Gå til innhold

Eie eller Leie?

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_meg_*
Skrevet

Har nettopp flyttet til Tønsberg, og min samboer og jeg bor nå i en liten hybel til vi finner noe annet. Men problemet er, at hvis vi skal kunne få en bra leilighet med grei standard og med litt størrelse må vi opp i 6000,- leie i måneden pluss strøm og utgifter på internett. Da lurer vi litt på om det kanskje istedet er greiest å kjøpe?

Vi vet ikke hvor lenge vi blir boende her, så dermed tror vi det er lurest å leie. Men blir ikke summen ganske lik å kjøpe når man regner utgiftene i året?

Er ikke kjent med boligbransjen når det gjelder hva som er lurest med kjøp og leie, men vet at en rett og slett kaster penger ut vindu når man leier..

Hva skal vi gjøre?

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest_caskr_*
Skrevet

Jeg er ingen økonom, men for egen del tror jeg at jeg hadde leid fremfor å eie hvis jeg ikke visste at jeg kom til å bo der LENGE. Boligmarkedet virker så ustabilt at det fort kan bli mange penger ut av vinduet om en kjøper også.

Synes ikke 6000 kr delt på 2 virket som en avskrekkende pris heller.

Gjest Gjest
Skrevet

Regelen er vel at det som oftest ikke lønner seg å kjøpe om du skal bo der mindre enn 3-4 år. Å selge bolig er rett og slett dyrt.

Så om du ikke vet om dere blir boende minst 3 år ville jeg ikke kjøpt.

Skrevet (endret)

Men samtidig kan man håpe på en verdiøkning dersom man eier (særlig dersom man kjøper noe som må pusses opp litt). Man betaler jo også avdrag, og på den måten sparer man (legger seg opp på et vis - forhåpentligvis) penger.

Men det er klart, det koster med megler og salg, så man bør ha litt perspektiv for at det skal lønne seg. Det er jo også stor usikkerhet rundt renta nå, noe som virker inn på boligmarkedet. (Kanskje på en god måte for kjøpere akkurat nå?)

Du bør i alle fall bo der i et år for å slippe skatt på en eventuell gevinst.

Endret av Yummy_Mummy

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...