Gå til innhold

Gave til friluftsgutten

Fremhevede innlegg

Gjest Friluftsjenta
Skrevet

Jeg klarer ikke helt å finne ut hva jeg skal gi i bursdagsgave til kjæresten. Han er glad i jakt, fiske og klatring. Prisklasse jeg vil holde meg innenfor er ca. 1000-1500.

Har tenkt litt på:

- ny fiskestang til elvefiske, evt. fluestang (Han har igrunnen endel utstyr her).

- kikkert til jakt og tur

- små lure tur ting som hodelykt, diamantstav osv.

- gps

- klatretau

Men klarer ikke å bestemme meg. Er det kjipt å bare få kikkert for eksempel? Gps hadde vært bra, men vet ikke helt om de som ligger i prisklassen 1000-1500 er noe særlig bra? Ellers tar jeg gjerne i mot tips til andre små lure tur ting...

Noen tanker? Hva ville du blitt glad for hvis du har disse interessene? Noe jeg ikke har tenkt på?

Har søkt litt på forumet, men fant ikke noen poster som kunne hjelpe noe særlig. Håper derfor på litt hjelp fra dere :)

Videoannonse
Annonse
Gjest Newton
Skrevet

Hva med en bok om fisking, eller en DVD med fisketips...

Gjest Friluftsjenta
Skrevet

Ja, takk for tips. Har tenkt litt på det. Men han liker bedre å gjøre det enn å lese om det... :)

Skrevet

Kikkert syens jeg hørtes ut som en kjmpeide! Har enda tilgode å møte en friluftsinteressert mann som ikke har eller ønsker seg det :) Alltid greit å ha med på tur, enten man bruker den til noe nyttig, som på jakt, eller bare ser på fugler eller noe anna spennende på avstand. Vet at kjæresten min ønsker det seg i hvert fall, så tror jeg vet hva det blir i bursdagsgave på han ;)

Gjest Friluftsjenta
Skrevet

Hehe. Ja, tenkte litt på kikkert. Var bare redd for at det skulle bli litt kjipere enn gps for eksempel. Ser bare at jeg får en mye bedre kikkert for den prisen enn gps. Kanskje jeg skal gå for det da. Vet bare at jeg ofte tenker mer praktisk enn han, så derfor jeg spør.

Gjest Lacuna
Skrevet

Jeg kjøpte kikkert til min forhenværende, og det ble tatt veldig godt imot. Bushnell har bra kikkerter til under 2000 kroner.

Gjest antigartner
Skrevet

En kikkert er en kjempeide, men prisen du vil legge det på, gjør at jeg vil fraråde deg å gå for denne gaven. Jeg ville ikke gitt bort en kikkert til 1000 - 1500 kroner. I det prisleiet får du ikke noe med høykvalitetsoptikk, i alle fall. (Farge- og lyssvak, fordreininger av synsfeltet i ytterkantene og mye annet dritt.) En anstendig kikkert, også av de små, koster fra ca 4-5000 kroner og oppover. Merker som Leica og Swarowski er anerkjente.

Gå heller for noe som har god kvalitet innenfor den prisklassen du kan tenke deg. Klatretau, karabinkroker og annet sikringsutstyr hørtes ikke dumt ut. Hodelykter og lommelykter er også nyttige ting.

Eller hva med en bra kniv?

Hvis han ikke har det fra før, kan det også være en ide å kikke på:

turbestikk

turservise

drikkeflaske

camel-back

vindtett lue

jakthansker

gore-tex-gamasjer

kokeapparat/gassbrenner/stormkjøkken

Lykke til!

Gjest Newton
Skrevet

Nåja, finnes helt greie gode kikkerter i den prisklassen, men hvis du er helt fantast så vil man kanskje ha kikkert til flerfoldige tusen.

Gjest Friluftsjenta
Skrevet

Takk anti gartner, men han har faktisk omtrent alle de andre tingene du nevner.. Klatreutstyr kommer jo ofte godt med. Tenkte det kunne være gøy nå som sommeren starter.

Jeg trodde også en kunne få en ok kikkert til den prisen, ifølge de jeg har sett på. Ser da etter en liten og lett tur kikkert som kan tas med på jakt. Vet det er noen helt sinnsykt bra kikkerter som kan måle distanse osv. Men det er strengt tatt ikke nødvendig.

Takk for tips om Bushnell, Lacuna. Tar gjerne i mot tips om andre merker også :)

Gjest antigartner
Skrevet (endret)
Hehe. Ja, tenkte litt på kikkert. Var bare redd for at det skulle bli litt kjipere enn gps for eksempel. Ser bare at jeg får en mye bedre kikkert for den prisen enn gps. Kanskje jeg skal gå for det da. Vet bare at jeg ofte tenker mer praktisk enn han, så derfor jeg spør.

Det er der du tar feil. En skikkelig kikkert er dyrere enn en skikkelig gps. Optikk er på mange måter mer krevende enn datateknikk. Jeg er verken fantast eller fanatiker, men har erfart at det er milevid forskjell på en god kikkert og en billigkikkert. Innen visse grenser kan en trygt si at en får det en betaler for.

PS: Hvis du har funnet en gps som funker til friluftsliv til 1000 - 1500 kr, si gjerne fra! Jeg finner bare bil-gps'er til den prisen.

Edit: vi skrev visst samtidig, Friluftsjenta.

Jeg snakker ikke om kikkerter med avstandsmåler. Da må en enda høyere i pris, selvom de har blitt billigere med tiden de også.

Vi blir neppe enig om hva som er ok med hensyn på optikk. Sørg bare for at du er sikker på at kjæresten din ikke har samme kvalitetskrav som meg til optikk før du bestemmer deg for å gi bort en billigkikkert til ham.

Endret av antigartner
Gjest Friluftsjenta
Skrevet

OK, greitt å vite. Men ser at innenfor kikkerter koster det fra 100- 70 000. Trodde ikke det kunne være så værst for ca 1500. Men får gjerne finne noe annet da.

Fant noen Garmin og Magellan gps rundt den prisen ja, men de er nokså enkle uten fargeskjerm osv. Funker gjør de nok, men hvor lenge batteri holder osv varierer vel.

Garmin etrx til 928,-

eller gpsmap 60cx s ca 1600,-

Magellan Explorist 100 til 849,-

Se på kelkoo

Gjest Newton
Skrevet

Kikkerter kommer i alle prisklasser og selvfølgelig henger pris og kvalitet sammen. Viktigste rådet er som med alt annet: Kjøp en kikkert som dekker ditt behov! Sjekk ut kikkert.no, der er de hjelpsomme så spør om råd der du.

Når det gjelder GPS hadde jeg ikke kjøpt en uten fargeskjerm og mulighet for å legge inn digitale kart. Slike GPS-er koster vel fra min. 2500-3500 og oppover.

Gjest Friluftsjenta
Skrevet

Er det da, at jeg er ganske kresen på elektronikk. Så kommer nok ikke til å gjøre det nei newton ;) Men forstår at en kan bli kresen på optikk også.. Takk for tips, skal sjekke link!

Gjest antigartner
Skrevet

Enig ift gps!!

Jeg fant forresten en lenke til test av kikkerter. Den er riktignok etpar år gammel, men resultatene bygger med få unntak opp under det jeg tidligere har sagt. Her er testen.

Newton har rett i at en vurdere bruksområdet sitt før kjøp. Til jakt- og friluftsbruk ville jeg vektlagt både lystransmisjon, detaljgjengivelse, optikk og slitestyrke.

Gjest Friluftsjenta
Skrevet

Supert! Takk, akkurat det jeg trengte å lese om, hva alle betegnelsene egentlig betyr :) Ser at de som er testet har 8 gangers forstørrelse, som er maks hva en kan ha på jakt. Er jo noen som gjør det bra der, selv til litt billigere pris.

Gjest Gjest
Skrevet

Kjæresten min er kjempefan av Lars Monsen, så jeg har ofte kjøpt noe han har utgitt, pluss noe annet småtteri som det er praktisk å ha med seg på tur. Men nå er kjæresten min veldig glad i å få masse små gaver da, heller enn en stor.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...