldri inn ting i oppvaskmaskin... -Han trener 2-3 ganger i uka og flere "årganger" med treningstøy henger på badet "til tørk", men blir hengende i dagesvis og stinke.... -treningsbager i stua, opptil tre stk, gjerne med tilhørende treningssko liggende oppå -om jeg drar først av gårde på morgenen, så er det helt katastrofeområde når jeg kommer hjem på ettermiddagen(jeg kommer som regel hjem først). Som JEG må rydde i før jeg finner plass til å lage middag. Kanskje ikke store problemet med en avis på do og en brukt boxer på gulvet, men når det skjer hele tiden og hver dag blir det veldig slitsomt og ikke minst TRIST, siden jeg må "mase" om hver minste ting. Tror ikke han ser rotet selv? Men når jeg ber han om å gjøre noe, så gjør han det som regel(han tar sin sjau på kjøkkenet og vasker klær og hus osv). Men det er så kjedelig å måtte mase om den minste ting, og at han da i tillegg sier at jeg maser så fælt, og at han blir litt snurt og sur og det blir dårlig stemning når han må rydde (for da bestemmer jeg over han...på en måte). Løsningen min er IKKE å rydde opp etter han, og holde kjeft. Sånn vil jeg ikke ha det, og det blir det jo aldri noe bedre av. "Dere bør snakke om det" - Ja, vi har snakket om det flere ganger, og det er et tema veldig ofte. Men vi konstaterer bare at han er rotete og bør rydde mer etter seg, og at jeg har et annet ryddighetsbegrep enn han..... Det siste jeg vil være er ei masekjerring med støv på hjernen.... MEN det minste jeg kan forvente er vel at han rydder opp etter seg?!
Mrs. K Skrevet 12. juni 2008 #10 Skrevet 12. juni 2008 (endret) God ide. Tror jeg skal gjøre det. Samle sammen alle hans roteting og legge de i sengen hans. Mulig han bare vipper dynen over på gulvet og legger seg og sover, men værdt ett forsøk.Spørs hvor lenge han kan gjøre det da? På et eller annet tidspunkt vil han jo bli fri for rene klær og da må han vel ta hintet. Ikke morsomt å ligge opp på skitne kaffekopper heller. Edit: Glemte sitatet Endret 12. juni 2008 av Trille
Gjest ts Skrevet 12. juni 2008 #11 Skrevet 12. juni 2008 Kjenner meg litt igjen her, har også en samboer som er veldig flott, MEN han er sinnsykt rotete. Problemet er at han stort sett aldri rydder etter seg, og masse små-rot blir til slutt veldig mye rot. Det koster jo så lite å bare rydde etter seg der og da. F.x -aviser på do, som han aldri tar ut igjen, -skittentøy slenger han ved siden av kurven, som til slutt blir en haug av skitne og rene klær som han til slutt ikke greier og gjøre rede for, og hiver alt til vask... -Setter aldri inn ting i oppvaskmaskin... -Han trener 2-3 ganger i uka og flere "årganger" med treningstøy henger på badet "til tørk", men blir hengende i dagesvis og stinke.... -treningsbager i stua, opptil tre stk, gjerne med tilhørende treningssko liggende oppå -om jeg drar først av gårde på morgenen, så er det helt katastrofeområde når jeg kommer hjem på ettermiddagen(jeg kommer som regel hjem først). Som JEG må rydde i før jeg finner plass til å lage middag. Kanskje ikke store problemet med en avis på do og en brukt boxer på gulvet, men når det skjer hele tiden og hver dag blir det veldig slitsomt og ikke minst TRIST, siden jeg må "mase" om hver minste ting. Tror ikke han ser rotet selv? Men når jeg ber han om å gjøre noe, så gjør han det som regel(han tar sin sjau på kjøkkenet og vasker klær og hus osv). Men det er så kjedelig å måtte mase om den minste ting, og at han da i tillegg sier at jeg maser så fælt, og at han blir litt snurt og sur og det blir dårlig stemning når han må rydde (for da bestemmer jeg over han...på en måte). Løsningen min er IKKE å rydde opp etter han, og holde kjeft. Sånn vil jeg ikke ha det, og det blir det jo aldri noe bedre av. "Dere bør snakke om det" - Ja, vi har snakket om det flere ganger, og det er et tema veldig ofte. Men vi konstaterer bare at han er rotete og bør rydde mer etter seg, og at jeg har et annet ryddighetsbegrep enn han..... Det siste jeg vil være er ei masekjerring med støv på hjernen.... MEN det minste jeg kan forvente er vel at han rydder opp etter seg?! Er ikke sammen med samme man jeg og du?? Bortsjett fra at min trener ikke, han jakter og er mye i fjellet. Når han kommer hjem etter en overnattingstur, så pakker han ut av sekke (og den er stor, jeg får plass i den) og så legger han alle de tusen tingene, gassbrener, stekepanne, sokker, telt osv utover stua og der blir det må du tro. Når han er på tur så tar somregel jeg huset fra topp til tå. Så hvis jeg ikke er hjemme når han kommer så venter ett kaos. Alle ting utover gulet, mat har han somnregel laget alt påleget står på benken sammen med en brukt kaffefilter med grut i??? Elsker han over alt men blir frustrert ja.
