Prinsessepaien Skrevet 12. juni 2008 #1 Skrevet 12. juni 2008 I natt hadde jeg en ny grusom drøm... Jeg drømte at min søster og jeg skulle ut på en tur med en annen ukjent jente. Vi ble hentet av noen gutter som jeg heller ikke kjente igjen og skulle kjøres dit vi skulle. Søsteren min og jeg satt og skravlet og hadde det veldig hyggelig, men plutselig ser vi at bilen skjener ut mot autovernet, og i stedet for og bremse ned, kjører bilen bare fortere, og sikter seg inn på en spiss stein/autovern sak, litt usikker på hva vi egentlig siktet oss inn på, men det var noe som var skarpt og stort... Bilen kjørte rett inn i denne saken og bilen spjærer og denne store saken kjøres inn i i søsteren min og hun spjærer og dør... Jeg drømmer sånne ting hvertfall 1 gang i uka, og blir jo selvfølgelig ganske satt ut av det, og sover veldig dårlig etter en sånn drøm... Og jeg går rundt med en sorg følelse resten av dagen... Noen som kan noe om drømmetyding? Eller bare noen tips og råd om hva jeg kan gjøre så jeg slippe de grusomme drømmene mine?
Gjest Gjest Skrevet 12. juni 2008 #2 Skrevet 12. juni 2008 Må stille deg flere spørsmål her: 1. SER du søsteren din dø eller kommer det mer som en selvfølge siden du ser ulykken skje? 2. Siden vi ofte drømmer om ting som skjer rundt oss: Har det skjedd noen ulykker nær deg (enten der du bor, venner, familie, noe du har lest mye på osv)? Trenger ikke være kun bilulykker. 3. Hva slags forhold har du til de guttene i drømmen? Du sier at de er ukjente, men dere sitter i bil med dem, hva skjer der? 4. Er søsteren din eldre eller yngre? Det man er redd for når sånne drømmer oppstår, er at den skjer i virkeligheten. Det er det som gjør at du får en dårlig følelse resten av dagen. Men husk, det er mange teorier om drømmer. Noen vil si at det ikke betyr noe som helst, andre vil si at det kobles til aktuelle ting som påvirker hverdagen, enten bevisst eller ubevisst.
Gjest Gjest_Dreamer_* Skrevet 13. juni 2008 #3 Skrevet 13. juni 2008 Jeg kan ikke så mye om drømmetydning, men det som slår meg er at bilen kan symbolisere bevegelse. Det kan være at det er forandringer i livet ditt nå. Du og søsteren sitter inni bilen og har det fint sammen. Altså, du føler at du har det bra, sitter beskyttet osv. Men det skjer en ulykke. Dette kan være din redsel for at noe skal skje. En ukjent person av motsatt kjønn kan være symbol for ens egen underbevissthet. Er du kanskje redd for at du selv skal miste kontrollen for tiden? Det trenger ikke å ha noe med din søster å gjøre, men kan ha det. Håper at dette ikke gjorde det mer forvirrende for deg.
Gjest Gjest Skrevet 13. juni 2008 #4 Skrevet 13. juni 2008 Jeg kan ikke noe om drømmetydning, men jeg har vært en del plaget med mareritt. Det som kan hjelpe er å skrive ned drømmene. Da marerittene var på det verste hadde jeg en notatblokk på nattbordet. Forstår hva du mener med at slike drømmer ikke slipper taket når du våkner men gir en ekkel følelse lenge etterpå. Det er vel nettopp det som er et kjennetegn på at det er et mareritt - at du våkner av drømmen og har en ekkel følelse lenge etterpå, og at drømmen er veldig virkelig. Drømmer er ofte symbolske. Som andre her har nevnt. Det kan være ting du har opplevd som ligger fortrengt inni deg og kommer frem i drømmen. Eller det kan være ubevisste eller bevisste tanker eller følelser som kommer frem. Mine mareritt handler ofte om at jeg blir jaget eller om død og katastrofer. Jeg har opplevd traumer og det er sannsynligvis disse traumene som på ulike måter kommer frem i marerittene mine. Hvis du ikke får sove igjen etter du har skrevet ned drømmen, kan du prøve å visualisere. Lag et bilde inni hodet ditt hvor du føler deg trygg. Bruk dette bildet hver gang du føler at uroen tar deg etter marerittet. Det kan hjelpe noen ganger, men andre ganger må man bare ta tiden til hjelp. Ligge og vri seg til det er på tide å stå opp eller stå opp midt på natten, ta en kopp te, slå på tv og se på lett underholdning og sovne på sofaen foran tv - det føles tryggere. I de verste periodene klarer jeg ikke å ligge i senga - da sover jeg heller på sofaen hele natten. Hvis du plages av dette ofte og over lang tid kan det være lurt å få noen timer hos en psykolog.
Gjest Gjest_Wenche_* Skrevet 13. juni 2008 #5 Skrevet 13. juni 2008 En bil er gjerne deg selv. Hvem kjørte? En av de ukjente guttene, eller du selv eller den ukjente jenta? Hvis det er en av de ukjente guttene, kan det være noe i underbevisstheten din som du ser på som en maskulin egenskap som vil fram i bevisstheten. Du har det koselig med søsteren din, men så går bilen i grøfta - du føler kanskje at forholdet til søsteren din er i ferd med å gå i grøfta? Er du kanskje redd for at søsteren din skal bli borte for deg på en eller annen måte? I en drøm er det alltid deg som er alle personene, var det en som sa til meg, så det kan hende at det ikke handler om søsteren din i det hele tatt. Følelsene i drømmen er også viktig. Du blir helt sikkert redd da bilen (deg selv) går utfor veien. Kjenn på den redselen og lukk øynene. prøv å huske om du har følt den følelsen før og se for deg drømmen. Tenk at du vil vite mer om hva som ligger bak symbolene... Kanskje du bare rett og slett er redd for retningen livet ditt tar? Skal du flytte elelr noe sånt? Er du redd for å miste fotfeste i livet ditt og søsteren og familien din? Kanskje du skal reise bort og er redd for at du ikke skal få noen venner? Jeg tolker ikke drømmen din og sier at sånn og sånn er det, men jeg stiller spm for at du kan tenke på hva som kanskje kan være riktig i livet ditt...
Gjest Gjest_prinsessepaien_* Skrevet 14. juni 2008 #6 Skrevet 14. juni 2008 Takk for svar... Jeg har fått det hele litt på avstand, og sett gjennom utallige drømmetolkninger på nett og føler at jeg skjønner mer symbolikken i drømmen min... Det som plager meg mest er at jeg "så" søsteren min bli knust av den steinen som kom gjennom bilen, det er et bilde jeg kommer til og slite med og bli kvitt. I følge de fleste sidene jeg har lest om dette på så står en sånn type ulykke for redsel for og miste kontrollen på livet, store forandringer og frykt for det ukjente... Noe som stemmer relativt greit med meg... Jeg får vite på fredag om jeg kan fortsette og praktisere yrket mitt og om jeg må omskolere meg... Og da kommer frykten inn for det ukjente, null kontroll på livet og en stor forandring...
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå