Gå til innhold

Treg mage!

Gjest Mzfire

Anbefalte innlegg

Gjest Mzfire

Jeg har fra jeg var liten jente hatt litt problemer med treg mage. Da jeg fikk det første gang gikk jeg sånn i noen dager. Tørte ikke si det til mamma da. Men de så noe var galt fatt. Det gav seg ikke, men etter mange dager gikk det over. Har ikke hatt det så ofte. Går noen år og så får jeg det igjen. Men det høres nok ikke ofte ut. Men jeg som er utdannet hjelpepleier vet alt om tiltak for å forebygge såkalt obstipasjon. Men det jeg lurer på er hvorfor unge jenta som meg får det. Hva årsaken kan være. Har hørt det kan være nerver. Hva menes med det?

Som i går det. Da hadde jeg ikke vært på do på 2 dager men jeg har begynt å trene 2-3 dager i uken pluss at jeg er veldig aktiv i jobben min. I går klarte jeg ikke å få tømt meg. Jeg hadde vondt i magen og jeg merket avføringen lå ytterst men jeg fikk det ikke ut. For jeg hadde den store harde klumpen inn i meg. Det var så ille at jeg holdt ikke ut.

Det var like ille i dag og jeg hadde time på Brilleland men den rakk jeg ikke. Klarte ikke gå sånn dit. Tilslutt måtte jeg ty til Klyster. Jeg tok bare litt av vannet, klarte ikke få i alt. Jeg syns det var fælt. For det var så vondt. Etter at jeg har sliti med dette har jeg blitt sår i endetarmen. Mulig det er hemorider også. Men dette ble litt langt, men hva kan dette komme av? Er det psykisk? Jeg liker ikke å gå på do. Da jeg bodde hjemme fikk jeg ikke lov å bæsje av mamman min. Og jeg er kjapp på do ellers. Kjærsten min sier jeg skal sitte lenger, men jeg klarer ikke. Kommer det ikke noe med en gang, er jeg ferdig.

Han sier også at det er normalt å gå på do hver dag. Det er jeg heller ikke vant til. Men lenger enn 1-2 dager hver dag går det ikke ..Men tror jeg spiser for mye sukker. Noen som kjenner seg igjen ? :oops:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har egentlig ikke vært så plaget med treg mage, men jeg begynte på Grete Roede kurs for noen år siden fikk jeg utrolig treg mage. Pga av maten er mager osv.

Etter jul begynte jeg på et nytt kurs og da ble problemstillingen tatt opp, og vi fikk følgende råd.

Tapp et stort glass med vann om kvelden og la det stå til morgenen etter på benken. Vannet er da romtemperert. Drikk dette før du spiser noe.

Og jammen funket det. Tok ikke mange timene før jeg måtte på do.

Ellers så er det jo veldig viktig å drikke masse resten av dagen også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mzfire

Det rådet skal jeg følge Johanna. Nå har jeg funnet masse info på nettet også . Og jeg er ikke flink nok til å drikke nok. Lurer på hvorfor det er så vanskelig å få i seg nok. Jeg liker egentlig ikke drikke så mye vann for da må jeg tisse så ofte.. Men takk for rådet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiser du mye lacrylpastiller, virker det lakserende, slik at magen på en måte tømmer seg selv...

Eller du kan spise mye fiber og drikke masse vann.

Romtemperert vann kan faktisk funke fint :)

Ja, og te.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan ikke gå igjennom livet og ikke like å gå på do! Det gjør alle mennesker flere ganger om dagen. Jeg tror det er der det ligger. Du vil ikke drikke vann for da må du på do, og du liker ikke å gå på do. Kanskje du skal ta tak i dette og snu rundt på det moren din lærte deg. (Forresten har jeg aldri hørt om foreldre som ikke ville at barna skulle bæsje før, hun har nok klart å overført sine snåle ideer til deg). Tenk positive tanker om det å gå på do, heller enn negative. Tenk på å gå på do er en liten fristund for deg selv, så kan du sitte der og tenke på litt forskjellig. Prøv å sitte litt lenger hver gang, og slappe av litt. Ha en hyggelig do da, ikke kald, møkkete og utrivelig do. Ta med deg noe å lese i kanskje. Hvis du ikke takler dette, kanskje du kan begynne med å sitte oppå lokket med klærne på og løse kryssord el.l. Du sitter på lokket og kjæresten din sitter på benken og så prater dere litt eller forteller historier. Etterhvert blir det avvent som et ubehagelig sted du vil fortest mulig vekk fra. Hjernen er veldig avansert men lar seg lure av forbausende enkle triks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Mzfire

Takk Veslebråka :) Det har du rett i.. Jeg tror det skulle gå om jeg prøver som du sier. Jeg har aldri likt å gå på do nei. Det jeg ikke liker er at noen skal høre at jeg er på do, det er så flaut. Da låser det seg helt. Tror jeg fikk en sperre da jeg fikk treg mage da jeg var barn. Da kunne jeg sitte på do i en time uten at det kom noe og det var fælt. Derfor liker jeg ikke å sitte så lenge på do. Og mamman min har alltid klaget og snakket stygt til meg når jeg måtte bæsje. Da har jeg følt en skam... og sårbarhet..

Men skal heretter prøve som du foreslår og sitte på do og slappe av. Prøve å ha det hyggelig på do. Nå liker jeg egentlig ikke det badet vi har. Det er så lite og ukoselig, men jeg kan jo prøve å pynte det mer opp så det ser bedre ut. Rart å tenke på at jeg ikke liker å bæsje.. Men det må vi jo alle..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sånn har jeg det og! men hjemme var det ikke akkurat noen skam å gå på do, begynte mer da jeg flytta hjemmefra. nå kan det gå en uke imellom. sykepleier-venninne sa alt fra en gang i uka til flere ganger om dagen var vanlig. og på meg funker ikke klyster og ikke druer eller rosiner eller knekkebrød eller noe... mamma var på helsekosten en gang og kjøpte fruit & fibre, ekle greier som skal tas sammen med masse vann. du kan jo prøve det? det er jo bare naturlige saker.

jeg tok tre terninger første gangen, og kan love det funker....

men på meg virker ikke det lenger heller(har prøvd tre ganger etter første gangen).

men, sjokolade! da "sklir" det litt lettere, for å si det sånn... kanskje du trenger mer fett i kosten? (sjokolade og ostekake, hehe)

ellers er et gammelt kjerring-råd å stappe en såpebit i rumpa. (det har jeg IKKE prøvd, tviler på at jeg kommer til å prøve og...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mzfire

Hei Liza :)

Uff da, virker som du er hardere angrepet , litt feil å si det sånn men, enn meg. Har du brukt for mye klyster da eller? Det er i ytterst nødstilfeller at en skal bruke det. For tarmen kan veldig fort bli avhengi av det og da blir tarmen ødelagt.. Nei jeg vil heller ordne og forebygge dette med kostholdsendring jeg. Tror ikke sukker er løsningen for meg. Leste at vi mennesker er forskjellig. Noen får en lakserende virkning når de drikker kaffe, mens andre får forstoppelse av kaffe. Jeg tror at jeg selv ikke tåler sukker så godt. Så nå blir det spennende å se etterhvert om jeg vil merke noe forbedring. Kjøpte kli, grovbrød med fiber i , epler, pærer og gulrøtter tidligere idag. Ellers har jeg en tendens til å ta på meg problemene til familien min og tvillingsøstern min har veldig store problemer for tiden. Og det går veldig inn på meg. Så mulig at det psykiske spiller inn ogå.

Men måtte smile for meg selv over den siste kommentaren din. Nei TAKK, jeg står over det med såpa i rass...hullet.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Starya

Jeg er oppvokst med denne tradisjonen: Bunker av aviser og Donald-blader på do. :roll: Så ta med deg lesestoff, for all del. Og ikke ha det for kjølig på badet. Blir litt ubehagelig dersom man må sitte en stund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mzfire

Har prøvd å sitte og lese på do men jeg føler at jeg får det fort ut og da når det ikke kommer noe mer med en gang, tenker jeg at da er det vel ikke nødvendig å sitte mer på do. Da er jeg liksom ferdig.. Jeg pleier heller ikke å se på min egen avføring. Syns det er ekkelt. Er det vanlig å se på sin egen avføring? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe, en kollega fortalte at bestemoren hennes gjorde det på dem da de var små.... :hoho:

har bare prøvd klster to ganger.

vi har en flott samling dolektyre, med manneblader, dameblader, donald-pocket og kataloger, så her i heimen koser vo oss på do! :lol:

det erfaktisk viktig å ikke "trøkke" for lenge, kan få hemoroider av det. tror jeg leste en gang at 10min var "grensa"..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Mzfire

Ja takk for tipset. Har visst om det, men har ikke tenkt på det. Vet de eldre pasientene får det så. Ser ikke noe godt ut.. Lurer i såfall på hvor ofte jeg skal ta det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står veldig godt forklart på flasken hvor stor dose du skal ha. Du kan gjerne ta litt større dose enn beskrevet også de første dagene, det sa legen at var greit til meg. Det smaker litt søtt, men det gikk rett ned hos 3-åringen når vi blandet det ut i saft. Så da går det sikkert fint for deg også. :wink:

Vi brukte dette på sønnen vår i noen måneder (trappet ned dosen etterhvert). Han gikk på do en gang i uka og hadde forferdelig vondt de siste dagene.. Det blir en hard propp som er VELDIG vond og få ut. I ettertid angrer jeg på at vi ikke prøvde dette tidligere... Så jeg anbefaler det på det varmeste.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mzfire

Etterpå skal jeg ned til Apoteket for å kjøpe meg Lactulose :) Er spent på hvordan det kommer til å bli. Men er det farlig å gå på det for lenge da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tror ikke det. Vi brukte det over en lenger periode på gutten vår, og da ting normaliserte seg og han ikke lenger var redd for å gå på do så har vi ikke hatt behov for det siden. Men jeg kjenner flere med treg mage som benytter dette i perioder når problemene er størst. Så det er ikke sikkert at lactulose kurerer problemet, det kommer vel helt an på hva som er årsaken. Hvis det skyldes f.eks for lite væskeinntak så er det vel ikke sikkert det hjelper.

Men spør på apoteket for sikkerhets skyld hvor lenge man kan ta det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Heisann.

Jeg har en datter på 3,5 år som har store problemer med hard mage. Vi har vært på sykehuset med henne, hun har fått klyster noen ganger. Men etter vi var på sykehuset begynte vi å gi henne duphalac, dette fåes kjøpt på vanlige apoteket. Vi gir henne to ganger om dagen, det er ikke noe vond smak på det og det er ikke noe som er farlig å ta over lengre tid. Det smører bare tarmene, slik at det blir lettere å få avføringen ut.

Min datter har brukt dette nå i snart to år. Hun er avhengig av det, vi kan ikke la det gå mange dager uten at hun ikke får det for da blir den hard igjen.

Så jeg vil anbefale deg dette, ikke er det farlig å ta over lengre tid, og det hjelper. Det hjelper ikke samme dagen, en må ta det to tre dager før det begynner å hjelpe skikkelig.

Men dette er i allefall det rådet jeg kan gi deg, og så ønsker jeg deg bare lykke til.

Klem fra meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mzfire

Vital Fiber tabletter kjøpte jeg i dag. De sa at det ikke er noe farlig og at jeg kan ta det så lenge jeg vil . Det er jo naturlig stoffer i det så. Skal ta 4 - 6 piller om dagen til hvert måltid. Og så skal jeg drikke et stort glass vann til. Jeg må si jeg er spent på om det vil virke. Det håper jeg.

Glad jeg ikke lider av sånn kronisk treg mage.. Har begynt å drikke mer vann igjen og frukt da. Så jeg skal gjøre alt jeg kan for at tarmene skal bli smurt. Takk for rådet ditt gjest :) Hvis dette ikke funker så skal jeg prøve rådet ditt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...