Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Situasjon: Samboere, et felles barn, et særkullsbarn. Ene voksne er i fast jobb, tjener sånn midt på treet. Andre voksne er uten utdanning og arbeidsledig. Sier nok sitt at vi sliter emd økonomien. Den ene voksne er jo forsørger for oss alle...

har vi krav på noe? Tenker på bostøtte ol.?

(den ene voksne er ikke på latsiden når det gjelder å få seg jobb, event., sudere. men ting er ikke så lett alltid... Og hvordan skal man ha råd til å studere??)

Videoannonse
Annonse
Gjest vimselot
Skrevet (endret)
Situasjon: Samboere, et felles barn, et særkullsbarn. Ene voksne er i fast jobb, tjener sånn midt på treet. Andre voksne er uten utdanning og arbeidsledig. Sier nok sitt at vi sliter emd økonomien. Den ene voksne er jo forsørger for oss alle...

har vi krav på noe? Tenker på bostøtte ol.?

(den ene voksne er ikke på latsiden når det gjelder å få seg jobb, event., sudere. men ting er ikke så lett alltid... Og hvordan skal man ha råd til å studere??)

Husbankens bostøttekalkulator kan kanskje hjelpe deg til å finne svaret.

http://www.lbf.no/include/default_template...e&Key=12484

I tillegg har noen kommuner det som kalles kommunal bostøtte (tror jeg, husker ikke navnet men vet om en småbarnsfamilie som får dette pga ganske lik situasjon som deres) så ring boligkontoret i kommunen og spør.

Når du søker statlig bostøtte kan du søke på fjorårets inntekt eller nåværende inntekt. Er ikke helt sikker på regelverket der, dvs vet at om du søker på siste ligning må du bare søke en gang per år, men søker du på dagens inntekt, må du kanskje søke hver måned.

Endret av vimselot
Gjest Gjest
Skrevet

Min inntekt er på 220 000 og jeg forsørger et barn. Botugifter på 7500 eks strøm. Jeg tjener for bra til å få bostøtte.

Hva med å ta deg en sommerjobb bare for å hjelpe til noen måneder?

Gjest Gjest
Skrevet
Min inntekt er på 220 000 og jeg forsørger et barn. Botugifter på 7500 eks strøm. Jeg tjener for bra til å få bostøtte.

Forskjellen på din og TS sin situasjon, er at dere er bare 2 som lever på din inntekt, mens de er 4 som skal leve på forsørgers inntekt hos TS.

Skrevet

I tillegg har noen kommuner det som kalles kommunal bostøtte (tror jeg, husker ikke navnet men vet om en småbarnsfamilie som får dette pga ganske lik situasjon som deres) så ring boligkontoret i kommunen og spør.

Når du søker statlig bostøtte kan du søke på fjorårets inntekt eller nåværende inntekt. Er ikke helt sikker på regelverket der, dvs vet at om du søker på siste ligning må du bare søke en gang per år, men søker du på dagens inntekt, må du kanskje søke hver måned.

jeg hadde ca 130000 i inntekt i fjord i fødselspenger. For å være arbeidssøker må man ha tilsyn til barn. altså vi har barnehageplass som også er en stor utgiftspost. Søker og søker, men har ikke fått noe napp. Har vært litt vikar, men det er kveldsjobbing jeg blir spurt om, og jeg har ikke kunnet sagt ja så ofte pga mannens jobb.... Har ingen til å passe barna kveld/natt. Så derfor er det så vanskelig å finne jobb, når man ikke er så fleksibel at man kan ta hva som helst til alle døgnets tider...

Skrevet

Oi, jeg siterte feil i innlegget over. var denne jeg mente ;) Ikke lett å få seg sommerjobb heller når man ikke kan være så fleksibel å jobbe til alle døgnets tider.

Gjest Gjest_line_*
Skrevet

Lærervikar er jo en dagtidsjobb. Nå er det ferie da, men til høsten går det jo an å melde seg?

Det er mange butikker som stenger i 4-5 tida også, altså de som ikke ligger på kjøpesenter.

Hvis man er pågående og kommer seg ut på markedet er det ikke vanskelig å få seg jobb.

Det er lov å ringe/gå rundt og melde sin interesse og.

Du trenger ikke å vente på at annonsene settes inn i avisen! Da må du ofte konkurere med flere andre søkere.

Skrevet

Burde ikke være problem å få seg assistentjobb i SFO, barnehage og skole (sistnevnte til høsten), og dette er jo jobber på dagtid. Stuepikejobber og renholdsjobber er også stort sett på dagtid. Samme med kantinemedarbeider. Jeg vil anbefale deg å ta kontakt med barnehager, SFO og hoteller der du bor. Slike jobber utlyses nemlig sjelden. Ellers ville jeg meldt meg til vikarbyrå, da eldig mange jobber går gjennom dem.

Gjest vimselot
Skrevet (endret)
Burde ikke være problem å få seg assistentjobb i SFO, barnehage og skole (sistnevnte til høsten), og dette er jo jobber på dagtid. Stuepikejobber og renholdsjobber er også stort sett på dagtid. Samme med kantinemedarbeider. Jeg vil anbefale deg å ta kontakt med barnehager, SFO og hoteller der du bor. Slike jobber utlyses nemlig sjelden. Ellers ville jeg meldt meg til vikarbyrå, da eldig mange jobber går gjennom dem.

Kjære deg da, wadjet, vi vet jo ikke hvor de bor. Jeg har hørt rykter om at i enkelte små kommuner prioriterer de å ansette sine venner m.m. pluss de med deltidsstillinger. Og du mener vel ikke at f.eks. en som ikke egentlig liker barn, skal jobbe i barnehage?

Ts, hjalp bostøttekalkulatoren deg? Den kan oppleves forvirrende, fikk en vennninne nesten hysterisk på døra, som spurte om hva er inntekten fra fjorårets ligning da...jeg vet ikke, ba henne søke på vg sine sider og finne ut av det der, men er ikke sikker, men tror det er din inntekt som vises og som du skal oppgi.

Strømutgifter dekkes visstnok kun med kr. 500 i året. Kan være en ide å flytte, en venninne av meg valgte flere kommuner, flere størrelser på boligen, og fikk forskjellige svar, med samme inntekt.

Endret av vimselot
Skrevet

Å ta en jobb man egentlig ikke har veldig lyst på i en overgangsperiode overlever de aller fleste. Og er man først på arbeidsmarkedet, blir man straks mer attraktiv overfor andre potensielle arbeidsgivere.

Mitt forrige innlegg var for øvrig kun tips om grep man kan gjøre dersom man virkelig vil ut i arbeidslivet, men det for all del - er jo bare å ignorere dersom man heller vil sitte på ræva og sutre over hvor synd det er på en...

Gjest Britt Banditt
Skrevet
Oi, jeg siterte feil i innlegget over. var denne jeg mente ;) Ikke lett å få seg sommerjobb heller når man ikke kan være så fleksibel å jobbe til alle døgnets tider.

Har du prøvd vikarbyrå?

Det er da mange sommerjobber du slipper å jobbe kvelder på.

Gjest Gjest_mina_*
Skrevet

Kan dere være vennlige å holde dere til tråden? Hun spurte om bostøtte og ikke hvordan hun skal få seg jobb. Reg ner med at hun har undersøkt jobbdelen.

Hun ønsker hjelp med hensyn til BOSTØTTE.

Skrevet (endret)
Og du mener vel ikke at f.eks. en som ikke egentlig liker barn, skal jobbe i barnehage?

Selvfølgelig! Spesielt når alternativet er å gå arbeidsledig.

Får hun seg jobb, så trenger hun ikke tenke på bostøtten..

Endret av Sol79
Gjest Gjest_nina_*
Skrevet

Nå har jeg prøvd den linken og kalkulatoren flere ganger. Får ikke noe resultat eller svar/beløp til slutt jo.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg fikk heller ikke noe klart svar på den der. Men jeg sendte inn en søknad likevel, og fikk et beløp i mnd. Jeg er aleneforsørger med 1 barn, litt forskjellig fra din situasjon. Men søk! Det verste de kan si er nei.

Gjest Gjest
Skrevet

Skjønner ikke hvorfor dere ikke får noe beløp til slutt - jeg prøvde to ganger (fordi jeg glemte å skrive ut første gangen) og jeg fikk et beløp på slutten begge gangene...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...