Gjest Gjest_Aina_* Skrevet 11. juni 2008 #1 Skrevet 11. juni 2008 Jeg skal ha ny innebygningskomfyr og topp. Har fått med meg litt her inne at dere skryter veldig av induksjonstopp og stekeovn med profylakse (?) Samtidig så husker jeg at noen var litt irritert over å måtte trykke utallige ganger på toppen sin bryter for å få kokeplata på topp. Kan dere fortelle meg om hva dere irriterer dere over, hva dere ville ha hatt anderledes og hva som funger bra. Fortell gjerne om merke og typebetagnelse. Dette koster jo en god del tusenlapper så jeg ønsker å ha det mest funskjonelt. Ikke sånt man bytter ut etter tre år.
Gjest Gaby Skrevet 11. juni 2008 #2 Skrevet 11. juni 2008 Tror kanskje du mener pyrolyse! Det er ovn med selvrens, varmes opp til 500 grader og alt møkk brennes bort. Jeg har hvitevarer fra Siemens, har solgt Siemens og kommer alltid til å kjøpe Siemens i fremtiden. Det er gode hvitevarer med kul design, og utrolig få reklamasjoner. Vil du slippe å trykke tusen ganger på toppen, kjøper du en med touch-slider. Den har Siemens på mange forskjellige topper, alt etter hvilken str. du vil ha. Tror den vanligste på 60 cm heter EH77S501E, om jeg ikke husker feil. Induksjon eller ikke er omtrent ikke et spørsmål lenger i dag, med alle de fordelene det har. Barnevennlig, lett å holde rent, svært nøyaktig, og ikke minst veldig raskt. Ovner med pyrolyse er genialt, du slipper å vaske, og det fungerer faktisk utrolig bra. Den låser selvfølgelig døra når pyrolysen er på, og overflatetemperaturen på glasset er barnevennlig selv når det er 500 grader inni ovnen. Siemens har alle basisfunksjonene på alle ovnene sine, over/undervarme, grill og varmluft. Den som heter HB750540S er den som i mine øyne gir mest for pengene, der har du i tillegg en del snertne funksjoner, uten å gå over på de superavanserte ovnene med stekeautomatikk. Det er vel strengt tatt ikke så ofte man har bruk for det. Denne ovnen har pop-ut-brytere og er enkel å betjene. Må bare skryte av disse hvitevarene, hihi
Gjest Gjest_Aina_* Skrevet 12. juni 2008 #3 Skrevet 12. juni 2008 Ante at jeg brukte feil ord ja Takk for et godt og utfyllende svar. Siemens er faktisk mest aktuell og kjøkkenforhandleren selger disse. Skal sjekke opp de modellene du skrev om.
Gjest Gjest Skrevet 12. juni 2008 #4 Skrevet 12. juni 2008 Det eneste negative jeg har å si om induksjonstopp er om det er slike man må trykke opp og ned på. For på min mor sin tar det en evighet, særlig siden du må trykke hardt for at den skal reagere, og om du trykker for fort får den det ikke med seg. Men om man har slider så slipper man jo det problemet, og alt er fryd og gammen.
Gjest Gjest_Aina_* Skrevet 12. juni 2008 #5 Skrevet 12. juni 2008 --> Gaby Siden du har så mye peiling på hvitevarer fra Siemens så kanskje du kan hjelpe meg litt videre. Av stekeovn så nevnte du HB7505540S. Hvordan er denne mot HB780570S? Når det gjelder induksjonstoppen så nevner du EH77S501E. Ser på Siemen sine sider at den ble best i test på www. testfakta.se Hvordan er denne opp mot EH775501X? Ser ut til at alle hvitevarene blir fra Siemens. Noen kommentarer til integrert kombiskap K138VA50 og integrert oppvaskmaskin SL65M352EU? Grunnen til at jeg spør om akkurat de her hvitevarene er fordi kjøkkenleverandørern har en sommerkampanje og gir derfor 25% på veiledende pris. Alltid kjekt å spare penger, men ikke for enhver pris.
Gjest Gjest_Aina_* Skrevet 12. juni 2008 #6 Skrevet 12. juni 2008 En ting til Gaby. Oppvaskmaskinen jeg nevnte kontra SE60T393EU. Er det verdt prisforskjellen? Må bare innrømme at jeg liker litt fancy duppedingser og det her er første gangen i mitt lange liv at jeg kan velge nytt kjøkken og nye hvitevarer og ikke henge meg alt for mye opp i pris. (Deilig følelse forresten )
Gjest Gaby Skrevet 12. juni 2008 #7 Skrevet 12. juni 2008 Utrolig deilig følelse å ikke måtte tenke for mye på pris! Når det gjelder forskjellen på disse to ovnene, og du ikke trenger ta hensyn til prisen, ville jeg gått for den dyreste. Den er "flaggskipet" blandt ovnene til Siemens. Den har det som heter EPS PLUS stekeautomatikk, som vil si at du putter steken din inn i ovnen, velger hvilken type kjøtt det er, hvor tung den er, og når du vil den skal være ferdig. Så ordner ovnen resten. Kanskje ikke til hverdagsbruk, men absolutt en kul finesse. I tillegg, har denne ovnen holde-varm funksjon, serviseoppvarming, og intensiv undervarme. Det har ikke den andre ovnen jeg nevnte. Den har også bedre rensing av lufta som kommer ut av ovnen, slik at lukta reduseres. Koketopp, der sier du EH775501X, det skal nok være EH77S501X. Forskjellen på denne og den jeg nevnte med E på slutten, er kun at de har byttet bokstav på disse, det har noe med støpselet å gjøre. Så ingen forskjell på selve toppen! Kjøleskap KI38VA50, har det samme stående her og det er jeg kjempefornøyd med. Av Siemens sine er dette det jeg anbefaler dersom du skal ha kombiskap. Oppvaskmaskin, nei, den fancye er er ikke verdt det. Klart, det er en kanongod oppvaskmaskin, men det er også SL65M352EU. 9,5 av 10 tilfeller har jeg solgt den, og har aldri fått tilbakemelding om noen problemer. Jeg har den også her hjemme. Oppvaskmaskiner fungerer i praksis stort sett sånn at man åpner døra, putter inn det som skal vaskes, maskinen står på auto når du slår på, og der blir den stående. Jeg har aldri brukt et annet program enn auto på min, hehe. Det er 5 desibel forskjell på disse to, det er ikke allverden. Den dyreste har jo riktignok et veldig fancy lys inni, og for all del jeg skulle gjerne hatt den (elsker fancye dingser jeg og), men har man bruk for det er jo en annen ting. Tror nok vaaskeresultatet et svært likt, de har omtrent identisk innredning, og begge har aquastop. Siden oppvaskmaskinen du nevner med betegnelse SL, må jeg bare spørre om hvilken kjøkkenleverandør du har valgt? Det er ikke alle som bruker SL, det er nemlig den høye utgaven, og passer ikke i alle innredningene. Håper dette var til litt hjelp!
Gjest Gjest_Aina_* Skrevet 12. juni 2008 #8 Skrevet 12. juni 2008 Takk Gaby for god hjelp. Du er en knupp. Da er iallfall hvitevarer valgt. Går for den oppvaskmaskinen uten lys jeg. De ekstra kronene jeg sparer der kan jeg bruke til å invitere venner på god mat og drikke. Kjøkkenleverandøren er www.kvik.no Gikk først feil og havnet hos en kjøkkenleverandør av italiensk kjøkken. Mye dårligere service enn da jeg havnet hos kvik. Var ute der i løpet av 15 minutter. Selger hos kvik kom meg i møte på en måte slik at jeg stadig måtte stille nye spørsmål og problemstillinger og i løpet av en time så hadde vi vært innom ulike ting ved et kjøkken. I morgen skal jeg få det tegnet og jeg gleder meg. Har vært "heldig" og arvet noen kroner og de bruker jeg gjerne på kjøkkenet mitt.
Gjest Gjest_Aina_* Skrevet 12. juni 2008 #9 Skrevet 12. juni 2008 Koketopp, der sier du EH775501X, det skal nok være EH77S501X. Forskjellen på denne og den jeg nevnte med E på slutten, er kun at de har byttet bokstav på disse, det har noe med støpselet å gjøre. Så ingen forskjell på selve toppen! Bare en liten ting. (Jada, jeg maser litt, men jeg må bare ha ting avklart til i morgen). I brosjyren til kvik så står betegnelsen for koketoppen som EH775501EX. Sorry, jeg går i surr i sånne betegnelser og synes det er rimelig håpløst å vite hva som er hva når det bare er en bokstav eller tall som skiller.
Gjest Gaby Skrevet 12. juni 2008 #10 Skrevet 12. juni 2008 Tenkte meg at det var Kvik ja Det skal være en S istedet for 5, riktig navn er EH77S501X. Jeg har jobbet på Kvik, trenger du mere hjelp så må du bare sende meg en PM! (Fryktelig nysgjerrig nå, hehe) Et lite tips til, om du handler alle hvitevarer fra Siemens og da også skal ha ventilator fra Siemens, kan du forhandle litt pris på ventilatoren
Gjest Gjest_Aina_* Skrevet 13. juni 2008 #11 Skrevet 13. juni 2008 Takk for tipset om å prute på ventilator. Trenger det også. Hmm. Kanskje jeg skulle sende deg en pm. Er fast bruker her da fra evig tid. Iallfall minst 6 år siden.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå