Gå til innhold

Hunden reagerte aggressivt ovenfor et lite barn

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Uff, nå ble jeg skremt. En venninne av meg var nettopp innom, hun hadde med sin lille ettåring. Hunden min er godt vant med småbarn, virker som han takler dem bra selv om han ikke er sånn overbegeistret, bare litt spennende. vil gjerne bort og snuse på og sånn. Barn fra 5-6 år og oppover derimot synes han er kjempefestlige. Jeg pleier aldri å la noen barn plage ham på noe vis og har ham alltid under oppsikt når det er veldig små barn i nærheten så han ikke skal få noen negative opplevelser.

Hunden lå i sofaen her og babyen krabbet rundt på gulvet. Hun nærmet seg sofaen og fikk øye på hunden, lo litt og la en hånd på sofaen i nærheten av labben hans, men hun rørte ham ikke. Det var ingen voldsomme bevegelser, og jeg er sikker på at hunden fikk med seg at hun nærmet seg. Da glefset han til gitt! Ikke sånn "biteglefs", mer sånn sint "kjefteglefs", om dere skjønner hva jeg mener. Egentlig litt sånn som han reagerer når han skal jage bort katten hvis den nærmer seg når han har et tyggebein eller noe. Dette skremte meg, jeg vil jo ikke at hunden skal være agressiv ovenfor barn!

Jeg ble litt nervøs. Hva kan det skyldes at hunden reagerer sånn? Jeg visste ikke hvordan jeg skulle reagere, men hunden kikket opp på meg med det samme, så virket som han skjønte at han hadde tråkket over streken, så jeg satte i ham et "neimen hva er det du gjør"-blikk, noen ganger er det nok på ham for at han skal forstå at enkelte ting er uakseptable. Men nå er det jo sånn at det er bedre at han sier fra også, fremfor at han bare biter fra seg (ikke at jeg tror han noen gang kommer til å gjøre det, men dere skjønner poenget?)

Hvordan skal jeg takle en sånn situasjon om det skjer igjen? Skal jeg kjefte? Jage ham bort? Overse ham og konsentrere meg om barnet? Er så redd for å gjøre noe feil her!

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Uff da. Skjønner godt at du ikke likte dette. Har ikke så mye greie på hund selv så skal ikke komme med synsing.

Men jeg ville tatt kontakt med nærmeste hundetrener og hørt etter råd.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...