Gjest Kermit Skrevet 12. juni 2008 #1 Skrevet 12. juni 2008 Er prisene lavere nå på sommeren, eller lønner det seg å vente til nærmere skolestart med å kjøpe bærbar pc?
Gjest En annen mann Skrevet 12. juni 2008 #2 Skrevet 12. juni 2008 Er prisene lavere nå på sommeren, eller lønner det seg å vente til nærmere skolestart med å kjøpe bærbar pc? Litt usikker på om prisene på bærbare pc'er svinger med årstidene, men jeg kan tenke meg at bærbare er noe lavere i pris når minneprisen også går ned, avhengig av hvor mye minne det er i den bæbare du ser for deg at du kjøper. Ellers skulle man jo tro at den "vanlige" pris-etterspørsel regelen også gjelder, noe som tilsier at prisen går noe opp da tilgangen går litt ned mot skolestart fordi mange finner ut at de skal kjøpe bærbar til poden.
Gjest Gjest Skrevet 12. juni 2008 #3 Skrevet 12. juni 2008 Det er et såpass stort utbud og evig forandring i markedet til bærbare maskiner at det alltid er mulig å gjøre gode kjøp. Se deg ut et segment av maskiner som passer dine behov og følg med i nettbutikkene. Det er et evig dilemma, at det alltid er bedre og billigere maskiner rundt hjørnet, men blir du godt nok kjent med markedet slipper du å betale mer enn nødvendig. Tilbud av sorten nå er den og den maskinen billig på Elkjøp vil jeg våge å si aldri er det beste kjøpet du kan gjøre, men det er vel det som eventuelt dukker opp rundt skolestart.
Gjest Gjest Skrevet 13. juni 2008 #4 Skrevet 13. juni 2008 Når lønner det seg å kjøpe bærbar pc? Aldri! Det er ingen produkter som har en så ekstremt rask verdiforringelse som datamaskiner. På den annen side: Når når taper man minst på å kjøpe bærbar pc? Hele tiden. Man kjøper pc når man tror man trenger det.
Gjest En annen mann Skrevet 13. juni 2008 #5 Skrevet 13. juni 2008 Når lønner det seg å kjøpe bærbar pc? Aldri! Det er ingen produkter som har en så ekstremt rask verdiforringelse som datamaskiner. På den annen side: Når når taper man minst på å kjøpe bærbar pc? Hele tiden. Man kjøper pc når man tror man trenger det. Sant nok. Men en bærbar pc er jo knapt nok et investeringsobjekt, annet enn en investering i fleksibilitet og mobilitet, og derfor muligens mer effektivitet i forhold til jobb. På den økonomiske side regner jeg datautstyr som en forbruksvare og avskriver de deretter.
Gjest Gjest_ramona_* Skrevet 13. juni 2008 #6 Skrevet 13. juni 2008 Alt er jo nærmest å regne som forbruksvarer idag. Men når selv en kaffekoker holder seg lenger mht funksjon og design enn enn bærbar pc gjør, så kan man si at bærbare pc'er ikke gjør underverker for økonomien Det er mange kaffekokere det kan være lønnsomt å kjøpe mht design og funksjon, du kan regne med at de holder stil og stand i noen år. Men en bærbar pc er utdatert etter 1-2 år. Konklusjonen? Kaffekokere og bærbare pc'er er begge forbruksvarer, men bærbare pc'er er forbruksvarer i ekstem forstand. Bokstavelig talt bruk og kast etter maks 2 år.
Cata Skrevet 13. juni 2008 #7 Skrevet 13. juni 2008 Men en bærbar pc er utdatert etter 1-2 år. Konklusjonen? Kaffekokere og bærbare pc'er er begge forbruksvarer, men bærbare pc'er er forbruksvarer i ekstem forstand. Bokstavelig talt bruk og kast etter maks 2 år. Ikke så bokstavelig da, hvis man oppgraderer litt. Min IBM T40 som brukes på jobb holder stand ennå og jeg har hatt den i 5-6 år. Den fikk riktignok litt ekstra RAM for et par år siden. Levetiden kommer veldig an på hva maskinen skal brukes til.
Gjest Gjest Skrevet 13. juni 2008 #8 Skrevet 13. juni 2008 Bruk og kast er tøv. Nå sitter jeg på en 4 år gammel maskin som tuter og kjører. Aldri lagt til noe ekstra eller reparert. Den fungerer like godt til det jeg bruker den til (nett, office, film, tekniske beregninger) i dag som da den var ny.
Gjest Gjest Skrevet 14. juni 2008 #9 Skrevet 14. juni 2008 Hvis du ikke er avhengig av å være mobil, så lønner det seg heller å kjøpe en stasjonær pc.
Gjest Gjest Skrevet 15. juni 2008 #10 Skrevet 15. juni 2008 Pc lønner seg aldri! Kjøp deg heller en Mac, du. Der kan man snakke kvalitet!
Transmogrifier Skrevet 15. juni 2008 #11 Skrevet 15. juni 2008 Pc lønner seg aldri! Kjøp deg heller en Mac, du. Der kan man snakke kvalitet! Hva gjør jeg med alle .ogg musikkfilene mine på en Mac. Mac liker jo ikke åpne formater, Apple er et stort drittfirma. Men det er jo nok av idioter som digger Apple, så da må det jo være noe bra med dem.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå