Gå til innhold

Partyvin

Anbefalte innlegg

Gjest Challabe
Skrevet

Jeg har egentlig veldig lite peiling på forskjellige drikkevarer, på fest går det som regel i 5-6 cider for da vet jeg hva jeg får ut av det. MEN, det er så slitsomt å helle nedpå boks etter boks hele kvelden, og ikke minst usunt.

Noen som kan anbefale en greit vin eller noe annet drikke som man kan kose seg med en kveld og bli i god form av? :fnise:

Skrevet

tja... rød, rosé eller hvit? Prisklasse?

Gjest Gjest
Skrevet

Hvis målet er å bli i godt humør kan jeg anbefale musserende vin - jeg ville valgt en tørr (brut), så lite søt som mulig omtrent, men gjerne med endel friskhet og fylde. Rosa cava, champagne osv er pene og gode saker :danser:

Gjest Gjest
Skrevet

Min oppskrift i "gamle dager" var alltid først en flaske Madonna (hvitvin) og så en flaske Martini Austi (musserende hvitvin). Da ble jeg alltid akkurat passe i farta også hadde jeg drikke akkurat hele kvelden/natta. Men det er jo individuelt om det passer for andre selvfølgelig.

Gjest Challabe
Skrevet
tja... rød, rosé eller hvit? Prisklasse?

Jeg har ikke peil på forskjellen på de engang. Holder vel med 150 kr ;)

Skrevet

hm vet du ikke forskjell på rød og hvit vin? Er du sikker på at du er gammel nok til å drikke? :fy_fy:

Hehe. Vel, jeg elsker rødvin... 150 kroner bruker jeg sjelden (bare i sverige eller på taxfree, når jeg skal unne meg en ekstra god en)

Går faktisk sjelden over 100-lappen. Mange gode viner under 100kroner.

Portugal har en god en som heter Vidigal. 70-80 kroner eller no sånn tror jeg.

Av hvite viner liker jeg godt Domaine du Tariquet.

Skrevet (endret)

Jeg er helt enig med den som har lagt inn rosa cava som tips. Jeg blir ihvertfall skikkelig spretten, men av en eller annen grunn husker jeg aldri hva den jeg kjøper heter eller ser ut, før jeg ser den.

Stort sett går det nemlig i øl og rødvin som jeg stadig får i bursdagsgave eller som takk for tjenester jeg gjør naboene når de er bortreist.

Endret av absinthia
Gjest Challabe
Skrevet
hm vet du ikke forskjell på rød og hvit vin? Er du sikker på at du er gammel nok til å drikke? :fy_fy:

Hehe. Vel, jeg elsker rødvin... 150 kroner bruker jeg sjelden (bare i sverige eller på taxfree, når jeg skal unne meg en ekstra god en)

Går faktisk sjelden over 100-lappen. Mange gode viner under 100kroner.

Portugal har en god en som heter Vidigal. 70-80 kroner eller no sånn tror jeg.

Av hvite viner liker jeg godt Domaine du Tariquet.

Jada, er 18 år, så det går fint :P Vet selvfølgelig at rødvin er rød og hvitvin er hvit. Men, ellers er vinkunnskapene mine svært så skrøpelige :P

Skrevet
Jeg har egentlig veldig lite peiling på forskjellige drikkevarer, på fest går det som regel i 5-6 cider for da vet jeg hva jeg får ut av det. MEN, det er så slitsomt å helle nedpå boks etter boks hele kvelden, og ikke minst usunt.

Noen som kan anbefale en greit vin eller noe annet drikke som man kan kose seg med en kveld og bli i god form av? :fnise:

Det er ikke noe spesielt sunt å drikke i det hele tatt, så det er ingen vits å tenke at noe er sunnere enn det andre. I såfall måtte det blitt alkoholfri øl.

Av vin kommer jo det an på hva du liker. Noen er søte, andre er sure. Gå på polet å fortell dem som jobber der hva du liker. De kan sikkert hjelpe deg med å finne en passende vin.

Skrevet

Som Supraspinatus også sier, så vil vel generelt alkohol ikke gå under begrepet "sunt", MEN om du tenker antall kcal osv. så varierer jo dette ut fra hvor mye alkohol drikken inneholder. Jo mere alkohol, jo flere kalorier.

Rusbrus er skikkelig kaloribomber, ettersom de også inneholder veldig mye sukker. Det samme med drinker av ymse slag (sprit+søtt blandevann osv.).

Sånn sett så er vel vin den alkoholholdige drikken som kommer best ut hva gjelder "sunnhet".

En liten liste sakset fra Doktor Online:

"Det er ikke like mange kcal i de ulike typene drikker. Se listen under for kcal per 1 dl. Husk at man vanligvis drikker mindre av de sterke variantene enn av de svakere.

1 dl vanlig brus gir 40 kcal (inneholder ikke alkohol).

1 dl alkoholfritt øl eller lettøl inneholder 24 kcal.

1 dl pils (4,4 vol-% alkohol) inneholder 37 kcal.

1 dl gulløl (5,7 vol-% alkohol) inneholder 49 kcal.

1 dl brennevin (40 vol-% alkohol)inneholder 235 kcal.

1 dl brennvin (60 vol-% alkohol) inneholder 365 kcal.

1 dl vin (12 vol-% alkohol) inneholder 68 kcal.

1 dl sterkvin (17 vol-% alkohol) inneholder 135 kcal.

Alkoholfri cider er som vanlig brus. Alkoholholdige cidere må sammenlignes med den drikken som er nærmest i vol-% alkohol."

– Janne Kvammen, Klinisk Ernæringsfysiolog

Skrevet

Dr.Losen sine hvitviner syns jeg er skikkelig kosevin, og blir passe i farta av den, ikke for mye alkohol i den. Den jeg pleier å kjøpe koster rundt 80 kr tror jeg.

Gjest Challabe
Skrevet

Det ble til at jeg kjøpte to hvitviner, Blue Angel og Risling :) Noen som har prøvd de?

Skrevet

Ja, jeg tenkte faktisk på å foreslå Blue Angel (som jeg drakk en del av da jeg var helt fersk vindrikker selv). Tenkte at siden du drikker cider til vanlig, og ikke er vant til vin, så liker du nok litt søtere viner best. De fleste jeg kjenner begynte med sånne :)

Etter ett år eller to med søte hvite viner, ble jeg endelig glad i rødvin, og etter det likte jeg ikke de søte hvite lenger hehe. Men husker at jeg var glad i den blå engelen før. Riesling har jeg såvidt smakt noen ganger tror jeg, men husker ikke den så godt.

Husk at to viner er litt mye da, hvis du er vant til 5-6 cider....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...