Gå til innhold

Barnebidrag... igjen..

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Hei!

Har prøvd å søke på nettet her, men finner ingenting om beregning av barnebidrag iforhold til min inntekt. Jeg jobber som selger og har fastlønn. I tillegg har jeg en bonus avtale der jeg får inntekt ut ifra hvor mye jeg selger i måneden. Skal barnebidrag regnes ut ifra fastlønnen min, eller resultatlønnen min. Resultatlønnen min varierer veldig fra måned til måned.

På forhånd, takk for hjelpen.

Videoannonse
Annonse
Gjest Eurodice
Skrevet
Hei!

Har prøvd å søke på nettet her, men finner ingenting om beregning av barnebidrag iforhold til min inntekt. Jeg jobber som selger og har fastlønn. I tillegg har jeg en bonus avtale der jeg får inntekt ut ifra hvor mye jeg selger i måneden. Skal barnebidrag regnes ut ifra fastlønnen min, eller resultatlønnen min. Resultatlønnen min varierer veldig fra måned til måned.

Jeg synes du skal ta kontakt med trygdekontoret, jeg. Det er vel derfra barnebidrag blir administrert.

Gjest ii Far til 2
Skrevet
Hei!

Hvis det kan bevises at det er sansynlig at du får bonus hvert år, vil trygdekontoret kunne legge dette til grunn. Hvor mye av bonusen som legges til grunn vil være avhengig av tidligere utbetalinger (de 3 siste årene ??) og sannsynligheten for bonus de neste årene. Det blir mao en skjønnssak som kan være vanskelig mht grensesetting.

Gjest Gjest
Skrevet

Faren til barna mine leier ut leiligheter og har derfor en inntekt i tillegg til vanlig lønn. Men inntekten fra utleie er ikke lik hvert år, fordi noe går til oppussing og vedlikehold (han har ikke gjeld). Jeg tok opp dette med trygdekontoret. Det gjaldt 5 leiligheter og det burde bli endel inntekter, men trygdekontoret valgte å bare beregne bidraget utfra vanlig lønnsinntekt.

Gjest Frk Fryd
Skrevet
Faren til barna mine leier ut leiligheter og har derfor en inntekt i tillegg til vanlig lønn. Men inntekten fra utleie er ikke lik hvert år, fordi noe går til oppussing og vedlikehold (han har ikke gjeld). Jeg tok opp dette med trygdekontoret. Det gjaldt 5 leiligheter og det burde bli endel inntekter, men trygdekontoret valgte å bare beregne bidraget utfra vanlig lønnsinntekt.

Ja. For det holdt sikkert ikke for deg å få penger beregnet fra EN lønn som alle andre får- du skulle ha en bit av hele kaka du......

Og hadde han hatt tre inntekter skulle du sikkert hatt en bit av alle tre, tenker jeg.

For han har jo sikkert ikke noe liv utenom det barnet han har med deg!

Og skulle han ha flere barn har selvfølgelig de ikke de samme økonomiske rettighetene som ditt barn har- for det er jo klart at ditt er viktigst!

Gjest Gjest
Skrevet
Ja. For det holdt sikkert ikke for deg å få penger beregnet fra EN lønn som alle andre får- du skulle ha en bit av hele kaka du......

Og hadde han hatt tre inntekter skulle du sikkert hatt en bit av alle tre, tenker jeg.

Er det slik at hvis en bidragsyter har tre jobber så skal han bare betale bidrag beregnet utfra inntekten h*n har i den ene jobben?

Hvis jeg jobbet 50% stilling ved et sykehjem og 50% stilling ved et sykehus så skal trygdekontoret bare beregne barnebidraget utfra den ene inntekten?

Gjest Frk Fryd
Skrevet
Er det slik at hvis en bidragsyter har tre jobber så skal han bare betale bidrag beregnet utfra inntekten h*n har i den ene jobben?

Hvis jeg jobbet 50% stilling ved et sykehjem og 50% stilling ved et sykehus så skal trygdekontoret bare beregne barnebidraget utfra den ene inntekten?

Tror du skjønte godt at jeg mente om han har en tillegsinntekt i tillegg til 100% stilling!

Men for all del- gjør deg vanskelig.

Gjest Piper
Skrevet

For han har jo sikkert ikke noe liv utenom det barnet han har med deg!

Og skulle han ha flere barn har selvfølgelig de ikke de samme økonomiske rettighetene som ditt barn har- for det er jo klart at ditt er viktigst!

Uansett hva du måtte mene om dette, så blir bidraget beregnet ut av HELE inntekten hans. Om han ahr 5 jobber spiller ingen rolle, for det er inntekten fra alle jobbene som blir lagt til grunn.

Og det er ikke bidrag til henne, men til barnet. De må begge betale for barnet, og noe annet er ikke riktig.

Gjest Gjest_Frk. Fryd_*
Skrevet
Uansett hva du måtte mene om dette, så blir bidraget beregnet ut av HELE inntekten hans. Om han ahr 5 jobber spiller ingen rolle, for det er inntekten fra alle jobbene som blir lagt til grunn.

Og det er ikke bidrag til henne, men til barnet. De må begge betale for barnet, og noe annet er ikke riktig.

Betaler han ikke da?

Når har han betalt nok?

Hadde han hatt inntekt fra 17 nye leiligheter og hun kun fikk betalt fra de 5 hun beskriver hadde sikkert ikke det vært nok heller....nei, da skal det beregnes på nytt- tar jeg mye feil nå??

Lenge leve grådigheten!!

Gjest Gjest
Skrevet
Hadde han hatt inntekt fra 17 nye leiligheter og hun kun fikk betalt fra de 5 hun beskriver hadde sikkert ikke det vært nok heller....nei, da skal det beregnes på nytt- tar jeg mye feil nå??

Lenge leve grådigheten!!

Hvis en bidragsmottaker som jobbet 5 dager i måneden økte til 17 dager i måneden mener du da at bidragsyter er grådig hvis h*n ønsker å beregne bidraget på nytt?

Skrevet

Hva om moren jobber 50% stilling. Skal hennes andel da være som om hun arbeidet 100% ?

Og hva om hun er hjemmeværende med ny mann. Skal hun da tillegges en andel tilsvarende full stilling om hun kan fungere i full stilling ?(bare for å fyre oppunder debatten tenkte jeg ;) )

Slik det har vært tidligere har det bare vært hvor mye mannen kan tjene (f.eks. 50% stilling vers 100%) som har vært lagt til grunn. Det er ikke lenge siden det var store oppslag om en mann som hadde gått ned i 50% stilling og benyttet denne tiden sammen med barna når han hadde dem hos seg. Han ble imidlertid pålagt å betale bidrag som om han var i full stilling FORDI HAN HADDE POTENSIALE TIL HØYERE BIDRAG. Etter flere år i rettsystemet fikk han imidlertid medhold

Hvorfor har ikke samme praksis vært brukt der mødre har vært hjemmeværende ?

Gjest Gjest
Skrevet
Hva om moren jobber 50% stilling. Skal hennes andel da være som om hun arbeidet 100% ?

Og hva om hun er hjemmeværende med ny mann. Skal hun da tillegges en andel tilsvarende full stilling om hun kan fungere i full stilling ?(bare for å fyre oppunder debatten tenkte jeg ;) )

Slik det har vært tidligere har det bare vært hvor mye mannen kan tjene (f.eks. 50% stilling vers 100%) som har vært lagt til grunn. Det er ikke lenge siden det var store oppslag om en mann som hadde gått ned i 50% stilling og benyttet denne tiden sammen med barna når han hadde dem hos seg. Han ble imidlertid pålagt å betale bidrag som om han var i full stilling FORDI HAN HADDE POTENSIALE TIL HØYERE BIDRAG. Etter flere år i rettsystemet fikk han imidlertid medhold

Hvorfor har ikke samme praksis vært brukt der mødre har vært hjemmeværende ?

De samme reglene gjelder for midragsmottakere (med barn over 3 år dersom de ikke har legeerklæring på at de ikke kan jobbe mer enn 50%.) Min eksmann krevd gjennom trygdekontoret at jeg skulle jobbe mer enn 50%, men legen min mente at jeg ikke hadde helse til det. Jeg har den daglige omsorgen for 3 barn, yngste var 3 år den gangen. Hvis jeg ikke hadde fått legeerklæringen ville bidraget blitt regnet ut fra at jeg jobbet mer enn 50% stilling.

Skrevet

Det var da svært da Frk. Fryd! Er vel ikke noe å hisse seg sånn oppover?

Til ts:

Det regnes ut fra fastlønnen din så vidt jeg vet. Men skal du vite det eksagt må du kontakte trygdekontoret..

Gjest Gjest_Hmm_*
Skrevet

All inntekt skal legges til grunn, er inntekten variabel så tas et gjennomsnitt - ihvertfall har jeg forstått det slik. Min manns x klagde på bidraget som var satt av 3 siste månedslønner, fordi hun visste han jobbet endel overtid - og fikk medhold - han hadde jobbet på samme sted i mange år noe som var lagt til grunn for å tro at lønnen ville holde seg på ca det samme - dermed tok de gjennomsnitt av siste 3 år.

Gjest Piper
Skrevet
Betaler han ikke da?

Når har han betalt nok?

Lenge leve grådigheten!!

Du må sette deg litt bedre inn i bidragsreglene, for du har INGEN ide i hva du snakker om. Selv om han har millioner i inntekt, betaler han ikke titusener i bidrag. Det er en maksgrense på slikt i dag, og derfor kunne det vært fint at du satte deg inn i de reglene før du kommer med så mye sprøyt som det du gjør.

Blir litt sånn "bla bla ukeblad" i mine ører, veldig useriøst. Men det er sikkert det som er meningen også, å provosere.

Men skal svare deg en gang til, siden du tydeligvis ikke klarte å lese innlegget mitt skikkelig. Man må betale bidrag av HELE inntekten sin, enten man har inntekter fra 22 leiligheter eller fra en. Sånn er reglene og bidragsmottaker følger bare reglene.

Gjest Gjest
Skrevet
Men skal svare deg en gang til, siden du tydeligvis ikke klarte å lese innlegget mitt skikkelig. Man må betale bidrag av HELE inntekten sin, enten man har inntekter fra 22 leiligheter eller fra en. Sånn er reglene og bidragsmottaker følger bare reglene.

Da er det bare å følge med da, ta frem lupen og kreve det en har krav på. Søk gjerne omregning fra tid til annen med informasjon som innkrevningssentralen bør vite.

Jeg får selv kr 640 i forskuddsbidrag og ser ikke helt at det spiller noen stor rolle om en bidragspliktig betaler 3000 eller 4000 kroner. Så lenge han oppgir at han jobber 100% og betaler bidrag av det så må han gjerne ha 130 luksusleiligheter som biinntekt. Koster det for mye å ha barn så tilby far mer samvær.

Gjest Gjest
Skrevet
Da er det bare å følge med da, ta frem lupen og kreve det en har krav på. Søk gjerne omregning fra tid til annen med informasjon som innkrevningssentralen bør vite.

Jeg får selv kr 640 i forskuddsbidrag og ser ikke helt at det spiller noen stor rolle om en bidragspliktig betaler 3000 eller 4000 kroner. Så lenge han oppgir at han jobber 100% og betaler bidrag av det så må han gjerne ha 130 luksusleiligheter som biinntekt. Koster det for mye å ha barn så tilby far mer samvær.

Og du klarte tydeligvis fortsatt ikke sette deg inn i reglene selv om flere har fortalt deg om dem flere ganger.

Mot de dumme kjemper man forgjeves!

Forslår at du ikke diskuterer bidrag frem til du kan reglene og kan uttale deg på et grunnlag utfra dem. Ikke komme med antagelser og fordommer.

• 1 måned senere...
Gjest Gjest_kia_*
Skrevet

Skjønner igrunn ikke at det ikke finns ett fast beløp man skal betale da. Koffer skal en som jobber en masse betale meir en de som har ett vanligt jobb?? Vist du har kjempet deg opp og tjener godt. Da skal du plutslig betale meir i bidrag?? Tenk da om man vill kjøpe en masse til sitt barn sjølv eller sette vekk desse penger til barnet og ikke legge det på bidrag til den andre foreldern??? Skjønner ikke dette asso...So det beste må var og få barn med en som er rik, si opp deg fra jobbet og få mye cash..Sikkert langsøkt av meg men i dette systemet virker det dessverre som den beste løsning

Skrevet
Skjønner igrunn ikke at det ikke finns ett fast beløp man skal betale da. Koffer skal en som jobber en masse betale meir en de som har ett vanligt jobb?? Vist du har kjempet deg opp og tjener godt. Da skal du plutslig betale meir i bidrag?? Tenk da om man vill kjøpe en masse til sitt barn sjølv eller sette vekk desse penger til barnet og ikke legge det på bidrag til den andre foreldern??? Skjønner ikke dette asso...So det beste må var og få barn med en som er rik, si opp deg fra jobbet og få mye cash..Sikkert langsøkt av meg men i dette systemet virker det dessverre som den beste løsning

Fordi barnet har to foreldre, og et barn som bor med begge foreldre vil ha et velferdsnivå som er høyere desto mer foreldrene tjener. Dette skal ikke være forskjellig for barn som kun bor med en foreldre. Og mtp å bare få barn med en rik mann - det er en maksgrense for barnebidrag. Ingenting å leve fett på for mor og barn dette heller.

Synes alenemødre får gjennomgå litt hardt her. Det er en situasjon jeg selv håper jeg aldri havner i, til tross for muligheten for å få flere tusen i bidrag i måneden.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...