Gjest Gjest Skrevet 12. juni 2008 #12 Skrevet 12. juni 2008 Føler også at det er lit flaut når det kommer besøk. Ikke altid jeg rekker å få det normalt ryddig før de kommer. Føler jo at det er meg (som er kvinnen) de ser på når huet er så uryddig??
Mrs. K Skrevet 12. juni 2008 #13 Skrevet 12. juni 2008 Kanskje ikke store problemet med en avis på do og en brukt boxer på gulvet, men når det skjer hele tiden og hver dag blir det veldig slitsomt og ikke minst TRIST, siden jeg må "mase" om hver minste ting. Tror ikke han ser rotet selv?Nei for rotet ligger ikke der det sjenerer ham. Det ligger det det sjenerer deg. Han vil først ta hintet den dagen det sjenerer ham. Legg det sure treningstøyet i baggene hans og sett det på sengen hans eller i skapet hans hvor det virkelig kan stå og lukte eller pakk det bort i en bod *slem i dag*
Gjest Gjest Skrevet 12. juni 2008 #14 Skrevet 12. juni 2008 Kanskje du kan få han til å gjøre mer husarbeid, slik at han skjønner hvor slitsomt det er med alt rotet hans over hele leiligheten. Den som roter får rydde opp igjen også! Syntes det hørtes ut som en god ide med liste over hvem son gjør hva jeg!
MiniMjau Skrevet 12. juni 2008 #15 Skrevet 12. juni 2008 (endret) Nei for rotet ligger ikke der det sjenerer ham. Det ligger det det sjenerer deg. Han vil først ta hintet den dagen det sjenerer ham. Legg det sure treningstøyet i baggene hans og sett det på sengen hans eller i skapet hans hvor det virkelig kan stå og lukte eller pakk det bort i en bod *slem i dag* Hm.... men om jeg FLYTTER på rotet hans, så er det JEG som roter, skjønner du. F.x om jeg tar alt treningstøy ut fra badet og legger på rommet ved skittentøyskurven, så er det JEG som har rota. hehe... Har vurdert å finne en stor pappeske og skrive "ROTE-ESKE" på, og slenge alt rot som ligger rundt omkring oppi der. ... Problemet er vel at han hadde synes det hadde vært helt greit...hehe.... Men jeg MÅ slutte å mase(i tradisjonel forstand), for han blir faktisk veldig lei seg og "livskvaliteten hans går ned" som han sier... det er jo trist... jeg må være SMART... hehe. Endret 12. juni 2008 av MiniMjau
Tusenfryd Skrevet 12. juni 2008 #16 Skrevet 12. juni 2008 Godt man ikke er alene. Hos oss lå mannens bursdagsgaver - åpnet men i papiret i tre måneder. De lå i en lenestol jeg aldri bruker og kom det besøk så slang jeg et teppe over. Men til slutt blir det for flaut - ikke bare for rotet, men fordi folk gir gaver av omtenksomhet også gidder man nesten ikke pakke det ut en gang... Vi har et felleskontor/arbeidsrom/lekerom hjemme. Han savner at vi sitter der begge to om kveldene - og da jeg sa at jeg ikke orket gå inn der en gang pga fulle søplekasser, tomme tekopper, epleskrotter og rot. Da ble han lei seg. Og vi forsøker å lære barnet vårt å både rydde og oppføre seg - så vi er skjønt enige om at vi må klare selv også.
