Gå til innhold

Ny samboer - fordeling av utgifter...

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Gjesteline_*
Skrevet

Jeg er skilt og har to barn i førskolealder. Kjæresten blir snart min samboer og jeg er litt i tvil om hvordan utgiftne best kan fordeles...Tips ønskes...! : )

Noen fakta:

- Jeg eier huset og låneuttgiftene er 9500,- i mnd

- Strøm, forsikring,kommunaleavgifter er ca 2500,- pr mnd

- Han har en bil med avdrag på ca 4000 i mnd

- Jeg har en bil som ikke det er gjeld på

- Jeg har ca 300 000 i årslønn + 3500 pr mnd i barnebidrag og barnetrygd

- Han har ca 600 000 i årslønn, og jobber i turnus to uker på jobb og en mnd hjemme...(nordsjøarbeider)

- Han har fire barn som han betaler bidrag for...disse kommer til å være hos oss ca 1-2 helger i mnd...

- Han har 200 000 i forbruksgjeld ...vet ikke helt hvor mye han betaler i mnd på dette....

Ønsker å finne en rettferdig fordeling av uttgiftene som er ok for oss begge! På sikt kommer han nok til å kjøpe seg inn i huset, men det er ikke aktuelt de første månedene....

Håper noen har tips...på forhånd takk!

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Forslag;

Du betaler avdrag på lån og så tar du renteutgiftene og trekker fra det du får i lavere skatt, resten av renteutgiftene deler dere etter inntekt

Strøm og kommunaleavgifter foreslår jeg at du betaler 2/3 på i og med at han er så lite hjemme og at huset er ditt.

Innboforsikring deler dere mens husforsikringen synes jeg du skal ta selv, det er noe man slipper når man leier.

Gjelden hans på både bil og forbruk bør han stå for selv.

Endret av liv
Gjest Gjest
Skrevet

Hvis det bare er snakk om midlertidig inntil han kjøper seg inn i huset, så kan det kanskje være enklere å bare ha faste utgifter hver for dere, men at han betaler en husleie til deg? F.eks. på 3-4000,- pr mnd. Og at han deler på matutgiftene. Hadde det vært snakk om en varig ordning måtte dere regnet nøye på det og gjort det rettferdig, men så lenge det bare skal være for ei kort stund er det kanskje like greit å gjøre det enkelt?

Gjest Gjest_nina_*
Skrevet

Vi deler på faste utgifter 50-50: deler på boligutgifer, strømutgifter, tlf osv+ at vi har satt en fast matutgift på kr. 3000,- hvor vi også betaler halv hver. Går vi over, betaler vi halv av det igjen hver.

Fungerer perfekt og rettferdig.

Annet gjeld som lånekasse og forbrukslån betaler den som tok opp lånet.

Gjest Gjest
Skrevet
Forslag;

Du betaler avdrag på lån og så tar du renteutgiftene og trekker fra det du får i lavere skatt, resten av renteutgiftene deler dere etter inntekt

Strøm og kommunaleavgifter foreslår jeg at du betaler 2/3 på i og med at han er så lite hjemme og at huset er ditt.

Innboforsikring deler dere mens husforsikringen synes jeg du skal ta selv, det er noe man slipper når man leier.

Gjelden hans på både bil og forbruk bør han stå for selv.

Han er da ikke lite hjemme. 2 uker borte og 4 uker hjemme.

Er til dels enig med liv her. Type husleie fra han er renteutgifter minus skattefordelen din på 28% hvor han betaler 2/3 og du 1/3, ev. 50/50

Selve husforsikringen bør du stå for da det er ditt hus.

Strøm, kommunale avgifter, innboforsikring, internett fordeler dere enten etter inntekt eller 50/50.

Mat får dere finne en tilnærmet riktig fordelingsnøkkel. Kommer ann på hvor mange barn, hvor mye de spiser, hvor mye dere voksne spiser.

Personlig gjeld får dere betjene selv.

Hvordan dere beregner det her med inntekt er litt vanskelig. Du får jo barnebidrag og barnetrygd. Han betaler barnebidrag. Jeg heller kanskje til at dere ser bort fra dette som inntekt for deg og at han får trukket i fra barnebidraget på sin inntekt. Det du får er netto inntekts"økning". Det han betaler er netto"inntekts"fradrag.

Skrevet

Jeg er enig i at turnusen hans i Nordsjøen ikke bør ha noe å si når det gjelder husleien.

Personen bak bloggen Enveisspeilet har laget et regneark som kan brukes for å komme frem til en rettferdig fordeling av utgiftene i et parforhold. Kanskje kan dette være til hjelp?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...