Gå til innhold

Skal man bry seg om man ser tegn på at et menneske sliter psykisk

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jeg har altså observert et menneske som gir uttrykk for at det ikke har det bra.

Ikke fordi det forteller at det har problemer, men fordi det er uvanlig aggressivt og totalt mangler grenser for hva det sier til og om andre ute på nettet. Indirekte forteller også dette mennesket om sine problemer når det går til angrep på andre, enten det er enkeltpersoner eller bestemte menneskegrupper.

Dette mennesket opptrådte som et "troll" og jeg søkte av ren nyskjerrighet på enkelte fraser som kjennetegnet vedkommende og kom til ulike steder på nettet der denne gikk til angrep på andre, med samme iver som jeg hadde sett før. I tillegg hadde dette mennesket en profil der h*n ga sitt uttrykk for hat til den samme gruppen folk som er målet for angrepene. Når det gjelder uttrykket "angrep" innebærer dette blant annet grove verbale trusler...og jeg mener virkelig grove trusler.

Nyskjerrig og interessert som jeg er i mennesker, var det ikke noen problem å finne ut mailadressen til vedkommende, bostedskommunen, for og etternavn o.a.

Jeg oppdaget at det bare er de ca 2 siste årene vedkommende har vært så hatsk, før dette har vedkommende opptredt som en vennlig person i alle sporene h*n har lagt etter seg. Jeg kan ikke dy meg for å tenke at noe har skjedd som gjorde at personen fikk et alvorlig knekk.

I tillegg ser man av sporene at vedkommende tilbringer alt for mye tid ved dataskjermen enn et menneske på denne alderen normalt gjør og virker som h*n isolerer seg, i det minste til en viss grad.

Jeg er faktisk ingen hobbypsykolog, men jeg lurer på hva man skal gjøre, når man oppdager slikt. Er det lurt å bare overse slikt helt konsekvent?

Burde man ta kontakt med helsevesenet i kommunen vedkommende bor i, så de kanskje kan sjekke ut hvordan h*n har det? ...slik at et eventuelt psykisk helsevern kan gripe fatt i vedkommende, før livet hans/hennes og eventuelt andres blir ødelagt eller at andre blir utsatt for noe?

Jeg får jo selvfølgelig aldri vite noe om hvordan det går, det er ikke av nyskjerrighet. Normalt ville jeg ikke "forfulgt" noen på denne måten, men det var altså noe helt abnormalt som fikk meg til å reagere slikt denne gangen.

Burde man av hensyn til andre, blande seg inn i andres liv på denne måten?

Eller skal man gi f... , selv om man vet at andre som har lagt lignende spor etter seg har begått grove forbrytelser eller selvmord?

Jeg regner med at jeg får reaksjoner for min gesjeftighet, men jeg synes det er en aktuell problemstilling..så jeg bryr meg lite om noen får et dårlig inntrykk av meg.

Endret av absinthia
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vel, jeg har jo sett i aviser og lignende der tragiske hendelser har skjedd at politiet har reagert på at ingen på forumene som personen vanket på gjorde noe.

var det ikke en selvmordskandidat som hadde diskutert beste måten å ta livet av seg selv på og politiet reagerte på at ingen hadde varslet. Det er vel kanskje ekstremt tilfelle.

Kan ikke svare deg, vet ikke hva du skal gjøre jeg.. om h*n kan være til skade for seg eller andre så er det kanskje greit å varsle.. men hvordan vet man det..

Skrevet
Vel, jeg har jo sett i aviser og lignende der tragiske hendelser har skjedd at politiet har reagert på at ingen på forumene som personen vanket på gjorde noe.

var det ikke en selvmordskandidat som hadde diskutert beste måten å ta livet av seg selv på og politiet reagerte på at ingen hadde varslet. Det er vel kanskje ekstremt tilfelle.

Kan ikke svare deg, vet ikke hva du skal gjøre jeg.. om h*n kan være til skade for seg eller andre så er det kanskje greit å varsle.. men hvordan vet man det..

Ja, det er nettopp det som er dilemmaet. Det er faktisk snakk om å forstyrre privatlivets fred, selv om det er godt ment.

Gjest En annen mann
Skrevet

Vanskelig problemstilling dette her. Men du får hvertfall ikke pes fra min side for å ha vært for overnyskjerrig da det virker som om du hadde gode inensjoner for å "tracke" opp personen.

Problemet er jo bare at det er vanskelig for pykisk helsevern å gjøre noe om du gir dem beskjed. Men en grei tommefingerregel er å kontkte dem hvis personen klart gir uttrykk for at vedkommende ønsker å ta livet av seg selv. Har man beviser for dette (f. eks tekst på personens profilside, og profilsiden er tilstrekkelig til å identifisere personen) har egenlig psyisk helsevern plikt til å gripe tak i det.

Gjest Purple Haze
Skrevet

Dette er en utrolig vanskelig problemstilling. Vi har alle et ansvar som medmennesker, men hvor går grensen for å bry seg?

Jeg vet akkurat hva du sikter til her, og jeg svarte noe i samme bane i en annen tråd. At jeg håper noen som kjenner personen IRL tar affære og skaffer vedkommende hjelp.

Hadde en i min bekjentskapskrets oppført seg sånn, hadde jeg grepet inn. Uten tvil. Tror jeg hadde gått ganske langt for å få vedkommende til fastlegen, som kunne henvise videre.

I dette tilfellet dreier det seg ikke om selvmord eller selvskading, men om å skade andre. Når man oppdager sånn, har man et moralsk ansvar for å følge opp, men ingen kan forvente at man gjør det. Utrolig vanskelig, jeg vet ikke selv hva jeg ville gjort.

Hadde jeg oppdaget direkte trusler mot navngitte personer eller grupper, ville jeg kanskje tipset politiet i vedkommendes kommune om saken.

Politiet samarbeider med psykisk helsevesen i kommunen, og kan skaffe folk hjelp. Det har jeg førstehåndskjennskap til fra et tidligere forhold.

Hold oss gjerne oppdatert.

Skrevet

Min mening er at folk som "går til angrep" som du sier, strengt tatt burde klare å se dette selv. Og de som ikke ser at de sårer andre mennesker, har ofte en personlighetsforstyrrelse, og vil garantert nekte å ta i mot hjelp. Altså er det lite DU kan gjøre, med mindre du kommer i kontakt med noen som kjenner personen, og kan vise dem det groveste og be dem ta en prat med personen.

Er det hat mot en gruppe så kan personen anmeldes, det du kan gjøre er ihvertfall å finne ut hvilket internettselskap personen har (om dette er nevnt noe sted), hvis ikke er det jo litt verre (får du tak i en IP-addresse kan du finne ut hvem den er fra, men det krever jo litt teknisk kunnskap). Da kan du ihvertfall sende linker med det groveste innholdet til selskapet, og forhåpentligvis reagerer de gjør noe. Hat mot grupper er ulovlig. Personen bryter garantert norsk lov (eller er veldig nære å gjøre det om det ikke er SÅ grove ting).

Hva selskapet kan og ikke kan gjøre aner jeg ikke, men da vil ihvertfall noen reagere (forhåpentligvis).

Dessverre er det mange på nett som bruker det kun for å være drittsekk og for å provosere andre. Og da er det verdiløse troll, som verken trenger svar eller respons. Kast dem ut og slett innleggene, og ignorer dem fullstending. ENESTE som nytter. Sympati over at de må ha det vanskelig pga en opplevelse synes jeg ikke er lov, for de er overhode ikke noe bedre selv. Jeg har selv hatt en vanskelig oppvekst og kunne godt være hatefull mot alle og enhver, men da er jeg ikke noe bedre. Jeg er hatefull mot KUN DE som gjorde meg noe, og småskeptisk til resten. Viser mennesker jeg møter å være skikkelig folk, så tar jeg godt vare på dem.

Skrevet

Det er nok veldig lite du kan gjøre med dette.

Skrevet

Jeg burde kanskje kontakte en fagperson som dettehttp://pagodejord.blogspot.com/

og spørre hvilke etiketter som eventuelt finnes, eller om emnet er interessant forskningsproblematikk.

Spørs om jeg får svar særlig fort.

Gjest Lillebøll
Skrevet

Oj, jeg synes du er av den skumleste sorten mennesker man finner på nett. Den som søker deg opp og plutselig står å døra.

Hjelpes meg :dåne:

Skrevet (endret)
Oj, jeg synes du er av den skumleste sorten mennesker man finner på nett. Den som søker deg opp og plutselig står å døra.

Hjelpes meg :dåne:

Ta det med ro.. bare du ikke truer folk, oppretter en egen webside der du sprer hat mot enkelte menneskegrupper og virker helt opphengt i ett teme og regelmessig gjentar den samme frasen, så går det greit. Hittil virker du rimelig frisk og jeg er ikke bekymret i det hele tatt.

Jeg har hatt internett siden -97 og har ikke vært borte i den samme problemstillingen før...men det er kanskje et tankekors hvor enkelt det kan være å spore opplysninger over nettet om oss andre også, selv om vi ikke opptrer på denne måten.

Endret av absinthia
Gjest Gjest
Skrevet

Etter hva jeg har skjønt, brukes tvunget psykisk helsevern kun om noen er til fare for seg selv eller andre. Og for å bli oppfattet som en trussel mot andre, tror jeg man må bli anmeldt for truslene.

Hva med å ta en telefon til politiet i hjemkommunen til vedkommede, fortelle hva du har funnet ut, og be dem om råd? Dessverre er det jo ytterst sjelden noen blir pålagt mental hjelp, den vanligste reaksjonen er bøter eller fengsel - men det kan jo hende de kjenner til personen, og i det minste kan være mer oppmerksomme, i tilfelle det er en faktisk fare for at noen skulle bli skadet.

Skrevet
Etter hva jeg har skjønt, brukes tvunget psykisk helsevern kun om noen er til fare for seg selv eller andre. Og for å bli oppfattet som en trussel mot andre, tror jeg man må bli anmeldt for truslene.

Hva med å ta en telefon til politiet i hjemkommunen til vedkommede, fortelle hva du har funnet ut, og be dem om råd? Dessverre er det jo ytterst sjelden noen blir pålagt mental hjelp, den vanligste reaksjonen er bøter eller fengsel - men det kan jo hende de kjenner til personen, og i det minste kan være mer oppmerksomme, i tilfelle det er en faktisk fare for at noen skulle bli skadet.

Jo, det er igrunn dette jeg er ute etter; noen bør være oppmerksomme på et eller annet hold. Jeg har tidligere hatt psykisk syke mennesker i tilknytning til lokalmiljøet rundt meg som ikke ble tatt tak i før ting ble veldig ille, fordi folk ikke trodde det var så ille og at de ikke ville blande seg.

Gjest Gjest
Skrevet

Har du prøvd å ta kontakt med noen? Jeg tror du har rett i at han her trenger hjelp...

Skrevet
Har du prøvd å ta kontakt med noen? Jeg tror du har rett i at han her trenger hjelp...

Jeg har sendt mail om denne problemstillingen til en som kan en del om internettproblematikk og håper på svar.

Skrevet

Kan man være en tekstutgave av en virkelig person?

Skrevet
Kan man være en tekstutgave av en virkelig person?

Ja.. og det må jo være et trist liv.

Skrevet

Jeg har alltid trodd at de avatarer og nicknavn man har på en diskusjonsside er bare roller man lever ut.

En som er psykisk ustabil på internett må vel bli fanget opp av det daglige liv?

Eller kanskje man forestille seg en helt ordinær person, en som ingen ville leet øyelokket etter, som sitter bakerst på bussen, ikke til bry for noen, taus og stille, gjør sine daglige plikter med de beste skussmål, - er en gærning på internett?

Kan en inkognito i samfunnet skjule sine psykiske problemer, men leve dem ut på internett, - og ingen fant mistanke?

Gode spørsmåle dette her absinthia. Det kan ikke være lett det der absinthia, det å bli fascinert av det menneskelige sinn.

Skrevet
Jeg har alltid trodd at de avatarer og nicknavn man har på en diskusjonsside er bare roller man lever ut.

En som er psykisk ustabil på internett må vel bli fanget opp av det daglige liv?

Eller kanskje man forestille seg en helt ordinær person, en som ingen ville leet øyelokket etter, som sitter bakerst på bussen, ikke til bry for noen, taus og stille, gjør sine daglige plikter med de beste skussmål, - er en gærning på internett?

Kan en inkognito i samfunnet skjule sine psykiske problemer, men leve dem ut på internett, - og ingen fant mistanke?

Gode spørsmåle dette her absinthia. Det kan ikke være lett det der absinthia, det å bli fascinert av det menneskelige sinn.

Nei..og det som er så dumt er jo at man ikke kan se inn i andres hode for å bedømme om det bare er harmløst eller om de har problemer. Har du lest om "son of Sam" (nei, jeg tror ikke dette mennesket er en ny "son of Sam") så var han en pertentlig postansatt som ingen fant noe merkelig med, bortsett fra at han omtrent ikke hadde et sosialt liv. Han hadde et litt mer selvhevdende alter ego, som gjorde narr av politiet og ga dem små spor under etterforskningen, fordi det gav han en følelse av å være dem overlegen.

Det interessante er jo at en spesialist de tok inn i saken, sa at dette mennesket er noen som fremstår som anonym i hverdagen og mest sannsynlig har en veldig anonym jobb.

Og igjen, det er ingen sammenligning med mennesket jeg snakker om, jeg tror ikke at det er en potensiell massemorder.

Skrevet

Yes, man da lurer jeg på, hvorfor har ikke denne personen blitt fanget opp av det daglige liv? Og hvorfor har man dragning mot det ukjente? en hypnoserende mystisk kraft som kalles spenningslyst som drar deg mot noe du ikke selv forstår? Har du ikke tenkt på kostnaden det er å være så nysjerrig av natur som du er? At du kanskje tiltrekkes mot problemstillinger du ikke selv aner konturene av?

Aggresivitet, viljestyrke, nekte å forstå andre mennesker, trofast mot sine egne prinsipper, ser ikke svakheter ved sin egen argumentasjon, møter seg selv i døren, og dette mennesket, denne personen og skjebnet som alle skriker "hold deg unna!!", selv trusler og fordømmelser utelukker ikke isolasjonen mennesket ønsker å bygge for seg selv. Når dette mennesket ønsker distanse fra omgivelsene så leser absinthia, "kom kom!".

Skrevet (endret)
Yes, man da lurer jeg på, hvorfor har ikke denne personen blitt fanget opp av det daglige liv? Og hvorfor har man dragning mot det ukjente? en hypnoserende mystisk kraft som kalles spenningslyst som drar deg mot noe du ikke selv forstår? Har du ikke tenkt på kostnaden det er å være så nysjerrig av natur som du er? At du kanskje tiltrekkes mot problemstillinger du ikke selv aner konturene av?

Aggresivitet, viljestyrke, nekte å forstå andre mennesker, trofast mot sine egne prinsipper, ser ikke svakheter ved sin egen argumentasjon, møter seg selv i døren, og dette mennesket, denne personen og skjebnet som alle skriker "hold deg unna!!", selv trusler og fordømmelser utelukker ikke isolasjonen mennesket ønsker å bygge for seg selv. Når dette mennesket ønsker distanse fra omgivelsene så leser absinthia, "kom kom!".

Dette mennesket ønsker ikke distanse fra omgivelsene, tvert i mot.. mennesket roper etter oppmerksomhet over mange nettsteder jorda rundt, alt fra mer kjente til for meg ukjente europeiske nettsteder a'la youtube..men i mindre variant. Mennesket er ikke påpasselig, men oppsøker blogger på andre nettsteder og skjeller ut folk med akkurat de samme setningene gang etter gang og bryr seg ikke om å skjule mailadressen sin.

Det er faktisk snakk om 100-vis av spor..og alt peker til de samme sidene som blir linket sammen med felles mail.

Det er ikke jeg personlig som skal fange opp mennesket, det er faktisk helsevesenet som burde vært obs på dette. Hadde jeg sagt ting som jeg snakker om at vedkommende sier, noen få ganger til folk i det virkelige liv, hadde jeg blitt politianmeldt, barnevernet hadde blitt koblet inn for ungene mine sin del og jeg hadde blitt henvist til fastlegen og psykolog, samt en tett oppfølging fra barnevernets side.

Endret av absinthia

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...