sofiemyr Skrevet 8. september 2009 #281 Skrevet 8. september 2009 Etter det jeg vet, har Gjest rett her. Nettbruk er ikke videre akseptert, med mindre man holder seg til JV-vennlige steder, noe KG ikke akkurat kan sies å være. Slik jeg har skjønt det, har ikke-døpte vitner mye større frihet enn de som er fullt og helt viet til menigheten. Det er først når Vakttårnet har fått folk 100% innenfor (les: at de har blitt døpt), at de er forventet å skulle følge det strenge regimet du refererer til her, og at Vakttårnet viser sitt sanne ansikt. Advarselen din er allikevel fullt og helt på sin plass, i og med at hun tydeligvis har tenkt å la seg døpe, noe jeg personlig synes er dypt tragisk. Jeg håper virkelig med hele mitt hjerte at hun tar til vettet og kommer seg bort fra denne ondskapsfulle menigheten i tide! Kjære Ludovie, svar meg ærlig. Nå har du lest hva denne gjesten skriver og hva jeg skriver - jeg er en godkjent forkynner innen JV og er i så måte like innenfor "regelmessig". Hvem av oss finner du mest tilregnelig? Gjesten med de store bokstavene eller den universitetsutdannede lille tobarnsmoren sofiemyr? Det finnes mørke historier innenfor de fleste grupperinger, men være så snill å aksepter at det kan være unntaket ikke regelen Jeg har hatt perifer tilknytning til JV i over ti år før jeg begynte studier av Bibelen og for meg stemmer de skumle tingene du beskriver ikke i det hele tatt. Men for all del - vi er forskjellige
Gjest Ludovie Skrevet 8. september 2009 #282 Skrevet 8. september 2009 Kjære Ludovie, svar meg ærlig. Nå har du lest hva denne gjesten skriver og hva jeg skriver - jeg er en godkjent forkynner innen JV og er i så måte like innenfor "regelmessig". Hvem av oss finner du mest tilregnelig? Gjesten med de store bokstavene eller den universitetsutdannede lille tobarnsmoren sofiemyr? Det finnes mørke historier innenfor de fleste grupperinger, men være så snill å aksepter at det kan være unntaket ikke regelen Jeg har hatt perifer tilknytning til JV i over ti år før jeg begynte studier av Bibelen og for meg stemmer de skumle tingene du beskriver ikke i det hele tatt. Men for all del - vi er forskjellige Dette handler ikke om hvem som er mest tilregnelig. Det handler derimot om hva jeg vet om mennesker som har levd livet sitt innenfor JV, og hva de har måttet gå gjennom. Og ja, det finnes bankansatte som begår underslag, det finnes politimenn som skyter eks-kjærestene sine, og det finnes leger som gir ut resepter på narkotika til narkomane. Ikke noe av dette får meg til å tenke dårlig om disse yrkesgruppene. Det samme gjelder JV: Det at noen av dem begår feil, påvirker ikke mitt syn på organisasjonen som sådan. Det er helt andre grunner til at jeg er ikke bare skeptisk, men bent ut veldig negativ til denne organisasjonen. Jeg har sett på nært hold hva de er stand til å gjøre med medmennesker. Og dette handler ikke om enkeltmennesker og feil disse begår, men om hele organisasjonen som sådan.
Gjest Ludovie Skrevet 8. september 2009 #283 Skrevet 8. september 2009 Kjære Ludovie, svar meg ærlig. Nå har du lest hva denne gjesten skriver og hva jeg skriver - jeg er en godkjent forkynner innen JV og er i så måte like innenfor "regelmessig". Hvem av oss finner du mest tilregnelig? Gjesten med de store bokstavene eller den universitetsutdannede lille tobarnsmoren sofiemyr? Det finnes mørke historier innenfor de fleste grupperinger, men være så snill å aksepter at det kan være unntaket ikke regelen Jeg har hatt perifer tilknytning til JV i over ti år før jeg begynte studier av Bibelen og for meg stemmer de skumle tingene du beskriver ikke i det hele tatt. Men for all del - vi er forskjellige Dette handler ikke om hvem som er mest tilregnelig. Det handler derimot om hva jeg vet om mennesker som har levd livet sitt innenfor JV, og hva de har måttet gå gjennom. Og ja, det finnes bankansatte som begår underslag, det finnes politimenn som skyter eks-kjærestene sine, og det finnes leger som gir ut resepter på narkotika til narkomane. Ikke noe av dette får meg til å tenke dårlig om disse yrkesgruppene. Det samme gjelder JV: Det at noen av dem begår feil, påvirker ikke mitt syn på organisasjonen som sådan. Det er helt andre grunner til at jeg er ikke bare skeptisk, men bent ut veldig negativ til denne organisasjonen. Jeg har sett på nært hold hva de er stand til å gjøre med medmennesker. Og dette handler ikke om enkeltmennesker og feil disse begår, men om hele organisasjonen som sådan.
Gjest Gjest Skrevet 8. september 2009 #284 Skrevet 8. september 2009 Kjære Ludovie, svar meg ærlig. Nå har du lest hva denne gjesten skriver og hva jeg skriver - jeg er en godkjent forkynner innen JV og er i så måte like innenfor "regelmessig". Hvem av oss finner du mest tilregnelig? Gjesten med de store bokstavene eller den universitetsutdannede lille tobarnsmoren sofiemyr? Det finnes mørke historier innenfor de fleste grupperinger, men være så snill å aksepter at det kan være unntaket ikke regelen Jeg har hatt perifer tilknytning til JV i over ti år før jeg begynte studier av Bibelen og for meg stemmer de skumle tingene du beskriver ikke i det hele tatt. Men for all del - vi er forskjellige Godkjent av en eldste som IKKE vet hva du holder på med her.da hadde du blitt tatt av plakaten på flekken.Nå vet du dette,og når du likevel ikke endrer adferd er og blir du et falskt vitne som IKKE blir godkjent av Jehova."Lydighet er bedre enn fett av værer",sier Bibelen.M.a.o. er det viktigere at du er lydig enn at du ofrer på feltet.Hadde jeg vært medlem i VT hadde jeg aldri sluppet deg avsted sammen med vitnene.
Gjest Ludovie Skrevet 8. september 2009 #285 Skrevet 8. september 2009 Godkjent av en eldste som IKKE vet hva du holder på med her.da hadde du blitt tatt av plakaten på flekken.Nå vet du dette,og når du likevel ikke endrer adferd er og blir du et falskt vitne som IKKE blir godkjent av Jehova."Lydighet er bedre enn fett av værer",sier Bibelen.M.a.o. er det viktigere at du er lydig enn at du ofrer på feltet.Hadde jeg vært medlem i VT hadde jeg aldri sluppet deg avsted sammen med vitnene. Ut fra mitt kjennskap til VT, har nok Gjest rett her. Diskusjon på nettet, og da særlig med vantro (som meg) eller frafalne (som Gentle) blir nok ikke sett på med blide øyne blant de eldste.
Gjest Gjest Skrevet 8. september 2009 #286 Skrevet 8. september 2009 Men å svare på enkle spørsmål - det klarer du åpenbart ikke? Irriterer det deg å bli satt på plass av en kvinne kanskje? Kanskje det? Eller kanskje det bare var det faktum at du begikk en logisk feil, insinuere at ufeilbarlighet er en forutsetning for å kunne påpeke dine mangler.
Gjest Gjest Skrevet 8. september 2009 #287 Skrevet 8. september 2009 Kanskje det? Eller kanskje det bare var det faktum at du begikk en logisk feil, insinuere at ufeilbarlighet er en forutsetning for å kunne påpeke dine mangler. Hyggelig med en "gjeste"-kollega her.Men tirs kveld og lør/søn er hun nok på møtene deres og svarer nok ikke før senere.
Gjest Gentle Skrevet 8. september 2009 #288 Skrevet 8. september 2009 (endret) Visst har Jehovas vitner et kvinnesyn jeg i dag ikke kan støtte eller si noe bra om, men det er ikke slik denne karen framstiller det. Hadde han ikke snakket så mye om Jehova ville jeg tippet muslim. Rett skal være rett, du blir ikke nektet noe som helst hvis du skriver som sofiemyr gjør, men sterkt anbefalt å ikke gjøre det. Hun har ikke skrevet noe som helst galt ifølge troen. Selv om jeg er frafallen i ordets rette betydning (ifølge Vakttårnet, he he) er jeg fortsatt formelt Jehovas vitne. Dermed kan sofiemyr snakke så mye hun vil med meg. Vantro, tja. Jehovas vitner snakker mye med vantro når de forkynner. Det største problemet med slike sider som dette er vel at informerte mennesker kan virkelighetsorientere Jehovas vitner slik at de ikke lengre tror på læren. Uten unntak har jeg sterke sympatier for alle som skriver her. Fra mitt ståsted er det lett å se hvorfor de forskellige reagerer så forskellig, vi har alle forskjellige erfaringer. Utrolig nok: Jehovas vitner kan være det som gir sofiemyr det beste i livet, selv om jeg ikke greier å se det. Tanken gir ydmykhet og respekt for andres valg, men mener vi likevel har en plikt om å advare våre medmennesker som står overfor valg som kan få fatale konsekvenser. Endret 12. september 2009 av Bolledeig
Gjest Gjest Skrevet 8. september 2009 #289 Skrevet 8. september 2009 Selv om jeg er frafallen i ordets rette betydning (ifølge Vakttårnet, he he) er jeg fortsatt formelt Jehovas vitne. Dermed kan sofiemyr snakke så mye hun vil med meg. Wikipedia: "Feiging": En som ikke tør å stå for det han mener. Hva med å melde seg ut Gentle? Eller er det kanskje slik at du tror bittelitte grann likevel? Et bein i hver leir i tilfelle Harmageddon likevel skulle dukke opp..? Da kan jeg forsikre deg om at Skriftens ord om at BÅDE "de feige og de vantro skal i ildsjøen" fortsatt gjelder.Dessuten sier Jesus at "han skal spy de lunkne ut av sin munn".Lykke til i Harmageddon Gentle.Rett rundt hjørnet nå vet du (innerst inne).
Gjest Gjest Skrevet 8. september 2009 #290 Skrevet 8. september 2009 Rett skal være rett, du blir ikke nektet noe som helst hvis du skriver som sofiemyr gjør, men sterkt anbefalt å ikke gjøre det. Hun har ikke skrevet noe som helst galt ifølge troen. Her ser vi årsaken til Gentles frafall.Han er ikke opptatt med at sanne kristne "IKKE skal røre ved urent". Han er bare opptatt av om det "formelle" er i orden via de såkalte eldste.I stedet burde både han,og den andre frafalne her - Sofiemyr - være opptatte av å "vandre for Jehova,ikke for mennesker".Men Bibelen sier det så greit: "Forbannet er den som setter sin lit til mennesker".
Gjest Gjest Skrevet 9. september 2009 #291 Skrevet 9. september 2009 Det største problemet med slike sider som dette er vel at informerte mennesker kan virkelighetsorientere Jehovas vitner slik at de ikke lengre tror på læren. Er dette synsing fra din side, eller har du noe håndfast som belegger at mennesker faktisk forandrer seg pga noe de har lest online på et diskusjonsforum? Jeg ville tro at dersom du slutter å være vitne etter å ha lest kritikk, så skyldes det at du var åpen for at noe kunne være galt i utgangspunktet. Mennesker forandrer seg ikke av å tape i diskusjoner. Du driter ut mennesker ovenfor andre ved å slå dem i diskusjoner. Det er krig. Det gjest skriver Så du sitter på IP adresser som viser at det kun er en?
Gjest Gjest Skrevet 9. september 2009 #292 Skrevet 9. september 2009 Her ser vi årsaken til Gentles frafall.Han er ikke opptatt med at sanne kristne "IKKE skal røre ved urent". Han er bare opptatt av om det "formelle" er i orden via de såkalte eldste.I stedet burde både han,og den andre frafalne her - Sofiemyr - være opptatte av å "vandre for Jehova,ikke for mennesker".Men Bibelen sier det så greit: "Forbannet er den som setter sin lit til mennesker". Det der skjønte jeg ingenting av. Det er fullt av logiske feil i det du skriver. 1. Det går an å gjøre to ting samtidig (motsier flere av argumentene dine, som insinuerer motsetning) 2. Når du snakker om årsaken til frafallelse, så kommer du inn i høna-eller-egget problematikk. Dette hopper du bukk over.
Gjest Gjest Skrevet 9. september 2009 #293 Skrevet 9. september 2009 men mener vi likevel har en plikt om å advare våre medmennesker som står overfor valg som kan få fatale konsekvenser. Så du er dypt religiøs? Fortell meg hvilken naturlov som kan avledes, som viser at jeg har en plikt til å gjøre noe som helst. Et totalt idiotisk utsagn, og en rasjonalisering av dine egen dragning til slike tråder. Hobbypsykoterapeuten i meg sier at det kan skyldes et ønske om å gi mening til det du selv har hatt av erfaringer, selv om det ikke fins noe grunnlag for å hevde at det fins mening i verden.
Gjest Også vitne Skrevet 10. september 2009 #294 Skrevet 10. september 2009 Som et ekte vitne for Jehova vil jeg til alle her si at et slikt språk som Sofiemyr fører mot andre utenfor IKKE er akseptert av organisasjonen.I vår menighet ville hun ikke fått fortsette som udøpt forkynner med slike utspill.Dette har IKKE Jehova behag i.Hun bryter ALLE våre spilleregler. Vi beklager dersom noen tror at Sofiemyr er et ekte vitne.Hun går langt ut over folkeskikken hos oss.Trolig er hun bare en som utgir seg for å være vitne.Bare trist dette!
sofiemyr Skrevet 10. september 2009 #295 Skrevet 10. september 2009 Som et ekte vitne for Jehova vil jeg til alle her si at et slikt språk som Sofiemyr fører mot andre utenfor IKKE er akseptert av organisasjonen.I vår menighet ville hun ikke fått fortsette som udøpt forkynner med slike utspill.Dette har IKKE Jehova behag i.Hun bryter ALLE våre spilleregler. Og mens du triumferer med forskjellige falske aliaser å gjemme deg bak over at du med din ustanselige ufinhet klarte å bøye mitt teokratiske sinnelag kan du filosofere over at du ikke bidrar så veldig til å berge deg selv igjennom den store trengsel med det du demonstrerer på dette forumet Lykke til!
Gjest Gjest Skrevet 10. september 2009 #296 Skrevet 10. september 2009 Vi beklager dersom noen tror at Sofiemyr er et ekte vitne.Hun går langt ut over folkeskikken hos oss.Trolig er hun bare en som utgir seg for å være vitne.Bare trist dette! Ja nå innser hun kanskje hvilken skade hun påfører Jehovas navn.Dette er grunnen til at internettforkynnelse er frarådet.
Gjest Gjest Skrevet 10. september 2009 #297 Skrevet 10. september 2009 Og mens du triumferer med forskjellige falske aliaser å gjemme deg bak over at du med din ustanselige ufinhet klarte å bøye mitt teokratiske sinnelag kan du filosofere over at du ikke bidrar så veldig til å berge deg selv igjennom den store trengsel med det du demonstrerer på dette forumet Lykke til! "Du som dømmer andre- dømmer du deg selv?"
Gjest Gjest Skrevet 10. september 2009 #298 Skrevet 10. september 2009 Ut fra mitt kjennskap til VT, har nok Gjest rett her. Diskusjon på nettet, og da særlig med vantro (som meg) eller frafalne (som Gentle) blir nok ikke sett på med blide øyne blant de eldste. .............(no comments nescessary)
Gjest Ludovie Skrevet 10. september 2009 #299 Skrevet 10. september 2009 .............(no comments nescessary) Hva mener du her? At jeg bør skamme meg over å være en person som JV omtaler som vantro (noe jeg for øvrig er veldig komfortabel med), eller at vitner blir anbefalt å ikke diskutere med vantro på nettet? Hvis det er det sistnevnte, skjønner jeg hva du mener. Vakttårnet forsøker jo for enhver pris å holde medlemmene utestengt fra verden, da kunnskap, diskusjoner og refleksjon kan føre til at de forlater organisasjonen. Og jeg er faktisk litt overrasket over at sofiemyr er såpass aktiv her (men jeg setter veldig stor pris på det!), da sånt i følge min kjennskap til organisasjonen ikke blir sett på med blide øyne. Men igjen, jeg synes at det er kjempeflott at sofiemyr diskuterer og deltar i debatter ute i verden, for det er veldig verdifullt at man deltar, uansett hvilket livssyn, hvilken politisk retning, eller uansett hvilken livsanskuelse man har. Dess flere som ytrer seg, dess mer verdifull blir debatten, og dess mer lærer man!
Gjest Ludovie Skrevet 10. september 2009 #300 Skrevet 10. september 2009 (endret) Det jeg imidlertid mente, er at det innenfor JV er normalt å tenke at "enten er du 100% med oss, eller så er du 100% mot oss". Og det er akkurat når det gjelder denne tankegangen at du Gjest deler verdisyn, slik jeg ser det. For meg er dette en veldig merkelig måte å tenke på. Det er antakelig ingen av mine venner som deler mitt verdisyn 100%, men vi er da allikevel venner. Og det finnes dessuten sikkert mennesker som generelt er dypt uenige med meg, men som jeg allikevel deler enkelte synspunkter med. Sånn er jo verden. Og jeg har også gode venner som jeg er veldig uenig med i en del spørsmål, for ikke å snakke om familiemedlemmer med politiske syn jeg synes er forkastelige. Burde dette så få meg til å endre oppfatning om disse menneskene? NEI!!! er mitt rungende svar. Dette er personer jeg liker, som jeg er knyttet til, og som betyr mye for meg. Dessuten er det alltid interessant å høre andre perspektiver, oppfatninger og meninger i ulike spørsmål. Det er jo fordummende å bare være omgitt av folk som har samme oppfatning som en selv. Endret 15. september 2009 av Bolledeig
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå