Gå til innhold

Positiv trening av hund....

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Kan noen hjelpe meg men litt klargjøring?

Rose den oppførselen vi ønsker, overse uønsket, rydde vekk fristelser og legge til rette slik at riktig oppførsel blir det naturlige. Så langt er jeg med.

Men når hunden gjør noe uønsket som er selvforstrekende, hva gjør man da? Selvsagt skal man unngå slike situasjoner etter besteevne men noen ganger glemmer man seg. Si f.eks at hunden stjeler mat fra bordet.

Skal man forsatt overse og være flinkere i fremtiden for å unngå gjenntagelse?

Eller kan man fjerne hunden fra maten +/- si nei, uten å gjøre noe mer ut av det og fjerne fristelsen i fremtiden?

For meg blir det helt unaturlig å ikke si nei og fjerne hunden uten noen form for avstraffelse. Bare fjerne den og ferdig med det.

Har lest noen bøker om dette, men det virker ikke som om de enes. Tar gjerne i mot boktips på enda noen bøker :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Selvfølgelig skal du fjerne hunden ned fra bordet og ta fra den maten. Det er viktig å understreke at positiv trening/klikkertrening/shaping IKKE er fri barneoppdragelse.

Skrevet
Kan noen hjelpe meg men litt klargjøring?

Rose den oppførselen vi ønsker, overse uønsket, rydde vekk fristelser og legge til rette slik at riktig oppførsel blir det naturlige. Så langt er jeg med.

Men når hunden gjør noe uønsket som er selvforstrekende, hva gjør man da?

Da driver man brannslukking, dvs at man fjerner hunden fra situasjonen/tar vekk godene. Hunden lærer ingenting av dette, men den slutter med det selvforsterkende som ikke er lov.

Litt om brannslukking, klippet fra Canis.no

Men selv om vi mener det er mest effektivt å belønne når hunden gjør riktig, er det ikke dermed sagt at en klikkertrener aldri sier "nei!" eller setter grenser for hunden på andre måter hvis den gjør ugang. Når hunden din gjør noe galt, f.eks. stikker av, biter i gardinene eller er på vei opp på kjøkkenbenken skal du selvfølgelig ikke bare stå der som et brød og vente med å klikke til den hopper ned fra kjøkkenbenen igjen! Stopp den for Guds skyld med en gang! Dette har egentlig lite med "trening" å gjøre - det er håndtering av en akutt situasjon, eller "brannslukking" på godt norsk. Når brannen er slukket bør du imidlertid begynne å tenke på hvordan du skal lære hunden hva den skal gjøre i stedet for å bite i gardinene eller hoppe opp på bordet. Så slipper du å drive brannslukking resten av livet til hunden…

Så skill mellom trening og brannslukking - og pass på at du trener mye oftere enn du driver brannslukking! I planlagt innlæring og trening er det mest effektivt å belønne når hunden gjør riktig. Med positiv forsterkning går treningen mye raskere, du får en hund som liker å trene og man slipper alle ulempene som følger med kjefting, rykking i bånd og andre negative metoder.

Selvsagt skal man unngå slike situasjoner etter besteevne men noen ganger glemmer man seg. Si f.eks at hunden stjeler mat fra bordet.

Skal man forsatt overse og være flinkere i fremtiden for å unngå gjenntagelse?

Eller kan man fjerne hunden fra maten +/- si nei, uten å gjøre noe mer ut av det og fjerne fristelsen i fremtiden?

Man overser ikke en hund som klatrer på benken og spiser mat, hund som bjeffer osv, da går man inn i situasjonen og styrer den, fjerner hunden osv. I ettertid setter man seg ned å tenker gjennom situasjonen, og hva man skal gjøre i fremtiden for å unngå den

For meg blir det helt unaturlig å ikke si nei og fjerne hunden uten noen form for avstraffelse. Bare fjerne den og ferdig med det.

Lær inn nei som en kommando på å avbryte adferden og søke kontakt med deg, dermed blir "Nei" en kommando, ikke et 'kjefteord'(i mangel på andre ord).

Har lest noen bøker om dette, men det virker ikke som om de enes. Tar gjerne i mot boktips på enda noen bøker :)

"Klikkertrening for din hund " er vel den greieste å begynne med, hvis man vil trene med klikker og positiv forsterkning.

Skrevet

Tusen takk for hjelpen begge to!

Da er det bare å få samboer til å sette seg skikkelig inn i positiv hundeoppdragelse.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...