Gå til innhold

Er det krig?

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg hører flyalarmen. Bør jeg foreta meg noe?

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest_mamma1_*
Skrevet

Haha, unnskyld, men nå holdt jeg på å le meg ihjel!

Skrevet

Hihi, jeg ble også litt nervøs, men så la jeg merke til at klokka var nøyaktig 12:00, det er jo da de pleier å ha øvelser :) Hadde jo forsåvidt sånn sett vært en lur krigstaktikk å angripe kl 12, da kommer jo alle til å tro at det bare er en test ;)

Skrevet

Neste gang sirenene går, så slår du på radioen.

Skrevet

Dette skjer to ganger i året, første onsdagen i juni og jeg husker ikke den andre. Nøyaktig klokken 12 gis det signal, noen minutter etterpå sendes det faren over-signal. Uansett et veldig godt tips å skru på radio hvis man er usikker, hvis det er noe som skjer så får man garantert beskjed.

Gjest Lillebøll
Skrevet

Er det onsdag og er klokken 12 kan du bare sove videre.

Gjest Emera
Skrevet
Dette skjer to ganger i året, første onsdagen i juni og jeg husker ikke den andre. Nøyaktig klokken 12 gis det signal, noen minutter etterpå sendes det faren over-signal. Uansett et veldig godt tips å skru på radio hvis man er usikker, hvis det er noe som skjer så får man garantert beskjed.

Andre onsdag i januar og juni er det.

Skrevet
Hadde jo forsåvidt sånn sett vært en lur krigstaktikk å angripe kl 12, da kommer jo alle til å tro at det bare er en test ;)

NØYAKTIG det sa jeg i lunsjen i dag også :ler:

Gjest Gjest
Skrevet

Andre onsdag i juni og andre onsdag i januar klokka tolv er de faste øvelsene ja. Bra angrepstid dessverre.

I dag var det IKKE lytt på radio-signal, men flyangrep-signal.

Flyangrep-signal: Korte støt i et minutt gir folk beskjed om å ta seg til sitt nærmeste tilfluktsrom.

Lytt på radio-signal: Tre serier med tre støt, med et minutts mellomrom. Hører du signalet må du skru på hvilken som helst av NRK sine radiokanaler.

Faren over-signal: Et langt støt som varer et halvt minutt.

Når det ikke er øvelse, så husk at det ikke skal brukes telefon før etter en time etter faren over-signal. Og husk at signalene blir brukt i fredstid også, for å varsle katastrofer. I Trondheim brukte de den i 1994, da det var gasslekkasje. Fin artikkel, som jeg bare måtte sakse info fra: Testet flyalarmen.

Gjest Gjest
Skrevet

Var det øvelse over hele landet? Sov da så hørte ikke noe.

Skrevet

Ja er nok nasjonalt. Jeg satt i Hønefoss og hørte alarmen, og tenkte som dere: "åja klokka er 12 sikkert bare øvelse" hehe. Og skrev dette til ei venninne i Stavanger, hvor det også ulte. Så når det skjer samtidig så langt fra hverandre som vi er, så er nok mye av landet med på det i dag regner jeg med.

Skrevet

Våkna av det idag jeg..Holdt på å hoppe ut av senga i ren forskrekkelse :fnise:

Gjest Gjest
Skrevet

Det ble informert om dette i går på riksdekkende tv og radio!

Alarm kl.12.00

Alarm avsluttes kl.12.05

Om du er usikker om det er saker som virkelig skjer her så setter du på radioen og/eller tv der ville det nok vært ekstra nyhetssendinger om det ikke var øvelse.

Gjest Gjest_Sin_*
Skrevet

Har ikke hørt et pip jeg. Har alltid sagt jeg kan sove gjennom krig og nå har jeg fått bekreftet det..

Skrevet

Hehe ja fort gjort :fnise:

Hvis det ikke var øvelse men angrep derimot blir det ikke ekstra nyhets sendinger.De har instrukser om å ødelegge utstyret dersom vi angripes,noe de ikke klarte i 1940,idiotene. Det var derfor Quisling greide å sende ut talene sine like etterpå.

Gjest Gjest
Skrevet
Når det ikke er øvelse, så husk at det ikke skal brukes telefon før etter en time etter faren over-signal.

Akkurat den der kan vi vel trygt fastslå vil være 100% +++ umulig å gjennomføre i vårt mobile samfunn. Selv om det brøt ut atomkrig ville man nok kunnet se restene av oss i form av skygger på bakken, med mobilen for evig klistret til øret :jepp:

Skrevet
Jeg hører flyalarmen. Bør jeg foreta meg noe?

:fnise:

Hilsen

The Kitten :banantroll:

Gjest Gjest_Nefer_*
Skrevet

Det verste om det skulle være krig, er vel at vi har bare nok forsvar til å klare å forsvare et område på størrelse med Oslo :skratte:

Skrevet

Ikke for å være vanskelig, men det var jo ikke første onsdag i juni i går da...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...