Alvelin Skrevet 12. juni 2008 #17 Skrevet 12. juni 2008 Herregud så deilig å se at det ikke bare er hos oss... Vår løsning er blitt fordeling av oppgaver (slik at den som f.eks lager middag slipper å rydde inn i oppvaskmaskinen. Den som ikke klipper plen rydder inne, og så rydder vi huset i fellesskap hver onsdag ettermiddag/kveld) Men dessverre er det MANGE ting som ikke fallir inn under disse enighetene, så det blir mye rydding og vasking på meg likevel.. Vi har jo hevrt vårt syn på hva som er ryddig... jeg synes ikke det er ryddig hvis ikke benken er tom og vasket, men han mener at når han har satt inn tallerknene så er han ferdig.. Han mener det er ryddig på badet så lenge det ikke ligger noe på gulvet, men om det hanger klær til tørk og "oppbevaring" over skittentøysdunk, dusjforhengstang o.l. så teller ikke det for han. For meg så betyr et ryddig bad rene håndklær og tom skittentøysdunk... Men vi lever da med det, - og trøster oss når det blir for ille at det alltids er folk som er mye verre enn oss. :juhu:
Gjest ts Skrevet 12. juni 2008 #18 Skrevet 12. juni 2008 Herregud så deilig å se at det ikke bare er hos oss... Vår løsning er blitt fordeling av oppgaver (slik at den som f.eks lager middag slipper å rydde inn i oppvaskmaskinen. Den som ikke klipper plen rydder inne, og så rydder vi huset i fellesskap hver onsdag ettermiddag/kveld) Men dessverre er det MANGE ting som ikke fallir inn under disse enighetene, så det blir mye rydding og vasking på meg likevel.. Vi har jo hevrt vårt syn på hva som er ryddig... jeg synes ikke det er ryddig hvis ikke benken er tom og vasket, men han mener at når han har satt inn tallerknene så er han ferdig.. Han mener det er ryddig på badet så lenge det ikke ligger noe på gulvet, men om det hanger klær til tørk og "oppbevaring" over skittentøysdunk, dusjforhengstang o.l. så teller ikke det for han. For meg så betyr et ryddig bad rene håndklær og tom skittentøysdunk... Men vi lever da med det, - og trøster oss når det blir for ille at det alltids er folk som er mye verre enn oss. :juhu: nei er er tydelig ikke alene om dette problemet:) Tror jeg skal sette opp en liste over ting som må gjøres (selvom det er litt kipt)
Mrs. K Skrevet 12. juni 2008 #19 Skrevet 12. juni 2008 Flott med lister, men husk nå å møtes på midten. Det er ikke den som absolutt vil ha det mest rent og ryddig som har mest rett til å få sin vilje. Trivsel er noe man kan jobbe med begge veier.
Humleblomst Skrevet 12. juni 2008 #20 Skrevet 12. juni 2008 Hva med å innføre en slags "rydde mens man allikevel beveger seg" løsning? Vi har noe slikt her hjemme, her er det faktisk jeg som roter mest og rydder minst, mens sambo er "mannen med forklet" som gjerne kan slite seg ut på å rydde etter meg. Kanskje det er fordi jeg er kvinne at jeg ser problemet og tar det litt mer på alvor, og har dermed prøvd å finne en løsning som fungerer for meg også? (Nei, jeg tror ikke at de fleste menn er dumme og ubrukelige, men kanskje litt for mange menn er lært litt for mye opp til nettopp å "være mann"?) Men til saken. Når man allikevel er på beina, ser man seg raskt rundt og finner ut om det er noe som kan ryddes. Det er ikke meningen at alt skal tas på en gang, men de fleste mennesker reiser seg opp og går et annet sted mer enn en gang for dagen. Og dermed kan man ta litt av gangen, og ting blir ryddet litt etter litt. Når man går til et annet rom tar man med seg noe til dit man allikevel skal, men bare det man får med seg. Så fort man skal ta alt blir prosjektet for stort, og da gir man opp før man har begynt. Jeg bruker eksempler fra TS: Går mannen går fra stuen til soverommet tar han med seg klærne og legger dem på sengen, går han fra badet til kjøkkenet tar han med seg det han kan av kopper som står igjen der. Eller han samler sammen litt skittentøy fra gulvet og legger det i skittentøykurven eller samler avisene i en bunke for han går ut av badet. Så når han da allikevel er på beina ser han seg rundt og flytter på noe av det han ser. Det krever minimalt av tid og krefter, men resultatet blir merkbart etter kort tid. Det blir ikke helt shinet av denne måten å rydde på, men det blir ihvertfall sirkulasjon i rotet :gjeiper: Men det er viktig at du får mannen til å forstå at dette er viktig for deg. Hvis han ikke forstår det, vil han ikke ta det alvorlig heller. Og det er faktisk han selv som må "programmere seg" til å stoppe opp i et halvt sekund og se seg rundt etter noe å røske med seg eller flytte på før han forlater en del av huset. Dere oppnår ingenting hvis dere bare går fra at du går og irriterer deg, til at du både irriterer deg og kjefter/maser hver gang han forlater et rom og "glemte" å plukke noe med seg. Men det kan være det er lurt at dere blir enige om at du hjelper ham i prosessen med å bli vant til det, med å minne ham på det i begynnelsen. Men husk også at hvis han faktisk går aktivt inn for å rydde når han går, må du gi rom for at man har lov til å glemme, ikke sett i gang å mase om han glemmer en gang. Glemmer han derimot mange ganger på en dag, kan du kanskje ta det opp på en saklig måte
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå