Gå til innhold

Kompost for dummies

Anbefalte innlegg

Gjest *Mim*
Skrevet

Jeg har lyst til å ha kompost i hagen, både til mat- og hageavfall. Er det nødvendig å ha en dunk, eller kan det gå med en dynge?

Hva bør jeg tenke på?

Gjest Gjest
Skrevet

Skal du ha matavfall i den, så må den være tett. Ellers får du litt av et rotte- og musproblem.

Skrevet

Rent hageavfall kan du ha i en binge eller dunge.Men matavfall MÅ være lukket.

Når det gjelder kompost av hageavfall er det kanskje greit å plassere den litt usjenert. Selv om det ikke blir lukt av en slik kompost er det ikke kanskje ikke akkurat noen pryd for sitteplassen. Ellers er det bare å huske på å få litt luft inn( variert hageavfall og et lag med litt kvist og kvas innemellom), bare gress blir tungt, seigt og ekkelt.

Matavfall må som sagt i lukket beholder. Bruk litt strø for varmkompost. Kan være et problem at den stopper opp om vinteren, det har skjedd et par ganger her, men stort sett går den greit. Tømmer den på vårparten og starter den opp på ny. Bruker jodren fra både komposten og varmkopmosten som jordforbedring i bedene, ikke som plantejord alene.

Gjest *Mim*
Skrevet

Da er jeg litt klokere. :)

Kjøper dere kompostbeholderen, eller har dere laget den selv? Er det vanskelig å holde balansen mellom næringsstoffene nedi der?

Skrevet

Jeg har en Kompostbjørn (isolert binge) og den putrer og går hele vinteren igjennom.

Å holde balansen er ikke vanskelig. Er komposten for tørr vanner du den. Lukter den hiver du opp i litt mere flis. Blir den kald gir du den mat og rører litt oftere enn ellers.

Skrevet
Da er jeg litt klokere. :)

Kjøper dere kompostbeholderen, eller har dere laget den selv? Er det vanskelig å holde balansen mellom næringsstoffene nedi der?

Du tenker selvfølgelig på forholdet mellom carbon og nitrogen..?

Det funker som oftest fint, matavfall er som oftest mer nitrogenholdig enn hageavfall og hageavfall er mer karbonholdig.

I praksis bør det være 20-30 deler mer karbon enn nitrogen, dette er heldigvis enklere enn det høres ut for. Da det som oftest er mer hageavfall og strø i en kompost enn matavfall. Når det er for lite nitrogen vil ikke mikroorganismene formere seg særlig fort og nedbrytninga går seint, når det er for mye nitrogen, dannes det ammoniakk og andre illeluktende gasser fordi komposten ikke klarer å bruke alt nitrogenet til egen vekst.

Du må bare se og følge med på komposten og hvordan den utvikler seg for å justere dette.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...