Gå til innhold

Hvorfor sånn forskjell på konsistensen på samme osten?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg kjøper ofte cottage cheese, altså Tine sin, og det overrasker meg at konsistensen varierer slik fra en produksjon til en annen? Den ene gangen er den veldig fast og nesten tørr, mens en annen gang kan den være veldig myk og nærmest kremaktig? Hvorfor varierer det slik? Det er vel forhåndsprogrammerte maskiner som gjør jobben skulle jeg tro, og melken og innholdet er vel det samme? :klø:

En annen variant er Tine Mager Mysost (kan være dette også gjelder andre brunoster?). Noen ganger er den veeeeldig lys i fargen, og da ofte så myk i konsistensen at det kan minne om modelleire :ler: Andre ganger har det hendt den har vært veldig mørk i fargen, og dermed også svært tørr og nesten "kornete" i konsistensen. Por que? Anyone?

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Det kan vel avhenge av hvordan den er blitt behandlet etter at den er ferdig laget.

Har den stått kaldt/varmt, hvor lenge har den stått, har den stått tørt/fuktig, osv.

Skrevet

Melka varierer jo en del gjennom året etter hva kua har spist. Om vinteren lever den på kraftfôr og høy, mens den spiser gress og andre planter om sommeren. Derfor vil konsistensen og egenskapene til enkelte meieriprodukter variere litt med årstidene.

• 2 uker senere...
Skrevet

Det tilsettes syrekultur i Cottage Cheese, dvs bakterier som syrner melka og gir smak

og konsistens. Siden bakteriene er "levende vesner" blir de påvirket av tid/temperatur

og noe naturlige variasjoner i produktets kvalitet vil oppstå. Men et produkt som avviker veldig fra normalen skal jo ikke på markedet da....

Skrevet
Det tilsettes syrekultur i Cottage Cheese, dvs bakterier som syrner melka og gir smak

og konsistens. Siden bakteriene er "levende vesner" blir de påvirket av tid/temperatur

og noe naturlige variasjoner i produktets kvalitet vil oppstå. Men et produkt som avviker veldig fra normalen skal jo ikke på markedet da....

Takk for et greit og oppklarende svar, Kua :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...