Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg tar siste p-pille i slutten av august, etter 8 års sammenhengende bruk. Jeg har litt lyst til å begynne og måle tempen da, for å bli kjent med min egen syklus. Når skal jeg begynne å tempe? Den dagen jeg får "p-pille-mens" eller den dagen jeg får min første "ordentlige" mens? Eller på en helt tilfeldig dag? Er ikke helt med på dette her...

Videoannonse
Annonse
Gjest Mayamor
Skrevet

Jeg kan dessverre ikke hjelpe deg med det du lurer på.

Men hvis du går inn på:

www.snartgravid.com flommer det over av kunskapsrike jenter... :wink:

Lykke til.

Maya30

Skrevet

Er det ingen her som vet?

Gjest Anonymous
Skrevet

Prøv nå tipset til Maya du :wink:

Skrevet

Jeg begynte å tempe med en gang jeg hadde sluttet med p-pillen. Dette gjorde jeg fordi jeg, som deg, ønsket meg en bedre oversikt over syklusen min etter mange år av og på p-pillen. Jeg fikk EL allerede første syklus etter p-pille, med EL-dag litt senere enn det som viste seg å bli mine vanlige sykluser.

Viktige ting å huske med temping: Du bør ha et termometer som viser to desimaler, med kun et desimal kan det bli litt vanskeligere å finne EL, for det blir litt større unøyaktighet. Jeg vet at enkelte apoteker ikke fører slike termometer, spør deg frem dersom du ikke allerede har et slikt.

Du bør også tempe til samme tid hver eneste dag, også i helgene, og du må ta tempen rett etter at du har våknet. Jeg løste dette med å sette på vekkerklokka til samme tid, ta tempen og så sovne igjen i helgene. De gangene jeg visste det ikke var så viktig med en helt korrekt temperatur (som etter at jeg visste at EL hadde vært, eller de aller første dagene i syklusen) var jeg litt mer uforsiktig med dette, og hoppet over noen dager etc.

Husk også at temping alene ikke kan vise deg at du har EL, den kan bare påvise dette i ettekant, da temperaturen ikke stiger før dagen etter EL har vært. Dersom du er interessert i å vite når EL er, er EL tester et alternativ. Et billigere alternativ er å sjekke utfloden din en gang om dagen, den blir gjerne veldig blank og strekkbar i perioden før og under EL (nesten som eggehvite).

Du trenger ikke å invistere så mye penger i dette med temping, det eneste du i prinsippet trenger er et termometer og et skjema å fylle inn temperaturene dine i. Slike skjema finner du på www.snartgravid.com/plassen under Fertility Awarness Method. Der finner du også mer informasjon om dette med temping. Dersom du er litt sterk i engelsk vil jeg også anbefale å gå inn på FertilityFriend og lese der. Der kan du også registrere deg og få gratis tilgang til et program som tegner temperaturskjema for deg.

Lykke til!

Skrevet

Jeg tror det er "best" å vente med å begynne å tempe til du har hatt din første "naturlige" mens.

Dette fordi at den første syklusen etter pilleslutt ofte kan være litt rar, og heller forvirre deg mer enn hva den gjør nytte.

Men igjen - den første syklusen er fin for å "øve" på da, og for å få fine/naturlige tempe-rytmer.

(Lett at den første temp-syklusen blir forstyrret pga uroligheter/unaturlig/stress ang temping, men dette kommer seg etter ca 1 mnd)

Adrienne har også beskrevet det veldig fint.

Inne på www.snartgravid.com kan du også se på siden som omhandler temping her og siden som omhander sekret her og livmortappen her

Disse sidene synes jeg er kjempegode, og forklarer godt.

Men en ting er viktig - ikke gi opp om du ikke "skjønner deg på" tapp og sekret sånn i første omgang - det kan lett ta noen mnd for å bli kjent med kroppen din.

Inne på Snart Gravid er det mange som kan hjelpe deg dersom det er noe du lurer på, så det er bare å spørre...

*lykke til*

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...